Archief - ontdekking auto

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

LSDsmurf

Legacy Member
Waarom biobrandstof geen goeie oplossing is:

Om het huidige brandstofverbruik van de transportsector in de Verenigde Staten te dekken, zou de totale oogst van minstens 5,3 miljoen vierkante kilometer landbouwgrond nodig zijn, bijna 60 procent van het oppervlak van het hele land. Met een efficiënter productieproces en sneller groeiende gewassen zou dat omlaag kunnen naar 27,5 procent, maar dat is nog altijd meer dan nu voor landbouw in gebruik is. Onhaalbaar dus.

http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/33749786/

Bontus

Legacy Member
Beste oplossing ligt in een combinatie van verschillende dingen imo:
Autobouwers:
- Grote vergadering van de autobouwers ivm de beste toekomstoplossing en daar dan ook samen voor kiezen. Het heeft een zeer remmende werking als Honda/Toyota/BMW/... elk voor een ander concept gaan kiezen. Hopelijk komt er zoiets als een 'winnaar' uit de bus. Waterstof lijkt mij veruit de beste maar zeker geen makkelijke oplossing mbt tot opslag en vervoer.
- Ondertussen zuinige auto's bouwen en deze zullen beter verkopen naarmate het aanbod ervan groeit en de brandstof duurder wordt. Daarbij reken ik ook de hybrides die remenergie opslaan ed.

Overheid:
- Misschien een kleine toevoeging van BTW lichte bio-ethanol aan de brandstof, maar dit is ook geen oplossing, eerder een extraatje. Dit kan nooit een belangrijke verbetering worden door de vereiste landbouwgrond om suikerrijke gewassen te gaan verplanten.
- Financieel voordeel voor hybrides?
- Alles mbt de energiemarkt & groen bouwen in goeie banen leiden.

Gentille

Legacy Member
Nederlandse studenten rijden 557 kilometer op 1 liter brandstof

Studenten van de Haagse Hogeschool hebben in het Franse Nogaro met een stadsauto op waterstof de Europese Shell Eco-marathon gewonnen. Stadsauto 'Sharky', die het studententeam ontwikkelde, legde op het Zuid-Franse circuit 557 kilometer af op één liter brandstof. Daarmee hebben de studenten een record neergezet.

Aan de eco-marathon deden dit weekeinde 250 studententeams mee uit twintig Europese landen. De studenten moesten hun eigen voertuig ontwikkelen en bouwen en zoveel mogelijk kilometers afleggen met zo min mogelijk energieverbruik. In de categorie voor stadsauto's werd een Deens team tweede met een verbruik van 306 kilometer op een liter brandstof.

Het kan echter nog zuiniger. In de categorie 'prototypes' behaalde het team uit het Franse Nantes 3.039 kilometer op een liter. Het record in deze categorie werd niet gebroken. Dat staat nog op naam van Zwitserse studenten die in 2005 ruim 3.836 kilometer aflegden.

Het is mogelijk om honderden kilometers te doen met amper één liter brandstof. Waarom kunnen ze dit niet op grote schaal produceren? De olievoorraden zouden jaren langer meegaan en het milieu wordt gespaard maar de winst voor de oliemaatschappijen zal natuurlijk lager zijn en daar is waar het schoentje wringt waarschijnlijk.

Bose

Legacy Member
gentille zei:
Het is mogelijk om honderden kilometers te doen met amper één liter brandstof. Waarom kunnen ze dit niet op grote schaal produceren? De olievoorraden zouden jaren langer meegaan en het milieu wordt gespaard maar de winst voor de oliemaatschappijen zal natuurlijk lager zijn en daar is waar het schoentje wringt waarschijnlijk.

zalig toch als sommige vragen direct opgelost worden he :)

LSDsmurf

Legacy Member
gentille zei:
Het is mogelijk om honderden kilometers te doen met amper één liter brandstof. Waarom kunnen ze dit niet op grote schaal produceren?
Het gaat hier dan ook niet om een volwaardige auto.

http://video.google.com/videoplay?docid=2342458377609483712&hl=nl

Dat lijkt mij eerder een soort veredelde gokart op waterstof waar slechts 1 persoon in past, en om zo'n laag verbruik te krijgen zal de bestuurder waarschijnlijk ook niet al te veel mogen wegen :p

ng

Legacy Member
En het feit dat ze de auto eerst precies in gang duwen en hij haast trager gaat dan een schildpad.

Gentille

Legacy Member
Maar het is wel mogelijk, dat bewijst deze auto. Dat ze meteen de perfect auto bouwen is teveel van het goede maar mits een aanpassingen is het perfect mogelijk. Het zijn tenslotte ook studenten die deze auto hebben gemaakt. Als echte professionele mensen zich met zoiets zouden bezig houden.

ng

Legacy Member
Dan nog, die "auto" weegt waarschijnlijk zo goed als niks. Het zwaarste onderdeel kan haast nog de bestuurder zijn.

Pas dit maar eens toe op een normale auto en zorg er dan voor dat hij vlot mee kan in het verkeer, genoeg plaats biedt aan de inzittenden, enzovoort.

Dan zie ik ze niet met 1 liter zover rijden.


En bovendien rijden ze op een circuit zo te zien, niet in pakweg een stad waar je zovaak moet remmen en optrekken.

Gentille

Legacy Member
night ghost 128 zei:
Dan nog, die "auto" weegt waarschijnlijk zo goed als niks. Het zwaarste onderdeel kan haast nog de bestuurder zijn.

Pas dit maar eens toe op een normale auto en zorg er dan voor dat hij vlot mee kan in het verkeer, genoeg plaats biedt aan de inzittenden, enzovoort.

Dan zie ik ze niet met 1 liter zover rijden.


En bovendien rijden ze op een circuit zo te zien, niet in pakweg een stad waar je zovaak moet remmen en optrekken.

Ik zeg nu niet dat men met één liter 600 km moet gaan rijden. Moest men met één liter al 300 km rijden, het zou ook al mooi zijn.

ng

Legacy Member
gentille zei:
Ik zeg nu niet dat men met één liter 600 km moet gaan rijden. Moest men met één liter al 300 km rijden, het zou ook al mooi zijn.

Het zou mooi zijn ja, maar of het echt kan dat is een andere vraag.

Godlessarto

Legacy Member
Overlaatst gehoord dat de productie van 1 milieuvriendelijke wagen evenveel vervuild als een diesel in heel zn leven.

R|Jonas

Legacy Member
hazo even 300km ipv 600km terwijl uw auto qua gewicht 10x stijgt, veel meer luchtweerstand heeft, hoge snelheden aankunnen, zo economisch mogelijk moet zijn. Nah, dat lukt niet.

SMa

Legacy Member
night ghost 128 zei:
En het feit dat ze de auto eerst precies in gang duwen en hij haast trager gaat dan een schildpad.
en als het bergop gaat moeten ze nog eens duwen :D

ng

Legacy Member
Tuurlijk anders stijgt het verbruik en rijden ze minder kilometers.
Het is een leuke wedstrijd, maar zoiets kan gewoon niet met een normale wagen.

En nu ik er eventjes over nadenk, de inhoud van de brandstoftank van een normale auto zal waarschijnlijk al haast het gewicht van die "auto" overtreffen.

Darks

Legacy Member
Ford verkoopt in de VS en Canada een hybrid-versie van de Ford Escape (naar Amerikaanse normen small SUV). Werkt tot 40 km/h volledig op elektrische motor en gebruikt op hogere snelheden ook de gewone motor. Tijdens het remmen wordt de kinetische energie opgevangen die dan weer gebruikt wordt voor de elektrische motor. Best wel nice en zuinig :)

http://www.fordvehicles.com/suvs/escapehybrid/

Ubik

Legacy Member
Kijk hier, das de nieuwe civic hybrid. uiterlijk valt'm nog mee (voorkant is wel wa chrysler-achtig), en toch al heel wat zuiniger/properder dan de gemiddelde auto.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan