Sylverscythe
Legacy Member
paradijsappel zei:België staat op de 62e plaats wat betreft het efficiënt besteden van het belastinggeld. Een score van 3,3 waarbij 1 het minst efficiënte is en 7 het meest efficiënte.
Een hoop van de inefficiëntie is gewoon door de manier waarop onze regeringen werken:
6 regeringen (die door staatshervormingen vaak zelf moeten nakijken over wat ze nu bevoegd zijn), met parlement, medewerkers voor elke minister en secretaris, en onderzoeksgroepen als er moet onderzocht worden waarom iets scheefloopt

10 provincieraden (waarvan de gouverneurs zeker echt wel royaal worden betaald)
Een hoofstad die bestaat uit 19 gemeenten voor 1 miljoen inwoners, en dan nog een parlement en één van de 6 regeringen van hierboven heeft om te besturen. In het buitenland doen ze dat vaak met 1 burgemeester met schepencollege.
Al dit voor een land van 11 miljoen inwoners ongeveer. Ik denk dat we niet echt ver moeten zoeken naar de bron van de inefficiëntie. Voeg daar nog het klassieke ambtenarensysteem bij dat oerconservatief is wanneer het op vernieuwing aankomt, en 3 landstalen.
Daarbij komt dan nog dat door ons befaamde compromismodel we meestal beslissingen nemen die maar half aan elkaar hangen, pleisters op pleisters. De belastingsdruk is hoog? Laat ons maaltijds-, eco-, en nog wat cheques uitschrijven + een werkbonus, in plaats van gewoon de belastingen te verlagen. Sodexho dankt u.




ad:
