Archief - Denkbeeldig ziek ?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

satanreleased

Legacy Member
Hallo iedereen , het is al heel heel heel lang geleden dat ik nog eens iets heb gepost op de algemeene forum, en dat voel eens leuk aan om het nog eens te doen .
Vandaag kom ik met een dilema of beter gezegd een rare vraag voor, ik zou er ook niet aan twijfelen om te geloven dat niemand erop zal kunnen antwoorden op de slot vraag , maar het is een discussie waard .

hier komt mijn verhaal .

Ik heb al sinds een heel lange tijd een goeie vriend , iemand waar je heel goed mee kan spreken , afgestudeerd psychology en ook en groote muziek liefhebber zoals mij . Dus de conversaties springen de lucht in als we samen komen .Allemaal goed en wel .
Maar er is iets pluis bij deze persoon .De laatste 2 jaar heb ik enkel kunnen horen dat hij zich slecht voelt .

Het begin van de symptomen:

1, Mijn beste vriend heeft 1 jaar geleden last gehad van reflux , medicamenten hielpen niet om zijn zuur gehalte en brand gevoel te verminderen , wat resulteerde in een operatie van de maag , waarbij ze een knobbel steken zo dat er nieks meer naar boven kan komen .Uiteindelijk kan hij zelfs niet meer braken .

2, Hij heeft last van zijn rechter oor , en soms bloedingen in zijn keel bij het spugen achter dat hij zijn tanden poetst , en hij zegt dat het zijn tandvlees niet is .De dokters vinden nieks bij de onderzoek .

3, Hij heeft uitslag op zijn huid , op zijn buik en rug , roode pikkeltjes en cirkeltjes .
Hij is naar een huidspecialist gegaan , en daar resulteert het dat het een infectie is . Hij krijgt antobiotica en de boel ga weg , maar het komt weer na 2 weken achter zijn behandeling .

4, De laatste tijd is hij vermagerd,hij is praktish vel over been geworden in 4 maanden tijd , en toch eet hij zoals een normale mens .

5, De laatste maand ( vorige week ongeveer ) had hij het gevoel dat hij ging flauwvallen , meerdere maals op een dag , maar hij fiel niet flauw .
We kennen bijna allemaal het gevoel van flauw vallen , de fameuse zwart gordijn voor de ogen , en een tunnel effect .

6, Hij claimt ook last te hebben van zijn geslachts deel,pijn bij urineren of sexueel contact, waarbij de dokters nieks zien die abnormaal is .

7, vorige maand heeft hij zich laten testen op SOA's in het universiteit van Gent en daaruit is het antwoord dat hij geen enkele geslachts ziekte heeft .

8, Hij heeft een verleden van manisch depresief te zijn , maar hij heeft zich zelf uit de put kunnen trekken .Dus hij heeft een sterk karakter om voor zen eigen te zorgen .

Het verhaal van mij derbij , Ik heb een onderzoek gedaan op het internet , verschillende psychiatry tot parapshycology websites bezocht en door gelezen.En nergens vind ik zijn symptomen weer .
Wat mij nog meer paf laat staan is dat zelfs de dokters van de universiteiten van Gent en Leuven zeggen dat hij gezond is . Ze hebben hem doorwezen naar een soort dokter die zich specialiseerd in geestelijke ziektes en lichamelijke ziektes, die persoon zegt dat er nieks mis is met zijn verstand en noch lichaamelijk , en dat hij zelfs zijn dochter mocht neuken ....raar maar waar , de dokter sprak zo .

Alle dokters die hij heeft bezocht :
Huis dokter
Uroloog
psychiater
huid specialist
Neus , keel en oor specialist
universieit van leuven
universiteit van gent

En de lijst ga zo verder, met verschillende dokters gespecialiseerd in vanalles en nog wat .

de vragen:

Bestaat er een mogelijkheid dat iemand dit zichzelf kan aandoen , in een vorm van zelf mutilatie ?.Ik weet dat auto mutilatie besta in de psychiatrie boek

oftewel , Is het een feit dat iemand zijn denkbeeldige ziekte kan waar maken.
Bijvoorbeeld, hij denkt dat hij pijn heeft in zijn geslachts deel ,en daad werkelijk begin het pijn te doen achter een tijdje ? ' deze vraag zal dan meer naar de parapsychology liefhebbers gaan.

mijn feiten:

Ik heb de roode puntjes en cirkels gezien op zijn buik en rug .
Hij is aanzienlijk vermagerd in 4 maanden tijd .
Hij vertoond wel een vorm van persoonlijkheids verwisseling , en hij schommelt van happy naar sadness in 30 minuten .

Dat was mijn uitleg over ik en een goeie vriend die ik graag weer happy zou willen zien .
Gelieve de geprekken hier clean te houden .
Idee's over studies of ervaringen mogen jullie hier neer schrijven . en Dank u voor dit te lezen .

boogje

Legacy Member
Even een voetnoot hier bij :

Slechts 30% van medicatie werkt ook. De overige 70% maakt gebruik van het place-bo effect. We stellen een pilletje nemen gelijk aan beter voelen en genezen, waardoor er een stof vrijkomt in de hersenen die ons beter doet voelen. énorm veel medicatie die de dokter voorschrijft bevatten 0,0 genezende stoffen, maar doordat wij dénken dat ze een functie, een nut hebben, genezen we een beetje onszelf.

Als je dat weet, dan kan het omgekeerde ook waar zijn.

SweetEmmaRose

Legacy Member
Tuurlijk, vrouwen kunnen zelfs schijnzwangerschappen hebben, met melkklieren en al.
Paranoia da ge misschien ooit iets serieus kunt voorhebben en dus op alle symptomen focust.
Als ge aandacht zoekt (andere redenen zijn ook mogelijk, ik ken uw vriend ni :)) dan kunt ge het wel zo ver laten gaan, denk ik. (dokters, specialisten, medicatie etc)

Also, de tekst is echt lastig om te lezen.

gerco

Legacy Member
boogje zei:
Even een voetnoot hier bij :

Slechts 30% van medicatie werkt ook. De overige 70% maakt gebruik van het place-bo effect. We stellen een pilletje nemen gelijk aan beter voelen en genezen, waardoor er een stof vrijkomt in de hersenen die ons beter doet voelen. énorm veel medicatie die de dokter voorschrijft bevatten 0,0 genezende stoffen, maar doordat wij dénken dat ze een functie, een nut hebben, genezen we een beetje onszelf.

Als je dat weet, dan kan het omgekeerde ook waar zijn.

30% is wel heel weinig. :oink:

Maar om te antwoorden op de TS: Het is volgens mij een heel moeilijke situatie. Geen enkele dokter/specialist vindt wat er mis is, maar als het is zoals dat boogje hierboven zegt dan wordt het volgens mij zeer moeilijk. Want je moet die persoon dan gaan zeggen dat het eigenlijk wel eens allemaal in zijn hoofd zou kunnen zitten en ik denk dat de kans dat hij/zij dit wilt aanvaarden vrij klein en als hij/zij het wilt aanvaarden zal het nog een hele tijd duren voordat alles terug in orde is.

Maar ik wens je alvast veel sterkte toe! :hug:

denkimi

Legacy Member
boogje zei:
Even een voetnoot hier bij :

Slechts 30% van medicatie werkt ook. De overige 70% maakt gebruik van het place-bo effect. We stellen een pilletje nemen gelijk aan beter voelen en genezen, waardoor er een stof vrijkomt in de hersenen die ons beter doet voelen. énorm veel medicatie die de dokter voorschrijft bevatten 0,0 genezende stoffen, maar doordat wij dénken dat ze een functie, een nut hebben, genezen we een beetje onszelf.

Als je dat weet, dan kan het omgekeerde ook waar zijn.

dat is niet helemaal correct. 99% van de medicatie die op de markt is werkt wel, maar niet bij iedereen. daarom dat er meestal ook veel soorten medicatie bestaat voor 1 zelfde ziekte. in feite zou ge ze allemaal moeten uitproberen om te zien of en welke er werken bij u.

maar ge hebt in feite toch gelijk als het gaat over genezende stoffen: de meeste geneesmiddelen lossen u ziekte niet op, ze gaan alleen de symptonen tegen. u lichaam lost de rest dan wel zelf op

Guard

Legacy Member
vergeet ook niet dat sommige ziektes nog niet eens zijn ontdekt.
allejaa, hiermee bedoel ik dat hij misschien een heel zeldzame samenloop heeft van ziekte's die dan een soort eigen ziekte zijn.
(raar uitgelegt, sorry)

satanreleased

Legacy Member
SweetEmmaRose zei:
Tuurlijk, vrouwen kunnen zelfs schijnzwangerschappen hebben, met melkklieren en al.

Dat kan ik om eerlijk te zijn nog begrijpen,een persoon kan inderdaad iets in zijn hoofd steken waardoor er meer hormonen aangemaakt worden .Zoals vrouwelijke hormonen " bij de gevoelige vrouwen" kan inderdaad een schijnzwangerschap plaats vinden .

Maar ik denk niet dat iemand een bacterie kan inbeelden en dervan ziek kan worden .Daarmee wil ik ook niet zeggen dat het onmoogelijk zou zijn , ik spreek men eigen tegen nu .
Het is wel waar dat iedereen bepaalde bacteries mee draagt , en sommige kunnen dan ook een uitbarst doen , en bij het 1 of ander manier zou het kunnen dat de persoon deze uitbarsting kan stimuleren .

satanreleased

Legacy Member
Guard zei:
vergeet ook niet dat sommige ziektes nog niet eens zijn ontdekt.
allejaa, hiermee bedoel ik dat hij misschien een heel zeldzame samenloop heeft van ziekte's die dan een soort eigen ziekte zijn.
(raar uitgelegt, sorry)

Het is dan ook een moeilijke thread en ook interesant voor iedereen .
dus je moet je niet excuseren voor de moeilijke uitleggen .

SweetEmmaRose

Legacy Member
satanreleased zei:
Dat kan ik om eerlijk te zijn nog begrijpen,een persoon kan inderdaad iets in zijn hoofd steken waardoor er meer hormonen aangemaakt worden .Zoals vrouwelijke hormonen " bij de gevoelige vrouwen" kan inderdaad een schijnzwangerschap plaats vinden .

Maar ik denk niet dat iemand een bacterie kan inbeelden en dervan ziek kan worden .Daarmee wil ik ook niet zeggen dat het onmoogelijk zou zijn , ik spreek men eigen tegen nu .
Het is wel waar dat iedereen bepaalde bacteries mee draagt , en sommige kunnen dan ook een uitbarst doen , en bij het 1 of ander manier zou het kunnen dat de persoon deze uitbarsting kan stimuleren .

Nee, dan heb ik het ook niet over een bacterie of virus, maar over het fauwvallen, afvallen, pijn aan geslachtsdelen, manish depressief etc.
Als je het kan bewijzen is het niet meer ingebeeld hé :)

satanreleased

Legacy Member
SweetEmmaRose zei:
Nee, dan heb ik het ook niet over een bacterie of virus, maar over het fauwvallen, afvallen, pijn aan geslachtsdelen, manish depressief etc.
Als je het kan bewijzen is het niet meer ingebeeld hé :)

Wel hij heeft het een beetje opgegeven , de laatste tijd wilt hij zelfs niet meer naar een dokter gaan .Ik heb het gevoel dat ik hem aan het kwijtspelen ben .

De universiteiten in Belgie zijn ook heel selectief op wie ze daadwerkelijk willen helpen .Er is zelfs een wacht lijst !

Het flauwvallen kan even goed ingebeeld zijn zoals bij sommige vormen van psychosen , afvallen terwijl je gezond eet 3 maal per dag , en dan nog bio voedsel is raadselachtig. Pijn aan de geslachtsdelen en de dokters die daar nieks verkeerds zien in zijn onderbuik is ook raar .
Testen op SOA's bracht ook nieks uit .

Een persoon zou algauw echt denken dat het in zijn hoofd is .
Zijn moeder heeft het hem trouwens gezegd dat het zou kunnen dat het in zijn hoofd zit . Zij is buiten gevlogen voor ze haar zin kon afmaken .

satanreleased

Legacy Member
Iemand die werkloos is en die geniet van een volle dop en die mooie alleen woont op een apartement met een vette tv , draaie tafels en noem maar op kan volgens mij geen bergen stress hebben .

Ik heb een huis 2 lopende leningen , een kind van 4 maanden oud een werklose vrouw , een full time job bij de post asl fakteur en dan nog eens computers herstellen voor mensen .... ik denk dat ik stress heb in zijn plaats :p

Maar elk persoon heeft een andere manier om zijn burnout te verwerken .
Ik sla bijvoorbeeld met mijn vuist op een betonnen muur , en mag dan naar de dokter .

w00tw00t

Legacy Member
satanreleased zei:
Iemand die werkloos is en die geniet van een volle dop en die mooie alleen woont op een apartement met een vette tv , draaie tafels en noem maar op kan volgens mij geen bergen stress hebben .

Wil niet zeggen dat em geen stress kan hebben. Of je nu rijk of arm bent, stress is een ziekte die iedereen heeft.

Het is perfect mogelijk dat hij zichzelf de afgrond in jaagd. Er bestaan taalloze voorbeelden van gevallen waarbij mensen hun eigen van binnen laten 'wegrotten'.
Ofwel heeft hij een onbekende ziekte maar de kans hiervoor is miniem?

chosen1

Legacy Member
kheb zo 2 maanden met een 'ziekte' rondgelopen die er eigenlijk niet was dus het kan zeer zeker.

enige wat helpt is terug geloven dat het goed gaat en dat alles in uw hoofd zit en dat is niet zo evident.

Killer Queen

Legacy Member
Amai. Ik ben normaal niet de persoon om opmerkingen te maken over zulke dingen, maar Jezus Christus Maria Jozef, in deze thread wordt er wel stevig tegen alle grammatica- en spellingsregels ingegaan :|

Maar goed. Het is moeilijk om vast te stellen of je door aan iets te denken het waar maakt
óf dat je vatbaar bent voor iets en het vaak hebt en er dus vaak aan denkt, of snel aan begint te denken bij het kleinste symptoom...

Zelf kom ik nu uit een periode waar ik door medicijnen overgevoelig was geworden aan o.a. caffeïne waardoor ik dus een hogere hartslag kreeg en vreemd genoeg mijn bloeddruk viel, wat dus ook resulteerde in een gevoel van flauw te vallen. Maar niet met zwart worden voor de ogen en tunnelvisie, eerder het gevoel dat ik neerzeeg terwijl het evengoed kon zijn dat ik zat, heel beangstigend. Als je je zo voelt vallen dan begin je plots te panikeren, wat het echt nog erger maakt. Soms begon het gewoon door er aan te denken. Heb dat toen gegoogeled op symptomen en kwam uit op hyperventileren. Niet onlogisch dacht ik, want als je voelt dat je draaierig en misselijk wordt probeer je meer lucht op te nemen door sneller en dieper te ademen (wat ik dus ook effectief deed). Maar dan krijg je dus misschien net te veel zuurstof binnen. Dus als ik me nog zo eens slecht voelde probeerde ik oppervlakkiger te ademen. Imaginair of niet, het hielp. Denk eigenlijk wel dat ik soms ook te snel 'spoken' zie...

't Is wel vreemd hoe de hersenen op het lichaam kunnen inwerken.

Troj

Legacy Member
Er bestaan inderdaad psychiatrische stoornissen die als "denkbeeldig" worden benoemd. Daar zit echter een stevige negatieve connotatie aan vast. Het is immers zo dat bij veel van deze mensen het besef dat ze eigenlijk gezond zijn, er gewoon niet is. Dit zijn mensen die helemaal niet simuleren, maar overtuigd zijn echt ziek te zijn en daar niet van af te brengen zijn, zoals onder andere de bij de conversiestoornissen of de hypochonders. Zo zijn er mensen die er van overtuigd zijn verlamd te zijn aan hun rechterarm, maar wanneer ze automatische bewegingen uitvoeren (bvb. een aanval afweren) die arm toch gaan gebruiken, en zich daarna hier niets meer van herinneren.

Als ik uw beschrijving zo lees zijn er twee mogelijkheden: ofwel heeft hij een combinatie van bepaalde ziektes die zijn beeld verklaren en is er niks mis met zijn psyche, ofwel heeft hij inderdaad last van een psychiatrische stoornis. Dat laatste lijkt mij echter wat twijfelachtig, omdat dokters vaak ook weten wanneer een wonde of aandoening self-inflicted is, of wanneer iemand simuleert. Ze worden daar ook op getraind. Na al de dokters die hij geconsulteerd heeft zou er op z'n minst eentje dat moeten opgemerkt hebben als dat zo was.

Om uw vragen te beantwoorden: er bestaan stoornissen waarbij iemand zichzelf of anderen bepaalde zaken kan aandoen, zelfs onbewust, maar dat zijn vrij extreme gevallen en die komen niet veel voor.

Een denkbeeldige ziekte waarmaken is eigenlijk een fabeltje, maar er bestaan dus wel stoornissen waarbij iemand zo overtuigd is dat hij wel degelijk gelooft dat zijn symptomen voorkomen, terwijl die er objectief gezien niet zijn.

Ik zou als ik van jou was m'n vriend steunen zonder ervan uit te gaan dat hij het zichzelf aandoet of aan het simuleren is.

Preske

Legacy Member
als het zelf-aangedaan is zullen de dokters dat wel merken. Then again, misschien is het wel zo en zeggen ze het hem niet (aangezien hij het toch zou ontkennen)

- dat van die huidaandoening = neemt hij zijn antibiotica wel goed? en houdt hij de kuur wel vol? Indien ja, dan kan het van een chronische aard zijn en moet de behandeling aangepast worden.
- bloed in mond = is hij wel absoluut zeker dat het niet van zijn tandvlees komt? lijkt me raar dat het enkel dan voorkomt.
- gevoel van flauwvallen/vermageren. = heeft misschien iets met elkaar te maken, ben je er zeker van dat hij (voldoende) eet? zijn er getuigen die dat kunnen beamen? of moet je hem op zijn woord nemen. Aangezien hij zoveel bij de dokter gaat, zouden ze wel merken moest hij iets mankeren in zijn bloed. (worst case scenario, hersentumor)

-Helld0g-

Legacy Member
satanreleased zei:
Bestaat er een mogelijkheid dat iemand dit zichzelf kan aandoen , in een vorm van zelf mutilatie ?.Ik weet dat auto mutilatie besta in de psychiatrie boek

oftewel , Is het een feit dat iemand zijn denkbeeldige ziekte kan waar maken.
Bijvoorbeeld, hij denkt dat hij pijn heeft in zijn geslachts deel ,en daad werkelijk begin het pijn te doen achter een tijdje ? ' deze vraag zal dan meer naar de parapsychology liefhebbers gaan.

niet echt psychiatrisch maar wel de rare werking van ons lichaam:

ik denk van wel, het stomste voorbeeld maar och zo duidelijk dat ik van mezelf kan geven: Tikte met mn arm tegen een uitlaat en er kwam een blaar op, heel normaal zou je zeggen, behalve dat de uitlaat koud was... en het niet de eerste keer was dat ik me zo deftig zou verbranden aan iets, waardoor mijn lichaam zichzelf al aan het beschermen was?? (ge denkt mss BS... ma twas zo, toch raar op staan kijken op mn rode arm :crazy: )

kan me voorstellen dat het veel erger kan zijn als er mss ergens iets in de hersenen niet helemaal juist is

boogje

Legacy Member
den-kimi zei:
dat is niet helemaal correct. 99% van de medicatie die op de markt is werkt wel, maar niet bij iedereen. daarom dat er meestal ook veel soorten medicatie bestaat voor 1 zelfde ziekte. in feite zou ge ze allemaal moeten uitproberen om te zien of en welke er werken bij u.

maar ge hebt in feite toch gelijk als het gaat over genezende stoffen: de meeste geneesmiddelen lossen u ziekte niet op, ze gaan alleen de symptonen tegen. u lichaam lost de rest dan wel zelf op

Die 2 kwesties staan min of meer los van elkaar. Medicatie voor griep is enkel "medicatie" die door conditionering ons aanleren dat ze werken, hoewel dat niet klopt. Ik zeg uiteraard enkel wat ik heb gelezen en gehoord uit enkele onderzoeken. Het is niet alsof ik het écht zeker weet :)

opblaasbare WC

Legacy Member
Hypochondrie: ingebeelde ziekten, is een voorkomende ziekte binnen de psychiatrie. de patient beseft dit natuurlijk zelf niet. Komt veel meer voor als je denkt, veel hoofdpijnen en rugklachten zijn hiervan de oorzaak. men schat ze op 30 a 50%

Je geest kan het lichaam beinvloeden, in beide richtingen, dus als hij zwaar psychologische problemen heeft kan hem dat ook fysiek verzwakken
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan