Archief - Wonen En Verbouwen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Subwoofer

Legacy Member
Ben gisteren naar " de block " geweest en ik begon me af te vragen wie er allemaal nog het geld heeft om een huis/appartement,... te kopen en te verbouwen. En wat zijn de prijskaartjes?

Dusja bij deze, post maar jullie huis of verbouwingen...

Eventueel ook hoeveel de aankoop heeft gekost, hoeveel de verbouwingen tot nu toe hebben gekost, misschien ook bij welke bank je hebt geleend, hoeveel je afbetaald en voor hoelang...

Ikzelf ben van plan nog 1-2 jaar te sparen en dan een deftig huisje te zoeken tussen de 200.000-250.000€. Hopend dat ik vlugger kan sparen dan dat de huizen omhoog gaan in waarde.

Edit* als deze topic verkeerd staat, gelieve te verplaatsen

russian

Legacy Member
Je kan het volgende draadje eventueel eens doornemen: https://www.beyondgaming.be/archive/politiek-actualiteit.118/meer-en-meer-welvaart-maar-toch.531442.

Ofwel beperk je je tot m'n conclusie.

1) Op tien jaar tijd zijn woningen verdubbeld in prijs.
2) We maken een inhaalbeweging tegenover ons omringende landen (die nog duurder zijn met Nederland op kop).
3) We kunnen meer betalen door langer te gaan werken en met twee, en bovendien veel meer te lenen dan vroeger (op langere termijn).
4) Er is dus helaas geen huizenbel zoals in de States momenteel.
5) Rentevoeten lopen terug op.

Conclusie: welvaart daalt, we zijn de eerste generatie die aan luxe moet inboeten.

Je moet met twee op dertig jaar 1.250 euro afbetalen om een woning van zo'n 250.000 euro te kopen. Dat is een enorm bedrag, laat staan wanneer je alleen bent.

Ik ben alleenstaande en kan niet meer dan 50.000 eigen kapitaal euro inbrengen. Op twintig jaar kan ik niet meer dan 125.000 euro lenen. Dat is dus redelijk droef.

Alles wordt duurder en men houdt ons voor dat de inflatie twee procent bedraagt Economisch gaat het ook bergaf:

1) Inflatie niet onder controle,
2) Afnemende economische groei,
3) Bedrijfscijfers beginnen te slabakken,
4) De dollar doet onze export pijn,
5) Herverdeling op wereldvlak,
6) De loonkost is hier veel te hoog,
7) Consumenten- en producentenvertrouwen op een historisch minimum.
8) Grondstoffen blijven toenemen in prijs, olie begint nog maar met z'n stijging.

Ik word er enorm somber van. Hoe schik jij het te doen?

Subwoofer

Legacy Member
Al een leuk begin in deze topic.

Maar ik wilde eigenlijk foto's van mensen die net een huis gekocht hebben of die eventueel bezig zijn met het te verbouwen.

Met alle details erbij; kostprijs, lening, bij welke bank geleend, waar gelegen, alleen af te betalen of met 2, enz...

grtz

russian

Legacy Member
Tjah dat gaan er niet echt veel zijn vrees ik :p. Hoelang werk jij reeds en hoe schik jij het te doen?

krisse5844

Legacy Member
Hey ,

Bij mijn zus ben ik een hele tijd bezig geweest met renoveren ( elektriciteitswerken ) ...

Ze kochten een Hob ( half open bebouwing ) regio Pittem / Tielt ... En betalen nu via dexia beiden af ( 1 jaar getrouwd ) ...

Wat er me direct opviel is :

Als je een huis koopt met een hoopje werk aan ( zoals elektriciteit , sanitair , binnenschrijwerk , misschien dubbel beglazing nodig , etc ) en je laat alles uitvoeren door externe firma's / arbeiders , je zal blauw betalen aan werkuren / materiaal ...

Zij heeft immers geluk en ik later van tijd ook :

Zij / ik kennen in het privé / familie :

Elektricien => ik
Loodgieter / sanitair : haar man
Binnenschrijnwerk : haar schoonvader
Valse muren / plafonds : neef van haar man
Vloeren / metselwerk : een collega van haar man bij de (vrijwillige) brandweer
Ramen ( dubbel glas / deuren : ook via , via ...

Maak de rekening al maar eens ! Je moet zelf de handen uit de mouwen steken dag van vandaag , veel materiaal via via kunnen krijgen met de voordelige prijs eraan verbonden en vrijwilligers vinden die eventueel gratis willen helpen ...

Zo heb ik daar gratis en voor niks héél het huis voorzien van nieuwe elektriciteit ( exlusief kostprijs materiaal natuurlijk , daar kan je niet vanuit ) maar ik weet dan ook dat als ik later ga kopen / verbouwen ( woon nog thuis en ben 23 jaar ) dat haar man alle sanitair gratis en voor niks komt plaatsen ...

Versta je ?

Veel succes !

Foto's en prijzen heb ik wegens privacy redenen niet hier online geplaatst ...
Als je in de buurt woont wil ik u wel eens uitnodigen ( op goedkeur van mijn zus ) op rondleiding in haar nieuwe stek , waar de verbouwingen bijna gedaan zijn ( met nodige uitleg wat er allemaal gedaan is )...

Greetz krisse

krisse5844

Legacy Member
Zelf er nog aan toevoegen , dat ik me daar zelf ook al serieuze vragen heb bij gesteld vroeger en nu omtrend de koopkracht van de jonge mensen die willen kopen / verbouwen ... Immers heb ik nu dat huis gedaan bij mijn zus en weet ik waar je kan op besparen en bij wie ik moet zijn ... Besparen , door werkuren uit te sparen en materiaal via via bijv. . En de geschikte mensen kennen die gratis willen werken en kennis van zaken hebben ...

blackrabbit

Legacy Member
Subwoofer zei:
Al een leuk begin in deze topic.

Maar ik wilde eigenlijk foto's van mensen die net een huis gekocht hebben of die eventueel bezig zijn met het te verbouwen.

Met alle details erbij; kostprijs, lening, bij welke bank geleend, waar gelegen, alleen af te betalen of met 2, enz...

grtz
M'n nicht heeft net een huis gezet (is nu buiten wat afwerking af, ze wonen er ondertussen).

Ruwbouw hebben ze laten doen, maar voor de rest hebben ze zowat alles zelf gedaan (buiten verplichtte zaken ofcourse).

Het is helaas een serieus zware dobber geweest. Nog voor de bouw echt van start ging, bleek uit een bodemonderzoek dat de grond niet 100% stabiel was. Conclusie: voor 25.000EUR aan palen in de grond duwen voor stabiliteit.

Enkele weken terug gebeurde nog dit
(nog eens ~25.000EUR down the drain).

Verder blijkt nu hun plan niet in orde, er ontbreekt 1 of andere goedkeuring. Het betreft de verplichting om zowat overal verluchtingsgaten te voorzien in de ramen, zodat er luchtcirculatie mogelijk is. Is een nieuwe wet die begin 2006 van kracht is. In princiepe moest architect hier op gewezen hebben alsook de gemeente Wemmel (die bouwaanvraag heeft goedgekeurd) maar dat is dus niet gebeurd. Gevolg: enkele 1000en EUR boete voor iets waar ze (uiteraard) niet van op de hoogte waren.

Wat me dan nog het meest ergert: men moet steeds álles 100% isoleren, maar vervolgens is men verplicht om luchtcirculatie toe te laten..

Ze zijn natuurlijk niet alleen: wanneer je begint te bouwen ga je áltijd over budget. Laat dat een goede les zijn.

blackrabbit

Legacy Member
Exxos zei:
Dat heeft uiteraard te maken met het tegengaan van condensvorming in de woning.

Meer: http://www.bouwsite.be/Bghome/2ris.htm

Scroll fkes naar onder.
Inderdaad, maar blijf het toch wel raar vinden.. Je maakt van je huis 1 groot 'trekgat'. Als wij hier een douche hebben genomen of hebben gekookt (in de keuken), zetten we de venster open. Vensters worden hier trouwens bijna dagelijks eens opengezet. Maar dan wel met verwarming uit..

Pierlo

Legacy Member
russian zei:
Tjah dat gaan er niet echt veel zijn vrees ik :p. Hoelang werk jij reeds en hoe schik jij het te doen?

Ik begin me stilletjesaan af te vragen of het wel te doen is... Ik ben nu samen met m'n vriendin één jaar volledig aan het werken.
Ik vraag me af hoe mijn leeftijdsgenoten (ben 23 jaar) dit doen een huis kopen, krijgen zij geld van ouders hebben ze zo'n groot inkomen of gebruiken ze bijna alle geld die ze verdienen voor afbetaling en eten ze niet?
Ikzelf zie momenteel niet haalbaar om een huis te kopen. Daarom proberen wij zoveel mogelijk geld opzij te zetten iedere maand zodat we eventueel aan een 75.000 euro eigen inleg te komen en dan nog eens 150.000 te lenen. Het probleem is natuurlijk dat de prijzen blijven stijgen...
Ik zie niet echt andere mogelijkheden jij misschien wel?

Emerxill

Legacy Member
Bijna iedereen die ik ken en die gebouwd of gekocht hebben zijn rijkelijk gesponsord door minstens 1 van de ouders.
Mijn vriendin en ik hebben die luxe niet :'(

russian

Legacy Member
Pierlo zei:
Ik begin me stilletjesaan af te vragen of het wel te doen is... Ik ben nu samen met m'n vriendin één jaar volledig aan het werken.
Ik vraag me af hoe mijn leeftijdsgenoten (ben 23 jaar) dit doen een huis kopen, krijgen zij geld van ouders hebben ze zo'n groot inkomen of gebruiken ze bijna alle geld die ze verdienen voor afbetaling en eten ze niet?
Ikzelf zie momenteel niet haalbaar om een huis te kopen. Daarom proberen wij zoveel mogelijk geld opzij te zetten iedere maand zodat we eventueel aan een 75.000 euro eigen inleg te komen en dan nog eens 150.000 te lenen. Het probleem is natuurlijk dat de prijzen blijven stijgen...
Ik zie niet echt andere mogelijkheden jij misschien wel?

Het is zonder bijspringen van de ouders heel moeilijk doenbaar maar niet onmogelijk. Ook is het voor de ouders niet altijd financieel mogelijk om bij te springen (hier een groot gezin, misschien een steuntje van 25.000 euro maar meer ook niet).

Hoe je het wel moet doen? Eerst een poosje huren en letterlijk op water en brood leven om veel te kunnen sparen. En dan met twee werken en lenen op lange termijn (en dus meer afbetalen). Langer en meer werken zullen we sowieso moeten doen. De gouden jaren liggen achter ons. De luxe die de huidige veertigers en vijftigers kennen, is niet meer te evenaren.

Samen zo'n 75.000 euro sparen lijkt mooi en dan 150.000 - 200.000 euro lenen op dertig jaar. Je betaalt je dan nog blauw maar goed.

Prijzen stijgen sneller dan dat je kan sparen maar ondertussen lopen de rentes op en gaat het economisch bijzonder slecht. Laat ons hopen op een afvlakking van de prijzen. Ook inboeten aan grootte etc, de gemiddelde woning is reeds veertien procent kleiner dan tien jaar terug.

Pierlo

Legacy Member
russian zei:
Het is zonder bijspringen van de ouders heel moeilijk doenbaar maar niet onmogelijk. Ook is het voor de ouders niet altijd financieel mogelijk om bij te springen (hier een groot gezin, misschien een steuntje van 25.000 euro maar meer ook niet).

Hoe je het wel moet doen? Eerst een poosje huren en letterlijk op water en brood leven om veel te kunnen sparen. En dan met twee werken en lenen op lange termijn (en dus meer afbetalen). Langer en meer werken zullen we sowieso moeten doen. De gouden jaren liggen achter ons. De luxe die de huidige veertigers en vijftigers kennen, is niet meer te evenaren.

Samen zo'n 75.000 euro sparen lijkt mooi en dan 150.000 - 200.000 euro lenen op dertig jaar. Je betaalt je dan nog blauw maar goed.

Prijzen stijgen sneller dan dat je kan sparen maar ondertussen lopen de rentes op en gaat het economisch bijzonder slecht. Laat ons hopen op een afvlakking van de prijzen. Ook inboeten aan grootte etc, de gemiddelde woning is reeds veertien procent kleiner dan tien jaar terug.

Idd, ik zal het met je meehopen dat de prijzen wat afvlakken.
Dat we meer zullen moeten werken dat is een zekerheid. 75 000 euro sparen lijkt mij toch een minimum. Hopelijk verdienen we dan ook al wat meer zodat een 150-200 lenen doenbaar is.


Wat ik mij toch afvraag: gaan we niet de richting uit dat we zullen lenen op super lange termijnen en dat die leningen gewoon zullen overgedragen worden van generatie op generatie?

YellinD

Legacy Member
nee, want de jongste ontlener mag max 65 jaar oud zijn op het einde van de lening... en aangezien we normaal ouder worden als dat, zal da nog niet overgegeven worden :)

Guard

Legacy Member
zoals krisse5844 zegt, is het handig om familie te hebben die 1 of ander beroep hebben die kan gebruikt worden bij het verbouwen van een huis (een stiel dus)

kan je altijd een vriendenprijsje vragen, of soms doen ze het zelf helemaal gratis, na hun uren.
zo heeft mijn vader voor niets, meegeholpen het dak te leggen van een schuur van een nonkel van mij

'voor niets' ... hij kreeg af en toe eens een pintje :p



mijn pa had zijn huis gezet op zijn 20ste.
eind de jaren 60.
moest je dit huis opnieuw willen zetten, met de grondprijzen van nu, dan betaal je nog jaren af.
mijn pa heeft nooit moeten afbetalen.

aan de andere kant was de grond wel van zijn vader en werkte hij al van zijn 18de.
handig natuurlijk als je grootvader een paar voetbalvelden grond bezit :D

=>White<=

Legacy Member
Guard zei:
zoals krisse5844 zegt, is het handig om familie te hebben die 1 of ander beroep hebben die kan gebruikt worden bij het verbouwen van een huis (een stiel dus)

kan je altijd een vriendenprijsje vragen, of soms doen ze het zelf helemaal gratis, na hun uren.
zo heeft mijn vader voor niets, meegeholpen het dak te leggen van een schuur van een nonkel van mij

'voor niets' ... hij kreeg af en toe eens een pintje :p

Een elentrieker vragen kost makkelijk 60euro per uur. Dus als je die gast 20euro per uur betaald in het zwart zijde alle2 nog zeer goed he :). Zo zal het wel moeten, anders is het idd onbetaalbaar.

russian

Legacy Member
Belg ook pessimistisch over sparen
De Belg is ook pessimistisch gestemd over de algemene economische situatie van het land. (PhotoNews) Daar zakte de indicator van -9 tot -22, het laagste niveau sinds begin 2003 en de grootste daling in zes jaar tijd.

Ook over zijn persoonlijke situatie is de Belg niet optimistisch. Het gevoel over zijn persoonlijk financiële situatie zakte naar het laagste peil in twee jaar.

Het vooruitzicht om te sparen bereikte dan weer een absoluut dieptepunt. De daling was er het grootst sinds 2001.

Subwoofer

Legacy Member
Alvast bedankt voor alle reacties hier... (en bedankt voor de uitnodiging krisse5844, symphatiek ;) )

Hier is mijn situatie;

Ben al 3 jaar aan het werken en heb zo'n 40-45.000€ gespaard (wat echt alles op alles zetten is voor mij)

Als mijn vriendin volgend jaar van school komt hopen we samen zo'n 75.000€ gespaard te hebben, aangezien ze al van haar 12 jaar overal gaat bijklussen en ook redelijk al wat gespaard heeft...

dan 150.000€ lenen en kijken voor iets van rond de 200-250.000€

Als ik zie dat ik me blauw betaal aan een lening dan ga ik nog een jaartje door met sparen.

heb ook geen rijke ouders, dus sponsers voor een huis zijn al uitgesloten

russian

Legacy Member
Is een mooie start, Subwoofer. Ik denk dat er weinigen op drie jaar 50k sparen.

Ook lopen de rentevoeten op en dat moet de markt wat stabiliseren, meestal gaat dat met een delay van zes maanden tot een jaar. Vandaar lijkt een jaartje w88 zeker niet slecht.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan