Archief - Welke krant lees je?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Welke krant verkies je?


  • Totaal aantal stemmers
    355
  • Opiniepeiling gesloten.

Quilombo

Legacy Member
pieterm zei:
Goh, ik stoor mij er ook aan hoor, maar ik denk dat die mensen toch wel tegen een enorm tempo moeten werken. Als je bijvoorbeeld ziet dat er een voetbalmatch vrijdagavond eindigt om 22.15u en je de volgende morgen al een uitgebreid verslag kan lezen, dan is het logisch dat er hier en daar een schrijffoutje opduikt.

tja, maar flagrante fouten??
een typfout, tot daaraan toe, daar kan je al eens overlezen als je het artikeltje nog eens naleest.
maar iets als "een aantal mensen zijn gisteren verongelukt" ... zulke dingen staan daar echt regelmatig in... (ik had bijna "zo'n dingen" getypt, ook zo'n idiote fout die je meteen opmerkt bij het nalezen maar die je toch regelmatig tegenkomt).

het nieuwsblad is daar echt kampioen in

Feignasse

Legacy Member
Quilombo zei:
maar iets als "een aantal mensen zijn gisteren verongelukt" ... zulke dingen staan daar echt regelmatig in... (ik had bijna "zo'n dingen" getypt, ook zo'n idiote fout die je meteen opmerkt bij het nalezen maar die je toch regelmatig tegenkomt).

het nieuwsblad is daar echt kampioen in

http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/16/

Zulke kwesties vallen niet louter grammaticaal op te lossen ;)

LSDsmurf

Legacy Member
Zelf in zogenaamde kwaliteitskranten zal je nog veel fouten tegenkomen. Vooral als je zelf iets weet over het onderwerp zoals bv dit artikel uit De Tijd van een paar weken geleden:
Breed-, breder-, breedstband

Onderzoekers van de KULeuven, de Washington State University en de Chinese Academy of Science hebben nieuw organisch materiaal ontdekt waarmee informatietransport via internet 37.500 keer sneller kan dan met een klassieke ADSL-lijn. Fantastisch, want het internet mag heel wat sneller. 37.500 keer komt al aardig in de buurt. Tien jaar geleden werkten we nog met een inbelmodem à rato van 28 kilobyte per seconde (kbps). Vandaag kunnen we met ADSL, VDSL of met de kabel al een paar megabyte versturen. Een mooie groeicurve, maar zelfs met de huidige trend duurt het nog tot ver na 2010 voor ik thuis 100 mbps haal.

Ik krijg soms de vraag of we al die bandbreedte wel nodig hebben. Een paar jaar geleden bleef ik het antwoord schuldig, maar met de snelle opkomst van videoapplicaties op het internet ligt het antwoord voor de hand. Meerdere digitale kanalen, toegang tot virtuele applicaties, videoconferencing en video-on- demand vergen veel bandbreedte. We staan er niet altijd bij stil, maar breedband voedt niet enkel onze pc. Ook digitale televisie stroomt op die manier onze woonkamer binnen. Wat extra power komt dus goed van pas.

Over de technologie die dat allemaal mogelijk moet maken (fiber-to-the-home, koperdraad, coax of draadloze oplossingen), wil ik het niet hebben. Maar één ding is zeker: als België en Vlaanderen in de kop van het breedbandpeloton willen meefietsen, zullen we een tandje moeten bijsteken. We moeten het debat opentrekken, zowel naar het beleid als naar de markt toe. Ik zie in Europa steeds meer initiatieven van lokale overheden voor infrastructuur. Amsterdam, bijvoorbeeld, startte in oktober 2006 al met het uitrollen van een glasvezelnetwerk. De intense competitie in sommige buurlanden leidt er bovendien tot meer breedband tegen lagere tarieven.

Wij zakken langzaam weg uit de breedbandtop. Eind 2005 hadden 2 miljoen Belgen breedband, een stijging met 23,9 procent in vergelijking met 2004. Maar ondanks die stijging zijn we niet langer bij de besten. In 2003 was België nog nummer één; in 2005 lieten we Denemarken, Nederland, Finland en Zweden voorgaan.

Ik heb natuurlijk makkelijk praten. Ik werk op het Instituut voor Breedbandtechnologie en heb via het Belnet-netwerk dat onderzoeksinstellingen en universiteiten verbindt aan een capaciteit van 2,5 gigabyte per seconde. Lekker veel. Ik gun iedereen dat comfort, vooral de bedrijven. Voor hen is een betaalbare en snelle connectie geen nice-to-have, maar een noodzakelijke voorwaarde om te overleven in de globale, digitale wereld. Hoe we iedereen dat comfort kunnen geven en wie dat doet, maakt niet uit. We moeten snel weten waar we naartoe willen en beslissen. De concurrentie is 'breed'.

-- Wim De Waele is algemeen directeur bij het IBBT, het Interdisciplinair instituur voor Breedbandtechnologie, een Vlaamse instelling die onderzoek doet naar netwerk- en telecommunicatietechnologie. De standpunten in de column geven zijn persoonlijke visie weer.
Het is geschreven door een directeur van een breedband internet instelling maar blijkbaar weet die man niet goed het verschil tussen bits en bytes. Hij schrijft een drietal keer byte waar er eigelijk bit had moeten staan :p :

- "Tien jaar geleden werkten we nog met een inbelmodem à rato van 28 kilobyte per seconde (kbps)."
- "Vandaag kunnen we met ADSL, VDSL of met de kabel al een paar megabyte versturen"
- "Belnet-netwerk dat onderzoeksinstellingen en universiteiten verbindt aan een capaciteit van 2,5 gigabyte per seconde"

pina

Legacy Member
pieterm zei:
Goh, ik stoor mij er ook aan hoor, maar ik denk dat die mensen toch wel tegen een enorm tempo moeten werken. Als je bijvoorbeeld ziet dat er een voetbalmatch vrijdagavond eindigt om 22.15u en je de volgende morgen al een uitgebreid verslag kan lezen, dan is het logisch dat er hier en daar een schrijffoutje opduikt.

Om te reageren op het onderwerp: Ik lees Het Nieuwsblad.
dat is nog altijd geen reden om fouten erin te laten. Zo kan je elke journalistieke fout goedpraten omdat ze aan een hoog tempo werken. Het is niet omdat de comme chez soi elke dag vol staat, dat ze hun handen niet moeten wassen in de keuken...

Bosvos

Legacy Member
ik lees het laatste nieuws, kan zijn dat het een 'sensatiekrant' is, maar 't is een makkelijke en overzichtelijke krant, zeker de sport. Ik lees de krant nooit grondig, meestal vluchtig doorbladeren en de interessante dingen lezen, perfecte krant voor mij dus.

Avondland

Legacy Member
Liefst lees ik De Standaard maar van thuisuit lezen we Het Laatste Nieuws. Laatste krant heeft natuurlijk wel een heel breed spectrum met veel leesplezier in het weekend maar is heel erg sensatiegericht. Daarom verkies ik De Standaard.

Feignasse

Legacy Member
Quilombo zei:
ben zo al veel gevallen tegengekomen hoor...
vooral bij protestacties trouwens :p (2x voorbije maand diezelfde fout)

"Als een aantal bedoeld is als hoeveelheidsaanduiding met de betekenis 'enkele' of 'verscheidene', is zowel een enkelvoudige als een meervoudige persoonsvorm mogelijk. Het meervoud is eenduidiger"

Evengoed mogelijk in het geval dat jij aanhaalde, dus een flagrante fout kan je dat onmogelijk noemen.

Blanco

Legacy Member
Ik lees sinds een jaar of 2 geen kranten meer.
Het enige dat ik en toe eens vluchtig doorblader is de metro op de trein.
Als ik iets over de actualiteit wil weten hoor ik het wel van een ander, kijk ik naar het nieuws of teletekst of raadpleeg ik het internet.
Bij mijn ouders lezen ze het Nieuwsblad en dat brengen ze wekelijks mee voor mij om mijn patatten op te schillen.

Gothrek

Legacy Member
Ik lees het nieuwsblad (thuisuit)
maar vind de morgen/de standaard veel beter :)

Stabby

Legacy Member
Mijn ouders hebben een abonnement op het laatste nieuws, maar ik erger me al kapot als ik maar voorpagina bekijk.

Hostage

Legacy Member
Het belang van Limburg.
Nu moeten ze alleen nog de 'goednieuwskrant' uitvinden.:p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan