Archief - Vraag ivm sabam

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Zorba

Legacy Member
Cheers all,

Ik had een vraagje ivm sabam:

- Er moet dus een papier worden ingevuld worden waarop je de bespeelde nummers moet invullen, nu vroeg ik me af in welke mate dat wordt gecontroleerd?

- Mag ik per optredende DJ meerdere bladen gebruiken?

- Moet je meer betalen als je meer bespeelde nummers opschrijft, want op de online simulatie wordt daar blijkbaar geen rekening mee gehouden?!

Thanks :woohoo:

onsmozes

Legacy Member
ge moet die nie betalen.
de kans da die nie afkomen is dan wel klein, maar zeker realistisch. En als ze afkomen zeg dan dat ge gisteren de papieren gepost hebt en dan moogt ge alsnog de normale prijs betalen.

DJ ed moet ge nie vermelden. Gaat meestal over oppervlakte van de zaal, inkomprijs, prijs voor drank, ... die dingen. Met de muziek zelf houdt sabam zich niet bezig...

ComputerVISTA

Legacy Member
onsmozes zei:
ge moet die nie betalen.
de kans da die nie afkomen is dan wel klein, maar zeker realistisch. En als ze afkomen zeg dan dat ge gisteren de papieren gepost hebt en dan moogt ge alsnog de normale prijs betalen.

DJ ed moet ge nie vermelden. Gaat meestal over oppervlakte van de zaal, inkomprijs, prijs voor drank, ... die dingen. Met de muziek zelf houdt sabam zich niet bezig...


Sabam is net WEL de auteursrechten "beschermen" (ook al is de fairness ver te zoeken) wat jij opnoemt wordt gecontroleerd van mensen van de belastingen.

onsmozes

Legacy Member
ComputerVISTA zei:
Sabam is net WEL de auteursrechten "beschermen" (ook al is de fairness ver te zoeken) wat jij opnoemt wordt gecontroleerd van mensen van de belastingen.

vreemd, dan kent gij een andere sabam :s
heb het blad hier nog liggen, iets van een 96 euro ofzo
en dat waren de dingen (zaalgrootte (eventueel capaciteit), inkomprijs, prijs goedkoopste consummatie, begin- en einduur, ...) die op het blad stonden. Bij optredens ed is het dan weer wel zo dat geweten moet zijn wie er optreed, alsook bij het coveren van muziek moet er vermelding gemaakt worden van de gecoverde groep(en)/nummer(s)dacht ik

Mocht je het niet doorhebben, dat van het zich niet aantrekken van de muziek vermeldde ik maar omdat ik het nogal ironisch vond in een bepaald opzicht.

nja, nevermind

ComputerVISTA

Legacy Member
onsmozes zei:
Mocht je het niet doorhebben, dat van het zich niet aantrekken van de muziek vermeldde ik maar omdat ik het nogal ironisch vond in een bepaald opzicht.

nja, nevermind


In dat geval zwijg ik want ge hebt gelijk :p

Als ik hier facturen bezie zat het hem zo dat die zich enkel bezig hielen met idd oppervlakte die verzorgd wordt van muziek, en de prijs die gevraagd wordt voor inkom maar niet van eten noch drank hoor...

Alles wat te maken heeft met de auteursrechten en voor hoeveel man aan hoeveel dat wordt gegeven.

Annun

Legacy Member
Ik heb hier net SABAM geregeld. Op uw aanvraag moet ge zowa alles zetten: capaciteit zaal, inkomprijs, drankprijs, dj, ... Daarna krijgt ge uw factuur doorgestuurd samen met een papier waarop uwen dj zijne lijst van nummers moet invullen. Als uw dj aangesloten is bij sabam moogt ge dit terug sturen met de vermelding: Lijst wordt doorgegeven aan Brussel.

bhaalspawn

Legacy Member
Ik vind het raar dat als ge een filmvertoning doet, ge zelfs sabam moet betalen voor de muziek in de film :wtf:

Als ge de rechten om die film te vertonen betaalt, waarom moet ge dan nog es de muziek van de film betalen?
Zit dat al niet in de film inbegrepen?

Wundagore

Legacy Member
wij moeten ook al extra belastingen geven op lege cd's :p
als het aan hun lag zijt ge aant betalen voor het fluiten van een hit

Politik

Legacy Member
Annun zei:
Ik heb hier net SABAM geregeld. Op uw aanvraag moet ge zowa alles zetten: capaciteit zaal, inkomprijs, drankprijs, dj, ... Daarna krijgt ge uw factuur doorgestuurd samen met een papier waarop uwen dj zijne lijst van nummers moet invullen. Als uw dj aangesloten is bij sabam moogt ge dit terug sturen met de vermelding: Lijst wordt doorgegeven aan Brussel.
Maar feit blijft dus dat de kostprijs bepaald wordt door compleet andere factoren dan de gedraaide muziek zelf. Die lijst moet je enkel opsturen opdat Sabam hun geld kan verdelen. Vrij belachelijk, als je het mij vraagt. Maar ach, we leven nu eenmaal in een apenland.

JanVH

Legacy Member
Trouwens, als je een Drum & Bass fuif geeft, 95% (of zelfs meer) van wat die DJ's spelen is niet aangesloten bij SABAM en moet je dus zeker geen auteursrechten op betalen.

[TFT]Poky

Legacy Member
Dus ge kunt het niet aangeven en als ze toch komen gewoon zeggen dat ge die papieren gisteren hebt opgestuurd?
Want ik organiseer ook een fuif en da SABAM gedoe is mij ni echt duidelijk.
Een bende afzetters zijn het naar wat ik ervan hoor

exploder

Legacy Member
't Zijn ook afzetters

Khad optreden gegeven, ze zonden ons een rekening met 110euro om te betalen voor auteursrechten... We zenden brief terug dat geen enkele band aangesloten is bij SABAM.
Dag voor "uiterste datum van betaling" krijgen we een brief terug dat het in orde is, dat we niets moeten betalen.
Bah

[TFT]Poky

Legacy Member
ma wie is er allemaal aangesloten bij sabam?
Want anders knoei ik een beetje met die dj lijsten :D das weer geld uitgespaard

chosen1

Legacy Member
wat ik mij afvraag: als ge DJ bent dan hebt ge toch nie allemaal legale cd's? controlleert sabam dan wa ge bij hebt en doen die u dan een proces aan?

JanVH

Legacy Member
Is dat eigelijk legaal wat die mannen doen?
Mogen ze effectief geld eisen?
Aangezien ze nog altijd een privé-bedrijf zijn, vraag ik me af of dat werkelijk mogelijk is.

Annun

Legacy Member
Nog zo iets fantastisch bij mij: ik kreeg mijn factuur 7 dagen nadat hij betaald moest zijn. Ik bel naar SABAM: oh ja, we hebben hem ook pas eergisteren verstuurd, ik zal de datum aanpassen.

XoN`-

Legacy Member
chosen1 zei:
wat ik mij afvraag: als ge DJ bent dan hebt ge toch nie allemaal legale cd's? controlleert sabam dan wa ge bij hebt en doen die u dan een proces aan?


Normaal zou dat moeten, ook al is dat spijtig gnoeg ni het geval
...

Ze zouden is meer op zon fuifkes moete controleren, want ik heb daar al IMMENS veel dj'z met illegale cd's zien draaien (en die pakken dan nog is belachelijk veel poen voor hun *ahum* "kunnen")

Zorba

Legacy Member
Thanks voor answers all, nog maar eens een fantastisch voorbeeld van bureaucratie :crazy:

PolletPoulet

Legacy Member
Ik had ook nog een vraagje over SABAM maar wil er eigenlijk geen nieuwe thread voor opstarten.

Een MIX van een DJ die je free op het internet kunt downloaden. Is dat legaal of illigaal om in café te draaien?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan