Archief - Panspermia:Komt leven uit de ruimte?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Kaffer

Legacy Member
Astronoom Wickramasinghe en zijn collega's hebben na onderzoek van ruimtestof vastgesteld dat de kans dat leven op aarde is ontstaan in vergelijking met de kans dat het uit de ruimte komt 1 tegen 1 triljoen triljoen is.
Bron:
http://www.sciencedaily.com/releases/2007/08/070814093819.htm
Reeds in de jaren '70 beweerden de astronomen Fred Hoyle en Chandra Wickramasinghe dat virussen uit de ruimte kwamen , vooral de provincie Guangdong in China was verdacht gezien de stratosfeer er dunner is dan in de rest van de wereld waardoor ruimtestof makkelijker op aarde terecht kon komen.
Er werd wat afgelachen met die theorie tot de vooraanstaande virologen Kennedy Shortridge en Jeffrey Taubenberger in 1997 vaststelden dat alle griepvirussen uin Guangdong ontstonden.
Het lachen stopte definitief toen ook de menselijke variant van vogelgriep sars aldaar ontstonden .

Bovendien heeft ook de Nasa al wat rare bietenkwieten in de ruimte ontdekt:
http://www.panspermia.org/marslife.htm
http://www.panspermia.org/magneto.htm
Volgens sommigen is dit levende materie geweest , anderen twijfelen.
Nog geen zwart op wit bewijs dus.
Hoewel:cool:
In 2001 regende het Indiase Kerbala 50.000 liter rode bloedlichaampjes .
Als er geen kudde olifanten is ontploft in de lucht is dit buitenaards leven , immers biloog Louis heeft ontdekt dat het zich zelfs bij 300 graden celsius kan voortplanten.
http://adsabs.harvard.edu/abs/2003astro.ph.12639l

ShPonGle

Legacy Member
Kaffer zei:
In 2001 regende het Indiase Kerbala 50.000 liter rode bloedlichaampjes .
Als er geen kudde olifanten is ontploft in de lucht is dit buitenaards leven , immers biloog Louis heeft ontdekt dat het zich zelfs bij 300 graden celsius kan voortplanten.
tja, die Indiërs toch :naughty: . Als ze geen tijgers of olifanten kunnen afslachten , slachten die gewoon wat aliens af :D

viewer

Legacy Member
Leven op mars ofzo daar geloof ik nu toch ook nie in.

Het is in een experiment aangetoond dat dna-achtige bindingen spontaan ontstaan in de toestand van de aarde van toen (dus veel bliksem, temperaturen, chemicalien), dus lijkt het me niet onredelijk te veronderstellen dat leven effectief hier op aarde ontstaan is.

Er zijn echter ook sporen gevonden van gelijkaardige bindingen in meteorieten, dus zou het ook kunnen dat er een meteoriet met primitieve organismen (heel primitieve organismen dan) op onze planeet gecrasht is, en dat leven hier zo gekomen is.

Bontus

Legacy Member
Miller zijn buis was ook nie alles.
Da verklaart niets over de complexheid van aminozuren of zoiets.

Thales

Legacy Member
Kaffer zei:
Astronoom Wickramasinghe en zijn collega's hebben na onderzoek van ruimtestof vastgesteld dat de kans dat leven op aarde is ontstaan in vergelijking met de kans dat het uit de ruimte komt 1 tegen 1 triljoen triljoen is.
Bron:
http://www.sciencedaily.com/releases/2007/08/070814093819.htm
Reeds in de jaren '70 beweerden de astronomen Fred Hoyle en Chandra Wickramasinghe dat virussen uit de ruimte kwamen , vooral de provincie Guangdong in China was verdacht gezien de stratosfeer er dunner is dan in de rest van de wereld waardoor ruimtestof makkelijker op aarde terecht kon komen.
Er werd wat afgelachen met die theorie tot de vooraanstaande virologen Kennedy Shortridge en Jeffrey Taubenberger in 1997 vaststelden dat alle griepvirussen uin Guangdong ontstonden.
Het lachen stopte definitief toen ook de menselijke variant van vogelgriep sars aldaar ontstonden .

Bovendien heeft ook de Nasa al wat rare bietenkwieten in de ruimte ontdekt:
http://www.panspermia.org/marslife.htm
http://www.panspermia.org/magneto.htm
Volgens sommigen is dit levende materie geweest , anderen twijfelen.
Nog geen zwart op wit bewijs dus.
Hoewel:cool:
In 2001 regende het Indiase Kerbala 50.000 liter rode bloedlichaampjes .
Als er geen kudde olifanten is ontploft in de lucht is dit buitenaards leven , immers biloog Louis heeft ontdekt dat het zich zelfs bij 300 graden celsius kan voortplanten.
http://adsabs.harvard.edu/abs/2003astro.ph.12639l

heb je speciaal daarvoor een account aangemaakt?
n/o maar ik vind het raar

Kaffer

Legacy Member
Thales zei:
heb je speciaal daarvoor een account aangemaakt?
n/o maar ik vind het raar
Ik kom hier niet alleen om over ruimtesperma te babbelen hoor ( Moet nog eens rondneuzen wat hier allemaal staat).
Maar die panspermiatheorie vind ik dus wel interessant zeker nu er plots allemaal vieze ziektes zoals vogelgriep en sars ontstaan , en ik voel me wat grieperig:(
Het is een bewezen feit dat er jaarlijks 10.000 ton ruimtestof op aarde valt.
Volgens Wickramasinghe en co wemelt dat van het buitenaards leven , tot 20.000 ruimtelijke becterieen per vierkante meter per dag.
Volgens panspermia aanhangers raakt dat ruimtestof het makkelijkst op aarde daar waar de stratosfeer het dunst is.
In gebieden rond de Himalaya , vooral in Guangdong is de stratosfeer het dunst omdat de stratosfeer omhoog getrokken wordt door dat gebergte waardoor gaten vallen in de omliggende gebieden.
Ook risicogebieden volgens de panspermia theorie zijn de evenaarsstreken , de stratosfeer ligt daar tussen 17-50 kilometer , toenemend naar 10-50 km. naar de polen.
En zie , aids en ebola komen van daar.
Panspermia aanhangers wijzen erop dat sars wel een buitenaards virus moet zijn , het is lid van de Corona familie maar kan nooit rechtstraeeks uit één van die leden gemuteerd zijn.
http://www.wired.com/medtech/health/news/2003/05/58967

CyberOps

Legacy Member
de documentaire/serie "Hyperspace" heeft een episode die hierover handelt (de eerste). Héél interessant en geloofwaardig. Volgens mij klopt het wel dat alles op aarde afkomstig is van de sterren...
Kort samengevat: in het begin was er enkel een wolk van waterstofgas, door de big bang. Binnen die wolk onstonden er draaikolken van gas door de naschokken van de big bang. Deze gingen steeds sneller en sneller draaien en vormden uiteindelijk gasbollen. Hierbij werden ze steeds warmer en warmer... zo onstonden de eerste sterren. Binnenin die sterren krijg je dan uiteindelijk een reactie wat te vergelijken valt met die van een waterstofbom. Wanneer een waterstofbom explodeert ontstaat practisch elk element uit het universum want de waterstof bindt met zichtzelf tot helium, om daarna te gaan binden tot koolstof, daarna stikstof, daarna zuurstof, silicium, ijzer,... Elk atoom kwam dus ooit van het binnenste van een ster. Van de zuurstof in de lucht, tot de calcium in onze beenderen. Hoe kwamen deze elementen dan op aarde? Heel zeldzaam ontploffen sterren: wanneer de waterstof op is, valt de gehele ster ineen en ontploft daarna om alle bouwstenen voor leven, de ruimte in te spuwen. Dit noemen we een supernova. Eén van de meest spectaculaire gebeurtenissen in de ruimte. De hoofdreden waarom er leven op aarde is, is natuurlijk de zon. Onze planeet ligt precies op de "juiste" afstand van de zon om leven (zoals wij het kennen) mogelijk te maken. Moest de aarde dichter bij de zon liggen, zouden we verbranden, moest de aarde verder van de zon liggen, zouden we bevriezen. De aarde ligt als het ware in een safe zone... Maar leven op aarde kan dus evengoed op een andere locatie in de ruimte ontstaan zijn en meegekomen zijn op een comeet...

Dreamchaser

Legacy Member
Thales zei:
heb je speciaal daarvoor een account aangemaakt?
n/o maar ik vind het raar

Blijkbaar is Kaffer nu ook op 9lives gearriveerd. Op zita forums (voormalige telenet breedband) heeft hij al naam gemaakt met zijn creationismethreads. En niet alleen daar ( http://www.google.be/search?hl=nl&q=kaffer+evolutietheorie&btnG=Zoeken&meta= ). Hij is al bekend op quasi elk Belgisch en Nederlands forum, denk ik :)

Voorlopig is er nog niets op deze topic aan te merken, maar toch een kleine waarschuwing: do not feed the trolls!

Hellrabbit

Legacy Member
Oh hemel, tis weer allemaal een groot complot, ik riek het alweer van hier

Duc

Legacy Member
Dreamchaser zei:
Blijkbaar is Kaffer nu ook op 9lives gearriveerd. Op zita forums (voormalige telenet breedband) heeft hij al naam gemaakt met zijn creationismethreads. En niet alleen daar ( http://www.google.be/search?hl=nl&q=kaffer+evolutietheorie&btnG=Zoeken&meta= ). Hij is al bekend op quasi elk Belgisch en Nederlands forum, denk ik :)

Voorlopig is er nog niets op deze topic aan te merken, maar toch een kleine waarschuwing: do not feed the trolls!

Dikke ², alhoewel hij imo eerder gekend is voor zijn onbeschoftheid en betweterigheid op gelijk welk gebied... maw: een troll eersteklas.
Misschien kan iemand hem hier de weg wijzen naar het zwam-gedeelte?
Daar zullen ze zijn soort wel snel een kopje kleiner maken.:D

Kaffer

Legacy Member
Dreamchaser zei:
Hij is al bekend op quasi elk Belgisch en Nederlands forum, denk ik :)
Microbiologie is nu eenmaal mijn hobby , ik studeer er zelfs voor.
Anderen zitten op 10 fora over muziek te kletsen , ik stoor mij daar niet aan , anderen daarentegen...

Kaffer

Legacy Member
Dreamchaser zei:
Hij is al bekend op quasi elk Belgisch en Nederlands forum, denk ik :)
Microbiologie is nu eenmaal mijn hobby , ik studeer er zelfs voor.
Anderen zitten op 10 fora over muziek te kletsen , ik stoor mij daar niet aan , anderen daarentegen...

SMa

Legacy Member
Ben ik dan de enige die dit wel nog interessant vindt? :unsure:
Al vind ik die 10.000 ton ruimtestof wel wat overdreven :p Op 100 jaar is de aarde dus 1.000.000 ton zwaarder geworden?

zo'n topics passen imo wel beter in het werk/studie subforum

Kaffer

Legacy Member
SMa zei:
Al vind ik die 10.000 ton ruimtestof wel wat overdreven :p Op 100 jaar is de aarde dus 1.000.000 ton zwaarder geworden?

zo'n topics passen imo wel beter in het werk/studie subforum
Had dat ander subforum nog niet opgemerkt , ben hier nog maar pas.
Het regent wel degelijk 10.000 ton ruimtestof per jaar op aarde.
Anderzijds verliest de aarde ook massa , wat het nettoresultaat is weet ik niet.
http://www.desterren.be/pagina.php?astronomie=inslagen
In dat ruimtestof zitten alle voorwaarden om nieuw leven te creeren , voeg daarbij het effect van kosmische straling die hetzelfde is of radioactiviteit= Kan voor razendsnelle genetische mutaties zorgen binnen 1 generatie en je weet waar astrobiologen de mosterd halen:
http://www.astro.uva.nl/encyclopedie/straling.html

GaMe®

Legacy Member
Heb ook al een reportage gezien op NGC of Discovery die daarover ging.
Het was allemaal heel geloofwaardig, en waarom niet?
Het kan heel goed zijn dat het menselijk leven eigenlijk buitenaards is. :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan