Archief - Verkeerd Rekeningsnummer... en nu?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Plut0r

Legacy Member
Wel ik heb dus een vraagje overlast hier iets gekocht op het forum. Komt de persoon zeggen dat het geld nog niet gestort is oke geen probleem zal een tijdje op hem laten wachten maar na 3 dagen nog altijd niets heb ik een screenshot genomen van mijn netbanking (Dexia)En komt deze persoon doodleuk af en zegt dat het verkeerde rekeningsnummer is en vind het nog grappig ook.Is er een mogelijkheid om mijn geld te repuceren? Of is het verloren ( €150 is ook niet niets) heb er vorige maand zwaar mogen voor werken.

Wat is nu de mogelijkheid? naar fortis gaan en vragen of ze het geld terugsturen?

Bosvos

Legacy Member
best eens gaan informeren bij Fortis...maar ik betwijfel of ze dat zelf terug gaan geven, ik denk dat de persoon in kwestie da zelf moet terug storten...en als die tegenwerkt bent u zwaar gepoept...

Terrorist_Hell

Legacy Member
Je moet al veel geluk hebben om at random 'n rekeningnummer te hebben dat nog klopt ook. De laatste 2 cijfers dan namelijk 'n controlenummer, en 't per ongeluk vergissen van één getal, leidt in mijn ogen zowat altijd tot 'n error.

Anderzijds kun je gewoonweg niks bewijzen. Dat is dus het nadeel van zulke transacties zonder bewijs van koop/verkoop.

Plut0r

Legacy Member
Terrorist_Hell zei:
Je moet al veel geluk hebben om at random 'n rekeningnummer te hebben dat nog klopt ook. De laatste 2 cijfers dan namelijk 'n controlenummer, en 't per ongeluk vergissen van één getal, leidt in mijn ogen zowat altijd tot 'n error.
Bestaat er nergens een code waar je het kan natrekken het rekeningsnummer?

Santa

Legacy Member
"Onverschuldigde betaling" is wat de legal context onderstreept.
De bank kan je dit zelf niet doorstorten. Diegene waarnaar je het gestort heeft, moet dit uit eigen beweging terugstorten vanaf het moment dat hij kennis van de onverschuldigde betaling heeft.
Als de ontvanger te kwader trouw niet terugstort, moet hij je de intresten mee terugbetalen. Daarvoor zal je dan wel naar de vrederechter moeten gaan :x

Beste is een brief sturen naar de persoon waarnaar je het bedrag verkeerdelijk gestort hebt, met de vraag het terug te sturen. Die zal dat wel doen. Als hij het niet doet, dreig je wat of dagvaard je hem.

Annun

Legacy Member
De 2 laatste cijfers van een rekeningnummer zijn een controlenummer ja. Het is namelijk de rest van de rest van het rekeningnummer gedeeld door 97.

Terrorist_Hell

Legacy Member
Plut0r zei:
Bestaat er nergens een code waar je het kan natrekken het rekeningsnummer?
wikipedia zei:
een laatste blok met twee controlecijfers, deze twee cijfers moeten gelijk zijn aan de rest bij deling door 97 van het getal dat gevormd wordt door de overige cijfers. Deze beveiliging spoort het omdraaien van twee cijfers, het veranderen van één cijfers, ... op aangezien slechts één rekeningnummer op de 97 aan deze code voldoet.
Je hebt gewoon ongeluk dat je combinatie juist uitkwam, ook al was het rekeningnummer niet dat van je contactpersoon.

Santa

Legacy Member
Doe gewoon wat ik zeg >_>
Of ga eens naar je bank en leg het uit. Ze zullen 99% zeker hetzelfde zeggen als ik.

HTrance

Legacy Member
Santa| zei:
"Onverschuldigde betaling" is wat de legal context onderstreept.
De bank kan je dit zelf niet doorstorten. Diegene waarnaar je het gestort heeft, moet dit uit eigen beweging terugstorten vanaf het moment dat hij kennis van de onverschuldigde betaling heeft.
Als de ontvanger te kwader trouw niet terugstort, moet hij je de intresten mee terugbetalen. Daarvoor zal je dan wel naar de vrederechter moeten gaan :x

Beste is een brief sturen naar de persoon waarnaar je het bedrag verkeerdelijk gestort hebt, met de vraag het terug te sturen. Die zal dat wel doen. Als hij het niet doet, dreig je wat of dagvaard je hem.

Idd wat Santa zegt is helemaal correct :). Zoiets heb je voor de vrederechter heel gemakkelijk gewonnen.. Dus ik zou idd eerst aangetekende brief versturen. En dan een herhaling van aangetekende brief waarin staat dat je het voor de vrederechter zal brengen.
Vergeet niet aangetekend te versturen want anders kan hij afkomen met de reden:"Ik heb die brief niet gehad. En sta je weer evenver"

Plut0r

Legacy Member
HTrance zei:
Idd wat Santa zegt is helemaal correct :). Zoiets heb je voor de vrederechter heel gemakkelijk gewonnen.. Dus ik zou idd eerst aangetekende brief versturen. En dan een herhaling van aangetekende brief waarin staat dat je het voor de vrederechter zal brengen.
Vergeet niet aangetekend te versturen want anders kan hij afkomen met de reden:"Ik heb die brief niet gehad. En sta je weer evenver"
En zou ik zo het adres meekregen van Fortis? Want is dit niet tegenstrijdig met het Privacy-beleid ofzo?

Arifiene

Legacy Member
Ga naar fortis, zorg voor deftig bewijs en het rekeningnummer waar het wél moest op gestort worden. De persoon die het ten onrechte heeft ontvangen MOET dit wettelijk gezien terugbetalen.

Citanul

Legacy Member
Annun zei:
De 2 laatste cijfers van een rekeningnummer zijn een controlenummer ja. Het is namelijk de rest van de rest van het rekeningnummer gedeeld door 97.

tenzij de rest 0 is dan is het controle nr 97 en niet 00

Plut0r

Legacy Member
Arifiene zei:
Ga naar fortis, zorg voor deftig bewijs en het rekeningnummer waar het wél moest op gestort worden. De persoon die het ten onrechte heeft ontvangen MOET dit wettelijk gezien terugbetalen.
Ik wacht nog op een PM van zijn kant

Brolpaq

Legacy Member
Prolly is da een 2de rekeningnummer van hem, en heeft hij da geld nu toch.

white modder

Legacy Member
Brolpaq zei:
Prolly is da een 2de rekeningnummer van hem, en heeft hij da geld nu toch.

dat denk ik ook, het zou wel heeeel toevallig zijn dat dat rekeningnummer juist is eh, ik zou het zaakje verre van vertrouwen :)

of mss de rekening van een kennis, familie, this toch raar :).

devilface

Legacy Member
Hoe heb je dat nummer trouwens ontvangen? Als het via PM is, is dit toch ook een beetje de schuld van de verkoper. Het is idd nogal sterk dat ge door 1 nummer te veranderen ook een juist rekeningnummer hebt. Ga in ieder geval is naar de Fortis/Dexia he.

Plut0r

Legacy Member
devilface zei:
Hoe heb je dat nummer trouwens ontvangen? Als het via PM is, is dit toch ook een beetje de schuld van de verkoper. Het is idd nogal sterk dat ge door 1 nummer te veranderen ook een juist rekeningnummer hebt. Ga in ieder geval is naar de Fortis/Dexia he.
Ja via PM en kijk altijd mijn rekeningsnummers 2 keer na voor ik ze laat registreren

Dr_pimpie

Legacy Member
begin anders eens met te controleren welk nummer hij naar jou heeft gestuurd en ofj ij het bankrekening nummer correct hebt overgenomen. Als jij het juist hebt gedaan, dan ligt de fout bij hem, of het nu zijn 2e rek is of niet ...

Plut0r

Legacy Member
Dr_pimpie zei:
begin anders eens met te controleren welk nummer hij naar jou heeft gestuurd en ofj ij het bankrekening nummer correct hebt overgenomen. Als jij het juist hebt gedaan, dan ligt de fout bij hem, of het nu zijn 2e rek is of niet ...
Heb het net nog eens gecontroleerd en het komt overeen met de PM die ik gekregen heb
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan