Archief - Fortis Bank

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

mauron

Legacy Member
Gromme zei:
En waar om persé bij één bank blijven?

Ik zit nu bij KBC en Fortis maar ik ga mijn rekening bij Fortis opdoeken (of als het geld kost om dat te doen laat ik er een symbolische eurocent opstaan). En ik ga eens horen bij oftwel Rabo. of anders Argenta om een spaarrekening te openen.

Van KBC ben ik al zo lang ik me herinneren kan klant en ben er wel content en het internet banking systeem is heel vlot. Trouwens dat van die diskette, zoveel werk is dat nu niet om die er even in te schuiven hé + is een soort van beveiliging ineens.

Ikzelf heb nu ook een jongerenrekening bij Fortis en een spaarrekening bij Rabobank. Ik zou niet weten waarom iemand zijn spaargeld bij Fortis zou laten terwijl het dubbel zoveel opbrengt bij een andere bank, zonder dat daar nog eens kosten aan verbonden zijn.

Nuja, wat Fortis betreft heb ik gemengde gevoelens. Hun jongerenrekening is gratis, en biedt alles wat ik momenteel nodig heb. Met de PC-banking van Fortis heb ik ook nooit problemen gehad, maar zoals al gezegd, overschrijvingen worden nogal traag uitgevoerd. Wat ik wel al heb meegemaakt is dat ik door een of andere fout bij Fortis de beheersinstructies van een termijnrekening niet kon wijzigen. Dat heeft toch ook enkele weken geduurd om op te lossen, maar al met al is het wel opgelost geraakt en deed iedereen bij Fortis ook heel vriendelijk.

russian

Legacy Member
RiCo-G zei:
Fortis stoort me met zijn tussenrekening systeem.

Als je een overschrijving doet van bijvoorbeeld: Spaarrekning naar zichtrekening gaat hier MINSTENS 24u over.

Op je banking zie je dan:

Toekomstige verrichtingen.. Het geld is nog niet van je rekening af, maar je kan er wel niet meer aan.. En op je spaarrekening zie je dat het gaat komen maar je kan er ook nog niet aan.

Situatie die je vaak hebt bij Fortis: Vrijdagmiddag overschrijven naar gelijk welke rekening.. pas DINSDAGMORGEN verwerkt.

En in tussentijd staat je bedrag op een tijdelijke rekening..en maar intresten scheppen.. schande is het

Inderdaad. En toch hebben ze de meeste klanten... Mensen zijn over het algemeen kuddedieren zeker :).

Anoniem04

Legacy Member
Inderdaad. En toch hebben ze de meeste klanten... Mensen zijn over het algemeen kuddedieren zeker .

We weten ondertussen al dat ge niet content bent, wrijf het er dan zo niet in bij anderen :ironic:

russian

Legacy Member
beware zei:
Vandaag naar de dexia moeten gaan ivm 18 jaar --> spaarrekening die op mijn naam komt.
nu wouden ze mij daar ook een jongerenrekening aanbieden (axion).Zelf zit ik al bij KBC (zichtrekening) en dus ook bij dexia (spaarrekening).Wat zijn eigelijk de voordelen van meerdere rekeningen te hebben ? Dat je ze t.o.v. elkaar kan uitspelen heb ik gehoord ? Maar wat bedoelt men daar dan mee ?

Bedankt , als student is het nie evident om alles te weten ;)

Een ander voordeel van meerdere banken komt naar voren wanneer je meer dan 1500 euro (ongeveer?) aan interesten hebt op jaarbasis: dan moet je 15% afdragen aan de staat. Je kan dat "omzeilen" door meerdere rekeningen te openen (hoewel er meer gaat op worden gecontroleerd).

beware

Legacy Member
!2u55!4n zei:
Een ander voordeel van meerdere banken komt naar voren wanneer je meer dan 1500 euro (ongeveer?) aan interesten hebt op jaarbasis: dan moet je 15% afdragen aan de staat. Je kan dat "omzeilen" door meerdere rekeningen te openen (hoewel er meer gaat op worden gecontroleerd).

hoezo ? Je doet toch zelf met je geld wat je wilt ?
Ale je mag toch je geld zo verspreiden dat je geen 15 % moet afdragen ? Of is dat werkelijk illegaal ? :eek:

epsilon

Legacy Member
beware zei:
hoezo ? Je doet toch zelf met je geld wat je wilt ?
Ale je mag toch je geld zo verspreiden dat je geen 15 % moet afdragen ? Of is dat werkelijk illegaal ? :eek:
Belastingsontduiking lijkt me redelijk illegaal ja ;)

russian

Legacy Member
epsilon zei:
Belastingsontduiking lijkt me redelijk illegaal ja ;)

De Belgische sport nummer één neemt dusdanige vormen aan dat we reeds niet meer beseffen dat het illegaal is :p.

virtualdude

Legacy Member
!2u55!4n zei:
Een ander voordeel van meerdere banken komt naar voren wanneer je meer dan 1500 euro (ongeveer?) aan interesten hebt op jaarbasis: dan moet je 15% afdragen aan de staat. Je kan dat "omzeilen" door meerdere rekeningen te openen (hoewel er meer gaat op worden gecontroleerd).
ihmo is het splitsen van bankrekening ook illegaal daar je al je intresten moet aangeven.

gesplitst of niet maakt geen bal uit als je totaal gecummuleerd intrest hoger dan het bedrag ligt moet je deze aangeven en belasting op betalen. ( via trukken kan je deze omzeilen maar daar men nu identiteitskaart enzo moet geven aan bank wordt het moeilijker )

ellenwiu

Legacy Member
!2u55!4n zei:
Ik ga net weg bij Fortis omwille van hun beleid. Hun winst is monsterachtig, en toch blijft het de duurste bank van België (vanaf 25 jaar).

Argenta geniet mijn voorkeur (gratis VISA en nodig voor m'n werk), in combinatie met een online bank voor beleggingen (hier geniet Binck en Keytrade m'n voorkeur omwille van goedkope tarieven bij daytraden, realtime koersen, ...).

Ik was bij Fortis en betaalde 80 euro per jaar voor basisservices zoals proton (betaald!), MAESTRO (geldafhalingen in het buitenland: 10 euro (gratis bij Argenta)), zicht- en spaarrekening, ... M.a.w. schandalige tarieven (internetbankieren een euro per maand, terwijl het hun geld bespaart...).

Ik zou tweemaal nadenken want eens een aantal domiciliëringen is het natuurlijk lastiger overschakelen.

De winst van Fortis is met 29% gestegen (en was al schandalig groot).

OVerigens kan je met elke bankkaart binnen in bijvoorbeeld de Fortis vestigingen. Niet twijfelen!

www.argenta.be
www.binck.com
www.keytrade.be

Ik heb enkele vraagjes over Binck en Keytrade.
Als je nu een rekening opent, kun je buitenlandse overschrijvingen doen?
Heeft binck enkel een beleggersrekening en keytrade beleggersrekening, spaarrekening en zichtrekening?
Zijn die zichtrekening en beleggersrekening volledig gratis? (behalve dan de transactiekosten bij aankopen of verkopen)
Is er een minimum die op de rekening moet staan of is er een minimum aan verrichtingen (aan- en verkoop) die je moet doen?
Welke vind je best binck of keytrade?

russian

Legacy Member
ellenwiu zei:
Ik heb enkele vraagjes over Binck en Keytrade.
Als je nu een rekening opent, kun je buitenlandse overschrijvingen doen?
Heeft binck enkel een beleggersrekening en keytrade beleggersrekening, spaarrekening en zichtrekening?
Zijn die zichtrekening en beleggersrekening volledig gratis? (behalve dan de transactiekosten bij aankopen of verkopen)
Is er een minimum die op de rekening moet staan of is er een minimum aan verrichtingen (aan- en verkoop) die je moet doen?
Welke vind je best binck of keytrade?

Dag Ellen,

Je kan met Keytrade een buitenlandse overschrijving uitvoeren. De zichtrekening en de spaarrekening zijn bij Keytrade gratis (naast de beleggersrekening). Bij Binck is het enkel een beleggersrekening.

Een voordeel van Binck zijn de iets goedkopere tarieven (maar in vergelijking met andere banken hanteren zowel Keytrade als Binck spotprijsjes). Je krijgt bij Binck nu drie gratis transacties (of zes als je nog een andere persoon aanbrengt), wat toch een mooi cadeautje is (in mijn geval al snel honderd euro).

Ik ben heel tevreden van Keytrade (hun tarieven, realtime koersen, snelheid transacties, adviesen, ...). Binck heb ik nog maar net, en moet ik uitvoeriger bekijken. Op het eerste zicht krijg je dezelfde mogelijkheden (tot meer) als bij Keytrade. Ook komen ze als beste beleggersbankt uit de bus volgens een tweetal onafhankelijke tests.

Het is misschien een kwestie van voorkeur; maar de gratis transacties kan je toch moeilijk naast je neer leggen.

Keytrade aanvragen is eenvoudig; fax je paspoort en vul online je gegevens in. Bij Binck krijg je eerst een mooie map toegestuurd.

Ik heb gekozen voor beiden in combinatie met argenta (en voorlopig Fortis, maar dat zal niet lang meer duren).

De rentevoet op Keytrade is vrij hoog. Ik moest wel enkele dagen wachten voor de bankkaart (maar die werkt uitstekend in Fortiskantoren :p).

Er is geen minimumm aantal transacties en bij Keytrade hoeft er geen geld te zijn gedeponeerd. Bij Binck wordt de rekening geactiveerd na een eerste storting (zonder minimumbedrag!).

Als er zich nog vragen voordien hoor ik het graag,

ellenwiu

Legacy Member
!2u55!4n zei:
Dag Ellen,

Je kan met Keytrade een buitenlandse overschrijving uitvoeren. De zichtrekening en de spaarrekening zijn bij Keytrade gratis (naast de beleggersrekening). Bij Binck is het enkel een beleggersrekening.

Een voordeel van Binck zijn de iets goedkopere tarieven (maar in vergelijking met andere banken hanteren zowel Keytrade als Binck spotprijsjes). Je krijgt bij Binck nu drie gratis transacties (of zes als je nog een andere persoon aanbrengt), wat toch een mooi cadeautje is (in mijn geval al snel honderd euro).

Ik ben heel tevreden van Keytrade (hun tarieven, realtime koersen, snelheid transacties, adviesen, ...). Binck heb ik nog maar net, en moet ik uitvoeriger bekijken. Op het eerste zicht krijg je dezelfde mogelijkheden (tot meer) als bij Keytrade. Ook komen ze als beste beleggersbankt uit de bus volgens een tweetal onafhankelijke tests.

Het is misschien een kwestie van voorkeur; maar de gratis transacties kan je toch moeilijk naast je neer leggen.

Keytrade aanvragen is eenvoudig; fax je paspoort en vul online je gegevens in. Bij Binck krijg je eerst een mooie map toegestuurd.

Ik heb gekozen voor beiden in combinatie met argenta (en voorlopig Fortis, maar dat zal niet lang meer duren).

De rentevoet op Keytrade is vrij hoog. Ik moest wel enkele dagen wachten voor de bankkaart (maar die werkt uitstekend in Fortiskantoren :p).

Er is geen minimumm aantal transacties en bij Keytrade hoeft er geen geld te zijn gedeponeerd. Bij Binck wordt de rekening geactiveerd na een eerste storting (zonder minimumbedrag!).

Als er zich nog vragen voordien hoor ik het graag,

Bedankt voor de informatie!

Ik zit nog met een paar vraagjes. :$
Bij keytrade krijg je gratis realtime koersen tot 31/12/2006 daarna moet je min. 4 verrichtingen per maand doen en bij Binck zijn ze altijd gratis voor Euronext realtme koersen. Voor realtme koersen van andere beursen moet je bij beide betalen. Klopt dit?
Moet je ook betalen voor de vertraagde koersen van andere beursen?
Advies is bij Binck gratis, bij Keytrade ook?
Bij keytrade krijg je geen rente op de beleggersrekening en bij Binck wel?

russian

Legacy Member
ellenwiu zei:
Bedankt voor de informatie!

Ik zit nog met een paar vraagjes. :$
Bij keytrade krijg je gratis realtime koersen tot 31/12/2006 daarna moet je min. 4 verrichtingen per maand doen en bij Binck zijn ze altijd gratis voor Euronext realtme koersen. Voor realtme koersen van andere beursen moet je bij beide betalen. Klopt dit?
Moet je ook betalen voor de vertraagde koersen van andere beursen?
Advies is bij Binck gratis, bij Keytrade ook?
Bij keytrade krijg je geen rente op de beleggersrekening en bij Binck wel?

Je moet nooit betalen voor vertraagde koersen; deze zijn afhankelijk van de beurs minimaal 15 en soms 30 minuten vertraagd (voor Euronext gratis op www.euronext.be bijvoorbeeld).

Je kan snuffelen naar bedrijven die hun koersen in realtime aanbieden: www.solvay.com bijvoorbeeld.

Er zijn bij Keytrade twee soorten adviesen; de gewone en de meer persoonlijke opvolging. De eerste is gratis en voldoende. Je kan van alle gevolgde aandelen adviesen opvragen, je portefeuille wordt geanalyseerd en er worden voorstellen tot nieuwe aankopen gedaan.

Bij Keytrade duurt het overschrijven tussen beursrekening en spaarrekening een paar seconden; dus zo kan je ook nog interesten vangen. En betreffende de realtime koersen heb je gelijk (al heb ik snel een tiental trades per maand).

Eventueel beiden aanvragen? Ik heb het ook gedaan. En het zijn niet veel papieren hoor. Je hebt dan wel weer een rekening bij maar ja...

Binck: + realtime koersen na 2006, + tarieven.
Keytrade: + breder met zicht- en spaarrekening (en bankkaart).

Beiden hebben een gelijkaardige interface en mogelijkheden tot beleggen.

Niet verlegen zijn als er nog vraagjes overblijven.
:D :p

ellenwiu

Legacy Member
!2u55!4n zei:
Je moet nooit betalen voor vertraagde koersen; deze zijn afhankelijk van de beurs minimaal 15 en soms 30 minuten vertraagd (voor Euronext gratis op www.euronext.be bijvoorbeeld).

Je kan snuffelen naar bedrijven die hun koersen in realtime aanbieden: www.solvay.com bijvoorbeeld.

Er zijn bij Keytrade twee soorten adviesen; de gewone en de meer persoonlijke opvolging. De eerste is gratis en voldoende. Je kan van alle gevolgde aandelen adviesen opvragen, je portefeuille wordt geanalyseerd en er worden voorstellen tot nieuwe aankopen gedaan.

Bij Keytrade duurt het overschrijven tussen beursrekening en spaarrekening een paar seconden; dus zo kan je ook nog interesten vangen. En betreffende de realtime koersen heb je gelijk (al heb ik snel een tiental trades per maand).

Eventueel beiden aanvragen? Ik heb het ook gedaan. En het zijn niet veel papieren hoor. Je hebt dan wel weer een rekening bij maar ja...

Binck: + realtime koersen na 2006, + tarieven.
Keytrade: + breder met zicht- en spaarrekening (en bankkaart).

Beiden hebben een gelijkaardige interface en mogelijkheden tot beleggen.

Niet verlegen zijn als er nog vraagjes overblijven.
:D :p

Heel erg bedankt! :)
Ik heb bij beiden zo'n informatiemap aangevraagd. Dan kan ik het nog eens rustig bekijken.
Ik heb nog maar een tiental verrichtingen in heel mijn leven gedaan.:$ Maar het is wel gemakkelijker als je zelf kan kopen en verkopen, dan telkens naar de bank gaan.

Aan gezien dat je er zoveel van kent en veel verrichtingen doet, heb je misschien een richting ivm beurzen gestudeerd?

russian

Legacy Member
ellenwiu zei:
Heel erg bedankt! :)
Ik heb bij beiden zo'n informatiemap aangevraagd. Dan kan ik het nog eens rustig bekijken.
Ik heb nog maar een tiental verrichtingen in heel mijn leven gedaan.:$ Maar het is wel gemakkelijker als je zelf kan kopen en verkopen, dan telkens naar de bank gaan.

Aan gezien dat je er zoveel van kent en veel verrichtingen doet, heb je misschien een richting ivm beurzen gestudeerd?

Ik ben een wetenschapper van opleiding (dus grafiekjes interesseren mij wel :p) met een algemene interesse in de economie --en je leert snel bij hoor (wat forums doorsnuffelen e.d.).

Ja, het is geen doen om naar de bank te gaan. Je betaalt voor de service, en je kan minder eenvoudig je aankoopkoers veranderen (hier kan je onmiddellijk annuleren en verlagen, ...).

Alvast veel succes met je beleggingen.

Je hebt bij de bank snel enkele tienden van een procent achterstand enkel en alleen omdat je het koopmoment niet exact kan bepalen.

p.s.: slim van de mapjes (ook bij aandelen rustig blijven en alles analyseren, niets overhaast beslissen en ijskoud handelen zonder sentiment is allemaal wel belangrijk)

ellenwiu

Legacy Member
!2u55!4n zei:
Ik ben een wetenschapper van opleiding (dus grafiekjes interesseren mij wel :p) met een algemene interesse in de economie --en je leert snel bij hoor (wat forums doorsnuffelen e.d.).
Als je goed bent met grafieken, heb je al een groot voordeel bij technische analyse.
Van aandelen begrijp ik een klein beetje. Maar opties, warrants ed zijn een andere zaak.

!2u55!4n zei:
ijskoud handelen zonder sentiment
Dat is toch wel iets moeilijker.

russian

Legacy Member
ellenwiu zei:
Dat is toch wel iets moeilijker.

Helemaal voor een vrouw :$.

Neneej ;p

Ik probeer mij langzaam op het domein opties, turbo's, ... te begeven (veel moeilijker en gevaarlijker, maar je kan er meer mee winnen (met eenzelfde inleg; hefboomeffect e.d.).

Akto

Legacy Member
eikebah, pc banking... ga'k een gratis tas halen bij fortis voor mijn 18 verjaardag, houden ze mij daar nog een halfuur vast om over zoiets stoms te praten... als dat hoort bij volwassen worden enzo, wel bedankt! Ik heb bij banken en hun personeel hetzelfde als bij de 20ste kerstkaartjesverkoper aan de deur :-)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan