Archief - De grote 'Op Reis' thread

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Gromme

Legacy Member
Misschien ontbreekt deze nog aan het forum.
Wat kan hier allemaal terecht?

Bevindingen over touroperators, landen, reizen (safari's, hotel, zeevakanties, feestvakanties, cultuurvakanties, skivakanties, jungles, citytrips, sportvakanties....)

En ook vragen over reizen, voorbereidingen, manier (auto, vliegtuig, trein,...) prijzen, ervaringen, enz....

Internationaal als nationaal of transatlantisch...


Ik wil hiermee misschien even kort de spits afbijten.

Ik heb zelf vrij weinig ervaring met op reis te gaan (tot mijn spijt). Maar ik ben eigenlijk van zins om in de korte toekomst een citytripje te doen naar Noorwegen. Nu, ik ben op zoek gegaan op het internet vrnmlk bij Jet, Thomas,... maar deze konden mij niet zoveel oplossingen bieden en als ik er dan kreeg kwam die nogal duur uit.

Ik zoek dus eigenlijk mid-week (3-tal dagen) op reis te gaan naar noorwegen. Zijn er eerder specifieke bureau's voor de meer noordelijke landen?

gnat

Legacy Member
ik zou citytrips nooit doen me touroperators.. boek gewoon zelf de vlucht en een hotel en trek je plan. komt denk ik altijd goedkoper uit.

heb het zo ook net gedaan bij barcelona. op neckerman zeiden ze: een weekend barcelona? welke prijsklasse? wij: 250 euro, zij: oei, dat zal niet gaan. ryan air en een goedkoop hotel later, lukte het wel voor 250...

MyDyingBride

Legacy Member
gnat zei:
ik zou citytrips nooit doen me touroperators.. boek gewoon zelf de vlucht en een hotel en trek je plan. komt denk ik altijd goedkoper uit.

heb het zo ook net gedaan bij barcelona. op neckerman zeiden ze: een weekend barcelona? welke prijsklasse? wij: 250 euro, zij: oei, dat zal niet gaan. ryan air en een goedkoop hotel later, lukte het wel voor 250...
Als je bij een hotel zelf gaat boeken, ga je de gewone prijs betalen, terwijl sommige touroperators eerder 'speciale' prijzen krijgen die ze kunnen aanbieden aan hun klant; speciale as in minder dure dus :)

Natuurlijk kan je altijd zelf gaan boeken en ervoor zorgen dat je goedkoper zal uitkomen, maar dan zal denk ik de kwaliteit ook wel wat minder zijn ten opzichte van de hotels die de touroperators aanbieden, niet?

Het is misschien gewoon eens het beste van de hotels te overlopen in de brochure van een touroperator en uitrekenen op hoeveel het komt, en daarna zelf eens te gaan kijken hoeveel het kost, indien je rechtstreeks bij het hotel wil boeken.

Trouwens ben je eigenlijk wel verzekerd als je rechtstreeks bij een hotel boekt?

Bij een touroperator hebt ge annuleringsvoorwaarden, waarvan je een betaald bedrag kan terugvorderen (indien je een geldige reden hebt), maar hoe dat precies zit als je rechtstreeks bij een hotel reserveert weet ik ook niet...

gnat

Legacy Member
uiteraard zal die kwaliteit van hotel veel lager zijn, maar je hebt bij een citytrip toch gewoon een bed en een badkamer nodig... je bent namelijk slechts enkele dagen in die stad, overdag zit je toch geen moment op die kamer.. wij hadden 2 sterren, meer dan genoeg, al spreek ik dan wel voor mezelf, maar ik denk toch dat velen me hierin zullen volgen.

edit: bij ryanair hadde we een verzekering afgesloten, de meeste hotels vragen je creditkaart gegevens als garantie, daag je niet op, halen ze een percentage van het initiële bedrag af, wat neer komt op een anulatieverzekering.

FLT

Legacy Member
Ik ben vroeger nog veel op reis geweest met mijn ouders (van 5 tot 18jr, 2x per jaar), dan ff met mijn neef (vanaf 18, 2x) en nu niet meer. Reden ik ben al in veel landen geweest (behalve zo die debiele landen als Spanje, Portugal etc) en eigelijk ben ik liever een weekske hier alleen thuis.

Mijn ouders gaan nu altijd met Sunjets omdat het het goedkoopst is (in 90% van de gevallen) en omdat ze kwaliteit bieden (exact dezelfde als Jetair).
Met Neckermann hadden we altijd problemen! Betalingen die niet klopten, vertragingen en doe daar nog eens boven dat ze ook een stuk duurder zijn.
Jetair heeft naar de grote bestemmingen tenminste zijn eigen (gehuurde) vliegtuigen en daar nog niets van problemen mee gehad :).

Spliffsnatcher

Legacy Member
Wat verwacht je dat is de vraag?

Touroperator is safe en soms goedkoper, op u eigen is leuker en soms duurder. City trips zijn zoiezo zelden de moeite, tenzij voor 1 nachtje te gaan feesten in london of zo maar dan pakkenwij meestal de trein direkt terug.

Phil

Legacy Member
wel, uit ervaring zou ik zeggen dat zonder touroperator op reis gaan goedkoper is.

Maar dan spreek ik over buiten europa.

In europa zelf moet ge gewoon prioriteiten stellen,
wilt ge een mooie comfortabele kamer met meestal ontbijt erbij enzo, pak u een touroperator. Geen gezever om een hotel te zoeken als ge aankomt, alles wordt gedaan voor u.

Wilt ge het iets goedkoper, zoek u een jeugdhotelleke, en doe alles op uw eigen

Een goede website is
http://www.hostelsweb.com/

Kunt ge jeugdhotelletjes/goedkope hotels van over de hele wereld met boeken.


Als ge naar minder ontwikkelde landen gaat, zou ik het wel aanraden om op voorhand iets te boeken, het is nogal hard om ergens aan te komen zonder ook maar iets geboekt te hebben en dan nog iets moeten zoeken...
Maar in europa zelf, vooral westeuropa boek ik nooit niks, hotels genoeg (en in touristische gebieden kunt ge meestal nogal vrij makkelijk een beetje van de prijs afpingelen... De ga weg en wordt teruggeroepen taktiek werkt overal vrij goed...

Sphinkx

Legacy Member
www.boekings.nl is ook een heel interesante site. Daar vind je soms prachtige hotels voor lage prijzen. Vooral ver vooraf boeken maakt het soms een stuk goedkoper.

Annulatieverzekering is nen grote rip off! In 99% van de gevallen krijg je uw geld niet terug, ook al is er een geldige reden. Goed vb: Mijn ma lag op sterven en annuleerden daarom een reis. Dit was geen geldige reden en was dus al mijn geld kwijt!

Als je gewoon bij rechtstreeks bij een hotel boekt en je annuleert nog 1 of 2 dagen vooraf moet je dan bv niets betalen... Wel eens goed in de voorwaarden kijken maar meestal is 1 of 2 dagen vooraf zeggen voldoende.... Een eventueel vliegtuigticket of treinticket ga je wel kwijt zijn vrees ik. Maar dat is nog altijd minder dan een volledige geboekte reis bij nen touroperator...

Heb ook eens reis naar de VS gedaan en toen heb ik gewoon ter plaatste altijd een hotel geboekt. Niets vooraf gewoon om het feit dat we niet zeker waren welke dag we waar zouden zijn en we zo dus veel meer vrijheid hadden, maar dit is vooral heel handig met rondtrekken...

Arifiene

Legacy Member
FLT zei:
Ik ben vroeger nog veel op reis geweest met mijn ouders (van 5 tot 18jr, 2x per jaar), dan ff met mijn neef (vanaf 18, 2x) en nu niet meer. Reden ik ben al in veel landen geweest (behalve zo die debiele landen als Spanje, Portugal etc) en eigelijk ben ik liever een weekske hier alleen thuis.

Mijn ouders gaan nu altijd met Sunjets omdat het het goedkoopst is (in 90% van de gevallen) en omdat ze kwaliteit bieden (exact dezelfde als Jetair).
Met Neckermann hadden we altijd problemen! Betalingen die niet klopten, vertragingen en doe daar nog eens boven dat ze ook een stuk duurder zijn.
Jetair heeft naar de grote bestemmingen tenminste zijn eigen (gehuurde) vliegtuigen en daar nog niets van problemen mee gehad :).
debiele uitlating imo

als wij op reis gaan lopen we gwn al de reisbureaus af, nemen stapels boeken mee, en kiezen maar :p
Onze laatste grote reis was naar thailand, volgende naar Brazilie waarschijnlijk. Ondertussen gaan mijn ouders deze winter even naar Gran Canaria (waarbij neckermann overigens goedkoper was dan Thomas Cook voor exact dezelfde reis)

zotteluc

Legacy Member
ben vorig jaar in november met een last minute naar kenia geweest (mombassa)
was super!
keichique all in resort
en voor de rest alles regelen met de ****** aan de overkant van't straat
->veel goedkoper en vaak nog beter ook dan in't hotel)
(geld wisselen, telefoneren,excursies,...)

vb: taxi naar mombassa was 5000 K Sh
met lokale buskes 400 K Sh (en een pak plezanter!)

conclusie: 650€ voor 9 dagen kenia via neckerman is ni slecht zou ik zeggen

Bigbuddha

Legacy Member
om (bijna) zeker te zijn dat je in een goed hotel terecht komt, kan je alltijd www.vakantiereiswijzer.nl bezoeken. Dit staat vol met reviews en commentaren op de meeste populaire bestemmingen en hotels. Natuurlijk moet je dit ook met een korrel zout nemen, maar dan heb je een idee.

Gavin

Legacy Member
sphinkx zei:
Annulatieverzekering is nen grote rip off! In 99% van de gevallen krijg je uw geld niet terug, ook al is er een geldige reden. Goed vb: Mijn ma lag op sterven en annuleerden daarom een reis. Dit was geen geldige reden en was dus al mijn geld kwijt!

welke TO? of zelfgeboekt?



Arifiene zei:
(waarbij neckermann overigens goedkoper was dan Thomas Cook voor exact dezelfde reis)

logisch

neckermann zit in thomas cook, dus de brochures zijn buiten de voorpagina hetzelfde. maar neckermann handelt onder eigen naam en in eigen reisbureaus
-> in een reisbureau betaalt ge commisie (en da kan een deel procenten zijn hoor :)) op thomas cook reis, neckermann niet aangezien zij eigenlijk de reis rechtstreeks verkopen ipv via retailer

Arifiene

Legacy Member
Gavin zei:
welke TO? of zelfgeboekt?





logisch

neckermann zit in thomas cook, dus de brochures zijn buiten de voorpagina hetzelfde. maar neckermann handelt onder eigen naam en in eigen reisbureaus
-> in een reisbureau betaalt ge commisie (en da kan een deel procenten zijn hoor :)) op thomas cook reis, neckermann niet aangezien zij eigenlijk de reis rechtstreeks verkopen ipv via retailer

comissie akkoord, maar t gaat hier over iets van een 500 euro voor twee weken verschil
lijkt me der toch al iets over, nee?

ComputerVISTA

Legacy Member
Ik ga het liefst voor 1 dag of max een week totaal ongepland ergens heen, zoals in september met dimi (member hier op't forum)

Een week op voorhand gezegd dat we europa eens gingen door trekken met de auto en de auto in het middelpunt van de reis (fabrieken etc... gaan bezoeken)

En dat was dik geslaagd :)

Budget was elk 500 euro.

|) ][ |V| ][

Legacy Member
ComputerVISTA zei:
Ik ga het liefst voor 1 dag of max een week totaal ongepland ergens heen, zoals in september met dimi (member hier op't forum)

Een week op voorhand gezegd dat we europa eens gingen door trekken met de auto en de auto in het middelpunt van de reis (fabrieken etc... gaan bezoeken)

En dat was dik geslaagd :)

Budget was elk 500 euro.

Idd, en gewoon propere campings zoeken, veel luxe moet er nie zijn aangezien we toch enkel 'thuis' waren om pinten te drinken (en dan zat kaarten in den donker :unsure: ) en me "den Joe" te praten :p. Je moet wel opletten waar je juist gaat, terrasjes in St-Tropez de hele dag door = 500 euro weg in een dag :p.

ComputerVISTA

Legacy Member
|) ][ |V| ][;7874998 zei:
Idd, en gewoon propere campings zoeken, veel luxe moet er nie zijn aangezien we toch enkel 'thuis' waren om pinten te drinken (en dan zat kaarten in den donker :unsure: ) en me "den Joe" te praten :p. Je moet wel opletten waar je juist gaat, terrasjes in St-Tropez de hele dag door = 500 euro weg in een dag :p.

:rofl:

Om nog maar te zwijgen van mijn slechte pint in Monte Carlo voor maar 6 euro ^^

MyDyingBride

Legacy Member
sphinkx zei:
www.boekings.nl is ook een heel interesante site. Daar vind je soms prachtige hotels voor lage prijzen. Vooral ver vooraf boeken maakt het soms een stuk goedkoper.

Annulatieverzekering is nen grote rip off! In 99% van de gevallen krijg je uw geld niet terug, ook al is er een geldige reden. Goed vb: Mijn ma lag op sterven en annuleerden daarom een reis. Dit was geen geldige reden en was dus al mijn geld kwijt!

Als je gewoon bij rechtstreeks bij een hotel boekt en je annuleert nog 1 of 2 dagen vooraf moet je dan bv niets betalen... Wel eens goed in de voorwaarden kijken maar meestal is 1 of 2 dagen vooraf zeggen voldoende.... Een eventueel vliegtuigticket of treinticket ga je wel kwijt zijn vrees ik. Maar dat is nog altijd minder dan een volledige geboekte reis bij nen touroperator...

Heb ook eens reis naar de VS gedaan en toen heb ik gewoon ter plaatste altijd een hotel geboekt. Niets vooraf gewoon om het feit dat we niet zeker waren welke dag we waar zouden zijn en we zo dus veel meer vrijheid hadden, maar dit is vooral heel handig met rondtrekken...
Vind het eigenlijk wel frappant dat de hoteliers dit zomaar laten gebeuren, want de kans is tenslotte klein dat je die kamer binnen de 2dagen nog verkocht zal krijgen...

Normaal gezien vragen ze je kredietkaartnummer, zodat als je gewoon niet afkomt, ze hun kamers toch nog kunnen aanrekenen en dit gewoon in vermindering brengen via de kredietkaart. Of vragen ze je om een voorschot of de eerste nacht vooraf te betalen.

e.House

Legacy Member
zotteluc zei:
ben vorig jaar in november met een last minute naar kenia geweest (mombassa)
was super!
keichique all in resort
en voor de rest alles regelen met de ****** aan de overkant van't straat
->veel goedkoper en vaak nog beter ook dan in't hotel)
(geld wisselen, telefoneren,excursies,...)

vb: taxi naar mombassa was 5000 K Sh
met lokale buskes 400 K Sh (en een pak plezanter!)

conclusie: 650€ voor 9 dagen kenia via neckerman is ni slecht zou ik zeggen

Das goedkoop man, en hoeveel kosten de excursies zoal? viel er veel te beleven..?

Dat met plaatselijke bevolking is idd goedkoper en plezanter

in Tunesie hadden we ook zo een taxie man die ons naar een excursie plaats bracht en daar den hele tijd op ons wachte en daarna terug bracht, en dit was stuk goedkoper.

Gromme

Legacy Member
Dus best gewoon overal reisbrochures ophalen. Ik heb het liefst dat ik daar aankom en dat vrijwel alles geregeld is. Maar het is ook zo dat ik een meisje van Noorwegen heb leren kennen. Nu 'kennen' is een groot woord, we zijn verzeild geraakt via YouTube en dan op msn wat dieper erop in gegaan. Nu, ik zou naar Noorwegen willen gaan om haar ff te bezoeken maar ik kan natuurlijk niet verwachten dat zij voor overnachting zorgt en ook niet dat ze wat van hotels kent, want dat weet ik van hier evengoed ook niet.

Gavin

Legacy Member
Arifiene zei:
comissie akkoord, maar t gaat hier over iets van een 500 euro voor twee weken verschil
lijkt me der toch al iets over, nee?
hmm

zou ge mij de reis eens kunnen pm'e?
ik moet tegen morgen wat van dat aspect kennen dus...
Gromme zei:
Dus best gewoon overal reisbrochures ophalen. Ik heb het liefst dat ik daar aankom en dat vrijwel alles geregeld is. Maar het is ook zo dat ik een meisje van Noorwegen heb leren kennen. Nu 'kennen' is een groot woord, we zijn verzeild geraakt via YouTube en dan op msn wat dieper erop in gegaan. Nu, ik zou naar Noorwegen willen gaan om haar ff te bezoeken maar ik kan natuurlijk niet verwachten dat zij voor overnachting zorgt en ook niet dat ze wat van hotels kent, want dat weet ik van hier evengoed ook niet.
dus ge gaat naar haar eigenlijk, niet om het land te verkennen zonder hulp?


als ge iemand hebt die u daar wegwijs kan maken, is het wel een groot verschil
dna hebt ge eigenlijk genoeg met zelf een hotel en een vlucht te boeken..of zit ik mis?

als ge zelf boekt moet ge eens vragen achter een broker in een reisbureau, air26 is er zo eentje..die hebben goedkope lijntickets voor jongeren, soms tot 30-40% ervanaf
als ge u dan nog een hotelleke zoekt, denk ik dat 3 dagen niet zo duur zal uitvallen..al is noorwegen nu niet meteen het goedkoopste land :)


bureau scandinavia is een brochure die enkel naar het noorden en baltische staten reist, ik heb hem hier liggen maar daar staan ni direct korte uitgewerkte reisjes in zo te zien
waar moet ge ergens zijn in noorwegen?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan