Archief - Corona: Maatregelen, Updates & Algemene Discussie - Deel 6

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Vile

Legacy Member
{BK}Black Devil zei:
wat doen wij dan anders dan Chinezen ? Of gaan die niet op restaurant en cafe/clubs zoals in Wuhan ?

De Chinezen hebben extreem veel discipline. 1 besmetting en de ganse omgeving waar je woont => dicht.

buffalo_magic

Legacy Member
Vile zei:
De Chinezen hebben extreem veel discipline. 1 besmetting en de ganse omgeving waar je woont => dicht.


Als je dat zelf kan geloven mag je dat doen.
Ik kom dagelijks in contact met Chinezen ivm mijn werk en de werkelijkheid is toch helemaal anders.
Wat wel een heel groot verschil is met de westerse wereld is de persvrijheid. Hier zoekt de pers net de sensatie op en dat is in China totaal onmogelijk en staan er zware straffen op. Daar bepaalt de overheid wat er geschreven wordt.

Vile

Legacy Member
Het wordt toch allemaal een beetje opgeblazen de maatregelen van de regering. Velen kunnen nog gaan werken, ‘t zal een paar maandjes op de tanden bijten zijn.

M°°nblade

Legacy Member
draven zei:
Allemaal mooi...in theorie
Wat is er in de praktijk zo moeilijk aan dan?

Die reflex van iemand buiten je nauwe contacten geen hand meer te geven, zal er intussen wel inzitten zeker. Ne ventenknuffelaar ben ik sowieso nooit geweest.

Hawk

Legacy Member
buffalo_magic zei:
Als je dat zelf kan geloven mag je dat doen.
Ik kom dagelijks in contact met Chinezen ivm mijn werk en de werkelijkheid is toch helemaal anders.
Wat wel een heel groot verschil is met de westerse wereld is de persvrijheid. Hier zoekt de pers net de sensatie op en dat is in China totaal onmogelijk en staan er zware straffen op. Daar bepaalt de overheid wat er geschreven wordt.
Hij had het dan ook over de Chinezen die in China wonen.

makila

Legacy Member
Volgens Jan Jambon, zouden naar schatting -in werkelijkheid- ruim 1 miljoen Belgen (Ruim 10% van alle Belgen) ondertussen besmet zijn met Corona.
De meeste mensen zouden het dus niet eens beseffen/weten dat ze besmet zijn.

sypro9000

Legacy Member
Dit is precies een cursus "hoe uw toekomst van uw land hypothekeren". In oorlogstijden zijn het de sterken die er voor zorgen dat de het leven blijft bollen op allerhande manieren. De zwakken kunnen dan ter bescherming genomen worden op speciaal ingerichte locaties. En tegenwoordig is het hier meer van "de Duitsers zijn, verstop u, verstop u !!". Ik blijf er bij, persoonlijk heb ik er allemaal weinig last van, en misschien dat de reden dat ik wat helder kan blijven denken. Maar de generatie die we in deze tijden aan het opkweken zijn, zal voor een gedeelte verloren zijn. Zowel op intellectueel vlak als op de resistentie tegen allerhande ziektes. Ons lichaam is er op gemaakt om in contact te komen met allerhande ziektes zodat de "kudde" kan gesterkt worden.

Het feit dat er veel gevallen zijn, die er amper last van hebben zou juist in de aanval moeten gebruikt worden. Nu(maanden) neem je de soldaten van het front, en duiken die onder. Waardoor de nieuwe rekruten niet eens de kans krijgen om ervaring op te doen. Tot zover de analogie.

Ik vraag me echt af wat hierna zal komen, pak binnen twee maand. Dan zijn we midden december, feestperiode en klaar voor de derde golf in de zeer koude januari. Als je eind december begint te preken dat er geen contact met familie mag zijn, dan hebben wij voor wat de chinezen voor hadden met hun Chinees nieuwejaar. Dan word het echt tijd om D.H.Z suicide kitjes te beginnen verkopen.

Musk

Legacy Member
makila zei:
Volgens Jan Jambon, zouden naar schatting -in werkelijkheid- ruim 1 miljoen Belgen (Ruim 10% van alle Belgen) ondertussen besmet zijn met Corona.
De meeste mensen zouden het dus niet eens beseffen/weten dat ze besmet zijn.

Jan Jambon weet toch van niks, gewoon niet naar luisteren.

M°°nblade

Legacy Member
FlameDB zei:
Restaurants sluiten is quatsch. Je gaat me echt niet wijsmaken dat de besmettingen daar plaatsvinden.

Cafés kunt ge nog over discussiëren. Maar restaurants...
Ik snap niet goed waarom mensen menen dat restaurants itt cafes veilig zouden zijn. Je zit op een meter afstand van elkaar aan een tafeltje te praten. Zonder mondmasker.
Binnen.
Een uur aan een stuk of langer.

Dat zijn juiste de gekende hoge risico's.

Als dat veilig zou zijn kunnen ze even goed telewerk terug afschaffen. Want dat is tenminste met mondmaskers en op ruimere bureau's.

makila

Legacy Member
Musk zei:
Jan Jambon weet toch van niks, gewoon niet naar luisteren.
10000 besmettingen per dag = 70000 op weekbasis (worst case). Bijna de helft wordt niet ziek en/of gaan niet naar de arts oml zich te laten testen (en die worden dus niet gerapporteerd) = worst case 140000 mensen besmet op een week. Laten we zeggen dat dit 1/3de is van het aantal besmettingen (mensen blijven soms wekenlang ziek). Dan kom ik worst case uit op een kleine 500K?

Die 1 miljoen lijkt me ook wel overdreven maar het zijn er in praktijk toch een paar honderdduizend. Vooral in de steden is het aantal besmetting vrij groot.

stungunner

Legacy Member
makila zei:
Volgens Jan Jambon, zouden naar schatting -in werkelijkheid- ruim 1 miljoen Belgen (Ruim 10% van alle Belgen) ondertussen besmet zijn met Corona.
De meeste mensen zouden het dus niet eens beseffen/weten dat ze besmet zijn.

Ook een uitspraak die hij beter niet had gedaan en die op niks is gestoeld. Omdat 10% van de niet Covid-patiënten (die dus worden opgenomen voor iets anders maar wel allemaal worden getest) in het UZA ook Covid blijken te hebben, trekt hij die lijn door naar de rest van het land, dat dus 10% van het land wel besmet moet zijn.

Denk dat iemand hem toch eens gaat moeten uitleggen dat dat rekensommetje toch niet zo simpel is.

LSDsmurf

Legacy Member
CCatalyst zei:
Vakantiegangers brengen het binnen en vervolgens verspreid het virus zich verder waar het kan, zoals in de scholen.

In de tweede helft van augustus begonnen de cijfers weer te dalen
- Meeste Vlamingen gaan op reis in juli of begin augustus. Tweede helft van augustus heeft niet veel terugkeerders meer.
- Spanje werd in augustus nog op code rood gezet, wat toen nog een absoluut reisverbod was (vandaag niet meer).
- Weer in augustus was significant beter dan in juli waardoor er minder last-minutes waren. Herinner u de incidenten op het strand van Blankenberge, dat was in de eerste decade van augustus.
- De voornaamste reden voor oversterfte in augustus was... een hittegolf.
- Door dat mooie weer kon het virus zich hier moeilijk verspreiden, mensen zaten veel buiten, en de scholen waren dicht. Het virus was weer aan het uitsterven.
- Sciensano zei in augustus dat de scholen veilig open konden gaan als het gemiddelde nieuwe besmettingen/dag onder de 100 zat. Op basis van projecties zou dat rond 15 september het geval geweest zijn.

Op 1 september heropende Ben Weyts tegen het wetenschappelijk advies in de scholen terwijl er nog 400 gevallen/dag waren (veel meer dan bij de heropening van mei), en zette hij kinderen uit 20-30 verschillende bubbels bij elkaar in slecht verluchte ruimtes. Hij zei toen dat dat "een risico" was maar dat hij het bewust nam. De rest is geschiedenis, wanneer de cijfers van deze week compleet zijn hebben we een record gesteld van meer dan 10000 gevallen per dag.

Nogal een obsessie met Ben Weyts hoor. Het is vast en zeker de schuld van de Vlaamse minister van Onderwijs dat het in Brussel en Wallonië (alsook in alle buurlanden) volledig uit de hand gelopen is. Dat we er 7 maanden na de eerste lockdown nog altijd niet in slagen om kleine brandjes te blussen via een goed werkend test/trace/quarantaine systeem heeft er natuurlijk niets met te maken.

Ruben666

Legacy Member
M°°nblade zei:
Ik snap niet goed waarom mensen menen dat restaurants itt cafes veilig zouden zijn. Je zit op een meter afstand van elkaar aan een tafeltje te praten. Zonder mondmasker.
Binnen.
Een uur aan een stuk of langer.

Dat zijn juiste de gekende hoge risico's.


Lijkt mij ook zonneklaar.

ilgonwe

Legacy Member
Jambon heeft het totaal aantal besmette mensen tussen maart en nu wat verward met het aantal dat momenteel besmettelijk is. Desondanks zullen idd een paar 100.000 besmettelijk zijn met een glijdende tijdsperiode op dit eigenste moment zoals makila zegt.

We kunnen gokken op ongeveer 300.000-500.000 op dit moment. Vorige dinsdag waren er al 10.000 op 1 dag positief, ondertussen zal het wel iets gestegen zijn tegen de 11.000 of zelfs 12.000, zelfs conservatief is het 200.000 personen met het virus actief in zich.

Als uw viruslading te klein is ga je er zelfs voor korte tijd geen immuniteit voor hebben, dan is het gewoon "wachten" op de volgende keer dat iemand u een barrage aan virussen levert en dan ga je er wel last van hebben, dus sommigen zullen al voor 2 besmettingen tellen.

In ieder geval is het aannemelijk dat we binnenkort het totaal zien stijgen tot 500.000, we zitten nu al aan 200.000 sinds het begin van de metingen. Dat is ongeveer 20 dagen met 15.000 besmettingen (en dan nog een hele uitloper in december), dus voldoende opportuniteit voor dat cijfer :/

Ondertussen is er al een prognose van de barometer (die eigenlijk sterk overeenkomt met de eerste versie van alweer 2 maanden geleden, toen was discussie over het onhanteerbare aantal personen per x vierkante meter en staat er nog altijd in):
a3ab4ff8fa4deed2e3bae3a5077675f0-1602862973.png

MrKend54l

Legacy Member
stungunner zei:
Ook een uitspraak die hij beter niet had gedaan en die op niks is gestoeld. Omdat 10% van de niet Covid-patiënten (die dus worden opgenomen voor iets anders maar wel allemaal worden getest) in het UZA ook Covid blijken te hebben, trekt hij die lijn door naar de rest van het land, dat dus 10% van het land wel besmet moet zijn.

Denk dat iemand hem toch eens gaat moeten uitleggen dat dat rekensommetje toch niet zo simpel is.
Het staat op losse schroeven, maar soms hebben mensen zulke cijfers nodig om te beseffen dat het niet goed is.
Overdrijving is in deze iets wat zeker kan.

stungunner

Legacy Member
MrKend54l zei:
Het staat op losse schroeven, maar soms hebben mensen zulke cijfers nodig om te beseffen dat het niet goed is.
Overdrijving is in deze iets wat zeker kan.

Serieus? Ik verwacht van onze politici toch eerder correcte informatie en cijfers, de media staat al vol genoeg met dagelijkse doemberichten over corona.

MrKend54l

Legacy Member
stungunner zei:
Serieus? Ik verwacht van onze politici toch eerder correcte informatie en cijfers, de media staat al vol genoeg met dagelijkse doemberichten over corona.
En welke meerwaarde heeft de exacte cijfers geven? Ik snap wat je wilt zeggen, maar het trekt alleen de aandacht weg van de essentie.
En die is zeer duidelijk dat je moet opletten want het aantal mensen die besmet zijn is immens, ook al merk jij en die personen zelf er niks van.

M°°nblade

Legacy Member
stungunner zei:
Serieus? Ik verwacht van onze politici toch eerder correcte informatie en cijfers, de media staat al vol genoeg met dagelijkse doemberichten over corona.
Als zelfs de wetenschappers al bewust verkeerde informatie geven om een politiek beleid te verdedigen, wat zouden getrainde beroepsleugenaars als politici dan opeens wel correcte informatie geven?

gamer5

Legacy Member
the_fox zei:
Geen enkel land heeft die cijfers. En als je je graag aan Frankrijk spiegelt, lees dan vooral ook dit artikel eens die de problemen met contact tracing en meerbepaald hun app aankaart (synopsis: de app heeft op 1maand tijd met 8miljoen gebruikers maar 14 meldingen uitgestuurd...).
Geef mij even de bron van die cijfers. Ik zal even helpen, deze cijfers van 1 oktober van het Frans ministerie van Onderwijs spreken over 4.636 op 12 miljoen besmettingen bij leerlingen en 1.031 op 1,16 miljoen bij leerkrachten. Dit zijn dus 5.694 besmettingen in september. In die periode zijn er 280.063 nieuwe besmettingen bijgekomen volgens de officiële cijfers. Wat dus neerkomt op 2% in het onderwijs; wat wel een eindje afligt van je voorgestelde 33%.

Zet uw beroepsmisvorming dan correct in :p Zij kritisch van wat je leest, zoek effectief cijfers op.
Maar voor je België compleet de grond in boort, hoe ga je in uw BI-setting om met dingen zoals Data Quality, menselijke fouten, vrije input-velden, bronsystemen die er niet voor gemaakt zijn om op zo'n manier te bevragen,... Want dit zijn alle dingen du nu voorvallen, en zouden u niet onbekend mogen zijn en voor iemand in jouw functie zou het totaal niet onbegrijpelijk moeten zijn hoe ze dit niet kunnen doen. Ohja, en het zou misschien ook een extra teken aan de wand moeten zijn dat ze dit nergens kunnen doen (buiten onder een dictatoriaal bewind).

Frankrijk heeft hun eigen probleem, zoals elk land inderdaad. Maar die cijfers haal je niet op via contacttracing maar door clusteronderzoek. Omdat, zoals je al aanhaalt, contact tracing data is hoogst onbetrouwbaar/onvolledig. Clusteronderzoek zal altijd een selectie zijn, maar het kan je toch al een beter beeld geven.

Hier de bron, die aanhaalt dat de 2 grootste bronnen werk (openbaar vervoer naar) en de scholen zijn.
https://www.lemonde.fr/education/ar...-l-ecole-et-l-universite_6053758_1473685.html

België daarentegen, heeft al gezegd dat er geen geld voor clusteronderzoek is. Er is wat data en er is soms lokaal wat clusteronderzoek, maar er word geen analyse of rapportering op gedaan. Daarmee mijn frustratie met de beslissingen. Beslissingen maken zonder info, en als een apenland de andere landen nadoen.

Silence

Legacy Member
Dus gisteren huisarts 1: Laag risico gehad met positief besmette: geen quarantaine en geen test
Gisterenavond toch nog even gebeld naar een nicht die huisarts is: Laag risico, geen quarantaine en geen test maar let toch een beetje op natuurlijk.

Werkgever: Quarantaine en test afleggen en ze moet een negatieve voorleggen voor ze terug mee mag.
Zelfs zonet al telefoon gekregen van de contacttraicing.
Dat welles - nietes spelletje blijft bezig.

Opzich binnen zitten is geen probleem, maar de living staat op zen kop omwille van schilderwerken dus nu dag 2 op de slaapkamer. (Klinkt veel leuker dan het is en is anders dan ik had gehoopt :D)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan