ByTEsPaWn zei:
Gij vindt uzelf vast ook zo'n intellectueel, hé? (lekker ironisch, toch)
De sossen willen dus kernenergie langzamerhand afbouwen in ons land...
Reactie: OMG Roflol ze zijn OERDOM!!!111 Alles wat ze ZEGGEN is Compleet VERKEERD!!!
En die persoonlijke aanval was nodig want...
Sry hoor maar als ik die tegenwoordig bezig hoor. Ik kan er niet tegen dat gezagsdragers in ons land liegen en onnauwkeurigheden verkopen en zo het volk in de onheil leiden. Weet je dat de socialisten wel meer van dergelijke domme dingen doen die achteraf niet te betalen zijn. Denk maar aan de stookolie korting. En als ze het zelf niet opgelost krijgen schuiven ze het door naar de industrie. Mooie socialisten zijn dat.
Ik weet niet hoe zeer je met politiek bezig bent. Ik zie in je sig dat je 17 bent dus je zou je er stillekes toch al wat meer mee moeten bezig houden. En als je alles eens op een rijtje zet zal je zien dat ik echt wel niet overdrijf hoor. Ik heb ook niet gezegd dat ze van niets verstand hebben. Maar voor industriele/wetenschappelijk ingestelde mensen, waar ik mezelf toch bijreken zijn ze ongeloofelijk incompetent.
We zijn op een belangrijk punt gekomen in de energievoorziening. Aan de ene zijde moeten we de kioto norm in acht nemen en aan de andere zijde pronostikeerd de VN dat de wereld bevolking de komende jaren nog zal toenemen. We moeten dus in staat zijn zowel meer energie te leveren, als milieu bewust en als het kan nog goedkoop ook.
Nu de enige oplossing die ik zie momenteel is kernenergie. Wind is een mooie bron van energie maar heeft vele nadelen.
Zo is het duur, het is onstabiel (je weet nooit wanneer je de bron kan aanspreken en wanneer niet), een gemiddelde windmolen draait slechts 1/3 tot de helft van de tijd en het huidige elektriciteitsnet is niet geschikt voor dergelijke infrastructuren.
Zo zijn er bijvoorbeeld plannen om ons van de Duitse windenergie te beschermen mvb faseshifters op de Belgisch Nederlandse grens. Want stel eens dat het plots hard waait bv s'nachts. Plots produceren al die windmolens in Duitsland veel energie en weten niet waarmee te blijven. Al die energie wordt dan via de lijn Duitsland-Nederland-Frankrijk geloosd. Met als gevolg dat die hoogspanningslijn overbelanst wordt.
Beetje verduidelijking bij duur. Kijk, als men op het nieuws zegt dat men 80MW aan wind energie in de Belgische kust gaat plaatsten en ze zeggen dat Doel 1 400MW levert wil dit absoluut niet zeggen dat we 1/5 van Doel 1 kunnen vervangen door wind. Als je weet dan een Kerncentrale >300dagen per jaar draait en een windmolen slechts iets van een 150 maximum. Betekend 80MW wind dus slechts 1/10 van Doel 2. Toch houden mensen als de socialisten dergelijke zaken achter en doen ze alsof ze alles met wind kunnen oplossen.
Een laatste puntje dat ik wil aanhalen is hetvolgende. Weet je dat Freddy Willocks (Burgemeester Sint Niklaas), x aantal jaren geleden zeer hard op Elia/Elektrabel heeft zitten kappen omdat Sint Niklaas een tijdje zonder stroom zat. Wat ze er wel niet bij verteld is dat Elia al een hele tijd een extra hoogspanningsleiding naar Sint Niklaas wil leggen om mogelijke blackouts te vermijden, maar dat die zelfde Willocks die enkele maanden later zal klagen over het slechte energie net, zelf de bouwvergunning voor de laatste 100meter van die hoogspanningslijn heeft afgekeurd omdat dergelijke lijnen lelijk zijn en niet in het landschap passen.
Nog een laatste voorbeeld om het af te leren

. De markt voor gas in belgie fungeert hetzelfde als die van elektriciteit. Er is een vrije markt voor de productie maar de distributie gebeurt door 1 bedrijf dat door het vreg (vlaamse regulator voor energie) gecontrolleerd wordt en waarvoor de vreg de vraagprijs bepaald. Voor elektriciteit is deze distributeur Elia, voor gas is dit Fluxys. Dus iedereen mag vrij produceren maar de levering is een monopolie gecontroleerd door de overheid. Logisch men kan niet iedereen zomaar toelaten overal leidingen te plaatsen. Dus wat is er nu gebeurt. BASF Antwerpen vond de prijzen te duur, en heeft zijn eigen gasleiding naar Nederland gelegd. Nu het belgische gasnet blijft evengroot, maar een grote klant valt weg. Dus fluxys die het onderhoud doet, zijn kosten zijn hetzelfde gebleven. Deze geven die door aan de vreg en die bepaald zo de prijs die iedereen aan fluxys moet betalen. Logisch vreg staat fluxys een bepaalde winst toe en rekend de rest door aan ons belgen. De grootste verbruiker valt weg dus dezelfde kosten worden gedeelt door minder volk => we betalen meer. Nu dat ging er bij de socialisten maar niet in, want "de markt was toch vrij". Hoe kan je nu iemand laten beslissen over de energie huishouding in belgie als ze zelfs nog niet weten hoe de markt hier werkt?
Sorry voor de lange post
