Archief - het groter geheel?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Avondland

Legacy Member
Terrorist_Hell zei:
Ik denk dat we leven in 'n holografisch universum, wat dus betekent dat aarde, met daarbij horend de mens, ilussies zijn. Ons lichaam is niet meer dan 'n frequentie, maar 't bewustzijn daarentegen is één met die van alle mensen op deze aardbol. 't Enige waaraan ik geloof hecht, zonder er over te twijfelen, is dat universele liefde (één zijn met je 'omgeving') altijd en overal heeft bestaan, nu bestaat, en zal blijven bestaan.
Liefde is een complex begrip, in het leven geroepen door de mensheid. Het is voor de mensheid misschien een universeel begrip maar dat geld zeker niet voor de rest van de dierenwereld.

killgore

Legacy Member
Avondland zei:
Liefde is een complex begrip, in het leven geroepen door de mensheid. Het is voor de mensheid misschien een universeel begrip maar dat geld zeker niet voor de rest van de dierenwereld.

wetenschap is ook een complex begrip in het leven geroepen door de mensheid.

eigenlijk alle begrippen :/

blacky

Legacy Member
Hmm inderdaad, moeilijke vraag. Het is immo waar wat je zegt. Hier op aarde wil toch een groot deel van de bevolking vast in hun schoenen staan. Goed studeren, carrière opbouwen, goede reputatie, huisje tuintje boompje kindje ……. Dit heeft grotendeels te maken met het feit dat de overheid dit ons zo toespeld. We denken niet verder na, omdat het nog niet van toepassing is. Wat weten we er over? Nog niets. Hiervoor is de mensheid nog niet klaar. Misschien binnen een xx aantal eeuwen oké.
Er word natuurlijk wel over gefantaseerd, is er een groter ras met een grotere intelligentie dan de mens, hoe groot is het heelal, waar komt de mensheid vandaan…. Allemaal vragen waar we nog geen antwoordt op hebben. En zolang we geen antwoorden op die vragen kunnen plakken. Zal het zo blijven dat het nu is. Wat wil je ook wij mensen zijn nog zoo jong.
Bestaat leven na de dood? Mijn antwoord is, wat is dood? Ja er is leven na de dood. Ik zou niet met het gedacht kunnen leven, dat ik maar 1 mensen leven zou hebben.
En natuurlijk moet iedereen zijn steentje bijdragen in de maatschappij. Anders zou het maar chaos zijn.

Thales zei:
kennis voor in the afterlife? maar dan moet er afterlife zijn. is er afterlife dan is er wss een god. is dit dan een test? een test voor?

het is net gelijk lost, geen antwoorden, maar veel vragen ^^

De natuur zich zelf is een god.

Spliffsnatcher

Legacy Member
Waarom oneindig veel wensen???
Als je wenst om alles te weten, dan weet je toch meteen ook hoe je oneindig keer kan wensen. Daarom het antwoord alles weten.

Vandaar mijn punt je bent hier op deze wereld om kennis te vergaren, ik zie geen enkel ander zinnig antwoord (dit is mijn idee). Vragen los je op door ze te beantwoorden en daarvoor heb je kennis nodig.

Alles weten houdt in: alles maar dan ook alles weten. God is een fantoom begrip dat met de jaren vervaagt omdat het onze vraag naar antwoorden of beter de onoplosbare antwoorden symboliseert.
Hoe groter je eigen kennis hoe meer dat begrip vervaagt en hoe meer je zelf naar dat begrip evolueert.

Ik heb dus eerder een afkeer van holle vragen zonder antwoorden, dat er na de antwoorden meer vragen komen is nog iets anders. Maar waar mijn haren al helemaal van rechtkomen zijn dingen zoals creationisme. Je dingen afvragen waar de antwoorden al op bestaan en het verglijden naar pseudo wetenschap niet als recreatie maar als valabel alternatief.

MilM

Legacy Member
Neen, ik geloof niet in geesten en dergerlijke.

Ik vind het ook een enorme tijdverspillig om alles in twijfel te trekken en daar over na te denken.
Anderen vinden van niet, ieder eigen mening natuurlijk :)

Je kunt oneindig veel voorbeelden bedenken waarover je kunt nadenken en die (voorlopig) niet te bewijzen zijn.

(van ver gezochte zaken zoals bv dat matrix gedoe, heb ik zelfs een grote afkeer)

Hellrabbit

Legacy Member
Spliffsnatcher zei:
Waarom oneindig veel wensen???
Als je wenst om alles te weten, dan weet je toch meteen ook hoe je oneindig keer kan wensen. Daarom het antwoord alles weten.

Denken <-> doen

Het is nie omda je overal het antwoord op weet dat je daarom bepaalde onoverkomelijkheden kan teniet doen ... met oneindig veel wensen kan je dat wel :p

moehaa!

Legacy Member
Het laatste wat ik zou willen is alles weten...
Wat een pokkesaaileven heb je dan niet, jezelf niets meer afvragen, weten wat elke dag brengt, geen discussies meer.
Ik zou wel een soort enorme basiskennis willen, alle wetenschappelijke kennis bijvoorbeeld(zonder het antwoord te weten op de vraag waarom we leven).
Met leven na de dood hou ik me niet zoveel bezig omdat ik er met mijn verstand toch niet bij kan en die kennis enkel nuttig is als we ze ook effectief kunnen gebruiken om leven te verlengen ofzo. HEt antwoord op die vraag kan alleen maar teleurstellend zijn als ze negatief is, als ze positief is ben je er toch niets mee, voel je je dan gelukkiger ofzo? Neem je meer risico's? Mis je je overleden famillie dan niet meer?

EverlastingHate

Legacy Member
Spliffsnatcher zei:
Vandaar mijn punt je bent hier op deze wereld om kennis te vergaren, ik zie geen enkel ander zinnig antwoord (dit is mijn idee).


Dude we zijn hier voor de seks, en dat is al :p. Spijtig dat sommigen hun doel ontlopen :D:D

D@SîR0

Legacy Member
in het begin klonk het alsof ge dezelfde manische depressie had als astronomen hebben, maar toen ge over geesten en leven na de dood begon, houdt voor mij het wetenschapsforum op en begint het algemene discussies forum. dit heeft nix mee met wetenschap of parallelle dimensies te maken.

moehaa!

Legacy Member
Wat als je het zo bekijkt dat die zogenaamde geesten aanwezigheden zijn uit een andere dimensie maar dat onze dimensie en de hunne elkaar raken of een dunne grens hebben?

D@SîR0

Legacy Member
heel het geestenverhaaltje en afterlife is nog nooit deftig en objectief bewezen geweest, het is een mythe die vroeger door religieuze groeperingen in stand werd gehouden en nu uitgezaaid is naar allerlei sektes (de zogenaamde "believers" ).

het bewustzijn van een mens is simpelweg de communicatie tussen uw hersencellen. als ge sterft is er geen hersenactiviteit meer en is uw "geest" even dood als uw lichaam.

moehaa!

Legacy Member
Om te beginnen moet er eenheid zijn over de definitie van bewustzijn en zelfs wetenschappers onderling zijn het daar niet mee eens.
Dan nog moet je aantonen dat bewustzijn zich effectief afspeelt in de hersenen en dat die hersenactiviteit niet een gevolg is van de aanwezigheid van een bewustzijn (en dus niet omgekeerd).

killgore

Legacy Member
D@SîR0 zei:
heel het geestenverhaaltje en afterlife is nog nooit deftig en objectief bewezen geweest, het is een mythe die vroeger door religieuze groeperingen in stand werd gehouden en nu uitgezaaid is naar allerlei sektes (de zogenaamde "believers" ).

het bewustzijn van een mens is simpelweg de communicatie tussen uw hersencellen. als ge sterft is er geen hersenactiviteit meer en is uw "geest" even dood als uw lichaam.

Buiten wat de persoon hierboven zegt moet je niet altijd aan geest denken als een soort zieltje dat in uw lichaam zit en eruitkomt als het (lichaam dus) doodgaat he.
Dat kan evengoed een fysische verklaring hebben waar wij gewoon nog totaal geen bestaansvermoeden van hebben ;).

denkimi

Legacy Member
Spliffsnatcher zei:
Die vraag is zo banaal als maar kan zijn. Filosofie van in de kleuterklas.

Ja uiteraard is alles relatief, en waarom zijn wij hier enz.... Is allemaal heel leuk maar wordt soms misbruikt om te zeggen het maakt toch niks uit dus doe ik gene klop meer.
Aanvaard gewoon dat kennis komt met progressie. En dat je in de tussentijd gewoon moet proberen gelukkig te zijn en je uiterste best te doen om die kennis te verrijken.

Er komt een geest en je mag drie wensen doen: wat is je eerste wens? Alles weten natuurlijk. Kennis is de basis van alles, punt. Dus waarom ben je op aarde --> om zoveel mogelijk kennis te vergaren. En dat hoeft niet perse op saaie conservatieve schoolbanken.

het moment dat iemand alles weet, pleegt die persoon wss zelfmoord.

nog iets om over na te denken: horen alle mensen geluid hetzelfde? hoe weten we dat wat voor de ene als een e klinkt voor een andere geen a-klank is?

Hmgrwngd

Legacy Member
moehaa! zei:
Om te beginnen moet er eenheid zijn over de definitie van bewustzijn en zelfs wetenschappers onderling zijn het daar niet mee eens.
Dan nog moet je aantonen dat bewustzijn zich effectief afspeelt in de hersenen en dat die hersenactiviteit niet een gevolg is van de aanwezigheid van een bewustzijn (en dus niet omgekeerd).


Wat we zien is wat we geloven é,
en wat sommige wetenschappers geloven,
roepen veel mensen na als een soort echo.

"Je bent niet meer dan chemische verbindingen" -> Oh really ? ;)

Hmgrwngd

Legacy Member
den-kimi zei:
nog iets om over na te denken: horen alle mensen geluid hetzelfde? hoe weten we dat wat voor de ene als een e klinkt voor een andere geen a-klank is?

Dat vraagstuk kun je oplossen door met een Nederlander een gesprek te hebben over "trams" ...

moehaa!

Legacy Member
de mens heeft nog nooit leven heeft kunnen creeren door cellen te doen communiceren of te maken.
Vanaf wnr leeft een embryo/kind dan? Vanaf wnr het een brein heeft? Vanaf zijn hart begint te kloppen?
Leven hersenloze organismen?
Is bewustzijn noodzakelijk om te leven?
Hebben dieren een bewustzijn?
...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan