Archief - strafblad?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Arifiene

Legacy Member
-fusi0n- zei:
hoelang is dat bij een wanbedrijf en een misdaad?

respectievelijk 5 en 10 jaar (uitgezonderd bij contraventionalisering of correctionalisering).

niet vergeten dat een verjaring kan gestuit/geschorst worden en dus eigenlijk langer kan duren dan anders het geval is
bvb bij te rap rijden van brommer kan men beslissen om de zaak niet te behandelen (bvb : te veel verk en belangrijker zaken te doen). Als gij echter na 2 maand wéér wordt tegengehouden en er wordt weer een pv opgemaakt, dan zal dat toegevoegd worden aan uw dossier en wordt uw verjaring gestuit: dwz : de reeds verlopen termijn (bvb 11 maand) wordt 'nietig' verklaard en de termijn van 12 maand begint opnieuw te lopen, zelfs al had ge nog maar 1 maand te gaan.
Tis mss niet zo'n goed voorbeeld omdat het over 2 overtredingen gaat en die voor de politierechtbank kunnen worden opgeteld enzo, soit. Beter voorbeeld: ge krijgt een boete in de bus, ge betaalt niet, ge hoort er nix meer van, uw verjaringstermijn begint te lopen, en ineens staat er een deurwaarder voor uw deur met aanmaning => dan wordt uw verjaring ook gestuit.

NeFerMeTu

Legacy Member
Arifiene zei:
respectievelijk 5 en 10 jaar (uitgezonderd bij contraventionalisering of correctionalisering).

niet vergeten dat een verjaring kan gestuit/geschorst worden en dus eigenlijk langer kan duren dan anders het geval is
bvb bij te rap rijden van brommer kan men beslissen om de zaak niet te behandelen (bvb : te veel verk en belangrijker zaken te doen). Als gij echter na 2 maand wéér wordt tegengehouden en er wordt weer een pv opgemaakt, dan zal dat toegevoegd worden aan uw dossier en wordt uw verjaring geschorst: dwz : de reeds verlopen termijn (bvb 11 maand) wordt 'nietig' verklaard en de termijn van 12 maand begint opnieuw te lopen, zelfs al had ge nog maar 1 maand te gaan.
Tis mss niet zo'n goed voorbeeld omdat het over 2 overtredingen gaat en die voor de politierechtbank kunnen worden opgeteld enzo, soit. Beter voorbeeld: ge krijgt een boete in de bus, ge betaalt niet, ge hoort er nix meer van, uw verjaringstermijn begint te lopen, en ineens staat er een deurwaarder voor uw deur met aanmaning => dan wordt uw verjaring ook geschorst.

Ik denk dat je in je voorbeeld de stuiting verwart met de schorsing.
Na stuiting begint de termijn inderdaad terug van 0, bij schorsing loopt hij gewoon verder na de periode van schorsing.

Arifiene

Legacy Member
NeFerMeTu zei:
Ik denk dat je in je voorbeeld de stuiting verwart met de schorsing.
Na stuiting begint de termijn inderdaad terug van 0, bij schorsing loopt hij gewoon verder na de periode van schorsing.

correct. ik haal die twee altijd door elkaar :p
(khad het kunnen denken dak het nu weer zou doen :p)

NeFerMeTu

Legacy Member
Arifiene zei:
correct. ik haal die twee altijd door elkaar :p
(khad het kunnen denken dak het nu weer zou doen :p)

Ik ook eerst. Maar heb er na dit semester examen over, dus zit nu volop in die stof. :)

Gamb|t

Legacy Member
Ik veronderstel dat je bent verhoord geweest in het kader van die misdrijven. Je kan steeds zelf contact opnemen met het parket en vragen wat er gebeurd is met het onderzoek. Of het onderzoek nog lopend is, geseponeerd of ....

Vergeet niet dat ze daar het Proces-verbaal nummer nodig hebben. (zie verhoor)

Hiermee zet je zelf niets mee in gang, het geeft je gewoon een idee.

Cyclone

Legacy Member
na hoeveel jaar verjaart vandalisme? (vernieling van een buskotje,graffiti?)

NeFerMeTu

Legacy Member
Cyclone zei:
na hoeveel jaar verjaart vandalisme? (vernieling van een buskotje,graffiti?)

Geloof dat dat een wanbedrijf is, en dan zou het dus 5 jaar zijn.

DGEN

Legacy Member
zzzz politie heeft veel te verwerken, dus kiezen ze er als het ware een 'paar' uit...daarom dat sommige gewoon de balle binnen hebben gekregen :x

Arifiene

Legacy Member
NeFerMeTu zei:
Geloof dat dat een wanbedrijf is, en dan zou het dus 5 jaar zijn.

hm, das te zien eh, als em het in de fik gestoken heeft ofzo kan het al een misdaad worden
ook altijd onderscheid maken tussen verjaring van de straf en verjaring van de strafvordering => kan dus 10 jaar zijn

NeFerMeTu

Legacy Member
Arifiene zei:
hm, das te zien eh, als em het in de fik gestoken heeft ofzo kan het al een misdaad worden
ook altijd onderscheid maken tussen verjaring van de straf en verjaring van de strafvordering => kan dus 10 jaar zijn

Dan wel ja. Maar vond niets specifieks over graffiti, dus had maar gewoon het hoofdstuk over vernieling gekeken.

Arifiene

Legacy Member
NeFerMeTu zei:
Dan wel ja. Maar vond niets specifieks over graffiti, dus had maar gewoon het hoofdstuk over vernieling gekeken.
moet ge daarvoor nog kijken :p
uw strafwetboek moete bijna helemaal vanbuiten kennen :p
veeel gemakkelijker op uw examen btw :p

zeldaTP

Legacy Member
zolang ge nie voorgeleid bent of gedagvaard, zijde nie veroordeeld en hebde geen strafblad.

Moest alles da bij de politie zit op je strafblad zitten, dan zoude strafblad moeten hebben als ge gewoon getuige zijt ook. Technisch gezien is er geen verschil tussen getuige zijn of verdachte (wat bij politie zitten betreft). je wordt gehoord, en dan beslist de rechter/procureur of je naar rechtbank moet of nie. Kom je daar nooit, heb je geen strafblad.

Anders is wel met een dossier. Je hebt wel dossier bij de politie, maar das nie toegankelijk voor school.werkgever whatever, enkel voor flikken. Dus daar moet je nie mee inzitten. Das enkel om je zwaarder te straffen als je daar 10e keer zit en ze zien dat je nog nooit veroordeeld bent ;)

bludgeoned

Legacy Member
RaDa zei:
Ik heb zo'n jaartje geleden nog eens naar de FCCU (ofzo iets , die internet flikjes :P) moeten gaan en die stelden mij dan gerust dat van die zaak niet echt iets zal vermeld zijn op mijn strafblad. Dus geen problemen voor werk te zoeken, maar het wordt wel bijgehouden voor als ik nog eens iets soortgelijks zou uitsteken.
Wat heb je wel gedaan?

RaDa

Legacy Member
We hadden in een winkel een CD key geript uit dooske.

Winkelbeveiliging begon te neuten dat da diefstal was, politie zelf zei dat da helemaal geen diefstal was.

Bon, gwn moeten verklaring gaan afleggen en daarin vermeld dat die key bedoeld was voor een gedownload spel.

Omwille daarvan moest ik gaan uitleggen bij de FCCU waar ik dat spel had gedownload. Maar da waren nog chill mannen, die begonnen mij zelfs toen uit te leggen was Exeem was enzo.

Conqie

Legacy Member
Arifiene zei:
moet ge daarvoor nog kijken :p
uw strafwetboek moete bijna helemaal vanbuiten kennen :p
veeel gemakkelijker op uw examen btw :p
man man, hoe "dik" is zo'n boek eigelijk?:p
allé hoeveel wetjes en regeltjes moet je zoal kennen?

Arifiene

Legacy Member
conquerpoy_123 zei:
man man, hoe "dik" is zo'n boek eigelijk?:p
allé hoeveel wetjes en regeltjes moet je zoal kennen?
iets van een 500 'regeltjes' => rond de 500 artikels int strafwetboek
en das alleen strafrecht :p
nog geen strafvordering
geen burgelijk recht :p

roslar

Legacy Member
Ik moet wetgeving i.v.m. personenbelasting, belasting op de toegevoegde waade en boekhoudrecht kennen.

Maar ik mag het gebruiken dus is het geen pobleem :D
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan