Archief - Waarom 33 centiliter blikjes?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

metaphore

Legacy Member
Gromme zei:
Hey mannen ik heb dat antwoord gekregen hé. Sorry dat ik iets of wat moeite deed hoor.

ze hadden commentaar op coca cola
niet op u ;)

kom kom *troost* :niceone:

BloodSeaker

Legacy Member
Gijllie zit te zagen da coca cola geen antwoord geeft, maar jullie lezen selectief

er staat: dit is een INDUSTRIELE STANDAARD in europa


Dus ja, wat gaan die mensen veel meer zeggen: Als we de vierkantswortel van dat nemen en we tellen er 3 bij op, dan delen we door 28 en doen er 2 bij, dan hebt ge 33cl, en da leek ons wel leuk zo :unsure:

Quxan

Legacy Member
Pred zei:
Waarom is een meter 100cm ???
Waarom is een minuut 60seconden ????
dat eerste is te danken aan Napoleon dacht ik, kwestie van het te vereenvoudigen (het is gemakkelijker tellen in een 10-delig stelsel).
Dat tweede omdat zo'n stelsel veel meer delers heeft (60 is deelbaar door 1,2,3,4,5,6,10,12,15,20,30,60), ik dacht dat Napoleon hier ook een 10 delig stelsel wou, maar dat is er niet van gekomen.

Dat is althans wat ik gehoord heb, en is in de 33cl discussie niet echt van belang.

Bontus

Legacy Member
De Britten verkozen een 60delig stelsel, daarom zijn er sommige zaken in zo'n stelsels zoals de tijd.
de 360° waarin een cirkel is ingedeeld komt van de Grieken als ik me niet vergis en dat is eigenlijk nog veel deelbaarder dan elk ander getal (<500)

Pred

Legacy Member
Xcessive- zei:
lol dat is wel iets anders eh pipo, als ge het een belachelijk topic vindt lees het dan niet en reageer ook niet.


dag pipo,
ik vind het geen belachelijk topic, ik vind alleen die personen die reageren op dat "banaal antwoord" van coca-cola belachelijk. Het is toch zo klaar als een klontje dat dat een gestandaardiseerde maat is, verdere uitleg is overbodig me dunkt. Gestandaardiseerde maten zijn er om het gemakkelijk te houden.
En een blik maken zal duurder zijn dan een fleske wat ge terug kunt ophalen en opnieuw gebruiken, dus zal 33cl blik meer winst opleveren dan een 25cl blik.

killgore

Legacy Member
Pred zei:
En een blik maken zal duurder zijn dan een fleske wat ge terug kunt ophalen en opnieuw gebruiken, dus zal 33cl blik meer winst opleveren dan een 25cl blik.
Neeen :s

daar gaat het juist over, wat ik en anderen hier al ganse tijd willen uitleggen gvd.

In andere landen heb je totaal andere inhouden (zie vbn in deze thread), simpelweg omdat dat daar veelvouden/delers zijn van standaardmaten die daar gebruikt wordt, net zoals 33cl, 25cl en 50cl hier delers zijn van 1l en dus vrij eenvoudig te vatten zijn voor de gewone consument.

de vorm van het blik is een optimalisatieproces, dat wel.

Pred

Legacy Member
Ja dat weet ik wel dat 33cl een derde is van 1liter, daarom pakken ze geen 36cl bijvoorbeeld. Maar een voor een 33cl kunnen ze meer vragen dan voor een 25cl blik, terwijl de kost van een 33cl blik te maken niet meer zal zijn dan die van een 25cl blik. Bij 33cl (en niet bij 50cl ) zullen ze de optimale winstverhouding zonder dat de consument denkt van "33cl da koop ik nie das teveel" Terwijl bij 50cl blikken de consumenten al beginnen te denken "50cl das al wa veel da krijg ik nie op dus da koop ik nie"

Bontus

Legacy Member
Pred zei:
Ja dat weet ik wel dat 33cl een derde is van 1liter, daarom pakken ze geen 36cl bijvoorbeeld. Maar een voor een 33cl kunnen ze meer vragen dan voor een 25cl blik, terwijl de kost van een 33cl blik te maken niet meer zal zijn dan die van een 25cl blik. Bij 33cl (en niet bij 50cl ) zullen ze de optimale winstverhouding zonder dat de consument denkt van "33cl da koop ik nie das teveel" Terwijl bij 50cl blikken de consumenten al beginnen te denken "50cl das al wa veel da krijg ik nie op dus da koop ik nie"
:doh: dan is er gewoon een kleinere omzet aan 50cl blikken, maar daarom toch geen kleinere winstmarge?
volgens mij zit de meeste winst wel in de 2liter flessen en dergelijke

Pred

Legacy Member
Ja, ma als coca-cola nu alleen nog maar 50cl blikken gaat verkopen en pepsi nogwel 33cl, zullen veel mensen misschien op pepsi overschakelen en dan daalt hun omzet zeer hard en dan kan die winstmarge op die 50cl nog groter zijn, hun netto winst zal dan toch dalen ?

(ik heb maar een half jaar economie gehad)

Emu

Legacy Member
Er is ooit onderzoek naar gedaan wat de meeste mensen voor een drankje een goede hoeveelheid vonden (nl 20-25-33-50cl). Tegenwoordig is het een ongeschreven soort standaard geworden.

Met dat onderzoek kwamen ze tot de volgende conclusie:

20cl vinden de meeste mensen te weinig
25cl vinden veel mensen te weinig vinden en is voor sommigen goed
33cl vinden de meeste mensen goed, enkelen vinden het weinig, andere teveel
50cl de meesten vinden dit teveel, sommigen vinden het goed

Je moet nog in gedachten houden dat die maten zijn ontstaan in de tijd dat er van marketing nog weinig sprake was, dat er nog werk in overvloed was, en dat de producten vrij eenzijdig waren. Je kom bv bij een auto maar kiezen uit 2 of 3 kleuren, nu 100den. Ze wilden toen ook maar 1 soort blikje uitbrengen enz...

Tegenwoordig is het allemaal veranderd, en zie je ook meer en meer blikjes van 25cl. Alhoewel denk ik de meeste mensen hier moeten toegeven dat 33cl een goede hoeveelheid is. Maar dat 25cl toch ook een redelijke doelgroep zal hebben.

In café enzo geven ze idd meestal 25cl omdat de meesten dat juist te weinig vinden en geneigd zullen zijn er 2 van 25cl te pakken, als het 33cl was geweest hadden ze het waarschijnlijk op 1 gehouden.

Pred

Legacy Member
Ik heb eerlijk gezegd toch nog nooit coca-cola, fanta, sprite of whatever in BLIKKEN van 25cl gezien hoor ( bier wel ).

Nuja, whatever , ik ga verder leren voor m'n laatste herexamen.

killgore

Legacy Member
Pred zei:
Ik heb eerlijk gezegd toch nog nooit coca-cola, fanta, sprite of whatever in BLIKKEN van 25cl gezien hoor ( bier wel ).

Nuja, whatever , ik ga verder leren voor m'n laatste herexamen.
red bull & consoorten :). Ice tea ook, da zijn van die dunne lange blikskes (like said: kheb een maand in drankencentrale gewerkt :p)

Pred

Legacy Member
Haja das juist

anyway
kzal er niet van wakker liggen, en morgen na men laatste examen zal ik eens een hoop bierblikken van naderbij bekijken, onderzoeken en vooral leegmaken hehe,
groeten,
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan