Archief - In wat geloof je?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

In wat geloof je?


  • Totaal aantal stemmers
    509
  • Opiniepeiling gesloten.

GuntherDW

Legacy Member
Note: hopelijk draait dit niet uit op een flame-war :p
Note2: ik ken niet alle godsdiensten dus don't shoot me als die van u er net niet tussenstaat

De bedoeling van deze thread is om te zien hoe het staat met de godsdiensten op games.telenet en er desnoods over te discussieren.

het is wel niet de bedoeling om te beginnen van "Mijn geloof is beter dan die van u, sterf bitch!", etc.

Dus simpelweg, in wat geloof je, en ook waarom/wat info (als het mogelijk is :))

Ikzelf: Ik geloof in niets eigenlijk, ik ben een klein beetje katholiek opgevoed, heb altijd godsdienst gehad,
maar ik geloof niet dat er een 'grote' is die alles controlleert.
Ik geloof wel in bijvoorbeeld buitenaards leven, maar niet zozeer dat die 'OMG WE MOETE OPLETTE DA ZE ONS NI ONTVOERE' gedoe.

edit: hmm, kben blijkbaar de optie: atheisme of ik geloof in niets vergeten, kan een mod dit toevoegen aub?

Tremium

Legacy Member
Ik geloof niet in een god ofzo.
Ik geloof dat alles gebeurt, omdat het nu eenmaal zo voorbestemd was.
Fatalisme dus :p

Caske

Legacy Member
katholiek opgevoed, maar helaas geloof ik in iet anders dan "god" :)

boogje

Legacy Member
in geen enkel Godsdienst, ook niet dat alles voorbestemd is. Geef mij maar het toeval ipv dat :p

btw, als je protestant ben, dan ben je uiteindelijk toch Christen, en heb je toch hetzelfde geloof als Rooms-katholieken? Ja, er zijn andere regeltjes,dingen werden weggelaten...maar de leer bleef toch hetzelfde?

?therapy?

Legacy Member
Agnost :p meer bepaald zwakke agnost :)
Wat weet ik nu of er een god is of niet? Wat weet 1 of andere "profeet" zoals er honderd & 1 rondliepen in die tijd ervan? Wat ik dus ook kan toepassen of atheïsten die zeggen dat er juist geen god is :) maar wat weten zij er van?

Bij de weg: is boedhisme niet meer een levenswijze ipv religie? Kan verkeerd zitten hoor :p

^MystiQ

Legacy Member
Ik geloof er niet bepaald in dat er iets zoals een god bestaat maar ik geloof er wel graag in om mij vast klampen dat er iets is dat voor onze overleden dierbaren zorgt. Want dat is ten slotten waarvoor we in de kerk zitten als we aan het rouwen zijn om een verloren dierbare.

Thales

Legacy Member
ik hoop dat er een god is en een hoger levensdoel.
maar, met de vorderingen van de wetenschap en hoe ze nu kunnen zien hoe alles ontstaat/ zelf dingen creeren vrees ik er eigenlijk een beetje voor. Maar ik blijf het hopen. zodat alles dierenmishandelaars en weet ik veel wat kunnen branden in de hel ^^.

nu, laatste tijd geloof ik veel soms es in een lotsbestemming. zo dat je het gevoel hebt dat het je lot was om dat mee te maken. Omdat je dan zo anders gaat reageren op toekomstige situaties en weet ik veel wat. en dat er ergens een soort van doel/ lot op je te wachten ligt.
maar weer als ik dan denk aan de wetenschap en de feiten, trek ik dit weet in twijfel

citrofenwick

Legacy Member
ferm ongelovig :)

:offtopic:
en mijn standpunt qua buitenaards leven:
ze kunnen evengoed oerdom zijn en als ze dan intelligent zijn gaan ze toch nie aanvallen, ik zie een hoogintelligent ras nog niet zo kwaadaardig zijn om andere planeten aan te vallen, want anders zouden ze het zelf zo ver niet geschopt hebben ^^

^MystiQ

Legacy Member
Thales zei:
nu, laatste tijd geloof ik veel soms es in een lotsbestemming. zo dat je het gevoel hebt dat het je lot was om dat mee te maken. Omdat je dan zo anders gaat reageren op toekomstige situaties en weet ik veel wat. en dat er ergens een soort van doel/ lot op je te wachten ligt.
maar weer als ik dan denk aan de wetenschap en de feiten, trek ik dit weet in twijfel

Lotsbestemming is iets waar ook ik in geloof. Ik geloof erin dat niets zomaar gebeurt en dat alles met een bepaalde reden gebeurt, als er iets gebeurt dan gebeurt het omdat dat voorbestemd was. Dat is mijn geloof :)

*trust*

Legacy Member
ik geloof niet in God
hoewel ik wel overtuigd ben van 'zijn functie' in onze maatschappij/ons leven

Ik geloof grotendeels in mezelf :) (no kidding)

Atrox

Legacy Member
?therapy? zei:
Agnost :p meer bepaald zwakke agnost :)
Wat weet ik nu of er een god is of niet? Wat weet 1 of andere "profeet" zoals er honderd & 1 rondliepen in die tijd ervan? Wat ik dus ook kan toepassen of atheïsten die zeggen dat er juist geen god is :) maar wat weten zij er van?

Bij de weg: is boedhisme niet meer een levenswijze ipv religie? Kan verkeerd zitten hoor :p

Hier ook.
Ik denk dat veel mensen agnost en atheïsme vermengen ...

Radiance

Legacy Member
Even atheïsme toegevoegd.
En daar meteen ook op gestemd :)

Katholiek opgevoed though, en gedoopt zoals de meesten nog altijd denk ik, maar voor meer dan enkele herdenkingsmissen per jaar kom ik niet in een kerk.

Atheïsme .. agnost, ik weet idd niet wat het verschil is .. :p

tgc_9012

Legacy Member
Atheïst, ik ben tegen elke vorm van geloof want voor mij is geloof de oorzaak van veel kwaad in de wereld.

LSDsmurf

Legacy Member
Ik ben zowat katholiek opgevoed (gedoopt, alle 2 de communies gedaan en naar een katholieke school geweest enzo :p ) maar in die god geloof ik niet echt.

128MB

Legacy Member
Radiance zei:
Even atheïsme toegevoegd.
En daar meteen ook op gestemd :)

Katholiek opgevoed though, en gedoopt zoals de meesten nog altijd denk ik, maar voor meer dan enkele herdenkingsmissen per jaar kom ik niet in een kerk.

Atheïsme .. agnost, ik weet idd niet wat het verschil is .. :p
²

Ben gedoopt, ben naar katholieke lagere school geweest waar ik veel naar de mis mee ben geweest maar nu kom ik zelden in de kerk.
Enkel voor Pasen, Kerstmis of herdenkingsmis ofzo.

Equino

Legacy Member
Ik zeg dat god dood is en gecreëerd door de mensheid. Deze heeft op zich dan de verdere mensheid gecreëerd. Aangezien de wetenschap veel verklaarde, al dan niet alles zal kunnen verklaren, hebben we uiteindelijk geen god meer nodig. Enkel nog een aandenken voor ons waarden en normen.
Ons doel is om te leven van illusies en daar het beste van te maken. Iets als goed of slecht, stout of braaf bestaat niet. De ene aanziet z'n wereld zo, terwijl de andere z'n wereld aanziet als het tegenovergestelde. Normen en waarden zijn even 'gemaakt' als 'god' op zich om in harmonie proberen samen te leven. Een mens heeft een afgezwakte vorm, gevoelens, van z'n dierlijke instincten namelijk overleven en voortplanten. Ik gebruik afgezwakt omdat de mens meer en meer de luxe heeft dat deze 'automatisch' overleefd. Daarom moeten deze instincten volgens de evolutie niet meer zo hard voorkomen. Ze zijn er nog, anders waren we uitgestorven, maar enkel nog in een heel kleine vorm. Verder weet ik, (ik geloof niet, ik weet), dat gevoelens pure evolutie zijn, anders waren ze er gewoon NIET.

Misschien stoutmoedige spraak of zwarte kijk, maar zo kan ik in mezelf tot rust komen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan