Archief - Leven als kat en hond...

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Vintage Hifi

Legacy Member
Maar dan nog, als het hem lukt, de buren hun tuinen zijn ook allemaal afgeschermd (2 ervan hebben honden, één een groententuin).

Gavin

Legacy Member
2 meter is al deftig

zolang ze er met hun voorste poten ni aankunnen of afzetten is het wel safe

Kurobu

Legacy Member
mensen die huisdieren houden moeten weten dat ZIJ ZELF baas zijn van die dieren.
en dus die dieren moete LEREN omgaan met elkaar.

er tussen komen als ze vechten, op aparte tijden voeden...

wel moet je weten dat een husky zeer veel beweging nodig heeft, en redelijk nerveus is als hij dit niet krijgt.
en zorg er voor dat een dier maar 1 baas heeft, is zeer koppig dier als deze geen " goede " opvoeding krijgt.

Pana

Legacy Member
Wa_denkte zei:
Situatieschets:

Wij hebben thuis een kat, ondertussen 11 jaar oud. Prachtig beest, lief beest, luistert perfect naar zijn naam, al wat je wilt. Een deel van het gezin.

Maar nu zijn wij altijd al dierenliefhebbers geweest en omdat er de ruimte en de tijd is, zouden we zo graag een hond (of 2) hebben. Nu kregen we laatst een aanbieding voor een Sneeuwhond/husky-like van 5 maanden oud te kopen voor €200. Ik ben absoluut weg van dat soort honden, dus dit zou een droombeest zijn voor mij.

Maar ik heb schrik voor onze kat, gaat die de hond kunnen accepteren? En de hond is al 5 maanden, gaat hij ons en onze kat kunnen accepteren?

Zijn er nog mensen waarbij deze 2 dieren in harmonie met elkaar leven?

Eerst hond, dan kat idd.

MAAR: Pas op met husky's. Wij hebben ooit een Husky gehad die zich niet kon aklimatiseren/aanpassen aan gevangenschap. Beet constant alle kippen dood, liep weg, etc... Hondenschool hielp niets.
Dus denk na voor je zo een hond in huis haalt.

Vintage Hifi

Legacy Member
Er zou alleszins héél goed gezorgd worden voor het beest. Er is altijd wel iemand thuis. :)

[TFT]Poky

Legacy Member
Beagles ownen idd, die geraken overal door/op/onder zolang er maar eten te ruiken is aan de andere kant.

Wij hebben zo een beest 15 jaar lang gehad, prachtdier.
Enigste nadeel aan beagles is dat ze wel altijd honger hebben (kunnen zich letterlijk dood eten denk ik zelfs), graag is ontsnappen, veel te snel zijn :)
en moeilijk luisteren

Over u katten probleem, wij hebben jaren een hond en kat gehad en dit gaf geen enkel probleem. Ik moet er wel bijzeggen dat de kat na de hond is gekomen.

Bigbuddha

Legacy Member
2 meter springen kan een hond niet natuurlijk, maar klimmen? ;)

Vroeger een rottweiler gehad, die opgegroeid is met katten. Die katten jongde zelfs in zijn hok. Hij ging wel met z'n stomme gat op de kittens liggen. tsss.
Nu hebben we sinds kort een australian cattledog en die is gewend met katten. We hebben twee katten. 1 gewend met honden, de andere niet.
't Is wat leven en laten leven. De hond heeft schrik van die kat, maar langzamerhand wordt da beter en beter. Je moet gewoon de achtergrond van beide diertjes wat kennen.

cura

Legacy Member
wij hebben zoiezo geen problemen met katten+honden
niet bij eerst kat dan hond
en ook niet bij eerst hond dan kat

we hebben 2 honden en 2 katten atm

wel zouk oppassen van husky's, zijn imo redelijk agressieve/venijnige beesten

TETTENMAN

Legacy Member
onze junior beagle van 9 maand is bang van katten op straat maar zou ze geen kwaad doen. denk wel 5 maand is al oud dus als hij slechte socialisatie heeft gehad bij zijn eerste thuis zou dat wel eens problemen kunnen geven denk ik
als dat niet het geval is er gene probleem

denkimi

Legacy Member
Wa_denkte zei:
Tuin is niet heel groot, maar toch groot genoeg voor een hond om rond te lopen en is perfect afgesloten met tuinschermen helemaal rond, dus tenzij de hond een kleine 2 meter hoog kan springen, zal hij wel niet gaan lopen, denk ik ;)
wat is groot? 400m² ? dat is toch wel een minimum voor zo'n hond.
en die tuinschermen: ge zult toch moeten zorgen dat ge nooit iets laat staan dicht bij die schermen of u hond is weg. en hoe diep zitten ze in de grond?

en over u kat: een kat zal u hond niet doodklauwen, het is voor de hond dat je moet oppassen.

Vintage Hifi

Legacy Member
De knoop doorgehakt, hij komt er niet. Zoals ik overal een beetje hoor, en zelf al had gedacht, is zo een husky (of malamut, weet het niet, heb de hond nog niet gezien persoonlijk, zou hem dan direct mee naar huis nemen waarschijnlijk) een moeilijke hond om al als puppy op te voeden, laat staan er op 5 maanden nog mee beginnen en dan nog in combinatie met een kat tevreden houden.

We mogen dan wel al veel ervaring hebben met verschillende honden, aan zo een husky/malamut willen we dan toch gewoon op een keer degelijk mee beginnen, dat we het beestje al de aandacht/opvoeding kunnen geven die nodig is, zonder rekening te houden met te veel andere aspecten.

De kat zal er alvast blij mee zijn, met de beslissing. :P
Ik vind het een beetje spijtig, maar ik als ik een hond (of 2) wil, wil ik dat het beest 100% tevreden is. Niet zoals mijn buren, die hebben een Husky, het beest zit in een kot van max. 3m op 5m en zit de hele dag te huilen en tegen z'n (lege!!) waterbak te schoppen. Als het geen betere verzorging krijgt, bel ik een dezer dagen de dierenbescherming.

TippedTerox

Legacy Member
Tip: koop een pup en geen hond van 5 maanden oud, zeker niet in deze rassen. Kunnen soms heel raar uit de hoek komen, zijn vaak aggressief. En ineens 2 honden? Als je nog geen grote ervaring hebt met honden zou ik beginnen met 1 hond (best teefje) en als je denkt dat je het aan kan na 2 jaar er een 2e bijnemen (best reu). Als je iets qua uitzicht wil, kan je mss gaan voor een zwitserse herder? Die zijn al een stuk makkelijker op te voeden. Oftewel op zoek gaan naar een fokker van duitse herders die zilverlijnen heeft. Zeer mooi!

TippedTerox

Legacy Member
Kurobu zei:
mensen die huisdieren houden moeten weten dat ZIJ ZELF baas zijn van die dieren.
en dus die dieren moete LEREN omgaan met elkaar.

er tussen komen als ze vechten, op aparte tijden voeden...

wel moet je weten dat een husky zeer veel beweging nodig heeft, en redelijk nerveus is als hij dit niet krijgt.
en zorg er voor dat een dier maar 1 baas heeft, is zeer koppig dier als deze geen " goede " opvoeding krijgt.
Als 2 honden vechten binnen de eigen roedel gaat dat om dominantie, en laat je ze best begaan (bij reuen zijn er geen bloedvergieten, meestal toch niet), bij teven gaat het er al heviger aan toe. Als het te erg wordt, grijp dan pas in, maar meestal is dat snel gedaan. Wat je wel kan doen is tijdens de fixatie duidelijk laten weten dat je dit niet wenst.

Vintage Hifi

Legacy Member
TippedTerox zei:
Tip: koop een pup en geen hond van 5 maanden oud, zeker niet in deze rassen. Kunnen soms heel raar uit de hoek komen, zijn vaak aggressief. En ineens 2 honden? Als je nog geen grote ervaring hebt met honden zou ik beginnen met 1 hond (best teefje) en als je denkt dat je het aan kan na 2 jaar er een 2e bijnemen (best reu). Als je iets qua uitzicht wil, kan je mss gaan voor een zwitserse herder? Die zijn al een stuk makkelijker op te voeden. Oftewel op zoek gaan naar een fokker van duitse herders die zilverlijnen heeft. Zeer mooi!
Oh, we hebben vroeger wel honden gehad, hoor. De ene al moeilijker karakter als de ander, maar altijd goed opgevoed gekregen, dus, zal wellicht geen probleem zijn. :)

Uitzicht is nu niet zo belangrijk overigens, ik vind huskys/malamuts prachtig, maar er zijn honderden prachtige hondenrassen, dus die keuze is voor later. :)

Atticus Finch

Legacy Member
Pak een retriever, een sociaal dier dat over het algemeen nooit problemen maakt over kinderen, andere huisdieren (hond&kat) en ander volk.

Wij hebben de onze op een jaar uit het asiel gaan halen en ik heb nog nooit zo een brave beest gezien (te braaf, hij laat zich altijd domineren door klein grut zoals poedels). Maar als ik de lijn doortrek en kijk naar andere retrievers kijk merk je toch wel op dat dit een algemene karaktertrek is. Ik moest natuurlijk ook kiezen voor een heel kindvriendelijk ras aangezien mijn vriendin en ik plannen hadden voor kinderen (en de eerste is nu op weg \o/).

Honden zijn vrij intelligent maar bij retrievers komt dit extra tot uiting omdat ze niet koppig reageren op simpele lessen, je moet rekening houden dat dominantere honden liever hun eigen goesting doen, vooral als je er niet voor zorgt dat jij de baas bent. En idd, husky's hebben nogal is moeilijkheden om dit te aanvaarden ..

En sja, honden en katten, ik ken genoeg situaties waar beide in harmonie samenleven. Vroeg of laat moeten ze toch aan mekaar toegeven, situaties waar dat nooit gebeurd zijn eerder zelden dan normaal.

Tsommy

Legacy Member
labrador > retriever. Gewoon al om het feit da het een kortharige hond is. We hebben vroeger ne labrador gehad en da was soms echt een varken :) toch goeien tijd gehad jammer genoeg spuitje moeten geven toen em bekan 15 was. Kon al een tijdje nimeer zo goed gaan, maar die hond is toch tot zen 13 ofzo zeer actief en opgewekt gebleven. Als ik ooit nen hond heb later hoop ik da em van karakter op den diene lijkt. Tenigste nadeel was wel da em veel ging lopen :) zelfs door de vliegenraam heen :D En ene keer kwam em na een nachtje stappen terug en hing em vol maar dan vol koeienstront :) en dan hadden we later gehoord van nen boer da em der de koeien wa was gaan kloten op ne wei hehe :D

Vintage Hifi

Legacy Member
Als er hier ooit een hond komt, dan zal het zeker geen Retriever zijn. Lieve honden, daar niets van, en trouwe beesten, maar het is zo het prototype "braaf huisdier" geworden en voor mij mag een hond een hond blijven. Daarom als er hier een hond komt, zal het alvast eentje zijn die nog "wolf-trekjes" heeft. Een elandhond, een husky, een malamut, een Mechelse (of Duitse) scheper, Duitse/zwitserse herder, .. :)

Doggiedog

Legacy Member
Wa_denkte zei:
Als er hier ooit een hond komt, dan zal het zeker geen Retriever zijn. Lieve honden, daar niets van, en trouwe beesten, maar het is zo het prototype "braaf huisdier" geworden en voor mij mag een hond een hond blijven. Daarom als er hier een hond komt, zal het alvast eentje zijn die nog "wolf-trekjes" heeft. Een elandhond, een husky, een malamut, een Mechelse (of Duitse) scheper, Duitse/zwitserse herder, .. :)
1) ne retriever is een enorm populair beest, als er iemand zo'n soort hond wilt kopen, controleer dan zeer goed waar ge hem vandaan haalt. Het zou niet de eerste zijn die last heeft van een serieuze misgroeiing doordat deze soort zoveel gekweekt wordt. Vooral opletten voor broodfokkers, de kans dat er daar iets mis is met zn honden is veel te groot. Gaat dan liever al eens langs bij een asiel en informeer u daar zoveel mogelijk over de verledens van de honden waar ge in geïnteresseerd zijt.

2) Gij pakt ook niet de gemakkelijkste hondensoorten eruit hé. De meeste honden met "wolventrekjes" hebben een zeer grote behoefte aan beweging, een grote tuin en een hoge en stevige omheining. Daarbij zou ik mij als ik van u was eerst eens goed informeren rond het samenleven tussen die soorten honden en een kat. Ik denk (!) niet dat dat type honden erg goed overweg kan met katten, maar ik ben er niet zeker van. Daarbij leeft uw kat nu toch ook al een tijdje alleen, wat het nog extra zal bemoeilijken. Als ge er per sé nu nog een hond bij wilt nemen, zie dan dat hij jong is, dat ge aan zijn behoeften kunt voldoen (ik geloof dat ge toch ten minste 3 keer per dag een deftige wandeling zult moeten maken met zo'n beestje) en zoek zoveel mogelijk serieuze informatie op omtrent het samenleven van hond en kat ...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan