Archief - Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie - Deel 7

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

TNTim

Legacy Member
zarathustra
In Belgische kranten wordt al weken door verschillende instanties gewaarschuwd voor een vloedgolf aan faillissementen die eraan zit te komen.
Dit werd deels getemperd door de steunmaatregelen, maar die zorgen op hun beurt voor een exploderende overheidsschuld.
Heel rooskleurig kan je dat niet noemen hé... :p

Televisiekaske zei:
Zoals ik eerder al aanhaalde is momenteel het leven van een 80-jarige met Corona meer waard dan het leven van een 40-jarige met teelbalkanker. Want da's wat er effectief nu aan het gebeuren is.
Ik denk dat ze alletwee gejos't zijn, want ik heb van Jef van op café gehoord dat er ziekenhuizen oudere patiënten carrément weigeren. Wegens leeftijd, niet omdat ze niet meer behandelbaar zouden zijn.
Dit werd ook ontkend in de eerste golf, maar er zijn nochtans sterke aanwijzingen dat dit wel gebeurde.
Zie o.a. dit artikel: https://www.nytimes.com/2020/08/08/world/europe/coronavirus-nursing-homes-elderly.html

Sylverscythe

Legacy Member
TNTim zei:
zarathustra
In Belgische kranten wordt al weken door verschillende instanties gewaarschuwd voor een vloedgolf aan faillissementen die eraan zit te komen.
Dit werd deels getemperd door de steunmaatregelen, maar die zorgen op hun beurt voor een exploderende overheidsschuld.
Heel rooskleurig kan je dat niet noemen hé... :p

De eeuwige vraag is of het minder erg zou zijn zonder maatregelen (en dus veel meer besmettingen) of met minder maatregelen (en dus meer besmettingen). Als je ziet hoe de rest van de wereld er mee omgaat lijkt niets doen me al geen optie, en lockdowns lijken toch ook populair.

TNTim

Legacy Member
Sylverscythe zei:
De eeuwige vraag is of het minder erg zou zijn zonder maatregelen (en dus veel meer besmettingen) of met minder maatregelen (en dus meer besmettingen). Als je ziet hoe de rest van de wereld er mee omgaat lijkt niets doen me al geen optie, en lockdowns lijken toch ook populair.
Of de maatregelen proportioneel zijn en waren, daar gaan we waarschijnlijk pas binnen een aantal jaar over kunnen oordelen..

Maar ik denk wel dat het klopt dat er miljoenen zijn die mentaal en financieel zware problemen hebben door de strenge maatregelen.
Er zijn heel veel mensen met directe en zware financiële gevolgen, een nog groter aantal ondervindt mentale problemen en iedereen zal blijvend de financiële gevolgen mogen dragen door de enorme toename van onze staatsschuld.

Soeplepel

Legacy Member
NemesisBE zei:
Wat een troll dat Televisiekaske :ironic:

Btw: om 14u komt de onderwijswereld weer samen, om zich te buigen over de scholen na de verlengde herfstvakantie.
Benieuwd wat daaruit gaat komen.

De scholen die een 2de golf alles in gang gezet heeft, gaan ze na een week lockdown al herbekijken :crazy:

hell-side-boy

Legacy Member
Ik stel mij de vraag, wat als er geen vaccin komt volgend jaar? Want al die maatregelen die ze nu nemen is toch ook in de veronderstelling dat er zo snel mogelijk een vaccin kom? Hebben ze dan wel een plan b? Want dit is op termijn toch niet houdbaar voor de economie enzo...
Want zelfs als ze weer gaan versoepelen dan ga je opnieuw het probleem krijgen die we nu hebben he.

zarathustra

Legacy Member
TNTim zei:
zarathustra
In Belgische kranten wordt al weken door verschillende instanties gewaarschuwd voor een vloedgolf aan faillissementen die eraan zit te komen.
Dit werd deels getemperd door de steunmaatregelen, maar die zorgen op hun beurt voor een exploderende overheidsschuld.
Heel rooskleurig kan je dat niet noemen hé... :p

Tuurlijk, maar ten eerste is dat door het feit dat er een pandemie is. Niet noodzakelijk door de maatregelen zoals hij claimt.

En ten tweede is dat nog altijd een paar stappen verwijderd van miljoenen mensen die moeten krabben om rond te komen

bassie82

Legacy Member
hell-side-boy zei:
Ik stel mij de vraag, wat als er geen vaccin komt volgend jaar? Want al die maatregelen die ze nu nemen is toch ook in de veronderstelling dat er zo snel mogelijk een vaccin kom? Hebben ze dan wel een plan b? Want dit is op termijn toch niet houdbaar voor de economie enzo...
Want zelfs als ze weer gaan versoepelen dan ga je opnieuw het probleem krijgen die we nu hebben he.

Maar alle indicaties zijn er dat er een vaccin komt.
Pfizer heeft net gevestigd dat hun vaccin 90% efficiënt is.

Van Gucht heeft ook al gezegd dat vanaf maart vaccinaties zouden kunnen beginnen. Dusja de experten zijn er gelijk van overtuigd dat er een werkende vaccin gaat zijn.

sandervdw

Legacy Member
hell-side-boy zei:
Ik stel mij de vraag, wat als er geen vaccin komt volgend jaar? Want al die maatregelen die ze nu nemen is toch ook in de veronderstelling dat er zo snel mogelijk een vaccin kom? Hebben ze dan wel een plan b? Want dit is op termijn toch niet houdbaar voor de economie enzo...
Want zelfs als ze weer gaan versoepelen dan ga je opnieuw het probleem krijgen die we nu hebben he.

Ik zou het nieuws nog eens checken ;).

Wat denk je dat de maatregelen zouden zijn moest er geen vooruitzicht zijn op een vaccin? De huidige maatregelen zijn helemaal niet gemaakt "met zicht op een vaccin", het zijn gewoon de maatregelen die je moet nemen om een dodelijk, besmettelijk virus tegen te houden.

hell-side-boy

Legacy Member
bassie82 zei:
Maar alle indicaties zijn er dat er een vaccin komt.
Pfizer heeft net gevestigd dat hun vaccin 90% efficiënt is.

Van Gucht heeft ook al gezegd dat vanaf maart vaccinaties zouden kunnen beginnen. Dusja de experten zijn er gelijk van overtuigd dat er een werkende vaccin gaat zijn.

Ik hoop dat je gelijk hebt echt waar! maar de pessimist in mij heeft daar toch twijfels over:)

Televisiekaske

Legacy Member
Ik lees hier veel halve waarheden en hele leugens. En vooral een hele hoop wereldvreemde mensen. Het gemiddeld loon op 9-lives, wat vooral ICT-gerelateetd is vermoed ik ligt ook net iets hoger dan gemiddeld. Maar ik kan, net zoals die miljoenen personen die nu thuis zitten, niet rondkomen met 70% van mijn loon. Niet iedereen zit er zo warmpjes in, of heeft een partner, of krijgt steun van thuis/familie/...

Maar bon, blijkbaar ben ik een troll. Ik steek er mijn energie niet meer in. Polarisatie is er hier zeker, en ik vermoed dat ik een van de weinigen ben die er tegen in gaan. Dus me dat kwalijk nemen is nogal ridicuul.

En van hierboven: neen, dat is de schuld van de maatregelen, niet van die zogenaamde pandemie. Van onzin spuien kun je wel wat. Salut en de kost.

hell-side-boy

Legacy Member
sandervdw zei:
Ik zou het nieuws nog eens checken ;).

Wat denk je dat de maatregelen zouden zijn moest er geen vooruitzicht zijn op een vaccin? De huidige maatregelen zijn helemaal niet gemaakt "met zicht op een vaccin", het zijn gewoon de maatregelen die je moet nemen om een dodelijk, besmettelijk virus tegen te houden.

Je hebt zeker en vast gelijk, de vraag is hoelang kunnen we dit volhouden?

Televisiekaske

Legacy Member
Sylverscythe zei:
Ik vermoed dat de luxe er niet is om verplegend personeel thuis te houden nee. Ofwel loopt er iets mis door de administratie op één van de vele niveau's. Wat denk jij sjoeke?

Verder ook nogal een beperkte reactie op mijn post hé.

Het verkeersreglementen voor onze veiligheid te waarborgen vergelijken met de maatregelen die we opgelegd krijgen valt niet over te discussiëren, toch?

'Krijgt allemoal juksel en kotte armkes'

TNTim

Legacy Member
zarathustra zei:
Niet noodzakelijk door de maatregelen zoals hij claimt.
Hoe strenger en hoe langer de maatregelen gelden, hoe groter de gevolgen natuurlijk wel.
Maar er is, zoals Sylverscythe ook aanhaalt, waarschijnlijk geen betere aanpak momenteel dan dit.
Lees als: ik hoop dat ze in Brussel, zowel federaal als Europees, weten wat ze doen en het verstandig aanpakken...

Soeplepel
De scholen terug dicht houden betekent een hel voor ouders van jonge kinderen en een gigantische leerachterstand voor ouders van alle kinderen.
Wat moet dat moet, maar geen idee of scholen langer dicht houden als strikt noodzakelijk een slim idee is...

Loser

Legacy Member
Televisiekaske zei:
Dus je mag als verplegend personeel met risicocontact wel in contact komen met patienten die geen risico hebben? Da's helemaal de wereld op z'n kop.

(...)

Het enige waar we in België beperkt in zijn zijn IC bedden. Dus moeten we is serieus beginnen nadenken of het de moeite is om mensen met een zeer beperkte kans daar nog weken lang in coma te brengen. Maar da's weer iets dat te gevoelig ligt natuurlijk. We laten liever mensen stikken waarvan we niks horen dan dat we ons schuldig moeten voelen voor iets waar we weinig aan kunnen veranderen.

Dat zijn twee bizarre beweringen in één post, zeg.
Je vindt het de wereld op z'n kop dat we de luxe niet hebben om verplegend personeel thuis te laten, maar tegelijk pleit je voor versoepelingen, die ervoor zorgen dat het verplegend personeel net nog meer onder druk komt te staan. Want je optie "zoek dan wat mensen bij" is geen echte optie, in een sector waar het historisch moeilijk is om mensen te hebben en te houden.

Dan de bewering dat we ALLEEN een tekort hebben aan IC-bedden in België. Nee, we hebben net veel IC-bedden per persoon als je het vergelijkt met buurlanden. We hebben een tekort om iedereen daar te leggen, maar dat is ook niet nodig als we allemaal bepaalde basisregels volgen. Dus er is geen tekort. Er is een tekort om jou volledig vrij te laten, dat wel. En het tekort is niet de bedden, maar het volk. Dat blijkbaar gerust z'n nikkel mag afdraaien, zolang jij maar naar buiten mag.

En je vals dilemma over ofwel lockdown, ofwel kiezen dat we mensen met zeer beperkte kans daar nog wekenlang in coma brengen, dat is ook op geen enkele grond van waarheid gestoeld. Die keuze is er nu al. Die prioriteiten worden nu al gesteld. En toch is een lockdown nog altijd nodig. Wat jij wilt, is dat we bepaalde mensen inderdaad laten stikken (=niet in een coma brengen en geen IC-bed geven), zodat jij naar buiten kunt 's nachts. En we àndere mensen wél in een coma kunnen brengen die dan maanden moeten revalideren. Ook opdat sommige mensen iets meer vrijheid krijgen.

Racing_Genk

Legacy Member
Al die lockdown hardliners hier, wie zijn ze vraag ik me soms toch af? In mijn prive leven kom ik ze alleszins niet tegen.

zarathustra

Legacy Member
Racing_Genk zei:
Al die lockdown hardliners hier, wie zijn ze vraag ik me soms toch af? In mijn prive leven kom ik ze alleszins niet tegen.

Dat is de bedoeling eh

bassie82

Legacy Member
Racing_Genk zei:
Al die lockdown hardliners hier, wie zijn ze vraag ik me soms toch af? In mijn prive leven kom ik ze alleszins niet tegen.

zodanige lockdown dat kustgemeenten en boswachters klagen dat er te veel volk rondloopt :)

Soeplepel

Legacy Member
TNTim zei:
Soeplepel
De scholen terug dicht houden betekent een hel voor ouders van jonge kinderen en een gigantische leerachterstand voor ouders van alle kinderen.
Wat moet dat moet, maar geen idee of scholen langer dicht houden als strikt noodzakelijk een slim idee is...

Heb geen zin om in februari weer in lockdown te gaan ze :crazy:
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan