Archief - Tips voor een stand-upper in spe

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

morriskattepis

Legacy Member
Elk z'n goeienavond.

Met de recente uitzendingen van Comedy Casino, die nadruk leggen op amateur stand-uppers, ben ik eens gaan denken wat ik er zelf van zou kunnen. Misschien krijgen jullie al het beeld van mij dat ik zo iemand ben die vanuit z'n luie zetel het allemaal beter kan, wel, integendeel.

Vooreerst, na wat 'moppen' (tot dusver heb ik er nog helemaal geen feedback op gekregen, misschien zijn het helemaal geen moppen) te hebben bedacht, ben ik aan het denken waar ik het eerst zal proberen. Er zijn drie mogelijkheden die voor de hand liggen. Deze zijn:
  1. Jeugdhuis in de buurt,
  2. vrij podium op middelbare school,
  3. ergens een kwartiertje afdwingen van een vriend die in die branche zit. (ik ken 'm niet zo goed dus ik weet ook niet precies wat hij op 't podium uithaalt)

Persoonlijk verkies ik optie één. Op de middelbare school, omringd door mensen die ik ken en mensen die ik 'minder ken' (waar ik dus liever geen praatje mee sla), vind ik een minder goed optie. Optie drie vind ik ook minder voor de hand liggen, ik wil niet meteen voor een echte zaal gaan spelen natuurlijk).

Stand-upper in spe is natuurlijk nogal voorbarig. Denk vooral niet dat ik mezelf goed vind. Misschien denken jullie wel dat ik er beter meteen mee ophou.

Zo, dit zal het dan weer geweest zijn. Het mag natuurlijk ook over comedy in het algemeen gaan. Groetjes.

russian

Legacy Member
morriskattepis zei:
Elk z'n goeienavond.

Met de recente uitzendingen van Comedy Casino, die nadruk leggen op amateur stand-uppers, ben ik eens gaan denken wat ik er zelf van zou kunnen. Misschien krijgen jullie al het beeld van mij dat ik zo iemand ben die vanuit z'n luie zetel het allemaal beter kan, wel, integendeel.

Vooreerst, na wat 'moppen' (tot dusver heb ik er nog helemaal geen feedback op gekregen, misschien zijn het helemaal geen moppen) te hebben bedacht, ben ik aan het denken waar ik het eerst zal proberen. Er zijn drie mogelijkheden die voor de hand liggen. Deze zijn:
  1. Jeugdhuis in de buurt,
  2. vrij podium op middelbare school,
  3. ergens een kwartiertje afdwingen van een vriend die in die branche zit. (ik ken 'm niet zo goed dus ik weet ook niet precies wat hij op 't podium uithaalt)
Persoonlijk verkies ik optie één. Op de middelbare school, omringd door mensen die ik ken en mensen die ik 'minder ken' (waar ik dus liever geen praatje mee sla), vind ik een minder goed optie. Optie drie vind ik ook minder voor de hand liggen, ik wil niet meteen voor een echte zaal gaan spelen natuurlijk).

Stand-upper in spe is natuurlijk nogal voorbarig. Denk vooral niet dat ik mezelf goed vind. Misschien denken jullie wel dat ik er beter meteen mee ophou.

Zo, dit zal het dan weer geweest zijn. Het mag natuurlijk ook over comedy in het algemeen gaan. Groetjes.

Het gevaar bestaat dat het publiek op een middelbare school anders reageert dan uw doelpubliek, waardoor je jouw act misschien wel slecht bijstuurt. In elk geval veel succes :).

En welk type ben je zoal, denk je? Iets in de aard van de absurde Colruyt spreker of totaal anders?

morriskattepis

Legacy Member
russian zei:
Het gevaar bestaat dat het publiek op een middelbare school anders reageert dan uw doelpubliek, waardoor je jouw act misschien wel slecht bijstuurt. In elk geval veel succes :).
Dat was wat ik net zat te denken. Alhoewel het gegeven dat je allen op dezelfde school zit weeral wegen opent naar meer materiaal.
russian zei:
En welk type ben je zoal, denk je? Iets in de aard van de absurde Colruyt spreker of totaal anders?
Daar zit ik nog steeds een beetje strop. Ik ben geen bedenker van kalendermoppen zoals meneer Geubels dat is (petje af hoor voor hem, ondanks de misschien pejoratieve term). Alex Agnew vind ik ook best te pruimen. Een meester in de misschien 'makkelijkere' humor en snelle lach, iets waar ik misschien het best in ben (zonder natuurlijk te bedoelen dat ik deze gasten ergens benader in kwaliteit ;)). Xander De Rycke vind ik ook wel goed. Heeft zowat de brug geslaan tussen de twee voornoemde heren. Qua materiaal (los van de uitvoering m.a.w.) zoek ik het niet te ver. Ergernissen, vertrekkend vanuit m'n eigen leefwereld en zo.
M1tch zei:
zet u eens op youtube zou ik zeggen :)
als ik wat zekerder ben van mijn materiaal en de stap naar het podium zet, zoek ik inderdaad misschien iemand die het voor me kan opnemen. :) Je kan er zelf natuurlijk uit leren. Misschien is het barslecht en stop ik die tape in het donkerste hokje van m'n huis. ;)

Bedankt, hé. ;)

Bubba

Legacy Member
Stimpy zei:
liever afgaan op youtube dan irl zenne :p

Mja hij kan geen youtubes late zien als ie nog geen showkes heeft gegeven hé. :p

Allé ja, da gaat wel ma das ni echt te vergelijken natuurlek.

Boddah

Legacy Member
Op youtube heeft wel heel de wereld het gezien eh ;)
Dan toch liever de korte pijn en irl :p

Mijn 2 tips: speel geen typetje maar wees eerder een verteller. En heb geen schrik om niet-politiek correct te zijn. Dan je meteen origineler dan 90% van Vlaanderen's stand uppers.

morriskattepis

Legacy Member
Stimpy zei:
liever afgaan op youtube dan irl zenne :p

Dat vind ik tweeledig. Irl zijn de lange stiltes heel pijnlijk, maar op youtube krijg je veel sneller de spreekwoordelijke tomaten naar je kop geslingerd door de afstandelijkheid natuurlijk. Maar een lange stilte is al bij al toch snel gedaan, in tegenstelling tot youtube, zoals Boddah zegt. ;)

Een typetje is nog niet meteen aan mij besteed, en qua politieke (in)correctheid zit het wel snor denk ik. Als de mop vraagt om eens de racist uit te hangen ga ik die mop er echt niet om laten hoor. Compleet los van hoe ik over zwarten denk.

morriskattepis

Legacy Member
Parnakra zei:
1 tip: je bent niet grappig.

daar laat ik liever een publiek over oordelen. ;)
als het niet echt lukt zal ik het niet laten je gelijk te geven, daar ben ik wel eerlijk in :)

tenzij je dit enkel zegt om te insinueren dat jij dit wél bent natuurlijk ;)

Conqie

Legacy Member
hoe ben je sociaal?, ben je los tegen alle mensen op alle momenten?
want dat lijkt me noodzakelijk

morriskattepis

Legacy Member
conquerpoy_123 zei:
hoe ben je sociaal?, ben je los tegen alle mensen op alle momenten?
want dat lijkt me noodzakelijk

ik zie er de noodzaak er niet meteen van in, maar meestal wel. Vreemden aanspreken is geen probleem, als je dat bedoelt.

.:KrusT:.

Legacy Member
Waarom niet eens proberen in uw vriendenkring of bij uw familie (als't geen al te grote azijnpissers zijn natuurlijk ;))

morriskattepis

Legacy Member
.:KrusT:. zei:
Waarom niet eens proberen in uw vriendenkring of bij uw familie (als't geen al te grote azijnpissers zijn natuurlijk ;))
ik weet het nog zo niet. Misschien is het een goed idee, maar ik weet niet of dat nu beter of slechter werkt bij mensen die je goed kent.

Sir.Killalot

Legacy Member
Middelbare school is gevaarlijk omdat de pubertjes ofwel van u houden ofwel u gaan haten. Kunnen een zeer lastig en vooral een gemeen publiek zijn. Zeker niet vergeten...

Jeugdhuis lijkt me nog het beste...


Wat ik als een must ondervind bij comedians is dat ze het publiek er bij trekken en dat ze inspelen op het publiek. Een paar moppen en sketches afratelen is ook maar :sleep: Doe je ding, laat je niet afschrikken door slechte feedback, integendeel, dat geeft u uitwegen om betere humor te vertellen ^^
Inspelen op het publiek is zo de beste tip die ik kan geven denk ik... (en vooral niet lachen met je eigen moppen, tenzij het bij je mop hoort... )



morriskattepis zei:
ik weet het nog zo niet. Misschien is het een goed idee, maar ik weet niet of dat nu beter of slechter werkt bij mensen die je goed kent.

Imo is een publiek dat je niet kent gemakkelijker... Familie of vrienden zullen misschien doen of ze het grappig vinden...

DA_MadAce

Legacy Member
Geen typetjes! Allez, verwerk ze in je act, geen probleem.

Maar als je een typetjes gebruikt is het moeilijker om intuïtief op het publiek te reageren en heb je maar 1 back up. Het is misschien makkelijker om het schild van een typetje te gebruiken maar als je afgaat dan ga je af nontheless.

pieta

Legacy Member
maar hij is wel een van de enisget die het zo kan gebruiken imo...
op canvas opverlaatst, bijd e rehcters denk ik, ik moets de hele tidj lachen en dan moet ge iets van de show vertellen..niemand lacht, gewoon omdat da bij urbanus past...

GMotha

Legacy Member
Ik kan geen oordeel vormen. Tot nader inzien zijt ge nog niet grappig in my book.

En vermijd individuele "moppen". Moppen zijn enkele goed voor halfzatte veertigers of hersendoden die tussen hun gezeik over voetbal door eens met een schraal cafémopke afkomen (of uit eender welke boek van "rooie oortjes", scheurkalender of de vtm).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan