Archief - Wonen En Verbouwen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

speckie1987

Legacy Member
een ding is een feit maak dat je zoveel mogelijk zelf kan doen of vrienden of familie hebt die die business doen zo kan je serieus besparen hoor zodat je dan enkele andere onvoorziene kosten ermee kan dekken

want onvoorziene kosten heb je altijd

Sileced`

Legacy Member
Dag van vandaag alleenstaande man/vrouw huis kopen (en verbouwen), vergeet het maar. Er is misschien nog een kleine kans als ge hier of daar eens iets op de kop kunt tikken zoals een klein rijhuisje en het meetste van de renovatie zelf doen. Maar dan nog ... dan zou ge toch al een mooi nettoloon mogen hebben en heel wat luxe moeten opgeven. Kijk eens rond op www.bouwinfo.be/forum daar vindt je over alles informatie en prijzen kwa renovatie en nieuwbouw.

DBK

Legacy Member
ik denk dat ik een beetje geluk dat later mijn familie kan helpen met verbouwingen, kunnen ze eens iets terug doen voor al de hulp die ik al heb gegeven. 1 nieuwbouw en 1 renovatie geholpen bij men nonkel die werfleider is ( kan zowat alles ^^ ), mijn pa is schilder enz, andere nonkel heeft zelf alle elentriek gelegd etc, zo kun je volgens mij ( voor zover ik er iets van afweet als 21 jarige ) toch al wat besparen.

Crashtestdummy

Legacy Member
hoeveel zou een alleenstaand huis ongeveer kosten op de boerebuiten ivg met in de stadsrand?

russian

Legacy Member
Dude87 zei:
hoeveel zou een alleenstaand huis ongeveer kosten op de boerebuiten ivg met in de stadsrand?

Is functie van de ligging (provincie), en bereikbaarheid van autosnelwegen en scholen. Ik zou zeggen rond de 150.000 euro 175.000 euro. Dan heb je wel het minimum imo.

Je kan op immoweb zelf eens kijken :).

Foert

Legacy Member
idd het mininum.. en denk maar niet dat je dan een recent huis hebt.. dans is het een van de jaren 30 of zo met veel werk aan.

heb mijn eerste huis gebouwd toen ik 24 was. een beletage in vilvoorde, 180m² bewoonbaar. na 4 jaar ingewoond te hebben dat verkocht met winst.. en nu in tisselt een nieuwbouw gezet, ook gesloten bebouwing, met bewoonbare oppervlakte van 231m², echter in rustige verkaveling.. daar wonen we ondertussen ook een jaartje in. bijna volledig af, enkel nog schilderen en verlichting hangen. ben nu 31 jaar.
heb altijd hard gewerkt, en goed gespaard, zonder te vergeten van nog te leven en plezier te maken ;-)
we gaan met twee werken en betalen dus met twee onze lening af.

Darconix

Legacy Member
Ik denk in de toekomst dat huizen wel wat goedkoper zullen worden. De baby-boom-generatie zal in aantal afnemen of in een rusthuis zitten en dan zullen veel huizen op de markt komen wat de prijzen wellicht zal doen dalen.

Verder denk ik dat er meer batjes te doen zijn als je gaat kopen en verbouwen dan effectief gaan bouwen. Zoals er ook pareltjes van auto's te vinden zijn die goedkoop geprijsd staan, moet dat ook wel met huizen lukken. (openbare verkopen, oudere mensen, mensen met schulden,....) Wie zoekt die vindt :p.

|nfected

Legacy Member
Ik en mijn vriendin zijn 2 jaar. Ik ben 25j zij is 21j. We hebben in april een sleutel op de deur woning gekocht. In december is deze normaal gezien klaar en willen we er dus intrekken.

We hebben alles laten doen, aangezien we niemand kennen die werken kunnen doen. We hebben ook al dat materiaal niet. We lenen op 20j. Ik betaal 3/4 en zij 1/4, alles is zeer goed geschreven indien we uit elkaar zouden gaan

russian

Legacy Member
|nfected zei:
Ik en mijn vriendin zijn 2 jaar.

:wtf:

Ik denk dat de prijzen van de woningen hooguit zullen stabiliseren maar zeker niet dalen. Waarom niet? Omdat de stijging fundamenteel van aard is en niet zomaar een luchtbubbel:

- inhaalbeweging tegenover buurlanden,
- twee werkmensen in de plaats van één werkmens,
- meer lenen door op langere termijn te lenen,
- meer werken,
- huizen zijn kwalitatiever dan vroeger,
- meer gezinnen (mensen leven langer en het gemiddelde aantal inwoners per woning daalt door scheidingen e.d.).

Ook is de rente nog heel laag. Er moet al veel gebeuren om een echte daling te bekomen.

Er stond gisteren een artikel in een krant die een verdrievoudiging van de grondprijzen verwacht. Dat lijkt mij onrealistisch.

Guard

Legacy Member
Subwoofer zei:
Thankx

hier is zowat mijn doel;

http://www.immoweb.be/NL/Buy.Estate.cfm?IdBien=1224165&xgallery=&xpage=2

http://www.immoweb.be/NL/Buy.Estate.cfm?IdBien=1214154&xgallery=&xpage=2

http://www.immoweb.be/NL/Buy.Estate.cfm?IdBien=1214172&xgallery=&xpage=2

Wat voor mij het belangrijkste is;

1 Alleenstaand (woon al heel mijn leven op een appartement en ben het beu)
2 Zeker 3 slaapkamers
3 Garage
4 Zo recent mogelijk gebouwd
5 Wat grond rondom

ik zou het 2de kopen.
het uitzicht alleen als is onbetaalbaar voor de dag van vandaag

maar je moet ook kijken bij welke huizen er nog werk is vereist

russian

Legacy Member
Als je de badkamer en de keuken bekijkt, moet je er nog een paar miljoen tegenaan smijten. Dat kan je natuurlijk spreiden.

|nfected

Legacy Member
na die 2jaar moest nog het woord samen :)

en die prijzen op immoweb zijn nog zonder schrijfkosten... Dus rekenen maar nog iets bij. Meestal moet ge dan ook nog eens de badkamer en keuken rennoveren, samen iets van een 15000€.

Subwoofer

Legacy Member
dacht dat de kosten die erbij komen tegenwoordig op zo'n 10% van de aankoopsom liggen :wtf:

opblaasbare WC

Legacy Member
russian zei:
Je kan het volgende draadje eventueel eens doornemen: https://www.beyondgaming.be/archive/politiek-actualiteit.118/meer-en-meer-welvaart-maar-toch.531442.

Ofwel beperk je je tot m'n conclusie.

1) Op tien jaar tijd zijn woningen verdubbeld in prijs.
2) We maken een inhaalbeweging tegenover ons omringende landen (die nog duurder zijn met Nederland op kop).
3) We kunnen meer betalen door langer te gaan werken en met twee, en bovendien veel meer te lenen dan vroeger (op langere termijn).
4) Er is dus helaas geen huizenbel zoals in de States momenteel.
5) Rentevoeten lopen terug op.

Conclusie: welvaart daalt, we zijn de eerste generatie die aan luxe moet inboeten.

Je moet met twee op dertig jaar 1.250 euro afbetalen om een woning van zo'n 250.000 euro te kopen. Dat is een enorm bedrag, laat staan wanneer je alleen bent.

Ik ben alleenstaande en kan niet meer dan 50.000 eigen kapitaal euro inbrengen. Op twintig jaar kan ik niet meer dan 125.000 euro lenen. Dat is dus redelijk droef.

Alles wordt duurder en men houdt ons voor dat de inflatie twee procent bedraagt Economisch gaat het ook bergaf:

1) Inflatie niet onder controle,
2) Afnemende economische groei,
3) Bedrijfscijfers beginnen te slabakken,
4) De dollar doet onze export pijn,
5) Herverdeling op wereldvlak,
6) De loonkost is hier veel te hoog,
7) Consumenten- en producentenvertrouwen op een historisch minimum.
8) Grondstoffen blijven toenemen in prijs, olie begint nog maar met z'n stijging.

Ik word er enorm somber van. Hoe schik jij het te doen?

2) dat is geen reden op zich. die verschillen zijn er al lang, en zullen zo blijven. duitsland bvb is het goedkoopste woonland, en daar zijn de prijzen het voorbije jaar zelfs ligt gedaald. persoonlijk geloof ik niet in die 'inhaaltheorie'.

Wat wel raar is, dat brussel zo goedkoop is. ooit al vergeleken met parijs, londen, madrid, ... ? brussel is spotgoed. dat brussel zou stijgen kan ik aannemen, maar dan alweer, waarom zou dat nu wel gebeuren en nog niet in de voorbije 30 jaar?

Eerste generatie die moet inleveren?
Dat is een optimistische illusie. lees eens Juliet Schor, sinds de jaren 80 al moeten de Amerikanen inleveren, die blijven ter plaatse trappelen en gaan zelfs achteruit. echt interessante onderzoeken trouwens, ze is wel sociologe, geen pure econome.


Juist, de prijzen zijn fel gestegen, dat ga ik niet ontkennen, maar dat heeft zijn redenen:
Fiscale impact van Eenmalige bevrijdende aangifte. serieus pak zwart geld dat in 2005 terug gekomen is -> vastgoed. was duidelijk zichtbaar
lage rentevoet -> kon prijsstijging ruimschoots compenseren

Kijk, per maand zal men in verhouding nu evenveel afbetalen als 10 jaar geleden hoor, alleen is het rentedeel/kapitaalsom een andere verhouding. moet je rekening met houden

Bovendien mag je de fiscale aspecten niet vergeten. de reden waarom belgie lmisschien goedkoper is? wel, onderschat de impact van fiscaliteit niet op speculatie. ten eerste 16,5% ùeerwaarde belasting op verkoop binnen 5jaar, maar vooral de zeer hoge registratiekosten. vroeger 12,5%, in vele landen is dat een pak lager. het loont niet een huis te kopen voor 4 jaar, je moet al enkele jaren huren om aan die 12,5% te komen, en dan spreken we nog niet over notaris kosten, aktekosten, en registratie van de hyptoheek.
In het vlaams gewest zijn er enkele maatregelen genomen, zoals verlaging naar 10% en bij klein beschijf 5%, verminderingen enz ... maar de impact is dan ook een prijsstijging.


Je economische cijfers, wel, op zich hebben die weinig belang, je kan altijd iets opnoemen hoor. voor elke periode van de mensheid zijn er wel economische problemen geweest en die zijn altijd overkomen, dat is kapitalisme, dat is conjunctuur.

Bovendien is vastgoed ook een zeer goede en solide belegging, in mijn ogen de beste die een mens kan doen. oorzaak mede van de stijgingen. vergeet niet, het uitsparen van huur is ongeveer 4% van de aankoopprijs, neem een historische gem stijging van 5% per jaar, en nog eens het belastingsvoordeel en je komt al snel aan een belegging van 10% zonder veel risico, en ik neem hier dan nog de meest pessimistische cijfers.

mijn advies is dan ook, als je kan, koop, zelf al moet je 30 jaar afbetalen. je moet het zien als een investering. huur is een pure kost, en voor altijd kwijt. dat huis kan je zien als een belegging, zekerheid, en pensioen.

en wete, wat maakt het allemaal zoveel uit. een groot huis, laat me dit je garanderen, maakt je niet gelukkiger hoor. Het is zeker niet de moeite waard je er krom voor te werken. och man toch. beetje vlaamse ziekte denk ik.

Bon, wat chaotische post van me.

Kortom, de draaglast van de prijs zal altijd dezelfde blijven, stijgt rent, stagneren de prijzen, en gaan je maandelijke betalingen omhoog door de rente. invers, lage rente, veel aankoop, hoge prijzen, en gaan je maandelijkse betalingen omhoog door de kapitaalsom. Resultaat blijft hetzelfde.

Uitkijken is nog de beste tip.

russian

Legacy Member
Ik heb het over de eerste Vlaamse generatie die moet inboeten. Ik volg je grotendeels in je andere puntjes.

Fiscale amnestie is zeker een aanleiding tot de prijsstijgingen geweest (die hier groter zijn geweest dan in eender welk Europees land, zie het jaar 2005 met net geen 20 (!) procent stijging). Echter, ook voor de amnestie waren de stijgingen soms in de dubbele cijfers.

Fiscale aspecten zijn zeker belangrijk, in Nederland is een huis fiscaal veel aantrekkelijker, hence de hogere prijzen.

Ik ben wel niet akkoord dat men per maand relatief evenveel moest afbetalen tien jaar geleden. Daar is onlangs nog een interessant artikel over verschenen in de Standaard (waaruit ook blijkt dat het met twee inkomens nu moeilijker is dan met één inkomen vijftien jaar geleden).

themummy123

Legacy Member
Kortom, de draaglast van de prijs zal altijd dezelfde blijven, stijgt rent, stagneren de prijzen, en gaan je maandelijke betalingen omhoog door de rente. invers, lage rente, veel aankoop, hoge prijzen, en gaan je maandelijkse betalingen omhoog door de kapitaalsom. Resultaat blijft hetzelfde.

Dat dacht ik ook...maar al die mensen die nu de beurs 'te riskant' vinden. Waar gaan zij heen met hun geld? Volgens mij gaan ze naar de vastgoedmarkt. Dus stijgende rente, maar toch relatief stijgende prijzen.

russian

Legacy Member
opblaasbare WC zei:
Kortom, de draaglast van de prijs zal altijd dezelfde blijven, stijgt rent, stagneren de prijzen, en gaan je maandelijke betalingen omhoog door de rente. invers, lage rente, veel aankoop, hoge prijzen, en gaan je maandelijkse betalingen omhoog door de kapitaalsom. Resultaat blijft hetzelfde.
Uiteindelijk is dat ook maar de theorie. In Vlaanderen zijn de huizenprijzen met procenten gestegen bij stijgende rentevoeten. Er zijn te veel economische variabelen om een eenduidig verband vast te leggen (demografie, ...).

Indien de rente stijgt, gaan er wellicht ook veel mensen hun geld op gewone spaarrekeningen plaatsen e.d. Ik denk niet dat Jan met de Pet snel in vastgoed stapt in mindere beurstijden. Eerder in veilige beleggingen en misschien een beetje goud.

Je kan het ook uitrekenen. Er is de laatste vier weken veertig miljard euro uit de BEL20 getrokken, hoofdzakelijk door buitenlandse hedgefunds. De fractie van het resterende bedrag dat in vastgoed zal worden belegd, heeft wellicht een verwaarloosbare invloed op de prijzen.

russian

Legacy Member
Even opletten ook met de vastgoedmarkt die niet altijd eenvoudig te voorspellen is (en doorgaans trager recupereert dan beursen). Het lijkt mij geen moment meer om in vastgoed te stappen. Laten we even kijken wat er in de jaren '70 is gebeurd.

In de periode 1967-1971 en 1979-1982, toen de prijzen met 40% in elkaar klapten...

En betreffende het jaarrendement, WC:

From 1890 through 1990, the return on residential real estate was just about zero after inflation.

Dat is wel voor de States maar het geeft te denken. Ook in Duitsland is er een negatieve trend waar te nemen in de jaren 2000!

themummy123

Legacy Member
Niet instappen is makkelijk gezegd. Ik ga later niet bij ouders wonen hoor, rofl.

russian

Legacy Member
Je kan opteren om eerst verschillende jaren te huren en een correctie af te wachten. Elke trend keert om.

Interessante lectuur: http://kbc-pdf.kbc.be/uploadpdf/ERN102007N.pdf.

Let op Spaanse vastgoedmarkt bijvoorbeeld! En mogelijk een bubbel in Nederland, zie grafiek 6.

Ik had het over dat instappen ook meer over investeren als belegging in vastgoed.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan