Archief - Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie - Deel 7

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

iamhollywood

Legacy Member
eniac zei:
Niemand heeft "goesting".

Maar wij gaan dat ook gewoon volgen. Toen onze kinderen net geboren waren hebben wij ook op onszelf gevierd en dat was niet bepaald het einde van de wereld. Dat zal het nu ook niet zijn.

Er zijn in zeer dichte kring enkele risicopersonen en we hebben ook al een overlijden in de familie. Ik zou het mezelf nooit vergeven mocht ik een loopje nemen met de regels en daardoor nog iemand komt te overlijden.

Maar je hebt wel gevierd in uw gezellig nieuw gezinnetje. En in die warmte zal je dit jaar evenzeer kunnen genieten.
Maar wat als uw schoontante, die net alleen is komen te vallen, nergens in de rekensom van kleine bubbels past? Rekening houdend met het feit dat ze zich al weken alleen voelt. Is het dan nog zo verdedigbaar?
En ja zo zullen er veel mensen zijn. Zeker ouderen of gescheiden mensen.

eniac

Legacy Member
iamhollywood zei:
Maar je hebt wel gevierd in uw gezellig nieuw gezinnetje. En in die warmte zal je dit jaar evenzeer kunnen genieten.
Maar wat als uw schoontante, die net alleen is komen te vallen, nergens in de rekensom van kleine bubbels past? Rekening houdend met het feit dat ze zich al weken alleen voelt. Is het dan nog zo verdedigbaar?
En ja zo zullen er veel mensen zijn. Zeker ouderen of gescheiden mensen.

Het was zeker niet mijn bedoeling om te zeggen dat omdat het voor ons niet zo'n probleem is, dat meteen voor iedereen geldt. Wou enkel maar aangeven dat het enerzijds niet om "goesting" gaat om de regels te volgen, en anderzijds om toch ergens te counteren dat er "niet veel meer zijn". Ik denk dat er wel dergelijk nog veel mensen zijn die de regels opvolgen.

TooChé

Legacy Member
In mijn vriendenkring wordt er steeds meer op zoek gegaan om het huis te ontvluchten, weekendje gewoon weg in een bnb ergens. Ook wordt er meer met verzuchting gereageerd op deze lockdown. Zowel gezinnen met kinderen, als koppels zonder kinderen. Ik merk toch dat iedereen het moe aan het worden is en niet meer zo 'strikt' de regels volgt.
Al heb ik misschien gewoon slechte vrienden, kan ook.
Maar no-way dat die kerst/nieuwjaar met 1 persoon extra gaan vieren

Tomski

Legacy Member
eniac zei:
Niemand heeft "goesting".

Maar wij gaan dat ook gewoon volgen. Toen onze kinderen net geboren waren hebben wij ook op onszelf gevierd en dat was niet bepaald het einde van de wereld. Dat zal het nu ook niet zijn.

Er zijn in zeer dichte kring enkele risicopersonen en we hebben ook al een overlijden in de familie. Ik zou het mezelf nooit vergeven mocht ik een loopje nemen met de regels en daardoor nog iemand komt te overlijden.
Wij hebben kerstavond in de kliniek doorgebracht met de geboorte van onze jongste. Daar zaten we dan, en om 8u moest papa de kliniek verlaten omdat ik niet kon blijven overnachten om bij onze oudsten thuis te blijven. Wij zijn al blij dat we het dees jaar met ons 4 thuis kunnen vieren
emoji14.png

the_fox

Legacy Member
TooChé zei:
In mijn vriendenkring wordt er steeds meer op zoek gegaan om het huis te ontvluchten, weekendje gewoon weg in een bnb ergens. Ook wordt er meer met verzuchting gereageerd op deze lockdown. Zowel gezinnen met kinderen, als koppels zonder kinderen. Ik merk toch dat iedereen het moe is aan het worden en niet meer zo 'strikt' de regels volgt.
Al heb ik misschien gewoon slechte vrienden, kan ook.
Maar no-way dat die kerst/nieuwjaar met 1 persoon extra gaan vieren

Soort zoekt soort zeker? Jij hebt ook al aangegeven dat je de regels niet volgt, dan zal je bijgevolg ook in contact komen met anderen die de regels niet volgen :p

TooChé

Legacy Member
Klopt zeker en vast. Ik ben het ook moe ja. Mijn vriendin ook. En inderdaad, ofwel soort zoekt soort, ofwel is er toch minder draagvlak dan er hier graag verkondigd wordt.
Ik denk er wel het mijne van, no worries :)

SomeDude

Legacy Member
Hefty Rabbit zei:
https://www.hln.be/antwerpen/zorgwekkende-enquete-bij-eerstejaarsstudenten-universiteit-antwerpen-een-op-zeven-worstelt-met-donkere-gedachten~af8b0d99/

Deze zijn pas de slachtoffers van de coronacrisis/-maatregelen. En zo zijn er veel meer dan die paar duizend die in het ziekenhuis liggen.
Ik heb geluk dat ik al enkele jaren unief achter de rug heb en het wat ken, maar wees nu maar eens eerstejaars eh.
Om de duizenden en duizenden zelfstandigen niet te vergeten.

En serieus, wie gaat er zich (willen) houden aan dat impliciet verbod om kerstmis alleen in kleine kring te vieren?

Nee de jeugd heeft veel meer last van al die 'facebook, twitter, instagram, tiktok, youtube' zever dan van corona. Asociale media waar ze allemaal teveel tijd in steken en waarde aan hechten 'boehoe ik heb minder volgers dan u ween ween ik ga mezelf iets aandoen'

En er zijn sectoren waar zelfstandige nu meer verdienen dan in niet-coronatijden ook door het thuiswerk.
Heb zo een zelfstande collega die al weken werkt vanuit zijn buitenverblijf op een van de canarische eilanden bv

Loser

Legacy Member
sandervdw zei:
Als individu niet, maar binnen een groep wel. Simpelweg omdat er in de groep namelijk meer besmettelijke gevallen zijn dan gedacht.

Dat snap ik wel. Maar statistisch gezien heeft dat niet noodzakelijk een grote invloed. Stel dat ze 100% zo vatbaar zijn als volwassenen, maar maar 3% zo besmettelijk, dan kun je nog altijd beter scholen openen dan trouwfeesten toelaten, waar er waarschijnlijk een véél kleinere groep is, maar die véél meer kans heeft om besmettelijker te zijn. En ja, dat zijn verzonnen cijfers om een punt duidelijk te maken :D

sandervdw

Legacy Member
Loser zei:
Dat snap ik wel. Maar statistisch gezien heeft dat niet noodzakelijk een grote invloed. Stel dat ze 100% zo vatbaar zijn als volwassenen, maar maar 3% zo besmettelijk, dan kun je nog altijd beter scholen openen dan trouwfeesten toelaten, waar er waarschijnlijk een véél kleinere groep is, maar die véél meer kans heeft om besmettelijker te zijn. En ja, dat zijn verzonnen cijfers om een punt duidelijk te maken :D

Klopt, maar dan is bvb de zomerkampen imo een foute maatregel geweest (als de reden niet was "om opvang te voorzien"). Want een kamp met 50 (of hoeveel was het) in een bubbel heeft hoogstwaarschijnlijk wel een groter risico dan pakweg een tafel van 5 op een terras.
Die logica rond "de longinhoud" is kleiner, gaat trouwens niet echt op. Aangezien de longinhoud kleiner is, krijgen ze ook minder virusdeeltjes binnen. En daardoor zouden ze dus ook minder vatbaar moeten zijn, wat dus niet zo is.

zarathustra

Legacy Member
TooChé zei:
Klopt zeker en vast. Ik ben het ook moe ja. Mijn vriendin ook. En inderdaad, ofwel soort zoekt soort, ofwel is er toch minder draagvlak dan er hier graag verkondigd wordt.
Ik denk er wel het mijne van, no worries :)

En dan krijg je van die cirkel redeneringen.

'stomme regels, ik volg ze niet hoor' --> ' oh nee hetgene dat die regels moesten voorkomen gebeurt' --> wat? Nu zijn er meer regels? Waar zijn die mee bezig? Ik volg ze niet hoor want ik ben oh zo veel slimmer' --> ' Oh nee meer regels' --> etc

En dan waarschijnlijk over een paar maanden 'er is iets (vaccin) dat de regels onnodig zal maken? Dat ga ik niet nemen hoor!'


Je zou toch denken dat als je de situatie moe bent dat je zou meewerken om er sneller vanaf te zijn ipv het opzettelijk erger te proberen maken.

TooChé

Legacy Member
Ik wacht vol ongeduld op dat vaccin ! Dat het er maar snel is.
Had je niet verwacht hé ;) Ik zou niet liever hebben dan zo snel mogelijk uit deze schijtperiode te geraken.

in b4: "jamaarja, volg dan de regels strikt etc ... "
Helaas vind ik die niet proportioneel & houdt het geen steek meer. Gans de historiek is een grote farce, alsook figuren als een MvR.
Dus spaar u de moeite daarop te reageren

Loser

Legacy Member
sandervdw zei:
Klopt, maar dan is bvb de zomerkampen imo een foute maatregel geweest (als de reden niet was "om opvang te voorzien"). Want een kamp met 50 (of hoeveel was het) in een bubbel heeft hoogstwaarschijnlijk wel een groter risico dan pakweg een tafel van 5 op een terras.
Die logica rond "de longinhoud" is kleiner, gaat trouwens niet echt op. Aangezien de longinhoud kleiner is, krijgen ze ook minder virusdeeltjes binnen. En daardoor zouden ze dus ook minder vatbaar moeten zijn, wat dus niet zo is.

Longinhoud was toch maar één van de dingen? Dat is geen "logica", dat zijn testresultaten. Er zijn hier toch al genoeg onderzoeken gepost die hetzelfde zeggen.
Kinderen onder de x-jaar hebben meestal ook minder buikvet, iets waar coviddeeltjes zich graag aan lijken te hechten. Er zijn echt een heleboel dingen die erop wijzen, om nog maar te zwijgen van de resultaten. Maar goed, het is ook allemaal niet eenduidig, en "minder besmettelijk" betekent op geen enkele manier "niet besmettelijk".

Jij zegt dat een kamp met 50 een groter risico is voor de samenleving dan een tafel van 5 op een terras, maar dat is een foute vergelijking. Als de horeca weer opengaat, is er niet voor elke tafel een kamp van 50 kinderen, hè. Dan onderschat je onze horeca een beetje. En dan nog is het nattevingerwerk, je bent er zeker van dat het risico groter is bij het ene dan bij het andere, maar dat weet je niet.

Hefty Rabbit

Legacy Member
puni zei:
An sich klopt dat, maar als ge bijvoorbeeld tien mensen hebt die met depressie kampen omwille van alles wat met corona te maken heeft voor een 85-jarige die eraan overlijdt, dan is dat wel degelijk voor discussie vatbaar. Ik wil daarom niet zeggen dat dat zo is, wel dat schade ander dan overlijden wel degelijk groter kan zijn.

Toch iemand die mijn punt begrijpt en niet meteen op de emotionele kar springt.

zarathustra zei:
En dat is allemaal goed en wel, maar als de bomma iets voor heeft morgen gaat ze dan zeggen, ik ga niet naar de dokter, ik ga geen middelen op gebruiken want ik heb er zelf voor gekozen om dit erger te maken? Ja? Ik betwijfel het.

Dat klein risico is er, maar dat iemand alleen ligt weg te kwijnen door een gebrek aan sociaal contact weegt veel meer door.

bassie82

Legacy Member
TooChé zei:
Ik wacht vol ongeduld op dat vaccin ! Dat het er maar snel is.
Had je niet verwacht hé ;) Ik zou niet liever hebben dan zo snel mogelijk uit deze schijtperiode te geraken.

in b4: "jamaarja, volg dan de regels strikt etc ... "
Helaas vind ik die niet proportioneel & houdt het geen steek meer. Gans de historiek is een grote farce, alsook figuren als een MvR.
Dus spaar u de moeite daarop te reageren

en toch de cijfers hé

de cijfers die dalen nu en niet meer stijgen
ziekenhuisopnames die dalen
besmettingen die dalen

Loser

Legacy Member
Hefty Rabbit zei:
Toch iemand die mijn punt begrijpt en niet meteen op de emotionele kar springt.



Dat klein risico is er, maar dat iemand alleen ligt weg te kwijnen door een gebrek aan sociaal contact weegt veel meer door.

Wacht... besmettingsgraad en sterftegraad bekijken, aantal IC-bedden bekijken, analyse van de economische en sociale problemen, dat is de emotionele kar?
Zeggen "ik ben het beu, en veel anderen ook", dat is de rationele, logische kant?

Kennaah

Legacy Member
puni zei:
An sich klopt dat, maar als ge bijvoorbeeld tien mensen hebt die met depressie kampen omwille van alles wat met corona te maken heeft voor een 85-jarige die eraan overlijdt, dan is dat wel degelijk voor discussie vatbaar. Ik wil daarom niet zeggen dat dat zo is, wel dat schade ander dan overlijden wel degelijk groter kan zijn.

Dit.
Ze zoude DALY enzo meten ipv puur sterftecijfers.
Los van dat er maatregelen nodig zijn als zorgsector overspoelt geraakt.

Iemand die nu dankzij de pandemie een depressie krijgt en veel goede jaren verloren is vind ik grotere schade dan een 90 jarige dat is dood gegaan.
Zwart wit en kort door de bocht, maar is om het punt duidelijk te maken.

Hefty Rabbit

Legacy Member
Loser zei:
Wacht... besmettingsgraad en sterftegraad bekijken, aantal IC-bedden bekijken, analyse van de economische en sociale problemen, dat is de emotionele kar?
Zeggen "ik ben het beu, en veel anderen ook", dat is de rationele, logische kant?

Nee, de afweging tussen (kleine) kans op besmetting van de bomma vs. de 'schade' van dat ze ligt weg te kwijnen.

TooChé

Legacy Member
bassie82 zei:
en toch de cijfers hé

de cijfers die dalen nu en niet meer stijgen
ziekenhuisopnames die dalen
besmettingen die dalen

Had Wilmès wat minder dooie hersencellen gebruikt, zaten we nooit in deze situatie. Of Weyts wat meer inzicht, of Close/Vervoort grotere stenen in de zak ipv kiesvee te aaien.

Loser

Legacy Member
TooChé zei:
Had Wilmès wat minder dooie hersencellen gebruikt, zaten we nooit in deze situatie. Of Weyts wat meer inzicht, of Close grote stenen in zijne zak...

En als China alle wetmarkets in 2000 had gesloten, ook niet.

bassie82

Legacy Member
TooChé zei:
Had Wilmès wat minder dooie hersencellen gebruikt, zaten we nooit in deze situatie. Of Weyts wat meer inzicht, of Close/Vervoort grotere stenen in de zak ipv kiesvee te aaien.

Hindsight :) maarja er werd niet geluisterd naar de experts, er werd gegaan voor draagvlak etc etc

maar hoe verklaar je dan dat er in onze buurlanden ook zulke grote problemen zijn?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan