Archief - Tips voor een stand-upper in spe

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Killer Queen

Legacy Member
Sir.Killalot zei:
Middelbare school is gevaarlijk omdat de pubertjes ofwel van u houden ofwel u gaan haten. Kunnen een zeer lastig en vooral een gemeen publiek zijn. Zeker niet vergeten...

Jeugdhuis lijkt me nog het beste...

ja, want in een jeugdhuis zitten geen pubers he

Wat ik als een must ondervind bij comedians is dat ze het publiek er bij trekken en dat ze inspelen op het publiek. Een paar moppen en sketches afratelen is ook maar :sleep: Doe je ding, laat je niet afschrikken door slechte feedback, integendeel, dat geeft u uitwegen om betere humor te vertellen ^^
Inspelen op het publiek is zo de beste tip die ik kan geven denk ik... (en vooral niet lachen met je eigen moppen, tenzij het bij je mop hoort... )

Een stand-upper die zelf staat te lachen zorgt vaak bij meer hilariteit bij het publiek.
Alles met mate natuurlijk, maar het publiek mag best zien dat jij er ook je plezier in hebt.
Een wisselwerking imo.



Imo is een publiek dat je niet kent gemakkelijker... Familie of vrienden zullen misschien doen of ze het grappig vinden...

+familie (of vrienden) is misschien heel anders dan de doelgroep die jij op het oog hebt / op de hand kunt krijgen.

Sir.Killalot

Legacy Member
Mja, zo bedoelde ik dat niet... In een jeugdhuis komen mensen samen die +- geïnteresseerd zijn in die dingen.
Geloof me vrij dat leerlingen van een middelbaar echt verschrikkelijk kunnen zijn...

Tja, dat van dat lachen is mijn mening natuurlijk he. Ik vind het iritant als een comedian lacht om zijn eigen moppen... Tenzij het een deel van de mop is...

zotteluc

Legacy Member
tip:

organiseer zelf zoiets in het jeugdhuis
zoek nog enkele andere verwante zielen die iets op het podium willen doen

gevolg, ge gaat een gevarieerde avond krijgen met een publiek dat redelijk geïnteresseerd is
ipv een publiek dat speciaal komt om u op uw bek te zien gaan

morriskattepis

Legacy Member
GMotha zei:
Ik kan geen oordeel vormen. Tot nader inzien zijt ge nog niet grappig in my book.

En vermijd individuele "moppen". Moppen zijn enkele goed voor halfzatte veertigers of hersendoden die tussen hun gezeik over voetbal door eens met een schraal cafémopke afkomen (of uit eender welke boek van "rooie oortjes", scheurkalender of de vtm).
Ik kan best begrijpen dat je me nog niet grappig vindt. Ik heb het nog totnutoe ook niet geprobeerd. ;)

Ik begrijp je kritiek wat betreft de klassieke moppen. Maar ik denk dat ik met enkele van die moppen steviger in mijn schoenen sta. Ik gebruik 'moppen' echter algemener en doel niet meteen op dingen als "Jantje ging...", ze moeten wel in het geheel passen.

Killer Queen zei:
Een stand-upper die zelf staat te lachen zorgt vaak bij meer hilariteit bij het publiek.
Alles met mate natuurlijk, maar het publiek mag best zien dat jij er ook je plezier in hebt.
Een wisselwerking imo.
Bij een verbaal sterke mop kan het idd toch wel helpen een kort grinnikje te laten vallen. Je kondigt de pointe als het ware een klein beetje aan waardoor je het publiek misschien makkelijker meehebt. In ander (niet-verbaal) geweld is lachen uit den boze. Het kan een typering of karakterschets helemaal verstoren.
Killer Queen zei:
+familie (of vrienden) is misschien heel anders dan de doelgroep die jij op het oog hebt / op de hand kunt krijgen.
Inderdaad. Het zal toch een jeugdhuis worden denk ik.

zotteluc zei:
tip:

organiseer zelf zoiets in het jeugdhuis
zoek nog enkele andere verwante zielen die iets op het podium willen doen

gevolg, ge gaat een gevarieerde avond krijgen met een publiek dat redelijk geïnteresseerd is
ipv een publiek dat speciaal komt om u op uw bek te zien gaan
Daar heb je gelijk in. Wat mij het meest ideale zou zijn is tijdens een kleine muziekavond (weet ik veel wat die mannen altijd uitspoken ;)) een kort intermezzo te houden voor een publiek dat al dik in de sfeer zit.

Sir.Killalot

Legacy Member
morriskattepis zei:
Bij een verbaal sterke mop kan het idd toch wel helpen een kort grinnikje te laten vallen. Je kondigt de pointe als het ware een klein beetje aan waardoor je het publiek misschien makkelijker meehebt. In ander (niet-verbaal) geweld is lachen uit den boze. Het kan een typering of karakterschets helemaal verstoren.

Dat is wat ik bedoelde :) maar je hebt sommigen die om hun eigen moppen moeten lachen en dat is verschrikkelijk :)

morriskattepis

Legacy Member
Zo, ik heb nog wat materiaal bijgeschreven (klinkt stoer, hé? ;)) en ik denk dat ik er klaar voor ben. :) Ben al wat aan het rondvragen waar men 20 minuutjes kan missen, want de sites van de plaatselijke jeugdhuizen zijn al in geen jaar geupdatet.
Sir.Killalot zei:
Dat is wat ik bedoelde :) maar je hebt sommigen die om hun eigen moppen moeten lachen en dat is verschrikkelijk :)
Dat kan ik begrijpen. Vaak wekt het iets op van overdreven eigendunk en een te hoog zelfbeeld, maar bij sommige moppen (bv. grappen die je op het podium zelf te binnen schieten) kan het gebeuren dat je even moet lachen. Het zou me niet verbazen als het sommige improcomedians vaak overkomt.

Gromme

Legacy Member
Ga een pint drinken in het café van onze eigenste Alex Agnew. Maar ga nu hem nu niet bestormen met je materiaal want dat doen ze al genoeg denk ik.

Ali_

Legacy Member
Gromme zei:
Ga een pint drinken in het café van onze eigenste Alex Agnew. Maar ga nu hem nu niet bestormen met je materiaal want dat doen ze al genoeg denk ik.

alex agnew :love:

whoopie

Legacy Member
morriskattepis zei:
Ben al wat aan het rondvragen waar men 20 minuutjes kan missen

hou er wel rekening mee dat de tijd gaat uitlopen eh, of just veel korter zijn.

Ge gaat nerveus zijn (is beetje normaal denk ik, ge wilt ni afgaan), en dus kans is groot dat ge veel minder tijd gaat innemen dan voorzien, of juist veeeeel meer tijd.

Zorg dus da ge zeker tijdvulling hebt, zodat ge ni teveel me stiltes zit

morriskattepis

Legacy Member
whoopie zei:
hou er wel rekening mee dat de tijd gaat uitlopen eh, of just veel korter zijn.

Ge gaat nerveus zijn (is beetje normaal denk ik, ge wilt ni afgaan), en dus kans is groot dat ge veel minder tijd gaat innemen dan voorzien, of juist veeeeel meer tijd.

Zorg dus da ge zeker tijdvulling hebt, zodat ge ni teveel me stiltes zit
Als ik sommige van de onderwerpen nog wat beter aan mekaar weet te breien, heb ik wel een mooi samenhanged geheel. En daarbij, ik denk niet dat het zoveel uitmaakt dat ik enkele minuten van mijn afgesproken tijd afwijk.
Ali_ zei:
Ik kan z'n directe humor ook wel appreciëren. Leuk hoe hij maatschappijkritiek in z'n acts verwerkt.
Gromme zei:
Ga een pint drinken in het café van onze eigenste Alex Agnew. Maar ga nu hem nu niet bestormen met je materiaal want dat doen ze al genoeg denk ik.
Antwerpen is een beetje ver voor een allereerste tryout vrees ik. :)
Het gaat toch om het (legendarische) café The Joker, hé?

Nog één ding: wat moet ik met het dialect? Mijn gebruikelijke verkavelingsvlaams, AN, of plat West-Vlaams? Ik verkies het eerste. (los van eventuele korte typeringen natuurlijk.)

Jullie moeten me wel een enorme droogstoppel vinden, gezien ik zo technisch bezig ben over humor. :)

Sir.Killalot

Legacy Member
morriskattepis zei:
Nog één ding: wat moet ik met het dialect? Mijn gebruikelijke verkavelingsvlaams, AN, of plat West-Vlaams? Ik verkies het eerste. (los van eventuele korte typeringen natuurlijk.)

Jullie moeten me wel een enorme droogstoppel vinden, gezien ik zo technisch bezig ben over humor. :)

Gaat wel :p

Ehm, ik zou voor het eerste opteren. Je zal je er losser in voelen denk ik...
Met plat West-Vlaams ga je in een typetje vervallen...

viewer

Legacy Member
zotteluc zei:
tip:

organiseer zelf zoiets in het jeugdhuis
zoek nog enkele andere verwante zielen die iets op het podium willen doen

gevolg, ge gaat een gevarieerde avond krijgen met een publiek dat redelijk geïnteresseerd is
ipv een publiek dat speciaal komt om u op uw bek te zien gaan

beste tip van de hele thread :)

kweetnie, het lijkt me een heel moeilijk ding om mee te beginnen eigenlijk. Ik vind het altijd wat geforceerd als mensen zelf vinden dat ze grappig zijn (yes, that's you raf coppens).

en over dat typetje: volgens mij kan het zeker helpen hoor. Maar speel dan een typetje waar je je goed in voelt. Ik ben er vrij zeker van dat Wim Helsen zonder zijn typetje (nerveuze, snel afgeleide, luidruchtige,... kerel) ook veel minder zelfzeker zou overkomen. Het is eigenlijk een soort van masker dat je opzet, het schermt je ook een beetje af.

o en nog een tip: maak je act, en laat deze een tijdje bezinken, en laat 'm door wat mensen lezen die durven kritiek geven (of zet 'm hier online ofzo), zodat je niet met een slechte act moet komen (want dan ga je pas af).

Sir.Killalot

Legacy Member
viewer zei:
beste tip van de hele thread :)

kweetnie, het lijkt me een heel moeilijk ding om mee te beginnen eigenlijk. Ik vind het altijd wat geforceerd als mensen zelf vinden dat ze grappig zijn (yes, that's you raf coppens).

en over dat typetje: volgens mij kan het zeker helpen hoor. Maar speel dan een typetje waar je je goed in voelt. Ik ben er vrij zeker van dat Wim Helsen zonder zijn typetje (nerveuze, snel afgeleide, luidruchtige,... kerel) ook veel minder zelfzeker zou overkomen. Het is eigenlijk een soort van masker dat je opzet, het schermt je ook een beetje af.

o en nog een tip: maak je act, en laat deze een tijdje bezinken, en laat 'm door wat mensen lezen die durven kritiek geven (of zet 'm hier online ofzo), zodat je niet met een slechte act moet komen (want dan ga je pas af).

Mja, een typetje is pas goed als het een leuk typetje is... (nogal logisch, ma denk dat je me wel snapt :unsure:) En ik vind dat je niet constant in dat typetje mag blijven.. Hmm, beetje a la hans teeuwen, die heeft zijn moppen/sketches en zijn typetje.

NSA.Rhinox

Legacy Member
Tip: wees niet plat-grof zoals die ene eikel, kdacht raf coppens. Plat-groffe 'moppen' falen hoogstwaarschijnlijk als ge niet hans teeuwen bent. Das natuurlijk persoonlijke smaak, maar doorgaans is dat een serieuze afknapper.

Maw, ga nooit van u leven raf coppens achterna. Do it the Teeuwen-way! :p

Ali_

Legacy Member
Niemand kan teeuwen nadoen!
trouwens hans is grappig voor een of twee keer, maar na nen tijd is dé echt nie meer grappig. Ik heb liever wat 'slimmere' comedians, allé van die comedians waar je echt wel iets moet weten om te kunnen volgen.
Hans teeuwen staat meestal gewoon wat marginaal te doen.

NSA.Rhinox

Legacy Member
Ali_ zei:
Niemand kan teeuwen nadoen!
trouwens hans is grappig voor een of twee keer, maar na nen tijd is dé echt nie meer grappig. Ik heb liever wat 'slimmere' comedians, allé van die comedians waar je echt wel iets moet weten om te kunnen volgen.
Hans teeuwen staat meestal gewoon wat marginaal te doen.

Twee waarheden in één post!


Hoe noemen die hollandse cabaretiers nuweer... Van Duin en...


POLIFINARIO! :D

Sir.Killalot

Legacy Member
Ali_ zei:
Niemand kan teeuwen nadoen!
trouwens hans is grappig voor een of twee keer, maar na nen tijd is dé echt nie meer grappig. Ik heb liever wat 'slimmere' comedians, allé van die comedians waar je echt wel iets moet weten om te kunnen volgen.
Hans teeuwen staat meestal gewoon wat marginaal te doen.

Ik heb niet gezegd dat je Teeuwen moet nadoen he, ik had het gewoon op het feit dat hij zijn moppen/sketches had en ondertussen ook zijn marginaal typetje. Ik wou er gewoon op wijzen dat ik vind dat je niet steeds in dat typetje moet blijven, omdat dat serieus kan tegensteken na een tijd (zowel voort publiek als voor u zelf).

Inderdaad kan niemand Teeuwen nadoen, daar is hij inderdaad te marginaal voor :p Maar ik ben grote fan ervan en krijg er niet genoeg van :)

Ahja, eigenlijk is dit heel moeilijk om de topicstarter goeie tips te geven he, aangezien iedereen hier nu zit te zeggen wat zij graag zien in hun comedians :)

screaM^

Legacy Member
probeer mss ook eerst thuis wat voor de spiegel uw bewegingen van je uitleg ofzo wat te oefenen, zodat je zelf al iets of wat kan zien hoe je mop/verhaal beter/slechter overkomt.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan