Archief - wifi stelen illegaal?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Sephiroth

Legacy Member
edraket zei:
alsem u mac adres heeft, kan hij het nog altijd tracen...

ja maar als ge nu die usb stick alleen gebruikt voor op uw gebuur zijn netwerk te gaan? en voor de rest gebruikt ge uw eigen telenet met apparte netwerkkaart en netwerkkabel

Emerxill

Legacy Member
Als uwe buurman niet de kennis heeft om zijn wifi te beveiligen, dan zal die niet echt het probleem inzien dat er andere mensen ook op zijn netwerk kunnen.
Verder gaat die dan ook niet de kennis hebben om te controleren wie er zoal op zijn netwerk zit. Indien hij dat toch doet krijgt em alleen maar mac-adressen te zien. Dus die zal nog minder de kennis hebben wat mac-adressen ook maar zijn.
Laat staan dat em die gaat tracen met een of ander programma/toestel.

Carnage

Legacy Member
de mens die recht over ons woont heeft dat ook: draadloos netwerk en niet beveiligd, in afwachting van de draadloze router thuis zet ik de laptop even aan en tot mijn grote verbazing maakt hij verbinding met internet...
even gekeken in mijn netwerklocaties en al die mens zijn multimedia-apparatuur stond daarin, ook een map met zijn paswoorden voor bank enzo (wat ik trouwens niet bekeken heb!!)
ik ben zo vriendelijk geweest om die mens dat te gan zeggen dat em zijn netwerk moet beveiligen want jan en alleman kan daar zomaar mee surfen, en ja ie ging daar voor kijken, nu 4m later ist nog altijd niet in orde; nalatigheid?
wat als er iemand effectief die passwoorden gaat misbruiken? :s

KULeest

Legacy Member
Sephiroth zei:
mijn ip adres? hoe kan dat nu ik gebruik zijn ip adres... het enigste wat hij krijgt van mij is mijn mac adres

Computers met verbindingstijden etc wordt allemaal gelogd door de router

Blackend

Legacy Member
Ook al is uw netwerk niet beveiligd, ge kunt nog steeds MAC adres traceren van wie er op uw netwerk zit. (en eventueel ook 'computernaam')

Nu, het grappige is wel dat als gij onbeveiligd op uwe gebuur zijn netwerk zit, hij ook op het uwe zit natuurlijk... en rustig tussen uw gedeelde mapkes kan snuisteren. Op die manier kan hij bijvoorbeeld makkelijk achterhalen wie ge zijt natuurlijk.

Sephiroth

Legacy Member
ik heb niks gedeeld staan... en mijn eigen wifi is beveiligd XD

Sander H

Legacy Member
ge kunt altijd proberen te zeggen dat uw pc normaal automatisch verbinding met een gevonden draadloos netwerk, en dat da toen het zijne was omda uwe pc dacht da het publiek was (geen beveiliging ...) :unsure:

L0k1-

Legacy Member
Sephiroth zei:
als ge nu bv "toevallig" op uw gebuur zijn netwerk zit met uw usb wifi stick...en die gaat er mee naar de politie (paranoia dattem is) kunnen ze dan iets doen? is het strafbaar met gevangenisstraffen/boetes?
dit vraag ik niet omdat ik het doe maar gewoon louter omdat ik me afvraag of het wel illegaal is of niet. maar het probleem is, als die zijn router als acces point instelt, heeft iedereen toch in principe de toestemming om erop te verbinden?

uiteindelijk hebde geen toestemming, dus is het illegaal en kan hij u laten aanklagen :)

bekijk het met volgend voorbeeld:

je komt voorbij een huis en de voordeur staat wagenwijd open. het blijft onwettelijk om ff binnen te gaan zonder toestemming. :)

Blackend zei:
Ook al is uw netwerk niet beveiligd, ge kunt nog steeds MAC adres traceren van wie er op uw netwerk zit. (en eventueel ook 'computernaam')

Nu, het grappige is wel dat als gij onbeveiligd op uwe gebuur zijn netwerk zit, hij ook op het uwe zit natuurlijk... en rustig tussen uw gedeelde mapkes kan snuisteren. Op die manier kan hij bijvoorbeeld makkelijk achterhalen wie ge zijt natuurlijk.

MAC adressen kun je langs een simpel programma veranderen en natuurlijk uw maps sharen is wel uw eigen fout dan :p

kdenk als laptop heb je het veiligst, als desktop pc toch pak minder, want als men uw mac adres doorgeeft aan politie en die checken het met de ISP's vinden ze u toch wel snel :)


P.S.: als je toch een wifi netwerk misbruikt doe het met mate, want als je ineens paar gigabyte op enkele dagen bij hem binnensleurt, zal die persoon het na een tijd ook wel beginnen door te hebben dat er iets niet klopt omdat hij constant op smallband zit :)

beter weinig downloaden = altijd
veel downloaden = enkele weken

Garmir

Legacy Member
Sephiroth zei:
als ge nu bv "toevallig" op uw gebuur zijn netwerk zit met uw usb wifi stick...en die gaat er mee naar de politie (paranoia dattem is) kunnen ze dan iets doen? is het strafbaar met gevangenisstraffen/boetes?
dit vraag ik niet omdat ik het doe maar gewoon louter omdat ik me afvraag of het wel illegaal is of niet. maar het probleem is, als die zijn router als acces point instelt, heeft iedereen toch in principe de toestemming om erop te verbinden?


Eerst en vooral dien vent is een muggenzifter als het maar voro die ene keer is.
Ten tweede, is zijn eigen schuld, het is 4 minuutjes werk voor u wlan te beveiligen.
Ten derde, als hij naar de politie gaat hiermee, dan moet het zijn dat er al meer mensen op zijn netwerk gezeten hebben, al dan niet zijn bandwich tot smallband geleid hebben.
ten vierde, ik zou gewoon eens naar die mens gaan en er mee praten, want soms als uw eigen netwerkn iet toegankelijk is zoekt u pc naar anderre bronnen die wel toegankelijk zijn. En hier vraag je niet om.
Ten vijfde, surfen zonder toesteming op iemand anders zijn netwerk, al dan niet beveiligd mag niet. "inbreuk op privacy enzo" want in princiepe eenmaal je op een ander zijn netwerk zit, kanje ook gegevens van zijn pc kopieren als er geshared staan... En dan kom je uit aan diefstal.

bratislava

Legacy Member
De meeste mensen hebben gewoon onvoldoende kennis om hun netwerk te beveiligen.

Overal wordt er reclame gemaakt voor draadloos dit, draadloos dat, maar als die mensen dat dan ook kopen, blijkt het niet beveiligd te zijn.

Ik heb onlangs ook bij iemand zijn pc gaan in orde zetten, en die heeft draadloos adsl van belgacom, en daarbij ook digitale tv van belgacom genomen. Ze zijn dat van belgacom zelf komen installeren, maar de boel blijkt gewoonweg niet beveiligd. Iedereen kan zomaar op zijn netwerk inloggen. Als die mensen dan al niet de minste WEP-beveiliging opzetten, is het wel erg gesteld.

Sephiroth

Legacy Member
L0k1- zei:
kdenk als laptop heb je het veiligst, als desktop pc toch pak minder, want als men uw mac adres doorgeeft aan politie en die checken het met de ISP's vinden ze u toch wel snel :)
hoe bedoelt ge nu... een mac adres is de identificatie van uw netwerkadapter. (en ik gebruik die netwerkadapter voor niks anders dan op mijn gebuur zijn netwerk te gaan) en ik zit zijn internet te gebruiken dus als ze gaan tracen gaan ze toch bij zijn info uitkomen?

Thierry

Legacy Member
'k Heb het hier ook voorgehad met de gebuur. Hij was just naast ons komen wonen, had een AP geïnstalleerd en gaan met die banaan. Hoewel 'k hem niet kende, ben 'k het direct gaan zeggen (eerlijk duurt het langst).

'k Zou liever hebben dat men 't mij ook gewoon kwam vertellen in plaats van gewoon achter mijn rug te profiteren.

Thierry

Legacy Member
bratislava zei:
Ik heb onlangs ook bij iemand zijn pc gaan in orde zetten, en die heeft draadloos adsl van belgacom, en daarbij ook digitale tv van belgacom genomen. Ze zijn dat van belgacom zelf komen installeren, maar de boel blijkt gewoonweg niet beveiligd. Iedereen kan zomaar op zijn netwerk inloggen. Als die mensen dan al niet de minste WEP-beveiliging opzetten, is het wel erg gesteld.

Wel, zelf heb ik hier ook enkele maanden Belgacom TV gehad via een gratis proefaanbieding. Ik nam de proef op de som en hield me van de domme toen de technieker ook de PC's draadloos op het nieuwe routertje afstemde. Hij vroeg me zelf of er een beveiliging moest komen.

Sommige techniekers weten wel waar ze het over hebben ze, anderen doen het mss niet uit luiheid, maar ze allen over dezelfde kam scheren vind ik maar zo-zo.

ng

Legacy Member
Carnage zei:
de mens die recht over ons woont heeft dat ook: draadloos netwerk en niet beveiligd, in afwachting van de draadloze router thuis zet ik de laptop even aan en tot mijn grote verbazing maakt hij verbinding met internet...
even gekeken in mijn netwerklocaties en al die mens zijn multimedia-apparatuur stond daarin, ook een map met zijn paswoorden voor bank enzo (wat ik trouwens niet bekeken heb!!)
ik ben zo vriendelijk geweest om die mens dat te gan zeggen dat em zijn netwerk moet beveiligen want jan en alleman kan daar zomaar mee surfen, en ja ie ging daar voor kijken, nu 4m later ist nog altijd niet in orde; nalatigheid?
wat als er iemand effectief die passwoorden gaat misbruiken? :s

Lol, subtiel mapje.

Legt em misschien uit hoe hij dat moet doen.

QplQyer

Legacy Member
Garmir zei:
Ten vijfde, surfen zonder toesteming op iemand anders zijn netwerk, al dan niet beveiligd mag niet. "inbreuk op privacy enzo" want in princiepe eenmaal je op een ander zijn netwerk zit, kanje ook gegevens van zijn pc kopieren als er geshared staan... En dan kom je uit aan diefstal.
Neen, geen diefstal, niemand is iets kwijt. Enkel inbreuk op de privacy en/of schending van het auteursrecht.

--

Als je je MAC-adres wijzigt (wat softwarematig kan) elke maal je verbinding maakt met het netwerk, dan kan men nog moeilijker bewijzen dat jij het was die een verbinding hebt gemaakt. Ik betwijfel echter dat de politie voor zo'n futiliteit gaat afkomen.

Mensen zouden eigenlijk moeten beseffen dat het probleem groter is dan enkel maar iemand die hun internet kan gebruiken, bij een onbeveiligd netwerk kan men heel eenvoudig al het internetverkeer van iemand sniffen, zonder dat de sniffende persoon moet verbonden zijn met het netwerk.

ComputerVISTA

Legacy Member
GMotha zei:
Als ze't niet beveiligen, vragen ze'r zelf om.
Want als ze kunnen zien dat ge op hun wifi zit, zullen ze waarschijnlijk ook weten hoe het te beveiligen.

Nie zeveren hé, der zijn genoeg mensen die niet weten hoe ze zo iets moeten beveiligen.

Ze laten zo iets instaleren door een neefje die der toevallig iets van kent, die beveiligt dat niet, die mensen zelf zijn er zich niet van bewust maar de lokale pubergebuur kan er wel van profiteren.

Imo is dat stelen zoals je iets uit een winkel gaat stelen.

DBK

Legacy Member
buur van mijn school heeft ook een onbeveiligd netwerk, zit gemiddeld 6 man tijdens de lessen en tijdens de middag nog een pak meer, zelfs lectoren zitten soms op den buur zijn netwerk :) 0,0% beveiliging

ng

Legacy Member
DBK zei:
buur van mijn school heeft ook een onbeveiligd netwerk, zit gemiddeld 6 man tijdens de lessen en tijdens de middag nog een pak meer, zelfs lectoren zitten soms op den buur zijn netwerk :) 0,0% beveiliging

LOL?

Goei voorbeelden die lectoren. :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan