Archief - Toekomst Internet in Belgie?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Evil_Freaky_BE

Legacy Member
Ik hou me niet echt meer bezig met het bijhouden van het nieuwste van Internet.

Mijn vraag is (sorry als het al vaak gesteld is, heb niet echt onderzoek gedaan of zo) hoe het zit met de toekomst van Internet in Belgie?

De bandwidth en snelheid limieten. Blijft het bij kabel en gewoon ADSL voor nog een paar jaar? Hoelang gaan ze nog een limiet op bandwidth houden.

Terwijl meeste landen in Europa unlimited/ongelimiteerd bandwidth hebben, zitten wij hier met een crappy 30 GB limiet (en zelfs minder voor andere ADSL plannen).

En het ergste van al is, bv bij Belgacom, ze hebben mijn ouders al wijsgemaakt dat 30 GB super veel is.
Ze hebben men stiefpa dingen wijsgemaakt dat bedrijven zelfs zoveel niet gebruiken.

Maar dat ze nu eens verder denken en realiseren dat 3 tieners op een thuisnetwerk die het te doen hebben met 30 GB een zeer groot verschil is dan met een bedrijfje met een paar werknemers (internet voor amusement, of internet voor business purpose?).

Ik ben het echt beu met die bandwidth limiet, dan om extra bandwidth te kopen het €1 per 1 GB is...

Dus zou het zeer op prijs stellen als iemand mij zou kunnen updaten in verband met de types (kabel, ADSL, ADSL2, SDSL,...) en bandwidth limieten.

coap

Legacy Member
30 gb limiet is nog nice :p ik moet het doen met 12 ofzo , kut telenet :c

ElBramo

Legacy Member
Ik hoop ook dat die bandwith limit der nen keer gaat afgehaald worden. Qua snelheid valt het internet nog goed mee, mr mijn limiet van 15 gig is rap op ze :)

migelle

Legacy Member
mja, vroeger was da nog geen probleem he, ma de meeste demo's zyn nu +500MB groot, die nieuwe van battlefield zelfs + 1gb, dan zyde al drek 10% van uw limiet kwyt aan ne gewone demo he

Burny

Legacy Member
Er zijn al enkele posts omtrend dit onderwerp. Als de limieten van Belgacom en Telenet je niet aanstaan, moet je overstappen naar een andere provider, zoals ik. :D

aXl_

Legacy Member
upc classic aan 40GB limiet per maand en heb nog nooit meer gebruikt :p. Is misschien niet de goedkoopste maar vergeleken met telenet en belgacom ook absoluut niet te duur. Wel beperkt in locaties waar het verkrijgbaar is.

Echter heb ik wel de indruk dat er niet echt zo'n vaart zit in de vernieuwing van internet verbindingen in belgië en bijhorende voorwaarden.

Evil_Freaky_BE

Legacy Member
Burny wil je dan aub je provider meedelen ^^?

En ja migelle, bestanden worden maar groter en groter these days.
Als je een actieve downloader bent moet je al elke dag je limiet checken als je niet op narrow band wilt gaan.

Slayerbe

Legacy Member
De limieten zouden idd mee mogen evolueren met de grootte van bestanden.
Tegenwoordig staan er steeds meer filmpjes,trailers etc op internet en deze worden steeds groter. Om nog maar te zwijgen van sommige demo's!

5jaar geleden was 10gb te doen want toen waren de meesten die over de limiet zaten bezig met illegale downloads, tegenwoordig echter is het geen enkel probleem om over de limiet te zitten.

Maar dankzij de monopolie van Telenet en Belgacom die op dat vlak samenwerken kan het nog lang duren voor er iets verandert.

Evil_Freaky_BE

Legacy Member
Heb nu net VSDL opgemerkt van Belgacom (17Mbps down) voor maar €5 meer dan wat ik nu betaal (ADSL plus, 4Mbps down) maar nog steeds dezelfde bandwidth limiet.

Is niet echt slim, want dit betekend alleen maar voor mij dat ik dan nog sneller aan men limiet zou zitten :x...

Snelheid is ook niet echt een probleem voor mij, maar bandwidth dus wel... zeer groot probleem.

Gavin

Legacy Member
aXl_ zei:
Echter heb ik wel de indruk dat er niet echt zo'n vaart zit in de vernieuwing van internet verbindingen in belgië en bijhorende voorwaarden.
da is denk ik inderdaad wel het minste wat ge kunt stellen :)

Evil_Freaky_BE

Legacy Member
Slayerbe zei:
De limieten zouden idd mee mogen evolueren met de grootte van bestanden.
Tegenwoordig staan er steeds meer filmpjes,trailers etc op internet en deze worden steeds groter. Om nog maar te zwijgen van sommige demo's!

5jaar geleden was 10gb te doen want toen waren de meesten die over de limiet zaten bezig met illegale downloads, tegenwoordig echter is het geen enkel probleem om over de limiet te zitten.

Maar dankzij de monopolie van Telenet en Belgacom die op dat vlak samenwerken kan het nog lang duren voor er iets verandert.

Heb daar ook al aan gedacht, wat zou er nu gebeuren als er eens een groot bedrijf van in het buiteland nu eens internet komt distributeren met unlimited bandwidth in Belgie, dan moet Telenet & Belgacom wel hun limiet verhogen of unlimited beginnen te verkopen als ze er bij willen blijven..

En het enige waar ik Belgacom in zie vernieuwen, is meer services, zoals games downloaden en muziek downloaden tegen lage prijzen, dat zie ik alsmaar meer en meer...

Tyfius

Legacy Member
Praktisch alle ADSL in Belgie gaat langs Belgacom lijnen, een andere provider moet dus bij Belgacom die lijnen huren om internet te mogen verdelen. Belgacom rekent ontzettend hoge bedragen aan waardoor die nieuwe provider ook genoodzaakt is om een download limiet in te voeren. Met wat geluk ligt die evenwel hoger dan de gemiddelde ADSL limiet omdat zij niet zoveel klanten hebben.
Hetzelfde geld voor kabelabbonementen.

Ik woon te ver van een ADSL centrale, als ik ADSL neem dan raak ik niet boven de 1.1mbps (theoretisch, in de praktijk had ik een 56k lijn) en ben ik dus een aantal jaar terug overgestapt naar Telenet. Ik kan niets anders nemen en zit dus vast aan mijn kabelabbonement (of retetraag internet, maar daar ben je ook niets mee).

Het enige waar de providers in Belgie moeite voor doen is meer winst maken. Telenet spreekt nu al van een 100mbit lijn. Who cares, als ik nog maar 10GB download heb dan hoef zoiets voor mij niet.
Moeten we rekenen op de overheid ? In nog geen 100 jaar, die geloven nog steeds dat wij in Belgie 10 jaar voorliggen op de rest van de wereld als het op internet aankomt, terwijl in werkelijkheid sommige landen in centraal Afrika een betere infrastructuur hebben dan onze "hoogtechnologische" staat.

MaDDie

Legacy Member
Slayerbe zei:
De limieten zouden idd mee mogen evolueren met de grootte van bestanden.
Tegenwoordig staan er steeds meer filmpjes,trailers etc op internet en deze worden steeds groter. Om nog maar te zwijgen van sommige demo's!

5jaar geleden was 10gb te doen want toen waren de meesten die over de limiet zaten bezig met illegale downloads, tegenwoordig echter is het geen enkel probleem om over de limiet te zitten.

Maar dankzij de monopolie van Telenet en Belgacom die op dat vlak samenwerken kan het nog lang duren voor er iets verandert.

5 jaar geleden hadden de mensen nog pc's waarvan de hardeschijf 10 gb was :D

TatuObsessed

Legacy Member
hetgeen wat de providers nu enkel en alleen moeten doen is de limiet serieus verhogen, vroeger ging het echt makkelijk om toe te komen
tenzij je games en films zit te downloaden natuurlijk
maar nu met de komst van High def, is alles bijna 5 keer hoger ofzo
een demo van vroeger 300mb ofzo, nu is het al 1 gig voor een demotje
een trailer 15mb max, nu 120mb gemiddeld
je zit in geen tijd aan je limiet
het enigste wat ik doe, is demo's, trailers en streaming movies downloaden
ik zit nu al over de 11 gig van men 15 gig limiet en de meter reset pas op 21 oktober
het is nu wel druk geweest met releases van trailers en demo's vanop X06 en TGS maar dan nog
je betaald elke maand 50€ en het enigste wat je er mee kan doen is dit
de limiet is hopeloos verouderd, je moet altijd maar kijken wat je nog kan verbruiken want voor je het weet zit je op smallband

killgore

Legacy Member
Met alle respect, maar legaal elke maand over de 10 gig geraken moet je toch al je best doen (lees: max 5% van de inetters zal er legaal zo geraken), en je kan je limiet laten optrekken naar 20 gig.

edit: daarom ga ik nog niet akkoord met de 10 gig limiet eh :/. Persoonlijk ondervind ik het meest last van de up-limiet.

Forze

Legacy Member
feit is dat 83% van de internetgebruikers toekomen met 10gb-15gb. (officiele cijfers van een rapport van test-aankoop enkele maanden geleden) Slechts een minderheid download demo's, films, muziek (altijd legaal natuurlijk :$ ) & nog minder mensen doen het vaak.

Ik heb zelf altijd te weinig limiet (download veel van fileplanet, zeker met hun films nu) & betaal altijd een aantal extra paketten per maand. Dit is lastig voor mij, maar door men werk weet ik dat ik een uitzondering ben.

zaffah

Legacy Member
Evil_Freaky_BE zei:
Heb daar ook al aan gedacht, wat zou er nu gebeuren als er eens een groot bedrijf van in het buiteland nu eens internet komt distributeren met unlimited bandwidth in Belgie, dan moet Telenet & Belgacom wel hun limiet verhogen of unlimited beginnen te verkopen als ze er bij willen blijven..

En het enige waar ik Belgacom in zie vernieuwen, is meer services, zoals games downloaden en muziek downloaden tegen lage prijzen, dat zie ik alsmaar meer en meer...

Als een bedrijf dat doet dan gaat het failliet ... zie adsl2fit. Het is gewoon niet houdbaar om als enig bedrijf hier limietloos te geven.

Moest ik nu kunnen kiezen zou ik voor dommel kiezen denk ik. Degelijk speed, naar't schijnt goeie service, 4 connecties op usenet, 50GB limiet en daarna mediumband en het is goedkoper dan belgacom. Dit is voor mij toch wel al een zeer goeie provider hoor.

Daar kan telenet/belgacom een puntje aan zuigen :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan