Archief - Horizon: End Day

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

ZERQ

Legacy Member
tegen dat 2012 is kan er veel gebeuren e. WW3 enzo dus we zullen zien ;)

D@SîR0

Legacy Member
SenSeY zei:
Wees maar gerust, de aarde draait rond het midden van het melkwegstelsel, maar bevindt zich ergens aan de buitenkant. Aangezien we op ongeveer 30,000 lichtjaar zitten van de kern zouden we zelfs tegen de lichtsnelheid daar 30.000 jaar over moeten doen. Gelukkig maar want in het midden van het melkwegstelsel zit het vol met gigantische zwarte gaten en nog wat rommel.

het is naar alle waarschijnlijkheid maar 1 supermassive black hole. gezien de aantrekkingskracht die die dingen hebben is het een anomalie dat ze naast elkaar kunnen bestaan, zonder direct in elkaar op te gaan.

Dirty_Col

Legacy Member
Stom vraagske, maar Hawking had een tijd geleden bewezen dat zwarte gaten vroeg of laat 'verdampen'. Nu vroeg ik mij af wat er zou gebeuren met ons sterrenstelsel als dat zwarte gat in het midden verdwijnt?

Leso Varen

Legacy Member
Een zwart gat trekt alles aan. Maar verdwijnt alles daarin? Of worden die weggeteleporteerd?

Conqie

Legacy Member
Leso Varen zei:
Een zwart gat trekt alles aan. Maar verdwijnt alles daarin? Of worden die weggeteleporteerd?

alles wordt verkleint gewoon, "meer niet", dat is toch wat we denken

wlibaers

Legacy Member
D@SîR0 zei:
niks speciaals ???

ge wordt met zo'n gigantische snelheid daarnaartoe getrokken, dat alle materie bijna opbrandt. De zwaartekracht van een zwart gat is zo groot dat de druk immens is en er niets aan kan ontsnappen. maw ge zijt al lang dood eer ge nog maar in het zwart gat zelf terecht komt. Wat er daar gebeurd, heeft de mens enkel nog maar theorieën kunnen bedenken die allemaal even onwaarschijnlijk zijn

Al zijn er wel enkele ideetjes:
http://math.ucr.edu/home/baez/physics/Relativity/BlackHoles/fall_in.html

D@SîR0

Legacy Member
daarom die laatste zin:
"Wat er daar gebeurd, heeft de mens enkel nog maar theorieën kunnen bedenken die allemaal even onwaarschijnlijk zijn"

SenSeY

Legacy Member
D@SîR0 zei:
het is naar alle waarschijnlijkheid maar 1 supermassive black hole. gezien de aantrekkingskracht die die dingen hebben is het een anomalie dat ze naast elkaar kunnen bestaan, zonder direct in elkaar op te gaan.

Je hebt gelijk, ik had wat overdreven. Eigenlijk wilde ik gewoon aantonen dat onze planeet onmogelijk in zo'n korte tijd in het midden van de melkweg terecht zou kunnen komen.
Zelfs als we recht naar het midden werden gezogen zou het nog steeds iets in de orde van ruwgeschat miljoenen jaren duren voor we er aankomen. 5 jaar is dus onmogelijk.

Ik weet eigenlijk niet zo veel van zwarte gaten (jij wss meer) maar ik heb wel gezien op een docu dat het er in de kern van de melkweg niet zo fijn aan toegaat.

Volgens diezelfde docu zou de verhoging van de aantrekkingskracht naar mate je dichter komt zo sterk toenemen , dat je voeten veel harder worden aangetrokken dan je hoofd en je daardoor als het ware in stukjes wordt getrokken. Waarschijnlijk zal er op subatomair vlak nog vanalles gebeuren.

Anyway, in een zwart gat "vallen" gaat niet zo veel pijn doen (volgens mij) want het gaat allemaal veel te snel.

wlibaers

Legacy Member
SenSeY zei:
Volgens diezelfde docu zou de verhoging van de aantrekkingskracht naar mate je dichter komt zo sterk toenemen , dat je voeten veel harder worden aangetrokken dan je hoofd en je daardoor als het ware in stukjes wordt getrokken. Waarschijnlijk zal er op subatomair vlak nog vanalles gebeuren.

Ja, al hangt het van de massa van het zwarte gat af. Bij een zeer zwaar exemplaar zou die getijdenwerking pas echt groot worden nadat je de horizon al voorbij bent. De straling in de buurt zou in dat geval een groter probleem zijn.

Leso Varen

Legacy Member
Groeien zwarte gaten, m.a.w. "voeden" ze zich? Of blijft de grootte constant en verdwijnt ze eventueel?

Dirty_Col

Legacy Member
zwarte gaten verdampen op lange termijn, zoek maar eens naar Hawkingstraling

D@SîR0

Legacy Member
ze voeden zich inderdaad en meestal zijn ze te vinden in het centrum van een sterrenstelsel. Men dacht vroeger dat ze niet te vinden waren of zelfs niet bestonden, maar de gigantische energie die uit het centrum van de melkweg bijvoorbeeld komt, kan enkel maar door een zwart gat verklaard worden. Het zwart gat zelf wordt dan verblind door het licht van de sterren en planeten die er heel dicht op elkaar razendsnel ronddraaien, zo hebben ze een omlooptijd van bvb maar een paar uur

Leso Varen

Legacy Member
Als ons zonnestelsel ook zo razendsnel rond de kern van de melkweg draaide, zouden wij er dan veel voelen?

Fighting Hobbit

Legacy Member
Leso Varen zei:
Als ons zonnestelsel ook zo razendsnel rond de kern van de melkweg draaide, zouden wij er dan veel voelen?

Wat bedoel je ni precies met die vraag?

jormund

Legacy Member
Leso Varen zei:
Als ons zonnestelsel ook zo razendsnel rond de kern van de melkweg draaide, zouden wij er dan veel voelen?

ddat zou niet eens gaan, als wij in een paar uur rond het melkwegstelsel vliegen gaan we ettelijke malen sneller dan het licht. Maar als je de snelheid van ons zonnestelsel zou opdrijven tot lichtsnelheid, hmm, ik weet t ook nie zeker, maar ik verondersteldat ons zonnestelsel een voor een zijn planeten zal verliezen omdat hun gecombineerde snelheid van hun baan rond de zon+ de toenemende snelheid tegen de lichtsnelheid aan zou liggen en ze een voor een de ruimte ingecatapulteerd zouden worden, dat zou de tijd hier ook veel trager lopen dan de rest van het universum, we zouden minder rap oud worden tov een alien. Met een korrel zout te nemen, de kans zit er zeer dik in dat alle materie zich begint om te zetten in energie, ook zullen de draaisnelheden van planeten op zich een probleem worden, of je hebt geluk en remt af naar eeuwige duisternis, of je eindigt in een mooie knal, maar in elk geval ben je morsdood:) Als je nu met 9/10 van de lichsnelheid beweegt bvb, ehm een astronoom zou dat zien in zijn leven aan de sterrenstand maar vlg mij merkt gij daar niks van nee

Exorikos

Legacy Member
Leso Varen zei:
Als ons zonnestelsel ook zo razendsnel rond de kern van de melkweg draaide, zouden wij er dan veel voelen?

Nee, een menselijk ichaam heeft geen probleem met snelheid, maar wel met versnelling. Het was toch dat dat je bedoelde?

D@SîR0

Legacy Member
Exorikos zei:
Nee, een menselijk ichaam heeft geen probleem met snelheid, maar wel met versnelling. Het was toch dat dat je bedoelde?

in een quasi vacuum misschien niet, maar vanaf dat er luchtweerstand is zou ik toch niet onbeschermd boven de 250km/u willen voortbewegen tov mijn omgeving

Exorikos

Legacy Member
D@SîR0 zei:
in een quasi vacuum misschien niet, maar vanaf dat er luchtweerstand is zou ik toch niet onbeschermd boven de 250km/u willen voortbewegen tov mijn omgeving

Tuurlijk, maar de Aarde in zijn geheel mag zo snel bewegen als ze wil, wij zullen weinig verschil merken.

D@SîR0

Legacy Member
wij merken het niet omdat de universele aantrekkingskracht tussen onze aarde en ons lichaam veel groter is dan die van de zon en ons lichaam.

echter moesten we rond een zwart gat cirkelen zoals de sterren in het middelpunt van ons sterrenstelsel, dan was die kracht enorm veel groter en is de kans groot dat we gewoon van de aarde worden afgetrokken.

Exorikos

Legacy Member
D@SîR0 zei:
wij merken het niet omdat de universele aantrekkingskracht tussen onze aarde en ons lichaam veel groter is dan die van de zon en ons lichaam.

echter moesten we rond een zwart gat cirkelen zoals de sterren in het middelpunt van ons sterrenstelsel, dan was die kracht enorm veel groter en is de kans groot dat we gewoon van de aarde worden afgetrokken.

De Aarde heeft nog altijd een veel grotere massa, dus zal altijd sterker aangetrokken worden.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan