Archief - ontdekking auto

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

R|Jonas

Legacy Member
SMa zei:
hoe groter de condensator hoe langer het duurt :)
Alleszins kleiner dan voor een batterij. In vergelijking met benzine? Tja, Het zal niet zo lastig zijn om te kunnen uitreken hoe lang het duurt om een condensator van xJ (=volle tank) op te laden maar heb geen zin :) Iemand anders mag het natuurlijjk wel doen.

Elektrische motoren zijn ook veel stiller en dit is een voordeel als een nadeel. Het gebrek aan geluid kan wel eens gevaarlijk zijn voor zwakke weggebruikers in de bebouwde kom.

Netrem

Legacy Member
tmoet zeker te doen zijn.

principe van een brandstofcel bv, alleen jammer dat dat zo gevaarlijk is

snake880

Legacy Member
R|Jonas zei:
Alleszins kleiner dan voor een batterij. In vergelijking met benzine? Tja, Het zal niet zo lastig zijn om te kunnen uitreken hoe lang het duurt om een condensator van xJ (=volle tank) op te laden maar heb geen zin :) Iemand anders mag het natuurlijjk wel doen.

Elektrische motoren zijn ook veel stiller en dit is een voordeel als een nadeel. Het gebrek aan geluid kan wel eens gevaarlijk zijn voor zwakke weggebruikers in de bebouwde kom.
om dezelfde hoeveelheid van een batterij in een condensator ga je wel een hele grote moeten hebben.

Preske

Legacy Member
128MB zei:
Die Toyota Prius is rommel volgens Jeremy Clarkson (TopGear BBC2)
Ge hebt minder verbruik met ne simpele Golf Diesel.

hij is dan ook nog eens pokkelelijk, en als ge de productie meerekent is hij een veelvoud vervuilender dan een auto ooit zal zijn :)

Er zijn genoeg alternatieven. elektrische auto's gaan trouwens ook al heel lang mee. Misschien moeten we de auto weer op stoom laten rijden ^^

Waterstof, brandstofcellen, biodiesel, gefilterde firtuurolie, lpg... er zijn nog een aantal manieren.

maar het minpunt is altijd "te duur" of "nog niet beschikbaar/te weinig pompstations"

User_BELGIUM

Legacy Member
khad dat wel niet verwacht dat lijnzaadolie 10 tot 30x kankerverwekkende verbrandingsgassen gaf :o

EternalSilence

Legacy Member
salix_30 zei:
ik vroeg me af wat jullie hier van denken .

In 1862 bouwde Etienne Lenoir zijn eerste auto met verbrandingsmotor. Pas toen de Duitser Nikolaus Otto in 1878 verbeteringen aanbracht werd de gasmotor van Lenoir een commercieel succes. De finishing touch werd geleverd door Gottlieb Daimler met zijn patent op de eerste succesvolle hogesnelheidsverbrandingsmotor (1885). De grootste verbeteringen aan de zware oliemotor zijn gedaan door Rudolf Diesel uit Duitsland, die zijn eerste patenten nam in 1892. Tegen het einde van de negentiende eeuw was de verbrandingsmotor de grote concurrent van de stoommachine in industrie en transport.

145 jaar geleden is de eerste "verbrandingmotor" uitgevonden .
Na al die jaren rijden we nog altijd met het zelfde principe.ze hebben al veel verbeteringen gedaan.Kwa verbruik en vermorgen .
Maar een volwaardig alternatief heeft men nog niet echt gevonden .
Bestaan wel maar zijn nog verschrikkelijk duur en nie echt commercieel.
Nu ja ik vroeg me af zouden de opec landen deze ontwikkeling belemmeren?Of moet een milieu vriendelijke brandstof nog altijd uitgevonden worden.


Wat denken jullie

ik ben er 100% zeker van dat de OPEC landen gewild de ontwikkeling van een nieuwe soort motor belemmeren.
waarom zouden ze het niet doen, als die motor uitkomt lopen ze veel kans dat ze later veel minder geld gaan verdienen.

en ook .. in hoeverre zijn ze er mee bezig.. het interreseert de mensen gewoon niet.. zolang het maar goedkoopt blijft, enja .. die nieuwe soort motor zou dan duurder komen dan de al-oude ontploffingsmotor.. weinig mensen die gaan overstappen

Bontus

Legacy Member
Zelfs de nieuwe motoren die ontwikkeld worden zijn nog vaak verbrandingsmotoren.
Het probleem zit hem in de brandstof die gebruikt wordt. Niet alleen is benzine al 100 jaar de goedkoopste brandstof en de brandstof waarvoor motors gemaakt werden, alle voorzieningen zoals tankstations zijn daar ook voor.
Je kan niet zomaar een nieuwe brandstof op de markt gaan smijten al kwam die uitdaging steeds dichter door de stijgende olieprijzen de voorbije decenia.
Ter vervanging van die mijlpaal in autotechnologie hebben de ingenieurs de wagens zuiniger gemaakt, de verbranding properder. Er zijn mengstoffen die milieuvriendelijk zijn en je wagen ook zal slikken. (bijvoorbeeld een kleine hoeveelheid ethanol, ik heb het getest)
Dus ik ben zeker dat de komst van een nieuw type motor niet belemmerd is, het duurt gewoon lang eer de inspanningen de verwachte opbrengst overtreffen.
Stel dat er nu waterstof wagens op de markt zouden zijn a volonté, maar dan iets duurder in aankoop, wees eerlijk en geef toe dat je het nie zou kopen. Iedereen wil iets doen aan de milieuproblematiek tot er in hun zak wordt getast.

Breen

Legacy Member
Den Freddie zei:
vooral de OPEC-landen houden gans het zaakje op.
Als je ziet dat BMW al nen 7-reeks kan bouwen die op waterstof rijdt enzo.
't zit gewoon veel te veel geld in die olie-industrie.

De OPEC is btw het zuiverste voorbeeld van nen kartelvorming die er is (dit is nochtans verboden).
Allez, die hebben alle macht in handen, kijkt naar de olieprijs.
'ola, de prijs wordt te laag naar ons goesting. We gaan beetje minder olie bovenhalen zodat de prijs stijgt'

edit:
http://www.bmwworld.com/models/745h.htm

Wegens de hoe kostprijs wordt deze (voorlopig) enkel geleased.

http://www.saab.be/main/BE/du/model/95/biopower.shtml


Huidige Hydrogen motor's zijn allemaal nog steeds verbandingsmotors :), de echte toekomst ligt in "fuelcells" maar die zijn nog niet commercieel beschikbaar.

http://auto.howstuffworks.com/hy-wire.htm
http://www.gm.com/company/gmability/adv_tech/400_fcv/index.html

Dr. Doezel

Legacy Member
Gelukkig is ethanol niet vervuilend: http://www.nrc.nl/buitenland/articl...autobrandstof_leidt_tot_nieuwe_milieurisico_s


De diesel en benzinemotor die we vandaag kennen waren oorspronkelijk bedoeld om op een grote verscheidenheid van brandstoffen te kunnen lopen. Sommigen geven hier de indruk dat we iets nieuw hebben uitgevonden door er bv ethanol of koolzaadolie in te gieten. Niet dus he ;)


Een ander type motor is bv dit: http://nl.wikipedia.org/wiki/Stirlingmotor


En sinds wanneer is waterstof milieuvriendelijk? Waterstof maken ze door stoomreforming van methaan ofwel mbv elektrolyse. Dan is het veel milieuvriendelijker om die methaan zo in uw voiture te gieten ze ;)

Nibblerken

Legacy Member
Doet me denken aan de documentaire : Who killed the electrical car?

General motors heeft in de jaren '90 een elektrische wagen ontwikkeld. Een select groepje mensen kon deze wagen huren en op die manier testen.
Iedereen was er tevreden van,werkte perfect... maar uiteindelijk zijn al die wagens door GM terug geroepen en vernietigd. Reden was ondermeer te duur en dus niet echt gunstig om aan de man te brengen.

boostah

Legacy Member
ComputerVISTA zei:
't Was ne lupo of ne polo, geen golf. En dat kan goed zijn maar in ne prius past wel meer volk op een deftige manier.

Dus geen optie voor mensen met 2 kinderen die willen denken aan de kans dat die rakkers tegenwoordig direkt 2 meter lang zijn ;)

Er zijn genoeg werkende types motoren alleen denk ik dat die mannen uit het Midden Oosten het geweldig tegen houden.



zever, gezever :sop:

de 1.2kes en 1.4 kes met dezelfde pk als prius zijn zuiniger dan een prius

wat veel mensen vergeten, een pruis laadt ook op tijdens het gewoon rijden, meeste mensen lijken te denken dat die alternator mee aandrijven geen extra moeite kost aangezien den auto al aant rijden is, welke fout is, energie kan niet aan 100% opgeslagen worden, dus verlies

enigste winst deraan is als ge remt enzo, en dan vind ik bmw's manier vele male beter, enkel laten werken als je remt

vergeet ook niet dat een pruis een zware wagen is en totaal niet krachtig (tenzij op elektromotor da geeft waanzinnige koppels)

als ge kijkt naar de testen, met normaal rijden halen ze 6.2liter /100km (opgave 4.2l waarom, om zo subsidies te kunnen pakken) dat doet een golf met eenzelfde pk verhouding ook hoor !

om dan nog maar te zwijgen over de productie van een pruis, batterijen maken vervuilt nu eenmaal extreem. En wat als de auto afgeschreven is, wat dan met de baterijen waar leuke zware metalen inzitten

ComputerVISTA

Legacy Member
boostah zei:
de 1.2kes en 1.4 kes met dezelfde pk als prius zijn zuiniger dan een prius

Zult ge me niet horen ontkennen, maar mijn pointe lag ergens anders.

boostah

Legacy Member
Breen zei:
Huidige Hydrogen motor's zijn allemaal nog steeds verbandingsmotors :), de echte toekomst ligt in "fuelcells" maar die zijn nog niet commercieel beschikbaar.

http://auto.howstuffworks.com/hy-wire.htm
http://www.gm.com/company/gmability/adv_tech/400_fcv/index.html

waar denkte da waterstof mee gemaakt wordt, met de leuke petroleum in een centrale, of beter nog steenkool lekker vervuilend

eerst moet er een manier gevonden worden om zonder vervuiling elektriciteit op te wekken, kijk dan pas naar een auto te verbeteren

ng

Legacy Member
In een zekere zin is dat kernenergie (het kernafval buiten beschouwing gelaten)

GhO$T

Legacy Member
preske zei:
hij is dan ook nog eens pokkelelijk, en als ge de productie meerekent is hij een veelvoud vervuilender dan een auto ooit zal zijn :)
Idd, heb dat artikel ook es gezien daarover, dacht dat zo'n prius over zijn volledige levensduur vervuilender was dan een gemiddelde benzine-zuipende Amerikaan die toch altijd als extreem milieubelastend wordt aanzien.

Weet er iemand nog waar dit artikel te vinden is? Ik kan het niet terugvinden en zonder bron kan je die naïeve groene jongens natuurlijk niet overtuigen ;).

nixie

Legacy Member
night ghost 128 zei:
En in Brazilië rijden ze ook op een soort van biobrandstof (dacht suikerrietolie)


yup, das een mooi voorbeeld dat het werkt,
maar ja, wij zijn kapitalisten :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan