Archief - Corona: Maatregelen, Updates & Algemene Discussie - Deel 6

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Balsaus

Legacy Member
Hoe zit het eigenlijk met volk dat een tweede keer besmet raakt? Komt dat nu veel voor?

AreVee

Legacy Member
Vile zei:
Zoals de premier zegt: In vergelijking met de lockdown van maart/april kent iedereen nu wel iemand die besmet is met Covid. En een maandje geen café/restaurant is toch ook het einde van de wereld niet. De economie draait gelukkig nog!!

Voorlopig niemand nee, 1 collega heeft zich gisteren laten testen dus die kan eventueel nog. Andere collega's een covid positieve vervoert (zowel mensen waarvan men het wist met alle mogelijke maatregelen dan uiteraard) als mensen die het achteraf bleken te hebben, niks. Bij familie, vrienden, kennissen, niemand.

En nee een maand café daarvan zal de wereld niet ophouden te bestaan nee. Maar voor sommige mensen is dat wel een belangrijke bron van ontspanning na een werkweek (en zeker na werkweken zoals die van de laatste maanden waarin je meer met mondmasker loopt dan zonder waarin je je collega's anders moet aanpakken dan ervoor, ...). Voor een ander zal dit zijn sport zijn die niet meer kan doorgaan (ook bij mij) of zijn muziekgroep die niet meer mag optreden of ... . Tuurlijk is dat first world en zijn er mensen die al tranen in de ogen zouden krijgen van het feit dat ze elke dag eten zouden kunnen hebben. Maar ik heb het hier al gezegd en ik ga het herhalen dat maakt niet dat mensen met first world problems daar niet echt zwaar van in de put kunnen geraken, ooit houdt de relativering "ja maar iemand heeft het erger" ook wel op. Ik begin zelf aan dat punt te geraken. De economie zal blijven draaien maar ook anders dan ervoor, veel mensen zullen hun droom waaraan ze werkten moeten opgeven omdat ze er nu echt niet komen terwijl ze anders misschien met even op de tanden bijten omdat het maar zo zo draait nadien wel een florissante zaak zouden ontwikkeld hebben. Hoeveel sectoren gaan er concreet hinder ondervinden van alles wat er al geweest is? Meer dan je denkt, denk ik.

In before: Amai wat een jankers zitten er hier of jezus is x nu echt zo erg. (niet op jou bedoeld dit laatste he maar er zijn er al anderen geweest met het inlevingsvermogen van een garnaal).

Destel

Legacy Member
Toch een kleine oplichting dat optredens kunnen blijven doorgaan. (En imo terecht, de zalen doen er alles aan om de boel veilig te doen verlopen.)

AreVee

Legacy Member
Five-seveN zei:
"Ne mens heeft niks op restaurant te zoeken in een pandemie".
Als het regent kunt ge ook niet gaan tennissen buiten. Zeg dat maar eens tegen de tennisbaan uitbaters.

Niet echt, ik heb geen enkel restaurant of terras gezien waar men 1.5m afstand tussen alle gasten hield, of waar men controleerde wie deel uitmaakte van hetzelfde gezin.
Ik ben paar week geleden is op restaurant geweest met 6 man op een zaterdag, en dat zat stampvol. Zo vol heeft dat daar nog nooit gezeten.

Ne mens heeft niks op restaurant te zoeken in een pandemie, dat is toch gewoon zo...

In maart/april hebben we dat ook gedaan en dat is toch redelijk cava uitgedraaid, niet dan? Of ben jij van mening dat die maatregelen niks gewijzigd hebben, dat alles toen magically vanzelf is gestopt? Kan he.

In tennisclubs is het in 95% v/d gevallen: Of sluiten in de winter als ze enkel buitenvelden hebben, of een blaas/ballon erover zodat men wel nog speelt in de winter of ze halen hun netten etc eraf in de winter en men houdt enkel hun binnenvelden over (abonnement in de winter is ook altijd duurder en quasi altijd een vast uur dat je kiest in het begin i.p.v. kijk maar of er plek is en als er plek is kom je desnoods tien uur na mekaar, in de zomer). Dus ja, het is misschien straf want zolang regent het nog niet op onze planeet, maar tennisuitbaters hebben daar, in de loop der jaren, oplossingen voor gezocht! Je kan dit dan ook nét niet vergelijken met, je mag je broodwinning niet meer uitvoeren, op gelijk welke manier. Restaurantuitbaters en caféuitbaters hebben overigens wél al gezocht naar oplossingen, maar blijkbaar is dit voor onze regering geen argument.

Dan je tweede opmerking, ik ben sinds dat de cafés terug open mochten gemiddeld twee keer per week op restaurant/café geweest (een keer rustig door de week een keer steviger in het weekend). Ik wissel al eens graag af ook, in het weekend maak ik er vaak met wat vrienden/vriendin(nen) eerst een "ontdekken van een dorp/stad" van sinds corona (want ja buitenlands reizen geen zin in met deze regels die dan nog veranderen constant ook) dus ik heb echt wel meerdere stukken van ons land gezien en mijn voorbeeld is dus net iets meer onderbouwd dan jou volledige restaurantbezoek en de sector doet wél moeite om regels te maken, én die streng na te kijken, ik heb nauwelijks plekken gezien waar men géén 1,5 meter afstand hield, waar men géén mondmaskers had voor het personeel die altijd gedragen werden waar men géén registratieplicht had (en waar men dat niet als allereerste kwam vragen). Kort samengevat: En dat geldt in feite voor je eerste tennis stuk ook, waarom beginnen spreken en veralgemenen over zaken waar je niks van afweet?

Je derde stukje dan: Ne mens heeft niks te zoeken op restaurant op pandemie? Waarom niet? Als men de regels respecteer, en dat doet men zie vorige stuk tekst, dan vraag ik me oprecht af waarom niet, maar ik leer graag bij hoor dus geef het aan waarom niet en indien ik denk dit kan kloppen zal ik de eerste zijn om te zeggen, klopt.

Je vierde stuk, magically niet nee, maar de regels zijn daar wel zeker niet de enige factor voor. In andere landen zoals een Nederland om maar eentje te noemen daalde ze toen ook (om maar niet te zeggen dat ze quasi overal daalde op VS etc mss na maar die zijn dan ook gewoon later echt "gestart" met hun pandemie). Dus denk ik dat de regels slechts beperkt invloed hebben op het dalen of stijgen van de cijfers? Ja. Hebben ze geen nut? Dat lijkt me ook sterk (en t zou pas echt dramatisch zijn moesten zo'n maatregelen geen nut hebben natuurlijk).


Edit: Geen reactie op men gequote post maar is er nu écht zo weinig inlevingsvermogen in de wereld? Ja seg wie knuffelt er nu zijn ouders, alé als ge de twaalf voorbij zit is dat toch echt iets dat je niet meer doet. Fuck off, ik doe dat bij mijn ouders etc OOK NIET. Maar ik begrijp tenminste dat mensen die wél vaak knuffelden dat nu érg jammer vinden om dat niet meer te doen.

makila

Legacy Member
De beslissing is hier in samenspraak met vrouwlief gemaakt.

Ik bezoek alleen nog mijn alleenstaande moeder. (1 nauw contact). Bezoekjes aan mijn nonkel en tante worden tot en met kerstmis geannuleerd. Het is nog wel de bedoeling om met kerst mijn nonkel + tante + moeder uit te nodigen. Tot op heden mag dat ook. (Max 4 personen in privésfeer hé). Vrienden zie ik (helaas) al sinds maart niet meer.

Mijn vrouw is zowiezo niet de sociaalste persoon, zij wenst voorlopig NIEMAND nog te zien.

Op het werk is nu beslist van terug full time thuis te werken. Dus géén contact meer tussen de collega's.
Ik ga wel nog samen lopen met mijn nonkel, rekeninghoudend met de nodige afstand. Ook dat mag voorlopig nog.

Correct me if I am wrong, maar met bovenstaande beslissingen respecteer ik volgens mij de huidige regels.

CCatalyst

Legacy Member
M°°nblade zei:
Als dat veilig zou zijn kunnen ze even goed telewerk terug afschaffen. Want dat is tenminste met mondmaskers en op ruimere bureau's.

Als mondmaskers echt de hele werkdag gedragen worden, ja. Probleem is niet zozeer de afstand, wel dat de ventilering in veel kantoorgebouwen lucht hergebruikt (en dus viruspartikels kan transporteren waarbij de 1.5m totaal niet meer geldt) ipv continu verse lucht aan te voeren, want dat is "goedkoper". Stond een heel artikel over in De Tijd een week of 2 terug.

kay-gell zei:
Nu was 't kalf verdronken en kon deze regering niet anders zonder dat ze halfslachtig over kwamen.

Ik denk niet dat dat ze vrijspreekt eigenlijk. De liberalen hebben het nog altijd voor het zeggen en die Wilmes zit vandaag nog altijd in de federale regering. Daarnaast zijn Celeval enz nog altijd dezelfde mensen. De gedachte dat De Croo zich bij zijn benoeming plots moest inwerken in dit dossier is hopelijk niet correct, stel je voor zeg.

zarathustra zei:
Ik lees nergens iets van consequenties voor mensen die er hun voeten aanvegen? dus de zoveelste dode mus?

Ze gebruiken nog altijd MB's, dus ze kunnen per de Grondwet geen nieuwe straffen creëren, dat is hun eigen schuld als ze het allemaal zelf willen doen en het parlement er niet willen bij betrekken. Ze verwijzen in hun MB nog altijd naar de straffen in de wet inzake de civiele veiligheid, wat m.i. juridisch toch redelijk op losse schroeven staat.

Ze zijn wel nog zo slim om de MB's altijd maar een maand geldig te maken. Eenmaal de Raad van State er een uitspraak over zou kunnen doen is het al vervallen. Maar een goede advocaat zal m.i. niet veel nodig hebben om een strafrechter je te laten vrijspreken voor een inbreuk op het MB.

LSDsmurf zei:
Nogal een obsessie met Ben Weyts hoor. Het is vast en zeker de schuld van de Vlaamse minister van Onderwijs dat het in Brussel en Wallonie.

Als ik Weyts aanhaal is dat steeds in de context van Vlaanderen en een deel van Brussel. Dat gezegd zijnde, zijn Waalse evenknie heeft dezelfde fout gemaakt, al moet gezegd worden dat het Ben is die altijd zwaar pusht op federaal niveau want daar probeert men ook onderwijs wat te harmoniseren.

Musk zei:
Jan Jambon weet toch van niks, gewoon niet naar luisteren.

Ik begin eigenlijk te begrijpen waarom BdW nog altijd voorzitter is en dus de echte Minister van Onderwijs en de echte Vlaamse Minister-President - hij heeft nog geen opvolger gevonden. Omringd worden door types als Jambon of Weyts moet toch enorm triestig zijn, maar soit hij heeft ze zelf gekozen obv hun ja-knikker gehalte.

AreVee

Legacy Member
draven zei:
Ik verwacht ook geen daling. Ze kunnen wel weer verstrengen als het niet daalt. Allemaal zo moeilijk te bewijzen of een genomen maatregel iets opbrengt of niet.
We lopen nu al maanden met dat mondmasker in de winkels en op andere plaatsen. Tevergeefs zo blijkt...

Logisch ook helaas, kort vluchtig contact is veel minder gevaarlijk dan langer nauw contact (zoals werkplekken, scholen, lange trein/bus ritten met veel volk op). Maar scholen sluiten, nee dat doet Weyts Ben niet hoor.

En ja cafés en restaurants horen ook die langere nauwe contacten maar daar is het net iets doenbaarder om met je dubbel te blijven zitten, 1,5m afstand te houden tussen de tafels met andere mensen en slechts heel vluchtig contact te hebben als je bv naar wc gaat of gaat roken.

AreVee

Legacy Member
sandervdw zei:
Dat kan je als Vlaming eigenlijk niet beoordelen. De Croo praat traag Frans met hoogstwaarschijnlijk ook wel wat foutjes. Dat komt voor Franstaligen misschien net zo over als Wilmes bij ons. Wilmes viel ook wel mee als ze mocht aflezen...

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

Tweetalige Brusselaars die ik ken zijn iig ook te spreken over De Croo zijn frans.

buffalo_magic zei:
Ik ben 2talig opgevoed en zijn Frans was echt wel nagenoeg perfect en hij kwam ook redelijk spontaan over. Ik versta ook wel dat het voor een Franstalige moeilijker is om Nederlands te spreken dan omgekeerd.
Het viel mij alvast positief op en dat is in deze tijden ook al eens het vermelden waard ������

Hoe is dat moeilijker? :) . Oprecht benieuwd gewoon he, jij zal het als tweetalig opgevoede wel weten neem ik aan.

the_fox

Legacy Member
gamer5 zei:
Frankrijk heeft hun eigen probleem, zoals elk land inderdaad. Maar die cijfers haal je niet op via contacttracing maar door clusteronderzoek. Omdat, zoals je al aanhaalt, contact tracing data is hoogst onbetrouwbaar/onvolledig. Clusteronderzoek zal altijd een selectie zijn, maar het kan je toch al een beter beeld geven.

Hier de bron, die aanhaalt dat de 2 grootste bronnen werk (openbaar vervoer naar) en de scholen zijn.
https://www.lemonde.fr/education/ar...-l-ecole-et-l-universite_6053758_1473685.html

België daarentegen, heeft al gezegd dat er geen geld voor clusteronderzoek is. Er is wat data en er is soms lokaal wat clusteronderzoek, maar er word geen analyse of rapportering op gedaan. Daarmee mijn frustratie met de beslissingen. Beslissingen maken zonder info, en als een apenland de andere landen nadoen.

En zelfde probleem dat ik hier & hier aangehaald heb. Die cijfers kloppen waarschijnlijk/mogelijks maar je trekt er de verkeerde conclusies uit...

Er is maar een klein deel die terug te brengen is naar clusters, dus clusteronderzoek is nutteloos om dat soort conclusies uit te proberen trekken. Brononderzoek zou mogelijks meer aan het licht kunnen brengen, maar is onmogelijk in Europa.
Wederom, dat geen enkel land dit kan toepassen moet een belletje doen rinkelen. Buiten de redenen in de post die je quote, speelt daar privacy een grote rol in; zowel de Europese als de lokale regelgevingen. Komt daar dan nogmaals het menselijke aspect bij, dan is het onmogelijk. Veel geluk als de persoon enkel weet dat hij contact gehad heeft met een "Tom Janssen, of was het nu Jansen of Janssens of... " of een "Bart Peeters". Ik vermoed dat je nog geen enkel BI-project gedaan hebt met persoonsdata en waar je je aan de privacyregels moet houden :p

gumball4000

Legacy Member
buffalo_magic zei:
Ik ben 2talig opgevoed en zijn Frans was echt wel nagenoeg perfect en hij kwam ook redelijk spontaan over. Ik versta ook wel dat het voor een Franstalige moeilijker is om Nederlands te spreken dan omgekeerd.
Het viel mij alvast positief op en dat is in deze tijden ook al eens het vermelden waard ������

Hier ook tweetalig opgevoed. Enige waar je kon merken dat hij nederlandstalig was, was de uitspraak van de "R". Voor de rest echt goed Frans.

lammeken

Legacy Member
Daar gaat mijn vrijdags en zaterdags cafébezoek :(.
Is al jarenlang een traditie in de vriendengroep om toch de contacten wat te onderhouden, en nu weer 4 weken niks.
Ze moeten iets doen volledig akkoord, maar volledig sluiten vind ik toch extreem. Waar ik kwam hield iedereen zich aan de maatregelen en heb het gevoel dat ik op mijn werk sneller kan besmet raken dan op café.

Meh

Nesjamag

Legacy Member
Het blijft toch moeilijk te vatten dat men nu beslist om te wachten tot het een absolute ramp wordt vooraleer men scholen en werk platlegt.
Het is vrijwel onvermijdelijk dat dit zal moeten gebeuren. Maar waarom wacht men dan zolang dat men op alle vlakken (ziekenzorg en economie) de zwaarste schade zal leiden om tot zulke maatregelen te nemen.
Hoe kan men zo beperkt voorziend zijn.

Zou men zichzelf echt wijsgemaakt hebben dat sluiten van horeca een relevante impact zal hebben.

Lobmans

Legacy Member
lammeken zei:
Daar gaat mijn vrijdags en zaterdags cafébezoek :(.
Is al jarenlang een traditie in de vriendengroep om toch de contacten wat te onderhouden, en nu weer 4 weken niks.
Ze moeten iets doen volledig akkoord, maar volledig sluiten vind ik toch extreem. Waar ik kwam hield iedereen zich aan de maatregelen en heb het gevoel dat ik op mijn werk sneller kan besmet raken dan op café.

Meh

Voor horeca-uitbaters vind ik de sluiting echt ontzettend erg, om niet te zeggen pure horror. Maar als klant is het nu niet dat we er zwaar van gaan afzien om een maand niet op café of restaurant te kunnen gaan he. Als dat wekelijks contact zo belangrijk is kunt ge ook gewoon gezellig een herfstwandeling maken ;)

En het is idd jammer dat er ook genoeg horecazaken zijn waar zowel uitbaters en cliënteel zich mooi aan de maatregelen hield. Op zich was het beter geweest als men van in het begin véél harder had opgetreden tegen overtredingen zodat er de voorbije weken/maanden geen situaties meer waren voorgevallen waar het serieus uit de hand liep, maar daar is het inmiddels te laat voor.

CCatalyst

Legacy Member
Lobmans zei:
Voor horeca-uitbaters vind ik de sluiting echt ontzettend erg, om niet te zeggen pure horror. Maar als klant is het nu niet dat we er zwaar van gaan afzien om een maand niet op café of restaurant te kunnen gaan he.

Ik vrees dat we vertrokken zijn voor langer dan een maand.

Het zal toch een behoorlijk deprimerende winter worden straks: winteruur waardoor je de zon niet meer ziet buiten je werkuren, regen en kou, geen kerstmarktjes/sfeer, en alle afleiding om dat te vergeten is dicht. Enkel nog TV.

Niemand wil het nog met zoveel woorden zeggen, maar ook kerstmis en nieuwjaar zullen wellicht op de schop gaan dit jaar.

Mocht het maar een maand geweest zijn, ja.

Nesjamag zei:
Zou men zichzelf echt wijsgemaakt hebben dat sluiten van horeca een relevante impact zal hebben.

Het is veel meer dan enkel horeca he. Zal alles samen een impact hebben: ik denk van wel (enfin ik hoop het!!). Maar we gaan er niet mee terug naar 100 gevallen/dag gaan zolang die scholen open zijn. En vanaf je heropent zal het weer beginnen stijgen.

Je hebt gelijk, wat is het plan dan eigenlijk? Werken werken werken en het sociale leven dicht tot pasen, is dat wat ze willen? Dat zal niet pakken.

M°°nblade

Legacy Member
Nesjamag zei:
Het blijft toch moeilijk te vatten dat men nu beslist om te wachten tot het een absolute ramp wordt vooraleer men scholen en werk platlegt.
Het is vrijwel onvermijdelijk dat dit zal moeten gebeuren.
Met harder optreden tegen zij die de huidige maatregelen aan hun laars lappen zouden verstrengingen niet nodig zijn. Je kan het ook niet blijven steken op informatie die bepaalde mensen niet bereikt. Desnoods rij je met een autospeaker rond in die wijken.

Syter

Legacy Member
Lobmans zei:
Voor horeca-uitbaters vind ik de sluiting echt ontzettend erg, om niet te zeggen pure horror. Maar als klant is het nu niet dat we er zwaar van gaan afzien om een maand niet op café of restaurant te kunnen gaan he. Als dat wekelijks contact zo belangrijk is kunt ge ook gewoon gezellig een herfstwandeling maken ;)

En het is idd jammer dat er ook genoeg horecazaken zijn waar zowel uitbaters en cliënteel zich mooi aan de maatregelen hield. Op zich was het beter geweest als men van in het begin véél harder had opgetreden tegen overtredingen zodat er de voorbije weken/maanden geen situaties meer waren voorgevallen waar het serieus uit de hand liep, maar daar is het inmiddels te laat voor.

Oh please. Je doet precies of ze worden tijdens een wereldoorlog naar het front geroepen.
"Oh nee, we moeten 4 weken dicht en we krijgen geld van de overheid (lees: de bevolking) om dit te overbruggen. Wat een tragedie!"

Als je je zaak niet 4 weken kan sluiten zonder in liquiditeitsproblemen te komen dan heb je wellicht - je raadt het al - zware liquiditeitsproblemen en sluit je de tent beter.
Horeca is altijd al een een zeer risicovolle sector geweest, zelfs buiten Corona-tijden, en wordt bv. vaak door boekhoudkantoren geweerd als dossier omdat ze vaak hun facturen niet kunnen/willen betalen, een administratieve ramp zijn, etc.

Vile

Legacy Member
AreVee zei:
Voorlopig niemand nee, 1 collega heeft zich gisteren laten testen dus die kan eventueel nog. Andere collega's een covid positieve vervoert (zowel mensen waarvan men het wist met alle mogelijke maatregelen dan uiteraard) als mensen die het achteraf bleken te hebben, niks. Bij familie, vrienden, kennissen, niemand.

En nee een maand café daarvan zal de wereld niet ophouden te bestaan nee. Maar voor sommige mensen is dat wel een belangrijke bron van ontspanning na een werkweek (en zeker na werkweken zoals die van de laatste maanden waarin je meer met mondmasker loopt dan zonder waarin je je collega's anders moet aanpakken dan ervoor, ...). Voor een ander zal dit zijn sport zijn die niet meer kan doorgaan (ook bij mij) of zijn muziekgroep die niet meer mag optreden of ... . Tuurlijk is dat first world en zijn er mensen die al tranen in de ogen zouden krijgen van het feit dat ze elke dag eten zouden kunnen hebben. Maar ik heb het hier al gezegd en ik ga het herhalen dat maakt niet dat mensen met first world problems daar niet echt zwaar van in de put kunnen geraken, ooit houdt de relativering "ja maar iemand heeft het erger" ook wel op. Ik begin zelf aan dat punt te geraken. De economie zal blijven draaien maar ook anders dan ervoor, veel mensen zullen hun droom waaraan ze werkten moeten opgeven omdat ze er nu echt niet komen terwijl ze anders misschien met even op de tanden bijten omdat het maar zo zo draait nadien wel een florissante zaak zouden ontwikkeld hebben. Hoeveel sectoren gaan er concreet hinder ondervinden van alles wat er al geweest is? Meer dan je denkt, denk ik.

In before: Amai wat een jankers zitten er hier of jezus is x nu echt zo erg. (niet op jou bedoeld dit laatste he maar er zijn er al anderen geweest met het inlevingsvermogen van een garnaal).

Het virus circuleert wel degelijk in de horeca. Hoe goed die mensen dat ook bedoelen, niet elke zaak heeft een goed werkend ventilatiesysteem of een ventilatiesysteem. Wij gaan ook eens graag gaan eten of een pannenkoek eten, maar wat moet de overheid doen hé???
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan