Archief - kat in huis halen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Doggiedog

Legacy Member
Hondengans zei:
Wij hebben hier thuis laatst een kat uit het asiel gehaald,
maar we wonen dicht bij een grote weg, dus we lieten het niet buiten.

Nu is ze ongeveer een jaartje hier, en soms ontsnapt ze effe naar buiten,
maar ge merkt dat ze snel terug naar binnen wilt :).

Wat ze mij hebben verteldis dat een kat die veel binnen
gewoon veel naar buiten moet kunnen kijken,
dus een goed plekske bij het raam ofzo,
wat ervan waar is weet ik ook niet :).
een kat kijkt graag naar buiten om zijn "territorium" te kunnen overzien. Een kat die niet naar buiten kan zal dus nog meer door een raam naar buiten kijken dan een kat die wel naar buiten mag.

Een kat is goed binnen te houden, op voorwaarde dat ge ze inderdaad genoeg speeltjes geeft, een kattenkrabpaal (tenzij ge liever hebt dattem uw zetels in stukken krabt), en kattengras (sommige katten zullen er niet echt in geïnteresseerd zijn, anderen worden er bijna gek van geluk van). De rest heeft Arifiene u verder al wel gezegd. Goed kijken hoe de kleintjes reageren wanneer ge komt kijken naar hen. De schuchteren zullen zich verstoppen, de extraverte katjes zullen naar u toe komen. Een kat te vroeg uit het nestje halen garandeert u gedragsstoornissen zoals op het ene ogenblik vriendelijk doen, ronken en u kopjes geven, en het volgende moment u krabben als een gek.

BTW Arifiene, tis erg moeilijk om de vader te kennen, vaak wordt een kattin gedekt door meerdere vaders in één paringssequentie. :p

Arifiene

Legacy Member
Doggiedog zei:
BTW Arifiene, tis erg moeilijk om de vader te kennen, vaak wordt een kattin gedekt door meerdere vaders in één paringssequentie. :p

dat had ik toch redelijk duidelijk gemaakt, dat dat bij een huiskat quasi onmogelijk is ;)

natuurlijk hebde wel altijd mensen die een kater en kattin samen houden die verder niet buiten gaan, dan moet ge al niet ver gaan zoeken...
(zoals de mijne die op vakantie ging naar men oma, waar in heel de buurt maar één kat zat (een zwarte), en ze kwam terug thuis, rara allemaal zwarte kleintjes, van wie is het :p)

@Darks: ge hebt pech gehad dan met uw KAT :p
Mjn vorige katjes waren kattinnen, en superlief.

Maar zoiets ziet ge al als ze klein zijn ze. Mijn kattin heeft ooit een nestje gehad (jah, kattenpil is dus brol eh mensen :p), waren een kattin en een katertje. Het kattinetje kroop al aan twee weken constant uit de mand, op ontdekkingstocht, en zat nooit stil, altijd aan het wrikkelen. Katertje zat rustig, mocht ge oppakken, was altijd lief. Als ze ouderwaren was de kater altijd diegene die op schoot zat, en de kattin was niet te houden, die crosste de kamer door...

Genius

Legacy Member
Poenanie zei:
Kdenk da ge ze dan best zou leren om altijd binnen te zitten , alhoewel ik dan zou afraden om een kat te houden ... tblijven jagers qua instinct hé :)

twoen zei:
Een beest moet buiten zitten en ruimte hebben. Zeker een kat.
kat in de lente: buiten
kat in de zomer: buiten
kat in de herfst: buiten
kat in de winter: buiten

Zo overleeft ons kat toch en die is ook aanhankelijk en imo veel gelukkiger dan een kat die hele dagen binnen zit.

Er zijn dus veel mensen die deze stelling verkeerd hebben, een kat moet helemaal niet buiten zitten. Als da beest niks anders doet dan binnenzitten weet hij ook niet wat hij/zij mist. En is er ook geen probleem.

Zolang ge er maar af en toe met speelt en het beweging heeft. Vriendin van mij heeft 2 katten. Zitten al 8 jaar binnen (hebben nog nooit de buitenlucht geroken) en zijn perfect gelukkig.

annemieke6780

Legacy Member
Het karakter is ten dele erfelijk (genetisch) bepaald, maar de uiteindelijk expressie is ook afhankelijk van de omgevingsfactoren. Die kunt ge indelen in 3 categorieën:

1. de inprentingsfase (2 tot 4 weken leeftijd)
2. de socialiseringsfase (3 tot 6 weken leeftijd)
3. de opvoedingsfase

De inprentings- en socialiseringsfase zijn uitermate belangrijk voor een normale karakterontwikkeling : tijdens deze perioden moet het kitten met alles in contact gekomen zijn : mensen, kinderhandjes, huishoudelijke geluiden, honden, een transportkooi, de auto, enz...Het diertje moet ook allerhande manipulaties gewend worden : in de oren kijken, in de bek kijken, de huid controleren, enz..Alles wat het kitten in deze periode meemaakt zal hij als normaal ervaren, alles wat hij niet meegemaakt heeft, zal hij later als zeer beangstigend ervaren.

Zo bijvoorbeeld een kitten dat weinig of geen mensen heeft gezien in deze fase zal altijd uitgroeien tot een mensenschuwe kat, die zich angstig en agressief zal opstellen ten opzichte van de mens. Het is daarom belangrijk dat ge een kitten koopt bij mensen die uitermate actief geweest zijn met het kitten tijdens die eerste levensweken: alleen zo’n kitten zal opgroeien tot een aangename huisgenoot.

Zowel katers als kattinnen hebben voor- en nadelen maar laat ze a.u.b. castreren/steriliseren. Er zijn al genoeg verwaarloosde katten op deze aardbol. Katers sproeien niet meer als ze gecastreerd zijn en worden daarna ook vaak van die gezellige dikkerdjes. Ze 'praten' ook meer dan kattinnen.

Over het binnen en buiten houden: ge moet een keuze maken. Of ge houdt een binnenkat, of een buitenkat. Katten kunnen prima binnen leven zo lang ge er maar genoeg mee bezig zijt en ze genoeg speeltjes hebben. Zeker in het begin. Hoe ouder de kat, hoe meer ze slaapt. Maar als een kat een tijdje buiten laat en dan weer een hele tijd binnen, dan weer buiten... daar wordt zo'n beestje niet blij van. Het kan zijn dat ze dan stress krijgt en haar/zijn haar verliest.

Kijk voor een kat/kitten ook een keer op www.catshelter.be Deze organisatie vangt dakloze katten op en zet ze niet in kooien zoals in het asiel, maar brengt ze naar opvanggezinnen die ervoor zorgen tot er een thuis voor de kat gevonden is. Zo blijven de diertjes onder mensen en die kunnen je dan ook meteen vertellen wat voor soort kat het is.

Bigbuddha

Legacy Member
hoofdschooier zei:
omdat onze hond vroeger ook eentje was die al wat ouder was toen hij bij ons introk, ik heb liever dat het volgende huisdier bij ons intrekt. Ik zie het liever opgroeien ipv te zien dat het zéér raar gedrag vertoond omdat hij/zij de omgeving niet gewoon is.

In't asiel mag je de tijd nemen om een geschikte kat uit te kiezen. Daar weten ze meestal meteen welk dier bij jouw situatie past. Over het algmeen passen dieren uit het asiel zich veel sneller aan aan nieuwe situaties dan andere. Dit is natuurlijk niet van toepassing bij kittens. We hebben zelf een asiel kat erbij sinds vorig jaar en die is niet normaal lief en sociaal tov onze "eigen" kat. Das een krapuul! ;)

Uiteraard jullie keuze maar wil je nog wat doen voor het dierenwelzijn, is een asiel kat of kitten zeker aan te raden.

Arifiene

Legacy Member
annemieke6780 zei:
Het karakter is ten dele erfelijk (genetisch) bepaald, maar de uiteindelijk expressie is ook afhankelijk van de omgevingsfactoren. Die kunt ge indelen in 3 categorieën:

1. de inprentingsfase (2 tot 4 weken leeftijd)
2. de socialiseringsfase (3 tot 6 weken leeftijd)
3. de opvoedingsfase

De inprentings- en socialiseringsfase zijn uitermate belangrijk voor een normale karakterontwikkeling : tijdens deze perioden moet het kitten met alles in contact gekomen zijn : mensen, kinderhandjes, huishoudelijke geluiden, honden, een transportkooi, de auto, enz...Het diertje moet ook allerhande manipulaties gewend worden : in de oren kijken, in de bek kijken, de huid controleren, enz..Alles wat het kitten in deze periode meemaakt zal hij als normaal ervaren, alles wat hij niet meegemaakt heeft, zal hij later als zeer beangstigend ervaren.

Zo bijvoorbeeld een kitten dat weinig of geen mensen heeft gezien in deze fase zal altijd uitgroeien tot een mensenschuwe kat, die zich angstig en agressief zal opstellen ten opzichte van de mens. Het is daarom belangrijk dat ge een kitten koopt bij mensen die uitermate actief geweest zijn met het kitten tijdens die eerste levensweken: alleen zo’n kitten zal opgroeien tot een aangename huisgenoot.

Zowel katers als kattinnen hebben voor- en nadelen maar laat ze a.u.b. castreren/steriliseren. Er zijn al genoeg verwaarloosde katten op deze aardbol. Katers sproeien niet meer als ze gecastreerd zijn en worden daarna ook vaak van die gezellige dikkerdjes. Ze 'praten' ook meer dan kattinnen.

Over het binnen en buiten houden: ge moet een keuze maken. Of ge houdt een binnenkat, of een buitenkat. Katten kunnen prima binnen leven zo lang ge er maar genoeg mee bezig zijt en ze genoeg speeltjes hebben. Zeker in het begin. Hoe ouder de kat, hoe meer ze slaapt. Maar als een kat een tijdje buiten laat en dan weer een hele tijd binnen, dan weer buiten... daar wordt zo'n beestje niet blij van. Het kan zijn dat ze dan stress krijgt en haar/zijn haar verliest.

Kijk voor een kat/kitten ook een keer op www.catshelter.be Deze organisatie vangt dakloze katten op en zet ze niet in kooien zoals in het asiel, maar brengt ze naar opvanggezinnen die ervoor zorgen tot er een thuis voor de kat gevonden is. Zo blijven de diertjes onder mensen en die kunnen je dan ook meteen vertellen wat voor soort kat het is.

Ge moet een kat idd laten kennismaken met mensen op zeer jongeleeftijd, want niet wegneemt dat mamapoes voor de socialisering zorgt tot dertien weken!! Ge mag een katje zeker niet jonger dan tien weken van de moeder weghalen. Ik heb da moeten doen met een vroegere kat omdat de mama was doodgereden, die was zes weken, en die is altijd gedragsgestoord geleven. Hij beet en krabde wanneer het hem uitkwam. Uiteindelijk is hij weggelopen.
Tip: katten zitten graag hoog.

En als gij moogt reclame maken, dan ik ook :p (ik ben van beide lid:p)
www.zwerfkat.com (daar krijgen ze regelmatig gedumpte kittens binnen of kittens met een mama die ze daar achterlaten :(). Ze werken volgens hetzelfde principe als catshelter en werken zelfs dikwijls samen onder het felix-project.

xDama

Legacy Member
Toen ik nog op een appartement woonde hadden wij ook een kat. Toen het een week of 5 oud was hebben we die kat meegenomen op ons appartement en het gewoon laten worden aan de omgeving. Uiteindelijk ging die kat uit zichzelf af en toe is naar buiten, want om zo'n diertje binnen te houden da's vrijwel onmogelijk.

En als je dat genoeg en goed eten geeft, komt die zowieso elke dag terug.

schep

Legacy Member
Wij hebben ook een kater, superbeest!

Hij is gecastreerd in zijn jonge jaren, maar is altijd wel blijven sproeien :s Zijn er nog mensen waar dit bij voorkomt?

Arifiene

Legacy Member
schep zei:
Wij hebben ook een kater, superbeest!

Hij is gecastreerd in zijn jonge jaren, maar is altijd wel blijven sproeien :s Zijn er nog mensen waar dit bij voorkomt?

das uitzonderlijk...
de algemene regel is: eens em sproeit, is er een grote kans dat em blijft sproeien, zelfs na castratie (maar dan nog is het veel minder frequent), dus: castreren voor em begint, zo rond 6 maand :)

animo

Legacy Member
zeker doen
onze katten leven enkel buiten, moeder wilt ze niet binnen
gevolg => door het ruwe buitenleven kan de vacht wel eens beginnen "klitten" en moet je ze even onderhouden :)

schep

Legacy Member
't is al ff geleden natuurlijk die castratie, dus weet nie meer of 't voor of na 6 maanden is gebeurd.

Is echt een enorm slimme kater, en zeer aanhankelijk.

lol animo, is die kat verdoofd?

Tracker

Legacy Member
kheb mijn kat ook in een vrij groot huis (ze zit altijd binnen omda wij op een kruispunt wonen in't centrum van de stad, we hebben ook een cafe dus go figure) ma die zit hier altijd braafkes binnen, die kakt alleen in hare bak (da normaal moet zijn denk ik :p) en alleen s'nachts krijgt ze wel gekke turen door een marathon van boven in de zolder tot na beneden op en af te lope. En het grappige is dat ze apporteert :p

annemieke6780

Legacy Member
Tracker zei:
alleen s'nachts krijgt ze wel gekke turen door een marathon van boven in de zolder tot na beneden op en af te lope. En het grappige is dat ze apporteert :p

Ja, wij hebben ook een binnenkat, Hugo (maar het is een vrouwtje) en die krijgt soms ook de vreemdste kuren. Dan crosst ze de trap op en af. Ze is ooit buitenkat geweest maar na een aanrijding hebben we besloten haar binnen te houden en dat lukt prima. We wonen niet in een drukke straat en ge moogt er maar 50km/uur maar de auto's razen er soms door.

annemieke6780

Legacy Member
Arifiene zei:
Ge moet een kat idd laten kennismaken met mensen op zeer jongeleeftijd, want niet wegneemt dat mamapoes voor de socialisering zorgt tot dertien weken!! Ge mag een katje zeker niet jonger dan tien weken van de moeder weghalen. Ik heb da moeten doen met een vroegere kat omdat de mama was doodgereden, die was zes weken, en die is altijd gedragsgestoord geleven. Hij beet en krabde wanneer het hem uitkwam. Uiteindelijk is hij weggelopen.
Tip: katten zitten graag hoog.

En als gij moogt reclame maken, dan ik ook :p (ik ben van beide lid:p)
www.zwerfkat.com (daar krijgen ze regelmatig gedumpte kittens binnen of kittens met een mama die ze daar achterlaten :(). Ze werken volgens hetzelfde principe als catshelter en werken zelfs dikwijls samen onder het felix-project.

Ik bedoel ook niet dat ge ze van de moeder moet weghalen. Ze moeten gewoon tijdens de inprentingsfase met mensen in contact komen. Katten die na 6 weken nog geen menselijke aandacht gehad hebben blijven meestal schuw.

Wat cool dat er nog mensen hier op het forum bij Catshelter zijn. :applause:
Ik zou ook wel opvanggezin willen zijn maar ik ben bang dat ik dan te gehecht aan die beestjes ga raken en ze dan niet meer wil weg doen. Ik zeg ook vaak voor de grap dat ik later zo'n cat lady wordt met kweetniethoeveel katten. Nu tomen mijn ouders dat nog in omdat ik nog thuis woon. We hebben er vijf. Het zijn toch machtige beesten he.

Babs

Legacy Member
Arifiene zei:
das uitzonderlijk...
de algemene regel is: eens em sproeit, is er een grote kans dat em blijft sproeien, zelfs na castratie (maar dan nog is het veel minder frequent), dus: castreren voor em begint, zo rond 6 maand :)

Mn vriendin haar kat die sproeit ook nog constant, ook al is hij gecastreerd. Zis er dan mee naar de dierenarts geweest en die zei dat er maar 1 oplossing voor was: een spuitje geven :wtf:

Stelt u voor... "mijn hond blaft teveel, wat moet ik daar mee doen?"
"spuitje, tkan nie anders"

Osi` zei:
Ik wil ook een kat later =( Echt geflipte beestjes en grappig ook nog. En vrij chill ook nog. Maar kvoel me dan zo'n hondenverrader omdak hier met honden zit.

Ik heb nog nooit een kat gehad, we zitten al 12 jaar met ons hondje :) Ik ben ook eerder een hondenmens, mijn vriend een kattenmens. Later gaat da dus combinatie worden van beide :p

Arifiene

Legacy Member
annemieke6780 zei:
Ik bedoel ook niet dat ge ze van de moeder moet weghalen. Ze moeten gewoon tijdens de inprentingsfase met mensen in contact komen. Katten die na 6 weken nog geen menselijke aandacht gehad hebben blijven meestal schuw.

Wat cool dat er nog mensen hier op het forum bij Catshelter zijn. :applause:
Ik zou ook wel opvanggezin willen zijn maar ik ben bang dat ik dan te gehecht aan die beestjes ga raken en ze dan niet meer wil weg doen. Ik zeg ook vaak voor de grap dat ik later zo'n cat lady wordt met kweetniethoeveel katten. Nu tomen mijn ouders dat nog in omdat ik nog thuis woon. We hebben er vijf. Het zijn toch machtige beesten he.

OMG, it's like looking in a mirror :p .
Mijn lief zegt altijd dak crazy cat lady ga worden uit the simpsons :p
Ik wil ook opvanggezin worden, ma k woon te ver, mijn ouders zouden zot worden (vooral omdak nu al constant katten binnenpak die gedumpt zijn enzo, om ze later te herplaatsen :p)...
Ik werk wel int asiel en daar hebbek geleerd ze af te staan :p, anders zouk da ook ni kunnen, k hebbet er nog moeilijk mee :p.
Ik heb der maar 2, kmocht normaal gene meer hebben, maja, da was buiten Arifiene gerekend, haha :p.


@Babsie: je kunt er niets meer aan doen eens ze het beginnen doen zijn, probeer eens de plaatsen waar hij het doet met een citroengeurtje te besproeien, dat helpt soms :)

Bart Religion

Legacy Member
Als je ze NOOIT buiten laat weten ze van niet beter en zullen ze het nooit missen en is het perfect te doen. Van kleins af aan ook leren in de kattenbak te gaan enzo (beste is jongske wiens mama-kat ook in de kattenbak gaat, dan volgen de kleintje normaal vanzelf). Ook op vanaf ze de leeftijd hebben ervoor castreren bij de veearts.

En véél aandacht geven uiteraard als ie altijd binnen moet zitten

R-evolution™'

Legacy Member
je zegt geen pepperdure raskat, ik weet niet wat je onder peperduur verstaat maarja.

wij hebbe hier dus 2 american curls rondlopen. Prachtige katten, lekker struis en groot, heeeeeeeel gezellig, knuffellen constant, kleine speelbuien van 10 minuutjes (2x per dag max :p).

en ze gaan nooit naar buiten willen.

echt heel gezellige dieren waar je alles mee kan doen zonder dat ze agressief worden. ik gooi ze regelmatig van 2 - 3 meter afstand op mijn bed in de dekens, ik plaag ze echt tot ze heel kwaad zijn soms, maar nooit zulle ze echt uithalen. Als ik ga slapen komen ze allebij mee naar mijn kamer en krijg ik kopjes en komen ze een half uur fletsen. smorgens kome ze me zelfs soms wakker maken om te fletsen.

en het zijn echt grote struise katten, jelto(rare naam maar die kan je niet zelf kiezen) , de zwaarste weegt 8 kg en is niet dik, gewoon zo groot.

we hebbe zelf ook jaren straatkatten gehad maar deze 2 katten zijn echt veel aangenamer. Ze fletsen zelfs met de hond hier !

prijs: 250-500 euro, ligt aan hun stamboom enz

Als je wilt post ik wel eens fotos, en de website van waar wij ze gehaald hebben

Bosvos

Legacy Member
@ hierboven: ik wil liefst een kitten uit een nest en ik wil daar een kleine vergoeding voor betalen (of gratis, wat ook veel voorkomt). Zo'n kitten moet meestal dringend weg, dus help ik het beest én de baasjes die er anders geen andere oplossing voor weten...

/edit: en liefst nog zo'n tijgerkatje dat niet te groot wordt:D

R-evolution™'

Legacy Member
tjah, ik verzeker je, als je 250 euro geeft voor zen american curl, je gaat er echt geen spijt van hebben. Ze hebben zon appart karakter
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan