Archief - Vraagje aan rechtsstudenten

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Ali_

Legacy Member
Math'ke zei:
En ge moet oppassen met die valse wand é, als ge ze eigenlijk ne stek geeft door naar ne rechtbank te gaan zitten ze op 1, 2, 3 bij u als ze da willen .. Niet te vergeten, tzijn nog altijd ****** hé, kzou daar toch mee oppassen ze ( en das nu nie racistisch bedoeld é ) ma gewoon, verhuist gewoon van kot jong voor u al de miserie te besparen :)

Ik lach me kapot :unsure:

-etienne-

Legacy Member
ga in de bib leren :-)
Of be a man an spreek het uit, als dat niet werkt dan zou ik gewoon elders gaan leren. Rechtzaak voor zoiets is nogal loos.

Ali_

Legacy Member
Ja idd, praat het uit. Dat kan geen probleem zijn. En anders stapte gewoon naar de kotmadam of in dit geval de homemadam (:unsure:).

VinceFeet

Legacy Member
Arifiene zei:
dat spreekt voor zich :p

@ etienne: sorry maar als ge betaalt voor ene kot moet ge in da kot kunnen leren eh

Idd, als je altijd moet gaan weglopen van je problemen ga je je ganse leven op de vlucht zijn denk ik! :p

^MystiQ

Legacy Member
VinceFeet zei:
Idd, als je altijd moet gaan weglopen van je problemen ga je je ganse leven op de vlucht zijn denk ik! :p

Das toch nie waar, ene keer daje een rustig kot hebt gevonden zitte toch wel goed zekers :)

Lt. PeeJee

Legacy Member
Heb een beetje rond geneusd in mijn Burgerlijk Wetboek, en ik vind persoonlijk dat artikel 544 het meest aanleunt aan deze kwestie.

Wat zegt die wet: “Eigendom is het recht om op de meest volstrekte wijze van een zaak het genot te hebben en daarover te beschikken, mits men er geen gebruik van maakt dat strijdig is met de wetten of met de verordeningen”

Zoals vele wetten is dit nogal oppervlakkig en kan dit weer geïnterpreteerd worden op verschillende manieren. Maar er bestaat iets zoals de "evenwichtsleer", en die leer zorgt er voor dat je uw eigendomsrecht niet mag misbruiken. vb. Een enorm reclame paneel in uw tuin zetten, en daardoor heeft uw buur geen zonlicht meer.

Om de evenwichtsleer bij burenhinder toe te passen moeten er volgens mij enkele voorwaarden zijn:

1. Beide eigendommen moeten aanpalend zijn (dat is wel in uw geval geloof ik)
2. Er moet last of hinder zijn door nalatigheid (in uw geval uw buren die volgens u te luid zijn)
3. Er moet een oorzakelijk verband zijn voor de last (je kan u de vraag stellen: wat als mijn muren nu beter geïsoleerd waren, zou er dan nog hinder zijn?)
4. De overlast of hinder moet voldoende ernstig zijn (relatief, voor u wel ernstig, maar de rechter kan zeggen dat uw buur een bepaalde geluidgrens moet overschreiden en dan kan er ingegrepen worden... )

VinceFeet

Legacy Member
Math'ke zei:
Das toch nie waar, ene keer daje een rustig kot hebt gevonden zitte toch wel goed zekers :)

Ik vind dat de trial&error methode toch niet de goede manier is als het gaat om huren ofzo hoor... En een huurcontract opzeggen is ook nét iets moeilijker dan dat de meesten onder jullie denken.

VinceFeet

Legacy Member
Lt. PeeJee zei:
Heb een beetje rond geneusd in mijn Burgerlijk Wetboek, en ik vind persoonlijk dat artikel 544 het meest aanleunt aan deze kwestie.

Wat zegt die wet: “Eigendom is het recht om op de meest volstrekte wijze van een zaak het genot te hebben en daarover te beschikken, mits men er geen gebruik van maakt dat strijdig is met de wetten of met de verordeningen”

Zoals vele wetten is dit nogal oppervlakkig en kan dit weer geïnterpreteerd worden op verschillende manieren. Maar er bestaat iets zoals de "evenwichtsleer", en die leer zorgt er voor dat je uw eigendomsrecht niet mag misbruiken. vb. Een enorm reclame paneel in uw tuin zetten, en daardoor heeft uw buur geen zonlicht meer.

Om de evenwichtsleer bij burenhinder toe te passen moeten er volgens mij enkele voorwaarden zijn:

1. Beide eigendommen moeten aanpalend zijn (dat is wel in uw geval geloof ik)
2. Er moet last of hinder zijn door nalatigheid (in uw geval uw buren die volgens u te luid zijn)
3. Er moet een oorzakelijk verband zijn voor de last (je kan u de vraag stellen: wat als mijn muren nu beter geïsoleerd waren, zou er dan nog hinder zijn?)
4. De overlast of hinder moet voldoende ernstig zijn (relatief, voor u wel ernstig, maar de rechter kan zeggen dat uw buur een bepaalde geluidgrens moet overschreiden en dan kan er ingegrepen worden... )

Arifiene, vertel hem ook is ff dat hij beter het topic had doorgenomen... :p

^MystiQ

Legacy Member
VinceFeet zei:
Ik vind dat de trial&error methode toch niet de goede manier is als het gaat om huren ofzo hoor... En een huurcontract opzeggen is ook nét iets moeilijker dan dat de meesten onder jullie denken.

Bwa denkte da ? Met ne reden zoals deze zouk da nog nie wel weten ze .. Kzout allang afgetrapt zijn en ge kunt altijd ne keer zeggen da ge ook altijd naar de rechtbank kunt gaan hé, mss eeft de kotbaas liever dajet zo oplost, goed voor zijn reputatie ( chantage hint hint ) :p

Genious

Legacy Member
josuwa zei:
zeg dat als em het nog doet ge hem e pak slaag geeft... :unsure:
I'm outnumbered. :s
(en geweld, dat doe ik al jaren niet meer ;))

Anyway, bedankt voor de vele reacties hier.
kzal nog eens herhalen, want niet iedereen heeft dat goed zien staan (of ik ben het er vergeten te zetten): ik ben niet van plan voor zoiets naar een rechter te stappen hoor, maar blijkbaar is dat beheer zo nonchalant als het maar kan en dan is wat druk en argumenttie met wettelijkheid etc altijd wel interessant. :p

Ik weet ook wel dat ge u elders kunt zetten (wat ik dan ook het merendeel van de tijd doe), maar niet alles staat in mijn curcussen, ik heb bij sommige vakken een boel pdf's etc te doornemen.

Maar ja, ik ben extreem gevoelig aan geluid (ik blokte vroeger 's nachts...) en hij blijkbaar extreem ongevoelig aan geluid.

Kga nog es na die examens es er aan denken mebbe nen maat te vragen of op voorhand te oefenen alsof het een spreekbeurt is :p

En anders es letterlijk gaan aankloppen bij de verantwoordelijke dienst.

Arifiene

Legacy Member
Lt. PeeJee zei:
Heb een beetje rond geneusd in mijn Burgerlijk Wetboek, en ik vind persoonlijk dat artikel 544 het meest aanleunt aan deze kwestie.

Wat zegt die wet: “Eigendom is het recht om op de meest volstrekte wijze van een zaak het genot te hebben en daarover te beschikken, mits men er geen gebruik van maakt dat strijdig is met de wetten of met de verordeningen”

Zoals vele wetten is dit nogal oppervlakkig en kan dit weer geïnterpreteerd worden op verschillende manieren. Maar er bestaat iets zoals de "evenwichtsleer", en die leer zorgt er voor dat je uw eigendomsrecht niet mag misbruiken. vb. Een enorm reclame paneel in uw tuin zetten, en daardoor heeft uw buur geen zonlicht meer.

Om de evenwichtsleer bij burenhinder toe te passen moeten er volgens mij enkele voorwaarden zijn:

1. Beide eigendommen moeten aanpalend zijn (dat is wel in uw geval geloof ik)
2. Er moet last of hinder zijn door nalatigheid (in uw geval uw buren die volgens u te luid zijn)
3. Er moet een oorzakelijk verband zijn voor de last (je kan u de vraag stellen: wat als mijn muren nu beter geïsoleerd waren, zou er dan nog hinder zijn?)
4. De overlast of hinder moet voldoende ernstig zijn (relatief, voor u wel ernstig, maar de rechter kan zeggen dat uw buur een bepaalde geluidgrens moet overschreiden en dan kan er ingegrepen worden... )

eerst lezen, dan typen :p
het gaat hier btw niet eens over eigendom, dat ter zijde, het gaat over een studentenkot.
en al diegene die hier geen regelgeving kunnen typen over koten, die zijn ni relevant
ffs :p

en nog es: burenhinder is hier niet volledig van toepassing, de staat van het gebouw is duidelijk ook niet aangepast aan de norm (qua isolatie).
En zoals gezegd is da moeilijk om te bewijzen en moete daarvoor na de rechter
en na artikelen verwijzen is big nono
ffs lees toch :p

Lt. PeeJee

Legacy Member
VinceFeet zei:
Arifiene, vertel hem ook is ff dat hij beter het topic had doorgenomen... :p

Mijn excuses uiteraard :)

Ik zou inderdaad beter de topic volledig lezen, ik had niet gezien dat jij ook al iets had gepost!

Lt. PeeJee

Legacy Member
Arifiene zei:
eerst lezen, dan typen :p
het gaat hier btw niet eens over eigendom, dat ter zijde, het gaat over een studentenkot.
en al diegene die hier geen regelgeving kunnen typen over koten, die zijn ni relevant
ffs :p

Inderdaad, het gaat niet om zijn eigendom. Maar de eigenaar (verhuurder) moet zijn zaak vrijwaren van fouten en gebreken.

Maar laten we hier geen pleidooi houden! Mits we ook te weinig feiten kennen...
Laten we het vredig houden :niceone:

Arifiene

Legacy Member
Lt. PeeJee zei:
Mijn excuses uiteraard :)

Ik zou inderdaad beter de topic volledig lezen, ik had niet gezien dat jij ook al iets had gepost!

Ey, en ik dan :p
edit: ik ben vredig, ik hou gwn niet van mensne die de topic niet lezen, zelfs al is em maar 2 paginas :p

VinceFeet

Legacy Member
Lt. PeeJee zei:
Mijn excuses uiteraard :)

Ik zou inderdaad beter de topic volledig lezen, ik had niet gezien dat jij ook al iets had gepost!

Haha, no offense dude. Ik had namelijk nét dezelfde fout gemaakt... :p

Maaruh, burenhinder is hier toch wel van toepassing? Ok, het zijn geen eigenaars maar die regel geldt toch even vrolijk voor huurders? Anders zou je nogal het beest kunnen uithangen op een appartement (dat je weliswaar huurt). Of zie ik iets over het hoofd? :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan