Archief - kat in huis halen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Arifiene

Legacy Member
R-evolution™' zei:
tjah, ik verzeker je, als je 250 euro geeft voor zen american curl, je gaat er echt geen spijt van hebben. Ze hebben zon appart karakter

iedere raskat heeft een apart karakter, en niet iedereen wil daar geld aan geven...
mijne komt uit een slipnestje (de oudste) van een brits korthaar kampioen.

dunno

Legacy Member
Een kat hoef je trouwens ook niet persé te laten steriliseren hé, je kan haar ook gewoon de Pil geven. (speciaal voor kattinen dan uiteraard). Weet wel niet hoeveel het kost, maar wij doen dat bij ons thuis. (gewoon pil bij eten mengen.) Merk van die pil is Megecat.

Wij wonen in een gewoon open bebouwing, onze kat gaat ook niet veel buiten. Mss 1 uur per dag ofzo. T'enigste wat zij nodig heeft is eten, drinken en een goed bed/sofa om te slapen. En vantijd ook wa liefde natuurlijk hé. :)

denkimi

Legacy Member
R-evolution™' zei:
tjah, ik verzeker je, als je 250 euro geeft voor zen american curl, je gaat er echt geen spijt van hebben. Ze hebben zon appart karakter

iedere kat heeft een appart karakter.

Bahemath

Legacy Member
Hey ik wil ook een katje op men app... Maar het is hier nogal klein. Maar kzou het beesje wel toegang verlenen tot elke kamer (Niet keuken) E'n zon krabpaal tot het plafond zetten en massaal speeltjes. Zou het lukken?

En qua geurhinder zo'n afgedekte kattenbak als ge die dagelijks schoonmaakt?

En nog iets ik doe Horeca en werk onregelmatige uren zou het beestje het gwoon worden?

Arifiene

Legacy Member
dunno zei:
Een kat hoef je trouwens ook niet persé te laten steriliseren hé, je kan haar ook gewoon de Pil geven. (speciaal voor kattinen dan uiteraard). Weet wel niet hoeveel het kost, maar wij doen dat bij ons thuis. (gewoon pil bij eten mengen.) Merk van die pil is Megecat.

Wij wonen in een gewoon open bebouwing, onze kat gaat ook niet veel buiten. Mss 1 uur per dag ofzo. T'enigste wat zij nodig heeft is eten, drinken en een goed bed/sofa om te slapen. En vantijd ook wa liefde natuurlijk hé. :)

Mja, euhm, het is bewezen dat de kattenpil een grote invloed heeft op allerlei soorten kankers, en de meeste dierenartsen raden die ook af voor een langere periode. Overigens heeft mijn vorige kat 2 jaar de pil gekregen en had ze 2 nestjes... Zodra die een haarbal ofzo uitspugen werkt dat niet meer.
Steriliseren is dus echt wél het beste.

@Bahemath: dat gaat perfect. Afgedekte kattebak is zowieso aan te raden omdat ze soms nogal wild tekeer gaan in die bak, en die steentjes vliegen anders overal rond ;).
Onregelmatige uren zijn geen probleem, maar ge moet wel bedenken: Gaat het beestje zich niet vervelen...
Als ge denkt van 'ik ben héél de dag weg', dan zout ge er mss beter twee nemen.
De meeste mensen denken van ' 2 is veel meer werk', ma tis juist minder. Met twee hebben ze veel meer aan mekaar en gaan ze zich ook niet rap vervelen. Dat hangt natuurlijk weer af van kat tot kat. Mar als ge heel de dag wegbent, en hij kan niet buiten enzo...
Ik merk alleszins dat mijn kat héél blij is met zen speelkameraadje.

Ed Rush

Legacy Member
hoofdschooier zei:
wat zijn trouwens de voordelen en nadelen van het geslacht dat ge kiest?

Mja het nadeel aan een kater is dat hij wel eens bronstig kan lopen :p

Het nadeel aan een kattin is dat ze wel is zwanger kan raken + zoals bij ons in de tijd: katers kome regelmatig langs om te laten merken (read: pissen u luiken vol) dat ze interesse hebben.

Dus als het van mij afhangt, een kater :)

En ja, beesten zijn inderdaad gemaakt om buiten te zitten maar ik denk dat met een kat wel mogelijk is. Een kleine annecdote die je visie op het binnenhouden misschien wel kan beinvloeden: Enige tijd terug was ik bij mama op't appartement en ze had ook zo'n lief schattig ding uit een nestje gekocht, maar op een dag, was het dus erges ontsnapt naar buiten en 3 dagen weggebleven. En ja, ze dacht da het beestje niemeer ging terugkomen. Dus ik heb het gevoel dat je het dier toch enige vrijheid zal moeten geven, want vroeg of laat zal het wel degelijk ontsnappen voor enkele avonturen.

Arifiene

Legacy Member
Ed Rush zei:
Mja het nadeel aan een kater is dat hij wel eens bronstig kan lopen :p

Het nadeel aan een kattin is dat ze wel is zwanger kan raken + zoals bij ons in de tijd: katers kome regelmatig langs om te laten merken (read: pissen u luiken vol) dat ze interesse hebben.

Dus als het van mij afhangt, een kater :)

En ja, beesten zijn inderdaad gemaakt om buiten te zitten maar ik denk dat met een kat wel mogelijk is. Een kleine annecdote die je visie op het binnenhouden misschien wel kan beinvloeden: Enige tijd terug was ik bij mama op't appartement en ze had ook zo'n lief schattig ding uit een nestje gekocht, maar op een dag, was het dus erges ontsnapt naar buiten en 3 dagen weggebleven. En ja, ze dacht da het beestje niemeer ging terugkomen. Dus ik heb het gevoel dat je het dier toch enige vrijheid zal moeten geven, want vroeg of laat zal het wel degelijk ontsnappen voor enkele avonturen.

een gecastreerde kater raakt niet bronstig, en een gesteriliseerde kat geraakt niet zwanger, dus dat zijn niet echt argumenten
en als ge ze wil binnenhouden moete er een oogje op houden ook eh

*Maya*

Legacy Member
Arifiene zei:
Mja, euhm, het is bewezen dat de kattenpil een grote invloed heeft op allerlei soorten kankers, en de meeste dierenartsen raden die ook af voor een langere periode. Overigens heeft mijn vorige kat 2 jaar de pil gekregen en had ze 2 nestjes... Zodra die een haarbal ofzo uitspugen werkt dat niet meer.
Steriliseren is dus echt wél het beste.

@Bahemath: dat gaat perfect. Afgedekte kattebak is zowieso aan te raden omdat ze soms nogal wild tekeer gaan in die bak, en die steentjes vliegen anders overal rond ;).
Onregelmatige uren zijn geen probleem, maar ge moet wel bedenken: Gaat het beestje zich niet vervelen...
Als ge denkt van 'ik ben héél de dag weg', dan zout ge er mss beter twee nemen.
De meeste mensen denken van ' 2 is veel meer werk', ma tis juist minder. Met twee hebben ze veel meer aan mekaar en gaan ze zich ook niet rap vervelen. Dat hangt natuurlijk weer af van kat tot kat. Mar als ge heel de dag wegbent, en hij kan niet buiten enzo...
Ik merk alleszins dat mijn kat héél blij is met zen speelkameraadje.

Idd, pil is echt af te raden bij katten omdat ze inderdaad een verhoogde kans hebben op kanker oa. melkkliertumoren, baarmoederontstekingen, diabetes etc ...
Mijn beide poezen heb ik ook laten sterilliseren en dat is de beste oplossing dan.
Google er maar is op ;)


Kat kan perfect binnenshuis opgroeien mits ze dat van kleins af aan gewoon zijn en met voldoende afleiding en waarom niet ... een speelkameraadje. ;)
Heb hier 2 kattenkrabpalen, hoop muizen, balletjes en hengeltjes, zo'n ikea kattentent :D en 2 slaapmanden.
Mijn moeder weet ondertussen al dat die 2 praktisch mijn kinderen zijn. :lol:

Tracker

Legacy Member
annemieke6780 zei:
Ja, wij hebben ook een binnenkat, Hugo (maar het is een vrouwtje) en die krijgt soms ook de vreemdste kuren. Dan crosst ze de trap op en af.

mijn kat is ook een vrouwke (Tommeke) ma ge moet es proberen met papier snippers te spelen met die kat, khad int begin (toen ze nog een katje was) haar laten spele met papieren zakdoeken, ok het maakt een serieus rommel ma op latere leeftijd komen ze vanzelf als ge iets van papier hebt, de mijne haar rare kuren ff op een rij zetten

Ze likt aan plastieken zakken
Ze krabt altijd aan rugzakke en slaapt erin
Als ze in de zetel zit en ze is energiek begint ze hare staart te attackeren gelijk zot.
Als ik menne muziek opzet en menne bass staat iet of wa hoog begint ze hare marathon (gisteren heeft ze toch wel zeker van de kast tot naar het venster gesprongen en das 4 meter bekas, kverschoot mij rot)
Als ik ga maffe dan doet ze ni meer gelijk vroeger en legt ze zich onder het lake bij mij, NU LEGT ZE ZICH IN MIJN GEZICHT :@, ook als ik xbox zit te spele komt ze zo over mijn nek ligge en beweegt dus totaal ni eh.
En ze vecht veel met de honden in't cafe, als ze nog ma weet da er ene in't cafe is en ze kent die ni dan gaat ze "Kennismake".


Conclusie? tis een schat van een kat ma miljaard ze is grellig...

Quirinus

Legacy Member
Bahemath zei:
Hey ik wil ook een katje op men app... Maar het is hier nogal klein. Maar kzou het beesje wel toegang verlenen tot elke kamer (Niet keuken) E'n zon krabpaal tot het plafond zetten en massaal speeltjes. Zou het lukken?

En qua geurhinder zo'n afgedekte kattenbak als ge die dagelijks schoonmaakt?

En nog iets ik doe Horeca en werk onregelmatige uren zou het beestje het gwoon worden?

Ik heb 2 katten en woon op een appartement (2de verdiep dus kunnen niet buiten) en dat gaat perfect. Het zijn wel raskatten, Chartreux, en die zijn van karakter heel rustig. De kater is wel rustiger en aanhankelijker dan de kattin maar dat is normaal.


Een afgedekte kattenbak geeft niet veel geurhinder. Ik ververs die 2 keer per week, de overige dagen nu en dan eens wat uitscheppen..

Wat die onregelmatige uren betreft, geen probleem, zolang er altijd eten en water staat en een propere kattenbak staat trekken die hun plan :D .

Chickenlal

Legacy Member
Een kat moet toch buiten kunnen ze...

Onze kat zit van smorgens tot savonds buiten, waar die allemaal uithangt da weet ik nie, maar af en toe in de loop van de dag komt die eens naar binnen om wa te eten ofzo.

Als het slecht weer is zitten ze ook wel meer binnen, maar anders laten wij die smorgens binnen en savonds tegen een uur of 8 komt die naar binnen om te slapen, en dan komt die bij ons in de zetel liggen.

Als het goed weer is en wij zitten in de tuin, dan blijft die bij ons in de tuin rondhangen, maar anders weet ik niet waar die nen hele dag rondloopt, maar wij hebben hier 100m vandaan hele grote weiden dus denk da ze daar wa rondhangt en beestjes vangt :p

moehaa!

Legacy Member
Onze kat heeft haar binnen en buitenmomenten.
Soms zit die dagen binnen te slapen en soms zit ze bijna dag en nacht buiten.
Maar emestal is die overdag buiten en komt savonds rond 18u mee naar binnen en zit ze te zagen achter eten:p.
Tis wel een me karakter, buiten ik en mijn broer (en ouders ook maar die aaien de kat niet veel :() moete die ni zomaar aanrake. Als vreemde kunde beter eerst zien of ze u afkan of ni:p.

balbe

Legacy Member
q-ball_NBK zei:
Een kat moet toch buiten kunnen ze...

Onze kat zit van smorgens tot savonds buiten, waar die allemaal uithangt da weet ik nie, maar af en toe in de loop van de dag komt die eens naar binnen om wa te eten ofzo.

als een kat nooit beter geweten heeft, dan gaat hij de buitenwereld niet missen. 't is gelijk een vogel in een kooi, als die kooi een minimum voldoet, dan kan die vogel daarmee leven.
ik heb 4 raskatten die ook niet buiten gaan. ze kijken wel veel door het raam door al die afwisseling buiten, maar als de deur opengaat en er blaast wat wind naar binnen zijn ze rap weg hoor

Tracker

Legacy Member
kheb vandaag bekas een krabfestijn van m'n kat gekregen, ze was op't balkon gekrope van de bure wa ni mocht, kzat te roepe van kom terug (normaal luistert die) ma dit keer ni, ik erachter aan, kpak ze op, laat ze haar nagels zien en begon ze te blazen, normaal doet ze da ni want ze weet da'k dan kwaad word (da heeft die dus ni graag want die kent de gevolgen) en begint die daar ineens in't zot te bewegen zeker?


Soit voor ontopic te gaan.

Een kat op een appartement is compleet geen probleem, die beesten worden meer aanhankelijk aan u als ze binnenshuis zitten en gij komt bv thuis van't werk of van't school :) maakt dus echt nix uit

annemieke6780

Legacy Member
q-ball_NBK zei:
maar wij hebben hier 100m vandaan hele grote weiden dus denk da ze daar wa rondhangt en beestjes vangt :p

Dat doen die van ons ook. Als er iemand thuis is de komen ze luid miauwend af met het dode beest in hun bek. Ze miauwen dan op een specifieke manier, ten eerste omdat er een dood beest in hun bek zit natuurlijk maar ook om te zeggen 'hier ben ik, ik heb iets voor u'. We weten dan direct 'Aha, den dikke heeft weer iets gevangen'. Woelratten vangen ze het meest, ze eten die dan helemaal op behalve de maag (geen idee waarom). Vogeltjes eten ze gans op (we vinden hoogstens eens een stuk vleugel), maar spitsmuizen lusten ze niet. Die vinden we altijd helemaal terug.

moehaa!

Legacy Member
annemieke6780 zei:
Dat doen die van ons ook. Als er iemand thuis is de komen ze luid miauwend af met het dode beest in hun bek. Ze miauwen dan op een specifieke manier, ten eerste omdat er een dood beest in hun bek zit natuurlijk maar ook om te zeggen 'hier ben ik, ik heb iets voor u'. We weten dan direct 'Aha, den dikke heeft weer iets gevangen'. Woelratten vangen ze het meest, ze eten die dan helemaal op behalve de maag (geen idee waarom). Vogeltjes eten ze gans op (we vinden hoogstens eens een stuk vleugel), maar spitsmuizen lusten ze niet. Die vinden we altijd helemaal terug.

Haha hetzelfde hier. Echt zo'n appart geluid waardoor dat ge direct weet dat ze iets gevangen heeft. Als de deur ofzo dan open staat zo snel mogelijk de kat tegenhouden da ze da ni mee naar binnen brengt, we hebben zo al eens een dode rat onder de kast gevonden:sop: .
Hier laat die ook altijd iets liggen, iets groen, wss de maag zoals je zegt.
Het ergste dat ze eens heeft meegebracht was een mol, niet omdat er een mol dood was maar omdat die zo ongeloofelijk hard uit haar bek stonk nadat ze die mol opgegeten had:wtf: , echt niet te harden.

Spikey Bunny

Legacy Member
Ik heb twee katten gehad op een appartement, en dat gaat perfect.
Maar zie dan wel dat je ze tegelijk koopt, anders gaat de ene echt veel te hard domineren. Dat was bij ons wel eens een ramp.
Dan lag de living vol uitgetrokken haarpplukken !!!
Nu heb ik nog maar eentje en woon ik in een huis, en ze komt nog steeds niet buiten, ook al staat de deur heel dikwijls helemaal open.

Twee katten is inderdaad niet zoveel meer werk,
maar wel dubbel zoveel haar !!!! Remember

simplicity

Legacy Member
Wij hebben een raskat (ragdoll). Die wilt nooit buiten, en als ge hem buiten zet, dan begint hij gans te bibberen van de stress. Wel een supernieuwsgierig beest, wilt altijd weten wat ge aant doen zijt, soms op het irritante af, dat hij in de weg loopt enzo. Per dag heeft die 1 of 2 uurtjes dat hij rondcrosst en speelt enzo, de rest ligt hij te slapen of in de zetel als ge naar den tv aant kijken zijt. Ge moet er wel enorm veel aandacht aan geven, hij zal er ook altijd om vragen door te miauwen ofzo. Dan moet ge hem eens oppakken en der eens tegen praten en dan is hij weer content voor een paar minuten.

Katten zijn leuk, maar als bijna niemand ooit thuis is, begin je er best niet aan om een binnenkat te houden, die beesten vervelen zich dan steendood, en dat is ook niet leuk.

Sprits

Legacy Member
welle hebbe een kat van 5 jaar oud (gecastreerd). wij hebbe nogal ne grote tuin waarin da beestje doe wa 'm wilt. die is 's morgerns weg, 's middags komt die binne om te eten en dan is die terug weg.
's avonds is 'm daar terug om te eten en mee bij ons voor den tv te zitte!
vrij aanhankelijk, tof beest, lief, speels, ...

nu moete wij binnekort verhuize en da kan zijn da er gene tuin is of mss maar nen hele kleine!

hoelang is het nu aangerade om 'm binne te houde in da nieuw huis voorda we 'm buite late?
hij is ook ni gewoon van in't bakske te gaan... diene komt altij vrage om de deur open te doen zoda 'm buite zijn boodschap kan doen.
hoe kunde zo'n dinges nu het best oplosse?
da beest moet zijneige toch vervele als da altij binne moet zitte?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan