Archief - degelijke oordoppen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Desjelle

Legacy Member
Ik kan iedereen maar aanraden om die oordopjes te gebruiken wanneer je naar dancings of fuiven gaat. 10 Jaar in het weekend in dancings gewerkt en mijn gehoor is er echt niet op verbeterd hoor. :s De fun is er vlug af wanneer je (bijna) constant moet uitleggen waarom je niet goed meer hoort.... :(

balbe

Legacy Member
Ik moet er ook dringend om gaan. Vorige week bij het draaien heb ik alles wat te hard open gezet en heb het toch een paar dagen gevoeld!
Maar is het beter om naar Laperre te gaan of naar zo'n zelfstandige gehoorwinkel want imo is Laperre toch vergelijkbaar met Pearle maar dan voor de oren
Ne zelfstandige zei me zelfs dat het tussen de 200 en 750 zou gaan. het goedkoopste is dus al ineens 50€ boven dat van Laperre?

savaasj

Legacy Member
Ik heb vroeger industriele doppen gehad (die vooral in fabrieken gebruikt worden). Deze filterden vooral hoge tonen weg, met als resultaat dat ik op een festival niet veel meer als bass hoorde. Die doppen hebben toen 40 euro ofzo gekost (op maat gemaakt, waren harde doppen).

Nu heb'k zachte van ongeveer 200€. Speciaal voor muziek. Ze dempen ongeveer -15db. Fenomenaal verschil !!!. Muziek klinkt mét doppen zelfs beter als zonder. Goeie kameraad heeft er zich zo ook gehaald. Hij wou geen doppen maar deed het toch voor z'n gehoor. Em heeft er spijt van dat hij ze nooit eerder gehaald heeft.

Mijn advies: Ga naar een gehoorcentrum bij u in de buurt (waar ze ook hoorapparaten etc hebben) en zijt bereid om 150-200 € uit te geven. Uw oren krijgt ge maar één keer in uw leven ...

Wilt ge er geen geld aan geven: gebruik dan gele plugskes ...

Naughty dog

Legacy Member
Domme vraag misschien, maar met die oordopjes, zal ik dan m'n mate duidelijk horen praten of ni? :p

wouter_dc

Legacy Member
Jup, naart schijnt wel, zelfs beter zegge ze. Ik heb er toch nog niks van gemerkt dattik tegen iemand aant praten was die niets hoorde :p

Dr. Doezel

Legacy Member
Naughty dog zei:
Domme vraag misschien, maar met die oordopjes, zal ik dan m'n mate duidelijk horen praten of ni? :p

duidelijker


Ik heb er ook van laperre. :)

JackM

Legacy Member
mss ook es overwegen.

maar is het niet zo dat die dingen eerder beschermen tegen slechte geluidsfrequenties dan tegen het volume?
of heb ik dat mis op? :x
want mij lijkt het wel beter om van die dopjes te dragen als ek soms op van die fuiven loop waar dat het geluid zodanig slecht geregeld staat dat sommige hoge tonen er slecht en vervormd uitkomen dat het mij logisch lijkt dat uw gehoor er geen goed aan heeft.
want soms gebeurt het ook dat het geluid goed zit en niet overdreven luid staat, is het dan ook de bedoeling van die aan te hebben?

Terrorist_Hell

Legacy Member
Gewone earplugs kunnen omgevingsgeluiden dof laten klinken, terwijl professionele (custom) earplugs gewoon het geluid x-aantal dB cancellen, zonder dat er een doffe klank bij komt kijken. Hangt gewoon van je eigen voorkeur af, hoe dan ook zijn gewone earplugs superieur in 't aantal dB dat ze cancellen.

Zie hier voor meer uitleg.

Dieleman_F

Legacy Member
Zo'n waxachtig bolletje dat je eerst een beetje moet rollen en opwarmen in je handen om dan in je oor te stoppen, zijn dat eigenlijk goeie oordoppen?

Terrorist_Hell

Legacy Member
Bedoel je deze? Die moet je idd gewoon fijn drukken, je oor langs boven optrekken en dan in je gehoorgang stoppen. Normaal gezien moeten ze schuin naar boven wijzen, en mag er slechts en klein deeltje uitsteken om optimale dB-onderdrukking te hebben.

Dieleman_F

Legacy Member
Ik zou het eigenlijk niet weten, want ze zijn wit :p

Maar ze zitten in watte ofzo, en daar trek je ze uit en dan doe je dus wat ik al zei, je kan ze meerdere keren gebruiken, maar ook gewoon als eenmalig gebruik zien.

Cycloon

Legacy Member
Mss wordt het eens tijd dat discotheken en fuiven enzo eens allemaal hun speakers op wat minder decibels laten draaien. Over het algemeen staan die toch veel te luid, en zo moet niemand oordopjes indoen.

democracy02

Legacy Member
als je nog maar 1 à 2 weken schade hebt aan u gehoor, raad ik aan om toch zeker een maand of twee niet meer naar luide muziek te luisteren en alle feestjes of optredens te vermijden. ook zeker niet met hoofdtelefoon of oordopjes luisteren naar muziek (hoe stil ze ook mag staan)

als je je oortjes kort na het moment van schade de kans geeft om te rusten,
bestaat de kans dat ze zich alsnog voor een groot stuk of volledig kunnen herstellen.

oordopjes enzo, da helpt wel een beetje maar nie voldoende om je oren de rust te geven die ze nodig hebben om te herstellen.
mijn oren zijn ook beschadigd en met oordopjes doen ze op feestjes nog altijd pijn & wordt er nog altijd schade bijgemaakt...

dus ik zou eerst een maand of 2 volledig rust, en daarna alleen met oorbescherming na luid muziek gaan.
en nooit meer met hoofdtelefoons/oordopjes muziek luisteren.

onbeschadigde oren zijn een leuke luxe,
ma zoals gezegd is da iets da ge alleen maar beseft eens het te laat is :p

Annun

Legacy Member
In Zwitserland zijn daar naart schijnt (terecht) streng op. Ze hebben daar decibelmeters hangen die automatisch de stroom afschakelen indien de muziek te luid staat.

tides

Legacy Member
Ik heb onlangs een paar earprotex oordopjes gekocht voor 36euro, het zullen zeker niet de beste zijn maar tot ik betere kan betalen hou ik het daar voorlopig bij.

Maar mijn oren zijn idd ook niet al te goed meer, vooral in mijn linkeroor hoor ik zeer vaak een ruis, wat ik vroeger niet had :(

bludgeoned

Legacy Member
Waar heb je die gekocht en welke zijn het
EARProtex ERX-MS of ERX-20 hifi performance
Edit: Vind hier net een post van je waarin staat "earprotex ERX-20 oordopjes, die hebben mij 35 euro gekost (gekocht bij Piens)" dus weet ik het antwoord op mijn vraag al.

Doggiedog

Legacy Member
democracy02 zei:
en nooit meer met hoofdtelefoons/oordopjes muziek luisteren.
Is die "nooit" niet een beetje overdreven? Ik luister regelmatig eens naar mijn mp3-speler via dopjes, en daarop staat dat wanneer het geluid op het maximum wordt gezet, uw gehoor permanent beschadigd kan raken (wel duh ...). Die maximum komt overeen met het cijfer 40 en zet ik alleen op wanneer ik mijn mp3-speler verbindt aan boxen (anders komt er bijna geen geluid uit, de boxen zijn niet van de beste kwaliteit), meestal luister ik naar volume 12 in normale omstandigheden, in het verkeer kan dat oplopen tot 17. Op die manier kan ik nog altijd het verkeer horen zodat ik kan horen of en waar er voertuigen afkomen. Wanneer ik achter mijn computer een filmpje kijk zet ik mijn koptelefoon ook op.

Ik heb er achteraf nog nooit last van gehad, geen pieptoon, nix. Ik bedoel dan wel een pieptoon specifiek veroorzaakt door zo'n oordopjes of koptelefoons, ik probeer hier niet te zeggen (oké, oké, denk maar: stoeffen) dat ik nog nooit een pieptoon in mn oren heb gehad, want dat klopt toch niet, ik ben uiteraard wel al naar een paar fuiven geweest (mét koppijn en een pieptoon als gevolg), alleen nooit naar dancings omdat het daar toch mijn genre muziek niet is.

dendaak

Legacy Member
Noemen ze het oorbeschadiging, dat als ge op een fuif zei en ge ga ff buiten dat het ineens allemaal even dof klinkt allemaal? Naar een paar minuten is dat over maar soms heb ik dat wel.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan