Archief - Europees Unie leger

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Wil jij een EU gezamelijk leger.


  • Totaal aantal stemmers
    172
  • Opiniepeiling gesloten.

Karre

Legacy Member
Ik maak dit topic aangezien ik dit had gezegd in het topic "keuzes maken :<", maar ik wil die jongen zijn topic niet verpesten :p.

Wat ik dus voorstel, waarom gaan ze nu gewoon geen Europees Unie leger maken. We voeren al dezelfde munteenheid in, er zijn ook wetten die alle landen binnen de EU moeten opvolgen enzo. Dus waarom maken ze dan ook geen leger van de EU. Ik zie het nut eigenlijk toch er niet van in dat België para's enzo heeft aangezien zij toch zo goed als niets moeten doen, de VS doet het toch allemaal van tegenwoordig.

Ik heb dus ja gestemd.

Myst!Q

Legacy Member
Jamaar de threadstarter heeft het op het feit dat er een euro leger moet zijn zonder dat ieder land daarbij nog eens zijn eigen leger heeft.

Dat is wa de threadstarter bedoeld ;)

Kermit

Legacy Member
ik stem ja, in de hoop dat het dan wat minder gaat kosten, ik ben niet zo voor geldverspilling, ik ben ervan overtuigd dat veel budgetten meer dan gehalveerd kunnen worden (zoals defensie), sommigen zelfs helemaal afgeschaft (zoals cultuursubsidies), en anderen mogen dan eventueel wat meer, indien dit nodig lijkt (zoals onderwijs, tenminste een echte en nuttige investering voor de toekomst)

Karre

Legacy Member
Myst!Q zei:
Jamaar de threadstarter heeft het op het feit dat er een euro leger moet zijn zonder dat ieder land daarbij nog eens zijn eigen leger heeft.

Dat is wa de threadstarter bedoeld ;)
Inderdaad, ik leg het niet genoeg uit altijd precies.

NapalmBenny.

Legacy Member
Ik zient al voor me, veel militairen gaan uit de boot vallen, als ze een gemeenschappelijke taal moeten gaan aanleren.

Karre

Legacy Member
NapalmBenny. zei:
Ik zient al voor me, veel militairen gaan uit de boot vallen, als ze een gemeenschappelijke taal moeten gaan aanleren.
De dag van vandaag moet Engels / Frans toch al niet meer moeilijk zijn voor de mensen. Iedereen heeft leerplicht dus zal dus zeker wat kennis over deze talen hebben.

NapalmBenny.

Legacy Member
Careless zei:
De dag van vandaag moet Engels / Frans toch al niet meer moeilijk zijn voor de mensen. Iedereen heeft leerplicht dus zal dus zeker wat kennis over deze talen hebben.

Kom, het leger heeft een bepaalde niveaus, maar geloof me, de onderste niveaus hebben het echt niet gehad van scholing.

En europa is meer dan België alleen he, en België doet het dan nog vrij goed als het op talenkennis aankomt.

Handsome Hermit

Legacy Member
Kermit zei:
ik stem ja, in de hoop dat het dan wat minder gaat kosten, ik ben niet zo voor geldverspilling, ik ben ervan overtuigd dat veel budgetten meer dan gehalveerd kunnen worden (zoals defensie), sommigen zelfs helemaal afgeschaft (zoals cultuursubsidies), en anderen mogen dan eventueel wat meer, indien dit nodig lijkt (zoals onderwijs, tenminste een echte en nuttige investering voor de toekomst)
volledig mee eens.

ComputerVISTA

Legacy Member
Ik zie meer iets in een overkoepelend gezag maar elk lan z'n eigen leger waarin bepaalde zaken wel gestandariseerd zouden worden over elk leger van welk europees land dan ook.

Cron

Legacy Member
Ik ben tegen...

Als er 1 leger komt, en dienen top beslist om te gaan batteren dan moeten alle langen verplicht hun bijdrage doen, ook diegene die niet steunen.

Dat zou nogal voor ambras gezorgd hebben en de 2de golfoorlog...

Nu kunnen de landen die geld te veel hebben en mee willen, voor zichzelf beslissen.

De europese unie beslist zo al genoeg voor ons, ik ben niet tegen de europse unie maar ik wil ook niet te veel beslissingsmacht aan de EU overlaten.

Het is zo al erg genoeg dat de EU wetten kan maken (wat in strijd is met de trias politica) EU - Uitvoerende macht die daar in zit (ministers van bep landen gaan naar die top) uitvoerende macht mag geen wetten maken... Dat is voor de wetgevende macht).

Dat ze eerst eens een paar statutaire en organisatorische problemen oplossen voor ze aan een eigen leger denken.

TETTENMAN

Legacy Member
Als soldaat moet je frans/engels beheersen anders kom je gewoonweg niet binnen want anders zou dat nogal een probleem zijn bij van die internationale operaties dus de taal is geen probleem hoor jongentjes

vnz`

Legacy Member
Tegen. Door de EU verliezen de landen op zich meer en meer hun eigenheid qua cultuur/taal/...

pina

Legacy Member
vandelanotte heeft dat vorig jaar ook gezegd dat hij graag een europees leger zou zien.

spray-bunny

Legacy Member
Cron zei:
Het is zo al erg genoeg dat de EU wetten kan maken (wat in strijd is met de trias politica) EU - Uitvoerende macht die daar in zit (ministers van bep landen gaan naar die top) uitvoerende macht mag geen wetten maken... Dat is voor de wetgevende macht).

Dat ze eerst eens een paar statutaire en organisatorische problemen oplossen voor ze aan een eigen leger denken.
:offtopic:
Goh, dat klopt toch niet ze. Via de EU-verdragen stemmen de lidstaten in met het overdragen van een deel van de soevereine macht naar de supranationale en de 2 intergouvermentele pijlers. Het is waar dat de raad van de EU zelf initiatief kan nemen, en soms zelf kan wetten kan gaan invullen/maken, maar da's sowieso altijd met instemming van het parlement (via programmawetten, kaderwetten, volmachtwetten...). Da's een logische evolutie omdat het parlement nu eenmaal te traag werkt.
Da's trouwens geen specifieke eigenschap van de EU, dit is in zowat elke Europese democratische staat zo (in de vs weet ik niet-ik veronderstel van wel).
Als je trias politica echt strikt gaat interpreteren is geen enkele Europese staat democratisch. De machten moeten altijd wel samenwerken...
Dus de Raad van de EU kan wel wetten maken, maar dit is niet in tegenspraak met de gangbare interpretatie van de scheiding der machten.:offtopic:

edit: als iemand denkt dat het anders is mag hij natuurlijk altijd verbeteren.:)

ot: Ik ben voor een grote rol voor de Europese strijdmacht, maar da's nu nog veel te vroeg. De verdeeldheid tussen de lidstaten is te groot, waardoor de strijdmacht nooit inzetbaar zou zijn. De unanimiteit van beslissing zou eerst eens afgeschaft moeten worden, want de EU zit muurvast nu. Beslissingen zouden met een gewone meerderheid moeten genomen kunnen worden. Dan kunnen de instellingen en bevoegdheden van de EU verder uitgebreid worden. Het heeft geen nut de bevoegdheden uit te breiden als ze niet gebruikt kunnen worden.

NapalmBenny.

Legacy Member
TETTENMAN zei:
Als soldaat moet je frans/engels beheersen anders kom je gewoonweg niet binnen want anders zou dat nogal een probleem zijn bij van die internationale operaties dus de taal is geen probleem hoor jongentjes

Officieren moeten twee-talig zijn, de rest moet gewoon hun eigen taal kennen. Vlaamse en Waalse eenheden kan je niet zomaar bijeenstompen hoor.

GenesisX

Legacy Member
Als de EU zijn eigen leger heeft en elk land op z'n eigen geen meer, en enkele landen komen niet overeen met elkaar, maar ze hebben zelf geen leger maar, wat zou er dan gebeuren? Verzetten of weet ik veel. Chaos alom, nietwaar?

En wie zal het dan controleren? Een raad van verschillende landen? Welke landen? En als die dan nog niet eens overeenkomen (wat veelal het geval is)? Waar zijn ze gestationeerd? Zullen er dan geen vertakkingen komen als ze zich over heel Europa verspreiden? Bijvoorbeeld: het ene stuk van het leger gaat zich beter voelen dan het andere. Het gevolg moet je zelf maar bedenken.

;)

DeepKick

Legacy Member
pina zei:
vandelanotte heeft dat vorig jaar ook gezegd dat hij graag een europees leger zou zien.

Verhofstadt schreef erover in z'n boek De Verenigde Staten van Europa

Sprinkle Genie

Legacy Member
Kermit zei:
ik ben ervan overtuigd dat veel budgetten meer dan gehalveerd kunnen worden (zoals defensie), sommigen zelfs helemaal afgeschaft (zoals cultuursubsidies), en anderen mogen dan eventueel wat meer, indien dit nodig lijkt (zoals onderwijs, tenminste een echte en nuttige investering voor de toekomst)
yeah f*ck culture! :wtf:

ot: ik volg spray-bunny in wat hij zegt over de unanimiteitsregel; een eengemaakt leger invoeren zonder andere maatregelen door te voeren werkt natuurlijk niet. De EU is een totaalpakket!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan