Archief - IQ test

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

MilM

Legacy Member
Lord Kveldulv zei:
Ne IQ test moet ge voor uzelf doen he. Als ge u zo gaat voorbereiden dat ge uzelf overtreft dan kunt ge wel stoefen tegen uw vrienden maar zelf weet ge ook wel dat het nie klopt. Trouwens, ge gaat nie opeens van 110 naar 140 gaan door een betere voorbereiding. Dat effect is ook maar beperkt.

Het ging hem niet zozeer om een IQ test, maar op de vraag of je intelligentie kunt trainen.
Daarvoor moet je eerst gaan zeggen wat je met intelligentie bedoelt.
Een IQ test probeert dat te schatten, of het daar ook goed in slaagt is een andere vraag natuurlijk.

Je geeft zelf toe dat je bv reeksen kunt trainen.
Wanneer je veel reeksen oplost, begin je daar wat 'meer' doorzicht in te krijgen. Het is niet omdat je erin verbetert, dat je er daarom goed in wordt. (voor mijn woorden worden verdraaid)

Zal je dan plots veel intelligenter zijn ? Natuurlijk niet.
Maar als je in elk van de ontelbare zaken die intelligentie bepalen kunt verbeteren, waarom zou je dan stellen dat intelligentie niet kan getraind/aangeleerd worden in een bepaalde mate ?

En waarom zou karakter plots wel volledig aanleerbaar zijn en niet deels aangeboren ?

waterfall

Legacy Member
ik dacht altijd dat men het karakter van een persoon niet kan veranderen...
zo hoorde ik toch altijd zeggen
een mens kan je toch niet zomaar veranderen?
toch niet van karakter..
vind ik dan toch :)

Parnakra

Legacy Member
waterfall zei:
ik dacht altijd dat men het karakter van een persoon niet kan veranderen...
zo hoorde ik toch altijd zeggen
een mens kan je toch niet zomaar veranderen?
toch niet van karakter..
vind ik dan toch :)
Je hebt karakter in de zin van persoonlijkheid en karakter in de zin van doorzettingsvermogen.

En daarmee doe ik geen uitspraak over de flexibiliteit van beide.

waterfall

Legacy Member
karakter van persoonlijkheid kun je niet veranderen in mijn ogen :)
van doorzettingsvermogen misschien wel :)
dat weet ik niet :)

maar het is zoals je zegt...

Tapijt

Legacy Member
lol hij zegt juist niks over de flexibiliteit van beide ;)
maar imo zijn die alletwee veranderlijk, maar bepaalde dinge verandere zal wa meer inspanning vragen...

hatetn

Legacy Member
Parnakra zei:
Dus wat die mensen teveel hebben aan intelligentie, komen ze tekort in karakter.

Nou, dan ben ik liever m'n onhoogbegaafde zelf.

Hoe durf ik!


Parnakra zei:
Vrij hoogbegaafd kan je niet zijn als je niet beseft dat je meer zal moeten werken als je er niet door raakt zonder te werken.


nee het is zo
ge raakt door al u jaren terwijl ge ligt te slapen op de banken
dan komde plots in een jaar waar er enorm veel leerstof begint te komen en ge niet anders kunt doen dan leren. enig probleem ge weet niet hoe je er aan moet beginnen omdat je het nog nooit hebt gedaan
om nog maar te zwijgen van domme leerkrachten waar ge in ruzie mee komt

spray-bunny

Legacy Member
Parnakra zei:
Dus wat die mensen teveel hebben aan intelligentie, komen ze tekort in karakter.

Nou, dan ben ik liever m'n onhoogbegaafde zelf.

Hoe durf ik!
Nah, klopt niet. Hun falen ligt dikwijls in het gebrek aan echte uitdagingen. En als je geen doel hebt om voor te gaan loopt het sowieso fout.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan