sneax
Legacy Member
op vakantie in een café bestelde ik mij ook een pilske, da kwam uit iets diepvriezer achtig en was een fleske met dopsel (geen corona dus) - dat bevroor ook altijd eenmaal dopsel eraf
de diepvriezer heeft wss een temperatuur van iets onder 0
de lucht en het water in het flesje krimpen door de koude waardoor de druk in het flesje verlaagd en dus het vriespunt lager ligt, daarom blijft het bier in de diepvries (tot op een bepaalde temperatuur) vloeibaar
als ge het dopsel er af doet wordt de druk weer hoger, het normale vriespunt wordt weer bereikt en het bier bevriest zomaar ineens
tot zover mijn boerenverstand, ik kan verkeerd zijn
aan de topicstarter: als op het flesje wordt getokt begint het bier te bruisen, vehoogt de druk, het vriespunt stijgt en het bier bevriest
de diepvriezer heeft wss een temperatuur van iets onder 0
de lucht en het water in het flesje krimpen door de koude waardoor de druk in het flesje verlaagd en dus het vriespunt lager ligt, daarom blijft het bier in de diepvries (tot op een bepaalde temperatuur) vloeibaar
als ge het dopsel er af doet wordt de druk weer hoger, het normale vriespunt wordt weer bereikt en het bier bevriest zomaar ineens
tot zover mijn boerenverstand, ik kan verkeerd zijn
aan de topicstarter: als op het flesje wordt getokt begint het bier te bruisen, vehoogt de druk, het vriespunt stijgt en het bier bevriest



Eens ze die frietpot in brand hadden gekregen (kabel was ondertussen geblust) kapten ze der wat water in met een grote vuurbal tot gevolg.
