Archief - Waarom 33 centiliter blikjes?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

televetforum

Legacy Member
sneax zei:
volgens mij omdat fabrieken met liters werken ofzo en daarom zijn alle blikjes een zoveelste van ne liter

bv, het reservoir van de spuiten of whatever die de blikjes/flesjen ... vullen heeft een reservoir van 1 liter - zodoende kan een flesje altijd in één keer gevuld worden en moeten er geen ingewikkelde berekeningen gebeuren om flesjes exact te vullen, nu kan men gewoon zeggen: elk flesje een derde/vierde/vijfde van een reservoir en dan reservoir opvullen

tis maar een gedacht
lol..
Alsof ze eerst de machines gemaakt hebben en daarna beslist hoe groot ze de blikjes gingen maken ;)

Radiance

Legacy Member
Een machine die werkt op liters lijkt mij redelijk onwaarschijnlijk, lees niet mogelijk.
Zo'n machines worden ingesteld door een zeer percieze tijd de kraan te laten opestaan of het motorke te laten draaien, eventueel het motorke x aantal stappen te laten doen.

De uitleg van Dennoman lijkt mij zeer dicht bij de waarheid te zitten.

aXl_

Legacy Member
sneax zei:
volgens mij omdat fabrieken met liters werken ofzo en daarom zijn alle blikjes een zoveelste van ne liter

bv, het reservoir van de spuiten of whatever die de blikjes/flesjen ... vullen heeft een reservoir van 1 liter - zodoende kan een flesje altijd in één keer gevuld worden en moeten er geen ingewikkelde berekeningen gebeuren om flesjes exact te vullen, nu kan men gewoon zeggen: elk flesje een derde/vierde/vijfde van een reservoir en dan reservoir opvullen

tis maar een gedacht

fabrieken werken met een continu proces. Niet dus 3 flesjes => reservoir bijvullen, 3 flesjes -> reservoir bijvullen maar gewoon flesje, flesje, flesje ;)

TheCrow7

Legacy Member
RaZoR be zei:
er bestaan ook blikjes met 15cl , zo van die mini Cola, en Cola-light blikjes , andere drank denk ik nie da in kleiner formaat bestaat

V8 heeft ook zulke kleine blikjes.

Zeta Reticula

Legacy Member
Gewoon omdat het 1/3 van een liter is. Zoals gezegd gebruikt men in de V.S. een dozijn fluid ounces als inhoud, en in andere landen nog andere maten.

Blikjes van 15 ml krijg je soms op het vliegtuig. Maar dat is met een voor de hand liggende reden, 't weegt minder en het is zogezegd ook 1 portie.

Echter de verhoudingen van de blikjes (diameter versus hoogte) bezit wel een optimum voor materiaalverbruik.

Gromme

Legacy Member
Ik heb Coca-cola gecontacteerd en zal snel een antwoord krijgen.

Maar vergeet ook niet dat de blikjes oorspronkelijk zijn gecreerd voor ruimtevaarders.

klootvis

Legacy Member
combinatie van optimale verhouding blikvolume/blikoppervlakte + een bijkomende randvoorwaarde voor een gemakkelijk gebruiksgemak (goed kunnen vasthouden)
Werd me verteld door prof. Differentiaalvergelijkingen die de lokale GB op stelten had gezet met zijn lastige vragen :)

killgore

Legacy Member
klootvis zei:
combinatie van optimale verhouding blikvolume/blikoppervlakte + een bijkomende randvoorwaarde voor een gemakkelijk gebruiksgemak (goed kunnen vasthouden)
Werd me verteld door prof. Differentiaalvergelijkingen die de lokale GB op stelten had gezet met zijn lastige vragen :)
Die 33cl heeft daar bij mijn weten niets mee te maken, maar is, zoals hier al 100x gezegd, gewoon zo omdat het een derde is van een veelgebruikte inhoudsmaat bij ons (niet om productieredenen, maar voor de mensen is 1/3 veel simpeler als pakweg 5/18). Mentaal dus, daarom dat de meeste andere blikjes 20/25 en 50 cl zijn (kheb een ganse maand drank mogen stapelen, oa blikken, dus ken meeste maten wel ^^).

Enkel die blikvorm, ook zoals eerder gezegd, is een optimalisatieproces dat inderdaad onder andere met dv's berekend kan worden.

Gromme

Legacy Member
Beste Neil ,

Hartelijk dank voor je email en de interesse die je toont in ons bedrijf.

In feite is de 33cl een industriële standaard (in Europa). Alhoewel er nog
andere beschikbaar zijn (25 cl, 15 cl en zelfs 50 cl), is dit de meest
populaire. Het komt ruw geschat overeen met 1/3 Liter.
Het wordt door de meeste drankenverdelers gebruikt, niet enkel Coca-Cola.

Met vriendelijke groeten,

Geertje De Maesschalck
Consumentendienst
Coca-Cola Belgium-Luxembourg



Dit heb ik als antwoord gekregen.

EagleEye

Legacy Member
bartreligion zei:
cola smaakt zeker en vast het best in een blikje
roger that

zelfde met fanta

blik > glazen fles > plastieke brol :D

edit: in Mexico zijn het ook 355ml ofzo blikjes, en nog een stuk goeikoper dan hier

wiki zei:
In North America, the standard can size is 12 fluid ounces (355 ml). In most of Europe, standard cans are 33 cl, which is approximately 1/3 of a litre. In Australia the standard can size is 375mL.
wiki zei:
In Japan, canned fresh air is available. This is most popular in the Tokyo area.
http://en.wikipedia.org/wiki/Aluminum_can

Dennoman

Legacy Member
Gromme zei:
Beste Neil ,

Hartelijk dank voor je email en de interesse die je toont in ons bedrijf.

In feite is de 33cl een industriële standaard (in Europa). Alhoewel er nog
andere beschikbaar zijn (25 cl, 15 cl en zelfs 50 cl), is dit de meest
populaire. Het komt ruw geschat overeen met 1/3 Liter.
Het wordt door de meeste drankenverdelers gebruikt, niet enkel Coca-Cola.

Met vriendelijke groeten,

Geertje De Maesschalck
Consumentendienst
Coca-Cola Belgium-Luxembourg



Dit heb ik als antwoord gekregen.

Slechts drie woorden:

No shit, Sherlock :P

Dat noemen ze een antwoord tegenwoordig, dat wisten we al hoor xD

Zeta Reticula

Legacy Member
Gromme zei:
Beste Neil ,

Hartelijk dank voor je email en de interesse die je toont in ons bedrijf.

In feite is de 33cl een industriële standaard (in Europa). Alhoewel er nog
andere beschikbaar zijn (25 cl, 15 cl en zelfs 50 cl), is dit de meest
populaire. Het komt ruw geschat overeen met 1/3 Liter.
Het wordt door de meeste drankenverdelers gebruikt, niet enkel Coca-Cola.

Met vriendelijke groeten,

Geertje De Maesschalck
Consumentendienst
Coca-Cola Belgium-Luxembourg
Ik zou beledigd zijn door zo'n banaal antwoord...

Silvester

Legacy Member
Als je er waarom achter zet heb je terug jouw vraag...
Coca Cola weet wel waarmee ze bezig zijn :eek:

Pred

Legacy Member
Waarom is een meter 100cm ???
Waarom is een minuut 60seconden ????

Gromme

Legacy Member
Hey mannen ik heb dat antwoord gekregen hé. Sorry dat ik iets of wat moeite deed hoor.

Xcessive-

Legacy Member
Pred zei:
Waarom is een meter 100cm ???
Waarom is een minuut 60seconden ????

lol dat is wel iets anders eh pipo, als ge het een belachelijk topic vindt lees het dan niet en reageer ook niet.

aXl_

Legacy Member
Gromme zei:
Hey mannen ik heb dat antwoord gekregen hé. Sorry dat ik iets of wat moeite deed hoor.

Ik zou beschaamd zijn om zo'n antwoord te sturen. Ze hadden er beter aan gedaan om te doen alsof ze uw e-mail niet gekregen hadden :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan