Avondland
Legacy Member
Naar aanleiding van een interessant artikel dat ik onlangs in Knack heb gelezen wou ik een draad opstarten omtrend de mogelijke kolonisatie van de planeten in ons zonnestelsel. Stephen Hawkins en andere vooraanstaanden op dit niveau pleiten daarvoor omdat volgens hen de mensheid het niet meer zo lang gaat trekken.
Het artikel beschreef goed de mogelijkheden van Mars. Door middel van het uitstoten van super-cfk's, nl. cfc's zou de temperatuur op de planeet naar het aards gemiddelde worden gebracht. Dit zou enkele decennia in beslag nemen. Het andere idee ging over het feit dat men zuurstof in de omloop wou brengen op Mars. Dit ging een veel ingewikkelder proces worden omdat het wel ettelijke honderden jaren zou kunnen duren eer de planeet met de onze vergeleken kon worden.
Hiermee gaan naar mijn mening heel wat vragen rond die beantwoord moeten worden. Zowel van ethische als van technische aard. Mogen wij God spelen en een dode planeet weer tot leven wekken? In hoeverre is het mogelijk een kolonie te zetten op Mars? De technologie staat nog in haar kinderschoenen en nog nooit is een mens voorbij de Maan geweest, laat staan Mars. Met de huidige ruimteschepen is het praktisch onmogelijk om mensen zover te krijgen.
Ik hoop hiermee een onderbouwende, constructieve discussie te kunnen beginnen. Mijn kennis hieromtrend is beperkt en ik ben er zeker van dat meerdere mensen zich hierover afvragen hoever de mens kan gaan.
Het artikel beschreef goed de mogelijkheden van Mars. Door middel van het uitstoten van super-cfk's, nl. cfc's zou de temperatuur op de planeet naar het aards gemiddelde worden gebracht. Dit zou enkele decennia in beslag nemen. Het andere idee ging over het feit dat men zuurstof in de omloop wou brengen op Mars. Dit ging een veel ingewikkelder proces worden omdat het wel ettelijke honderden jaren zou kunnen duren eer de planeet met de onze vergeleken kon worden.
Hiermee gaan naar mijn mening heel wat vragen rond die beantwoord moeten worden. Zowel van ethische als van technische aard. Mogen wij God spelen en een dode planeet weer tot leven wekken? In hoeverre is het mogelijk een kolonie te zetten op Mars? De technologie staat nog in haar kinderschoenen en nog nooit is een mens voorbij de Maan geweest, laat staan Mars. Met de huidige ruimteschepen is het praktisch onmogelijk om mensen zover te krijgen.
Ik hoop hiermee een onderbouwende, constructieve discussie te kunnen beginnen. Mijn kennis hieromtrend is beperkt en ik ben er zeker van dat meerdere mensen zich hierover afvragen hoever de mens kan gaan.


It's a dream I have..