kanker krijg je door een mutatie in een cel, die zich dan verder en zonder regeling gewoon blijft verder delen
een cel die zich verkeerd deelt en dus een mutatie cel tot stand brengt, wordt meestal gewoon afgestoten door het lichaam, bvb door witte bloedcellen
men is bezig met het zoeken naar waarom bepaalde mutatiecellen (de slechte = kanker) zich ongestoord verder blijven delen, en dus blijkbaar ongevoelig zijn voor de impuls van het lichaam of er niet naar luisteren. ze doen hun eigen zin, ze bepalen hun eigen ritme
celdelingen gebeuren door het 'kopieren' van aminozuurketens oftewel dna; die bouwstoffen worden uit de 'omgeving' gehaald. dit kopieren is van nature uit niet 100% veilig. de natuur is geen wiskunde ... soms kan uit zo een mutatie ook iets moois gebeuren, bvb resistentie voor een ziekte, bacterie...
denk ik e, ben ook geen expert