Archief - Corrona Beer bevriezen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

sneax

Legacy Member
op vakantie in een café bestelde ik mij ook een pilske, da kwam uit iets diepvriezer achtig en was een fleske met dopsel (geen corona dus) - dat bevroor ook altijd eenmaal dopsel eraf

de diepvriezer heeft wss een temperatuur van iets onder 0

de lucht en het water in het flesje krimpen door de koude waardoor de druk in het flesje verlaagd en dus het vriespunt lager ligt, daarom blijft het bier in de diepvries (tot op een bepaalde temperatuur) vloeibaar

als ge het dopsel er af doet wordt de druk weer hoger, het normale vriespunt wordt weer bereikt en het bier bevriest zomaar ineens

tot zover mijn boerenverstand, ik kan verkeerd zijn

aan de topicstarter: als op het flesje wordt getokt begint het bier te bruisen, vehoogt de druk, het vriespunt stijgt en het bier bevriest

jorrelemargi

Legacy Member
Parnakra zei:
Ik eet zowat dagelijks zo'n ding (op kot) en zelfs met bijna de helft van dat 'deksel' er nog op gebeurt er niets wanneer ik het in de microgolf steek.

I feel sorry for your stomache ;)

Bontus

Legacy Member
sneax zei:
...
voor zover mijn boerenverstand reikt is dat omdat het flesje in een vriezer wordt gehouden waar de temperatuur onder 0 is, de vloeistof heeft dus ook een temperatuur onder 0, maar omdat het flesje onder druk staat verlaagd het vriespunt van het bier en blijft het dus vloeibaar

eenmaal de druk eraf (dopsel eraf) bevriest het bier dus meteen (aangezien het minder dan 0 graden is)
...

Dat is wat de meeste mensen denken, maar niet correct. Het drukverschil moet echt wel heel groot zijn wil een vriespunt van een vloeistof zo sterk gaan verschuiven.

Wat de juiste verklaring is, is het verschil in vriespunt/kookpunt van homogene tov heterogene vloeistoffen. Door het flesje tegen die tablet te tikken, gaan bellen ontstaan die voorheen in oplossing zaten. Daardoor wordt je Corona een heterogeen mengsel en verschuift het vriespunt aanzienlijk: ijswording tot gevolg.

Een ander voorbeeld met hetzelfde principe, maar waar niemand "wouw" om zegt: water in heet frietvet gieten: wordt een heterogeen mengsel: kookpunt daalt heel snel: frietvet ontploft werkelijk door direct te willen verkoken

Zeta Reticula

Legacy Member
reteiP zei:
Een ander voorbeeld met hetzelfde principe, maar waar niemand "wouw" om zegt: water in heet frietvet gieten: wordt een heterogeen mengsel: kookpunt daalt heel snel: frietvet ontploft werkelijk door direct te willen verkoken
Ja, maar dat is omdat de meesten daarna geen wow meer kunnen zeggen... ;)

Metalheart

Legacy Member
SMa zei:
Wat is daar fout aan?

Naar t schijnt kan dat ontploffen....
Nog nooit tegengekomen maar t gebeurt regelmatig ....heb ik ooit gelezen/gezien/gehoord... kwil der vanaf zijn :p

sneax

Legacy Member
reteIP zei:
ok zalig weer iets bijgeleerd

alleen vraag ik mij just iet af, dus bij mij werd er NIET met het flesje geschud - is het bruisen van het flesje bij het openen dan voldoende voor dat effect dat gij beschrijft?

aXl_

Legacy Member
Math'ke zei:
Ze raden het zelfs aan voor het deksel erop te laten :cool:

ze raden niet aan dat met deksel en al in de micro te steken he, gewoon om die deksel er terug op te prutsen nadat je er kokend water in gegoten hebt.

Bart Religion

Legacy Member
Minimum Rage zei:
zijt gij op uw kop gevallen? Aluminium in u microgolf duwen?

Ik heb ooit eens een potteke aiki noodles in de microgolf gezet, ik had het aluminium dekselke er vanaf getrokken maar er bleef een stukje hangen en ik had het niet gezien! Eenmaal in de microgolf knetterde dat en er was een stuk plastiek afgebrand van men noodlespotje.

dan scheelt er toch iet aan uwen oven ze :p

Suicide Monkey

Legacy Member
reteiP zei:
Een ander voorbeeld met hetzelfde principe, maar waar niemand "wouw" om zegt: water in heet frietvet gieten: wordt een heterogeen mengsel: kookpunt daalt heel snel: frietvet ontploft werkelijk door direct te willen verkoken

Ik heb ooit ne keer zo'n demonstratie gezien van de brandweer met een frietpot, toen wilden ze met een gasbrander dat frietvet sneller doen branden maar ze letten toen niet goed op waardoor ze de kabel van de frietpot ook in brand staken :lol: Eens ze die frietpot in brand hadden gekregen (kabel was ondertussen geblust) kapten ze der wat water in met een grote vuurbal tot gevolg.

metaphore

Legacy Member
sneax zei:
op vakantie in een café bestelde ik mij ook een pilske, da kwam uit iets diepvriezer achtig en was een fleske met dopsel (geen corona dus) - dat bevroor ook altijd eenmaal dopsel eraf

de diepvriezer heeft wss een temperatuur van iets onder 0

de lucht en het water in het flesje krimpen door de koude waardoor de druk in het flesje verlaagd en dus het vriespunt lager ligt, daarom blijft het bier in de diepvries (tot op een bepaalde temperatuur) vloeibaar

als ge het dopsel er af doet wordt de druk weer hoger, het normale vriespunt wordt weer bereikt en het bier bevriest zomaar ineens

tot zover mijn boerenverstand, ik kan verkeerd zijn

aan de topicstarter: als op het flesje wordt getokt begint het bier te bruisen, vehoogt de druk, het vriespunt stijgt en het bier bevriest
water zet uit door koude ;)
dus hogere druk.

(lage druk met lager vriespunt is trouwens tegenstrijdig ;) ... minder kinetische energie dus zal op hogere temperatuur bevriezen)

maar tis inderdaad zo dat vriespunt veel minder sterk afhangt van druk als het kookpunt

Pol

Legacy Member
sneax zei:
de lucht en het water in het flesje krimpen door de koude waardoor de druk in het flesje .......

Als ge water bevriest zet het uit en krimpt het nie.

Lensos

Legacy Member
SMa zei:
Wat is daar fout aan?

Die fenomenen worden in tengels 'Superheating' en 'Supercooling' genoemd.
Normaal gebeurt dat wel enkel bij vrij zuivere homogene stoffen omdat er dan geen kernen zijn waarrond de stof zal bevriezen (of bellen maken bij koken). Ik verschiet er dan ook van dat dit zelfs met pils lukt.

Wat betreft die microgolfoven: als uw water onverstoord blijft kan dat dus superheaten in uw microgolfoven. Ook mede doordat ge vaak uw water in glas of keramische materialen doet, die een glad oppervlak hebben (een ijzeren kookpot heeft dat minder).
Wanneer ge uw water uit de microgolf wilt halen, denkt ge misschien dat dat nog niet kookt. Maar zodra ge dat aanraakt (verstoort) kan dat hels beginnen koken en spetteren, met gevaar op brandwonden.

SMa

Legacy Member
Lensos zei:
Wat betreft die microgolfoven: als uw water onverstoord blijft kan dat dus superheaten in uw microgolfoven. Ook mede doordat ge vaak uw water in glas of keramische materialen doet, die een glad oppervlak hebben (een ijzeren kookpot heeft dat minder).
Wanneer ge uw water uit de microgolf wilt halen, denkt ge misschien dat dat nog niet kookt. Maar zodra ge dat aanraakt (verstoort) kan dat hels beginnen koken en spetteren, met gevaar op brandwonden.
Ok, we leren weer bij :)
Maar mijn microgolf werkt met zo'n ronddraaiende plaat, so no worries :doc:

Jack-in-the-box

Legacy Member
dat zou niet zoveel mogen uitmaken of dat uw plaat draait, als je wat onzuiverheden toevoegt (een beetje van u soep-in-pakje) en dat roert, dan heb je minder kans dat uw water 150° wordt

Dieleman_F

Legacy Member
Hadden ze daar ook geen problemen mee met stoomtreinen in het begin, dat ze daar maar een beetje onzuiverheden zijn beginnen bij smijten (stenen ofzo), omdat er anders ontploffingsgevaar was?

jean_005

Legacy Member
Parnakra zei:
Aluminium dekseltjes op een pot Aïki noodles? :wtf:

Zo'n potten heb ik nog nooit gezien, tbh.

Das toch zo'n buigbaar stukske aluminium da daar op zit? En ik had ook iets gelijkaardigs voor. Ik wou mijn durum opwarmen met de aluminiumfolie er nog op en der kwame van die kleine vonkskes uit. :p

Bart Religion

Legacy Member
aiki noodles moogde met deksel in de microgolf zetten ze. enkel dekseltje wat los maken (halfweg, tot op de stippellijn)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan