Archief - Douane zaventem

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

gravendelver

Legacy Member
Zijn hier mensen die wat weten ivm de regels voor het importeren van electronica van een land buiten de EU? Ik bedoel dan vooral mensen die echte feiten weten en niet even hun mening zeggen :p . Persoonlijk ben ik nog nooit tegengehouden geweest, laatste keer kwam ik van NY en er zaten 2 ipods in mijn bagage. Ik vraag me nu af wat de sancties kunnen zijn als je betrapt wordt met iets wat je niet hebt aangegeven? Stel nu dat er 5 iphones in mijn bagage blijken te zitten die ik niet heb aangehouden, zal ik dan enkel de 21 procent btw hierop moeten betalen of kan ik hiervoor een sanctie krijgen (boete, in beslag genomen,...). Waarschijnlijk zien ze wat er in zit als het door de x-ray gaat terug in zaventem, wordt dit dan doorgelicht aan de douane waar ik dan vervolgens tegen gehouden wordt? Hoop dat ik hier wat duidelijkheid kan vinden want heb tot nu toe nog nergens een deftige uitleg gevonden.

[TFT]Poky

Legacy Member
douane scant toch niet echt met x ray?

Ik dacht da die gewoon de "gevaarlijke" vluchten int oog houden en dan random mensen uitpakken.

Xray is enkel voor security redenen dacht ik

gravendelver

Legacy Member
Leuk om te weten, dat vermindert de kans om gepakt te worden. Iemand die weet hoe het zit met hoeveelheden?

SoliD

Legacy Member
Wel strikt genomen geldt het voor elke import en hebben ze het recht om hierop belastingen te heffen. Belastingvrij verkeer is enkel mogelijk in de EU door ons vrij verkeer van goederen.

Dus als je pech hebt kunnen ze zelfs op die 1 ingepakte ipod/iphone/... belastingen heffen.

snake880

Legacy Member
gravendelver zei:
Leuk om te weten, dat vermindert de kans om gepakt te worden. Iemand die weet hoe het zit met hoeveelheden?
één iphone is voor persoonlijk gebruik dus daar doen ze wel niet zo moeilijk over. Zorg er wel voor dat hij niet verpakt in de doos zit, want dan valt het wel heel erg op. Steek hem gewoon in je zak zodat ze denken dat het je gewone gsm is. Als je er vijf koopt verandert dat de zaak wel. Dan zou je wel eens invoertaksen moeten betalen. Tenzij je natuurlijk met 5 personen reist. Dan kan iedereen er één bijhouden.

Arifiene

Legacy Member
Ze doen ad random steekproeven en die worden opgevoerd de laatste tijd.
Sanctie: BTW, invoerrechten + boete voor niet-aangeven.

SoliD

Legacy Member
Ohja, kijk naar het aankomstuur op Brussels Airport, als je in de late avond (nacht) aankomt is er meestal geen kat op de douane :)

[TFT]Poky

Legacy Member
en als ge tegelijkertijd met een vluvht uit afrika aankomt.
Worden meestal die mensen van AFrikaanse vlucht gecontroleerd (drugtrafiek etc is beetje belangerijker dan iemand die 5 iphones meebrengt)

Ik zelf heb al laptop, ipod,... meegebracht vanuit de VS ben nooit gecontroleerd geweest op Zaventem.

Meestal hebben we problemen bij het binnenkomen van de VS, wij nemen altijd chocolade mee voor de familie maar deze is al een paar keer op "misterieuze" wijze verdwenen

gravendelver

Legacy Member
Arifiene zei:
Ze doen ad random steekproeven en die worden opgevoerd de laatste tijd.
Sanctie: BTW, invoerrechten + boete voor niet-aangeven.

Hoe zeker ben je hiervan? Van de btw ben ik op de hoogte, dat is het probleem niet, invoerrechten moeten hierop normaal niet betaald worden. Maar een boete voor het niet aangeven? Ben je hier zeker van?

CyberOps

Legacy Member
dat van die steekproeven klopt. zelf al meegemaakt :)
Boete zal wss ook wel kloppen. Ik dacht dat eens gezien te hebben in "Het leven zoals het is: luchthaven"

gravendelver

Legacy Member
De vraag is natuurlijk hoe hoog die boete is :). In Nederland heb je gewoon de site www.douane.nl maar in Belgie vind ik echt niets terug. Iemand die hier een officiele website van kent of een nummer dat ik kan bellen?

[F6]_Z_

Legacy Member
Zelf al een paar keer goe op reis geweest, nog nooit bij aankomst in Zaventem een probleem gehad. Ik ben zelf altijd verbaasd hoe weinig controle bij aankomst.

Ik zou gewoon maken dat hij niet meer in originele verpakking zit, en moffel die verpakking dan maar wat weg.

In andere landen zoals argentinie heb ik toch ergere dingen gezien, daar bij het verlaten van de luchthaven grondige controle van alle bagage. Mensen met pindanoten, extreem grote zakken paprikapoeder en andere dingen, allemaal in containers. Ik was blij dat ik doorgeraakt ben met mijn nutella pot choco en megaveel chocolade.

slash

Legacy Member
Ik denk da ge rond 150€ moogt binnen brengen.
Ik vraag mij wel af hoe ge da moet aangeven. Ge gaat toch nie na uw landing naar de douane gaan en daar zeggen wa ge allemaal hebt meegebracht.

gravendelver

Legacy Member
Je mag tot 175 euro meenemen, voor iets aan te geven moet je normaal gewoon via een andere uitgang gaan.

Gromme

Legacy Member
Een vriend van me heeft jachtmessen en dergelijke laten overkomen vanuit China. En nu heeft de douane hem een verplicht uitnodiging gestuurd om langst te komen omdat ze zelf die doos blijkbaar niet mogen openen zonder dat hij erbij is. Spanning allom.

gravendelver

Legacy Member
Is het niet zo dat als ze je tegenhouden ze eerst nog vragen of je iets aan te geven hebt? En dan dus nog steeds kunt zeggen wat je mee hebt?

Vordesh

Legacy Member
Vraagt aan die mensen die zo graag hunne iphone hebben om die invoerkosten ook te betalen? Of ist om hier random door te verkopen .. goe bezig dan :sop:

Arifiene

Legacy Member
gravendelver zei:
Hoe zeker ben je hiervan? Van de btw ben ik op de hoogte, dat is het probleem niet, invoerrechten moeten hierop normaal niet betaald worden. Maar een boete voor het niet aangeven? Ben je hier zeker van?

Ja daar ben ik zeker van. Iets niet aangeven is namelijk strafbaar, hence wordt er een boete op gesteld, de tarieven zullen wel in desbetreffende wet staan. Ik heb geen tijd om die op te zoeken, srry.

edraket

Legacy Member
iPhone kopen

Wij lieten de iPhone door Vincent Everts vanuit de VS meenemen en waren daarmee het goedkoopste uit: geen verzendkosten, geen douanekosten en geen btw. Voor de 8GB-versie ben je dan 599 dollar kwijt, omgerekend 440 euro.

De mogelijkheden op een rijtje:

* Laten meenemen uit de VS, niet aangeven, gewoon doorlopen: 440 euro.
* Laten meenemen uit de VS, wel aangeven: 539 euro.
* Laten meenemen uit de VS, niet aangeven, maar wel gesnapt worden: 796 euro.

De invoerkosten zijn 19% BTW plus 3,5% invoerrechten, dus in totaal 22,5% over het aankoopbedrag. Wanneer je bij aankomst in Nederland “vergeet” aangifte te doen bij de douane word je een schikking aangeboden ter grootte van 50% van de ontdoken belasting. Je moet in dat geval de aankoopprijs van de meegebrachte goederen vermenigvuldigen met een factor 1,83 en dat is behoorlijk prijzig! Houd er bovendien rekening mee dat veel Amerikaanse staten een eigen btw-variant in rekening brengen: sales tax. Deze sales tax kun je met een speciaal formulier terugvragen.

http://www.iphoneclub.nl/review-apple-iphone-in-nederland-deel-1/


Zelf komt mijn iphone dinsdag toe, wordt meegebracht door de broer van een vriend, ik laat hem aangeven, wat op ongeveer 350€ komt

aXl_

Legacy Member
gravendelver zei:
Is het niet zo dat als ze je tegenhouden ze eerst nog vragen of je iets aan te geven hebt? En dan dus nog steeds kunt zeggen wat je mee hebt?

de doorgang van de douane is verdeeld in 2 gangetjes. Boven het ene staat "niets aan te geven" en boven het andere "aangifte"...als ze u tegenhouden terwijl je door het gangetje "niets aan te geven" loopt moeten ze u volgens mij niets meer vragen want dat impliceert dat je van plan was om niets aan te geven :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan