Archief - Horizon: End Day

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

D@SîR0

Legacy Member
Exorikos zei:
De Aarde heeft nog altijd een veel grotere massa, dus zal altijd sterker aangetrokken worden.

LOL ? een zwart gat heeft een massa van miljarden sterren, laat staan dat een miezerig planeetje (zelfs in ons eigen zonnestelsel) daar tegenop kan

Conqie

Legacy Member
D@SîR0 zei:
LOL ? een zwart gat heeft een massa van miljarden sterren, laat staan dat een miezerig planeetje (zelfs in ons eigen zonnestelsel) daar tegenop kan

ik denk dat hij bedoelt dat we met planeet en al erin vliegen, en niet eerst de mensen enz apart :p

Fighting Hobbit

Legacy Member
Laat ons het leuk maken en stellen dat we een zwart gat hebben met antimaterie :p

Niet bijster realistisch, ik weet het... (het is te beschouwen als een gedachtenexperiment)

D@SîR0

Legacy Member
conquerpoy_123 zei:
ik denk dat hij bedoelt dat we met planeet en al erin vliegen, en niet eerst de mensen enz apart :p

zal ook niet gebeuren, gezien de deeltjes met een zwaardere massa eerst zullen gaan en daarna pas de lichtere deeltjes. Het kan dus goed zijn dat de kern van de aarde zich door de mantel perst en als eerste weg is.

Hostage

Legacy Member
Ik vond het een zeer knap filmpke.:)
Ik ben gefascineerd door die dingen.
Niet dat ik wil dat dat gebeurt.
Op NGC speelt dat ook regelmatig,earth investigated.
T.o.v de natuur is de mens maar een speelgoedmanneke.:)

wlibaers

Legacy Member
D@SîR0 zei:
zal ook niet gebeuren, gezien de deeltjes met een zwaardere massa eerst zullen gaan en daarna pas de lichtere deeltjes. Het kan dus goed zijn dat de kern van de aarde zich door de mantel perst en als eerste weg is.

Welnee. De valversnelling blijft gelijk, de dichtheid van het materiaal maakt niet uit. wat wel kan is dat de aarde, in het geval van een klein zwart gat zeer dichtbij, door getijdenwerking uitgerokken wordt. Dan zou eerst de kant het dichtst bij het zwart gat erin verdwijnen, dan de kern, en dan de achterkant.

Leso Varen

Legacy Member
Wat is anti-materie eigenlijk? Heeft Dan Brown gelijk in zijn boek: Het bernini-mysterie?
Ik weet dat ik veel vragen stel:), maar jullie weten waarover jullie praten en jullie uitleg is duidelijker dan die van wikipedia:)

Fighting Hobbit

Legacy Member
Leso Varen zei:
Wat is anti-materie eigenlijk? Heeft Dan Brown gelijk in zijn boek: Het bernini-mysterie?
Ik weet dat ik veel vragen stel:), maar jullie weten waarover jullie praten en jullie uitleg is duidelijker dan die van wikipedia:)

antimaterie is nogal complex, laat ik het zo stellen... stel je hebt een elektron, dat heeft een negatieve lading (weet niet meer juist hoe hoog die exact is, zoek dat maar eens op). Er bestaat dan zoiets als een anti-elektron, dat heeft dan een even grote positieve lading als dat een elektron een negatieve heeft. Ze noemen dat anti-elektron trouwens een positron. Het fundamentele verschil zit hem in de quarkstructuur, maar hoe dat nu juist zit weet ik ook niet helemaal.
Een speciale eigenschap van materie en antimaterie is dat als ze met elkaar in contact komen ze nuja, anihileren, ofte volledig omgezet worden van massa naar energie.
Ik dacht dat je in zekere zin mocht stellen dat een anti-deeltje een soort van negatieve massa heeft. Wat was nu de clue van mijn vorige post? Er zijn namelijk veel fysici die vermoeden dat materie en antimaterie elkaar afstoten in plaats van aantrekken wanneer het over gravitationele aantrekking gaat...

Antimaterie is al vrij ingewikkelde fysica, dus ik kan me hier wel hier of daar een beetje vergissen, verbeter me dan maar gerust...

Leso Varen

Legacy Member
Fighting Hobbit zei:
antimaterie is nogal complex, laat ik het zo stellen... stel je hebt een elektron, dat heeft een negatieve lading (weet niet meer juist hoe hoog die exact is, zoek dat maar eens op). Er bestaat dan zoiets als een anti-elektron, dat heeft dan een even grote positieve lading als dat een elektron een negatieve heeft. Ze noemen dat anti-elektron trouwens een positron. Het fundamentele verschil zit hem in de quarkstructuur, maar hoe dat nu juist zit weet ik ook niet helemaal.
Een speciale eigenschap van materie en antimaterie is dat als ze met elkaar in contact komen ze nuja, anihileren, ofte volledig omgezet worden van massa naar energie.
Ik dacht dat je in zekere zin mocht stellen dat een anti-deeltje een soort van negatieve massa heeft. Wat was nu de clue van mijn vorige post? Er zijn namelijk veel fysici die vermoeden dat materie en antimaterie elkaar afstoten in plaats van aantrekken wanneer het over gravitationele aantrekking gaat...

Antimaterie is al vrij ingewikkelde fysica, dus ik kan me hier wel hier of daar een beetje vergissen, verbeter me dan maar gerust...
Dus als een stuk materiegoud in aanraking komt met anti-materiegoud, dan krijgen we een fameuze ontploffing?

D@SîR0

Legacy Member
Leso Varen zei:
Dus als een stuk materiegoud in aanraking komt met anti-materiegoud, dan krijgen we een fameuze ontploffing?

moeilijk te zeggen, want een ontploffing is een reactie waar geen materie in verdwijnt, hoogstens verdampt (aka verbrandt). bij de botsing van de twee is er geen materie meer, enkel maar pure energie, wat enorm moeilijk te begrijpen is.

ik dacht dat men er ooit al in geslaagd was een paar positronen te produceren, maar dat die direct terug verdwenen waren

D@SîR0

Legacy Member
Recent data released by CERN states that when fully operational their facilities are capable of producing 107 antiprotons per second. Assuming an optimal conversion of antiprotons to antihydrogen, it would take two billion years to produce 1 gram of antihydrogen

ofte:

neen :p

DA_MadAce

Legacy Member
Ja, natuurlijk. Ik kan mij niet iets voorstellen wat de mens ooit heeft uitgevonden en dat niet rechtstreeks of onrechtstreeks als wapen heeft gebruikt.

Leso Varen

Legacy Member
Mhh, misschien best.
Is deze stelling fout:
Ik neem een gram materie en laat het in aanraking komen met antimaterie, zou er dan een major explosie komen?
Verbeter me en leer me bij:)

flanger

Legacy Member
Ff thread kicken: filmpje is niet meer beschikbaar via Google Video. Iemand die een andere lokatie heeft waar deze te bekijken valt?

Leso Varen

Legacy Member
flanger zei:
Ff thread kicken: filmpje is niet meer beschikbaar via Google Video. Iemand die een andere lokatie heeft waar deze te bekijken valt?

Ik heb hem gedownload^^
Dus ik zal hem er binnekort terug opzetten.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan