Archief - Europees Unie leger

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Wil jij een EU gezamelijk leger.


  • Totaal aantal stemmers
    172
  • Opiniepeiling gesloten.

spray-bunny

Legacy Member
Sprinkle Genie zei:
Waarom in godsnaam Europese landbouw nog zo hard subsidieren terwijl ze het ginderachter voor 2x niks verwezelijken, omdat ze de plaats en de goedkope werkkrachten hebben? Landbouw zal er altijd wel zijn, maar werk dan naar specialisatie en kwaliteit ipv gemakkelijkshalve in de schatkist te graaien.
Omdat Europa sinds WO2 zelfbedruipend wil zijn na de vele hongersnoden? Op zich geen slechte reden imo.:unsure:

Sprinkle Genie

Legacy Member
Kom, we spreken hier niet over geografisch gebonden producten zoals olie of andere grondstoffen he. Als het ene land beslist om zijn producten van prijs te verdubbelen vraag je het aan een ander land. No way dat ze ginder collectief hun prijzen gaan verhogen, want dan gaat er toch telkens één land beginnen met de prijzen terug naar beneden te halen en dan volgen de ander ook.

Praktisch overal ter wereld kan je de basis landbouwproducten produceren en bovendien is de primaire infrastructuur op korte termijn te verwezelijken moest de import stilvallen. Zelfs in Europa zou de landbouwproductie meer gepolariseerd moeten worden.

Zelfs Mansholt, de vader van het Europees landbouwbeleid geeft het toe een jaar voor hij stierf (1995): "Het is een
onhoudbare toestand, een stroperige brei van belachelijke maatregelen. Een drama."

De oorsprong van het Europese landbouwbeleid – dat als voorbeeld gold voor de Verenigde
Staten en andere mogendheden – ligt in Nederland. Tijdens de naoorlogse rooms-rode
kabinetten krijgt de socialist Sicco Mansholt de taak Nederland van voedsel te voorzien. De
slogan luidt: ‘Nooit meer hongerwinter!’ ‘De grond behoort in handen van de staat’, vindt
Mansholt. Een land is pas soeverein als het zichzelf kan voeden. Met ‘kwantiteit’ als toverwoord.
De introductie van sovchozen krijgt Mansholt er niet door bij het rooms-rode kabinet-
Schemerhorn/Drees van net na de oorlog. Wel legt de socialist de tarweprijs vast op vijftig cent
per kilo. Om de markt van de buitenwereld af te schermen, zijn er invoerheffingen aan de
Nederlandse grens. Zo zet Mansholt de vrije markt buitenspel.

Omdat de prijzen van andere producten zich richten naar de graanprijs, houdt de minister indirect de hele binnenlandse
voedselmarkt in zijn greep.De productie schiet omhoog, dankzij de stabiele, hoge graanprijs. Het
loon voor de boer bestaat uit de kostprijs plus twintig procent. Dwingt de vakbond een
loonsverhoging af, dan is de staat verplicht ook de graanprijzen te verhogen.

‘De schaarste is veranderd in overvloed’, constateert Mansholt in 1953 tevreden. En de eerste
boterberg is een feit. Het wegwerken van die voorraden kost een fortuin. Pas wanneer Mansholt
bij de formatie van het kabinet-Drees IV een bedrag van 220 miljoen gulden vraagt voor
exportsubsidies, krijgt hij voor het eerst kritiek vanuit zijn eigen partij. Uiteindelijk neemt hij
genoegen met 175 miljoen gulden.1956 is Mansholts voorlaatste jaar in het kabinet.

In Europa alom gerespecteerd om het Nederlandse ‘landbouwwonder’, krijgt de minister de functie van
vice-voorzitter van de pas opgerichte EEG. Binnen vier jaar tijd bouwt hij zijn Nederlandse stelsel
van tariefmuren en interventieprijzen uit op Europese schaal: in 1962 is het Gemeenschappelijk
Landbouwbeleid (GLB) een feit.De overschotten stapelen zich na vijf jaar al op. De
wereldmarktprijzen liggen soms 75 procent lager dan binnen 'Fort Europa', met haar financieel
dichtgetimmerde buitengrenzen. De EEG is gedwongen producten met verlies te dumpen.
Roomboter en melkpoeder gaan onder het mom van voedselhulp naar Rusland en India, waar
lokale boeren hun markt zien instorten.

Mansholt is niet blind voor de gevolgen. Zijn Plan-
Mansholt van 1969 laat Fort Europa overeind; wél moet het productieareaal omlaag en voor de
helft van de Europese boeren hoopt Mansholt een afvloeiingsregeling te lanceren.Maar de
boeren voelen zich in het nauw gedreven. De rellen van maart 1971 in Brussel zijn vergelijkbaar
met de schermutselingen tijdens de WTO-toppen van vandaag de dag. En dan is er nog de lobby
van de agrarische bedrijven. Het Plan-Mansholt zet de winsten van de groeiende
voedselverwerkende multinationals en toeleveranciers op de tocht.Uiteindelijk gaat de
ministerraad akkoord met een aangepast Plan-Mansholt. Het hele subsidiestelsel blijft overeind,
met uitzondering van de productiebeperking.

De gevolgen hiervan zijn bekend. Het Europese landbouwbeleid kost jaarlijks zo’n 40 miljard
euro. Daarvan slokken de exportsubsidies ongeveer drie miljard op. Met dat geld worden
producten op de markt in derdewereldlanden gedumpt.
...
In 2003 heeft de EU het
Gemeenschappelijk Landbouwbeleid drastisch hervormd. Het overgrote deel van de subsidies
wordt ‘ontkoppeld’ van de productie, zodat boeren de vrijheid krijgen te produceren waar de
markt om vraagt. Aan die nieuwe ontkoppelde ‘beleidstoeslagen’ worden voorwaarden
verbonden op het gebied van milieu, voedselveiligheid en dierenwelzijn.De exportsubsidies zijn al
teruggebracht van 10 miljard euro begin jaren negentig tot 2,7 miljard in 2005. Volgens afspraak
zullen deze subsidies in 2013 vrijwel geheel zijn afgeschaft.

Hendrik Vos, hoogleraar Europese politiek en milieubeleid aan de Universiteit Gent:
V: Wat zijn de nadelen van liberalisering van het Europees landbouwbeleid.

HV: Het Europees landbouwbeleid staat onder druk van de wereldhandelsorganisatie en zal moeten geliberaliseerd worden maar zij heeft ook andere nadelen. Zij heeft geleid tot enkele crisissen zoals BSE, dolle koeien crisis, dioxine crisis, enzovoort. Zij leidt tot een manier van produceren die ook ecologisch deficitair is, waarbij volksgezondheid niet centraal staat. Het landbouwbeleid in Europa op dit moment komt er op neer: hoe meer dat je als boer produceert, hoe meer je krijgt. Dit leidt tot een zeer productie georiënteerde manier van beleid. Dit is iets wat enorm onder druk komt te staan vanuit consumentenbewegingen, vanuit de milieubeweging, vanuit de Derde Wereld beweging, vanuit de wereldhandelsorganisatie. De vraag is, in hoeverre is het nog zinvol dat Europa nog een landbouwbeleid heeft. Op dit moment is het zo dat ongeveer de helft van de Europese begroting gaat naar landbouw. Een bevolkingsgroep die maar een paar procent in de Europese Unie vertegenwoordigt; hierbij kan je de vraag stellen in hoeverre dit nog logisch is.

V: Maar moet er nog een specifiek Europees landbouwbeleid blijven bestaan?

HV: Ik denk dat het nuttig is dat Europa zijn landbouwbeleid blijft hebben. Indien je veilig voedsel wil, kwalitatief voedsel, wil je uit strategisch oogpunt je eigen voedselvoorziening in eigen handen houden. Je vindt enkele waarden zoals dierenwelzijn, enzovoort belangrijk; dan hangt hier ook een prijskaartje aan vast. Dus dat Europa een eigen landbouwbeleid heeft en dat er hier een behoorlijke hap uit het Europees budget naartoe gaat, lijkt mij verdedigbaar. Maar dat je hiermee markten in de Derde Wereld gaat ontwrichten, dat je enorme tolmuren gaat gaan opzetten, dat is iets wat niet houdbaar is. Vroeg of laat zal dit landbouwbeleid grondig moeten hervormd worden maar een land als Frankrijk gesteund door Spanje en voor een stuk ook Wallonië - want de breuklijn loopt ook door België - houden een hervorming tegen. De grote geldschieters dringen zeer sterk aan op een hervorming van het landbouwbeleid omdat zij het financieren en zij merken dat de grootste voordelen geconcentreerd worden in Frankrijk, Spanje en enkele zuiderse landen. Je zit hier in zeer moeilijke onderhandelingen en vandaag zal Frans Fishler, de Europees commissaris voor landbouw, opnieuw zijn hervormingsvoorstellen indienen en voorstellen, maar je zal blijvend verzet zien vanuit Frankrijk en Spanje. Om een meerderheid te vinden voor een hervorming is het nog altijd iets te vroeg.

Nog meer subsidies zoals door iemand gezegd, is natuurlijk uit den boze. Ik zeg ook niet dat je ze zondermeer moet afschaffen he.Wel moet je ze op een correcte manier toewijzen, en wel zo dat je kwaliteit boven kwantiteit prefereert. Want inzake kwantiteit kunnen wij toch niet concurreren met zuiderse landen. Geef daarentegen de mens de keuze tussen goedkope zuiderse producten of meer kwaliteitsvolle eigen producten. Maar ja, boeren passen hun productie niet graag aan helaas...

Avondland

Legacy Member
Mr. M zei:
waarom is er oorlog
voor het grootste deel omdat mensen er niet tege kunnen dat andere mensen anders denken dan hun (bv godsdienst, ik denk dat dit ook het meeste voorkomt), anders voor stukken land ofzo

ik weet goed genoeg dat er altijd oorlog zal zijn in deze wereld, gewoon omdat er teveel mensen zich superieur voelen aan andere mensen
ma da wilt ni zeggen dat ik niet tegen elk soort van leger mag zijn

ik zeg er ook bij: "spijtig genoeg is de wereld daar niet aan toe"

en gij hebt het niet onzin te vinden wat andere mensen denken, da ge daar ni mee akkoord zijt, kan k heel goed inkomen, maar door hoe gij nu denkt is het juist dat oorlog ontstaat
Hoe intelligenter de mens, hoe gevaarlijker en hoe verfijnder zijn oorlogsvoering. Leer ermee leven. :niceone:

multavici

Legacy Member
Myst!Q zei:
Hier zit volgens mij wel een 'MAAR' aan verbonden. En die 'MAAR' is imo een iets dat je niet over het hoofd mag zien.
Die importproducten mogen dan wel goedkoop zijn en het het mag ons meer opleveren MAAR de dag dat je afhankelijk wordt van importproducten alleen ben je met een gevaarlijk spelletje bezig. Zonder die 'belachelijk' hoge subsidies was de westerse landbouw allang vergaan en waren we nu al afhankelijk van de import en dat zou wel eens lelijke gevolgen kunnen hebben zeker als het land in kwestie zegt 'tis tijd van ons producten eens van een hoger prijsje te voorzien'.

Je bent hier imo met gevaarlijke stellingen bezig maar ik blijf het herhalen, dit is slechts mijn mening ;)
Mja afhankelijkheid is niet noodzakelijk slecht imo. Hoe meer economische samenwerking, economische afhankelijkheid van elkaar, hoe minder kans op oorlogen. Zo is de kans dat er hier in Europa een oorlog uitbreekt heel klein, alleen al omdat elk land hier economisch heel sterk afhankelijk is van de buurlanden. De globalisatie heeft er echt wel voor gezorgd dat het aantal oorlogen sterk verminderd is, vooral hier in de Westerse wereld.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan