Archief - Vraag ivm sabam

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

LeSec

Legacy Member
chosen1 zei:
wat ik mij afvraag: als ge DJ bent dan hebt ge toch nie allemaal legale cd's? controlleert sabam dan wa ge bij hebt en doen die u dan een proces aan?

De die-hards gebruiken vinyls :p en da valt ni illegaal te verkrijgen ^^

*duikt weg en hoort een bende cd-liefhebbers aanstormen*

LeSec

Legacy Member
exploder zei:

Tjah released+licenced onder ne label toch... Als artiest zijn materiaal wil verspreiden en zijn toestemming daar toe geeft is da toch zijn probleem? Of da nu met of zonder platenlabel is...
Ik zie daar toch niets illegaals aan, maja ik ken de wet nu ook ni perfect :p

boostah

Legacy Member
XoN`- zei:
Normaal zou dat moeten, ook al is dat spijtig gnoeg ni het geval
...

Ze zouden is meer op zon fuifkes moete controleren, want ik heb daar al IMMENS veel dj'z met illegale cd's zien draaien (en die pakken dan nog is belachelijk veel poen voor hun *ahum* "kunnen")

ja en als zij de originele cd's kunnen voorleggen (dus bewijzen da ze die thuis/ whatever hebben) dan is er geen enkel probleem

ComputerVISTA

Legacy Member
The_Messenjah zei:
De die-hards gebruiken vinyls :p en da valt ni illegaal te verkrijgen ^^

*duikt weg en hoort een bende cd-liefhebbers aanstormen*


ER bestaan toestellen voor zelf u platen te maken, ze zijn vrij duur maar ze bestaan dus technisch gezien kan het illegaal als je wilt :p

chosen1

Legacy Member
ComputerVISTA zei:
ER bestaan toestellen voor zelf u platen te maken, ze zijn vrij duur maar ze bestaan dus technisch gezien kan het illegaal als je wilt :p

of je kan ze kopieren in chocolade en dan opeten :love:

nee serieus da gaat! is een paar jaar geleden op tv geweest! een man die van vinyls een mal maakt en daar chocolade in giet en zo werken chocolade platen maakt!

LeSec

Legacy Member
ComputerVISTA zei:
ER bestaan toestellen voor zelf u platen te maken, ze zijn vrij duur maar ze bestaan dus technisch gezien kan het illegaal als je wilt :p

Ja I know, ma hoeveel kost zo'n ding, kdenk da we dan wel over ettelijke duizende euro's praten? :p

ComputerVISTA

Legacy Member
Das praktisch een enig toestel in zijn soort (voor thuisgebruik platen maken) gene concurentie dus ze vragen wat ze willen he :)

En het process is net iets ingewikkelder dan een cd'tje branden hé :p (allemaal mechanisch dus)

Project Loony

Legacy Member
ComputerVISTA zei:
Das praktisch een enig toestel in zijn soort (voor thuisgebruik platen maken) gene concurentie dus ze vragen wat ze willen he :)

En het process is net iets ingewikkelder dan een cd'tje branden hé :p (allemaal mechanisch dus)
Akkoord, maar hoe ingewikkeld het proces ook is, ik denk dat ze er dan wel enorm veel winst op zouden maken... ^^

Zelfs al is het kleinproductie, dan nog zal zo'n toestel denk ik maximum 5000€ kosten. Ik vermoed echter dat ze een groot deel van hun winst moeten afstaan aan van die copyright-organisaties...

orez

Legacy Member
SABAM is grote zever...

Voor een streetdancecompetitie te organiseren moet ge dus ook SABAM betalen voor de gedraaide muziek, en de lijst invullen en opmaken wat er gedraaid wordt.

Hoe kunde gij in godsnaam op voorhand weten welke muziek het deelnemend team meegeeft? Ze hebben da mee ge legt da op en ze doen hun routine + eigengemaakte mix.

Een DJ ook voor "battles" die draait gewoon naar het gevoel van de dansers, en weet dus nooit op voorhand wa em zal draaien.

De sabam zeveraars -_-

NinjaTune

Legacy Member
als je één plaatje laat maken kost het je ook een fortuin hoor

NinjaTune

Legacy Member
orez zei:
SABAM is grote zever...

Voor een streetdancecompetitie te organiseren moet ge dus ook SABAM betalen voor de gedraaide muziek, en de lijst invullen en opmaken wat er gedraaid wordt.

Hoe kunde gij in godsnaam op voorhand weten welke muziek het deelnemend team meegeeft? Ze hebben da mee ge legt da op en ze doen hun routine + eigengemaakte mix.

Een DJ ook voor "battles" die draait gewoon naar het gevoel van de dansers, en weet dus nooit op voorhand wa em zal draaien.

De sabam zeveraars -_-
ja idd, zelfde shit met die lijsten om in te vullen. hoe gaje op voorhand weten wat je gaat draaien, je speelt nog altijd in op het publiek. ma bon, het is om gewoon een overview te geven, wan die lijst bevat toch maar 20 titels die je kan invullen ofzo.

nuja al genoeg discussies op muziekforum geweest over sabam om hier nu ook weer niet verder over uit te wijden. ma sabam is idd dikke zakkenvullerij, de grote bedragen worden toch enkel naar jo vally en clouseau etc doorgestort ipv ook naar de kleine ingeschreven artiest, die zien quasi niks van geld.

Project Loony

Legacy Member
LexiC zei:
als je één plaatje laat maken kost het je ook een fortuin hoor
Hmja.

Als ik het kapitaal echter had, zou ik zo'n vinylschrijver kopen, en goedkoop voor iedereen die het wilde (50€ of iets dergelijks) plaatjes maken.

Ik ben er zeker van dat je die 12.000€ er meteen uit hebt...

NinjaTune

Legacy Member
Project Loony zei:
Hmja.

Als ik het kapitaal echter had, zou ik zo'n vinylschrijver kopen, en goedkoop voor iedereen die het wilde (50€ of iets dergelijks) plaatjes maken.

Ik ben er zeker van dat je die 12.000€ er meteen uit hebt...

Dan laat je het beter effectief persen bij de betere vinylperser ;p
Je moet trouwens nog beschrijfbare vinyls ook aankopen etc hé.
En een plaat kost 8 a 10 euro in de winkel. Dus als je het echt zelf zou doen, vrees ik dat het erg lang zal duren eer je break-even draait ;p

Project Loony

Legacy Member
LexiC zei:
Dan laat je het beter effectief persen bij de betere vinylperser ;p
Je moet trouwens nog beschrijfbare vinyls ook aankopen etc hé.
Erm, was dat geen 150€ bij de 'beter vinylperser'? :p

Daarbij, als je eigengemaakte plaatjes dan eerder slijten, kan je er nog altijd een tweede laten bijmaken door die machine, dan kost het je nog altijd minder. ^^

NinjaTune

Legacy Member
Het enige nut van zo'n toestel is om eigen producties op vinyl te persen, en dus zelf promo's te maken. Voor de rest zie ik niks van nut daarin, aangezien quasi alles uitkomt op vinyl.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan