Archief - Corona: Maatregelen, Updates & Algemene Discussie - Deel 6

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

the_fox

Legacy Member
puni zei:
Klopt, maar gij beweerde dat groepsimmuniteit wetenschappelijk ontkracht was. Vaccinatie is ook gewoon een manier om groepsimmuniteit te bereiken, dus die uitspraak klopt gewoon niet. Dat was alles wat ik aanhaalde.

Het probleem is dat niemand het over natuurlijke groepsimmunteit heeft maar gewoon over groepsimmuniteit. Maar zolang er geen vaccin is, is de enige vorm van groepsimmuniteit die mogelijk is natuurlijk de natuurlijke ;)

Dus hangt een beetje van interpretatie af. Sinds Badger specifiek naar Annemas verwees (die pleitte voor natuurlijke groepsimmuniteit) was dit geïnsinueerd. Maar het was enkel geïnsuneerd natuurlijk, dus verduidelijking had misschien beter geweest.

Ik kan het artikel op het Nieuwsblad niet lezen (want achter paywall). Indien daar het onderscheid niet gemaakt wordt, zal ik uw commentaar idd moeten bijstaan. Zou duidelijker een onderscheid moeten gemaakt worden want zonder het onderscheid gaan sommige mensen verkeerde conclusies trekken.

Oldskooler

Legacy Member
Ik hoop dat gaan wandelen in groepjes nog mag.

Meer was ik toch niet meer van plan de komende maanden, al bij neergelegd.

En al de rest f**k ** *** ****

*** ****

******** *****


***!

**!

puni

Legacy Member
the_fox zei:
Het probleem is dat niemand het over natuurlijke groepsimmunteit heeft maar gewoon over groepsimmuniteit. Maar zolang er geen vaccin is, is de enige vorm van groepsimmuniteit die mogelijk is natuurlijk de natuurlijke ;)

Dus hangt een beetje van interpretatie af. Sinds Badger specifiek naar Annemas verwees (die pleitte voor natuurlijke groepsimmuniteit) was dit geïnsinueerd. Maar het was enkel geïnsuneerd natuurlijk, dus verduidelijking had misschien beter geweest.

Ik kan het artikel op het Nieuwsblad niet lezen (want achter paywall). Indien daar het onderscheid niet gemaakt wordt, zal ik uw commentaar idd moeten bijstaan. Zou duidelijker een onderscheid moeten gemaakt worden want zonder het onderscheid gaan sommige mensen verkeerde conclusies trekken.

Het probleem voor mij is ook dat dat artikel achter een paywall zit en dat 95% van de mensen dus alleen die titel ziet.. En die dekt de lading (mogelijk) niet. :)

ugar

Legacy Member
puni zei:
Dat klopt wel niet, want als groepsimmuniteit een illusie is gaat een vaccin ook geen zoden aan de dijk brengen en zijn we eigenlijk gedoemd om gewoon te leren leven met het virus. :)

Het is jammer dat veel mensen blijkbaar groepsimmuniteit nog altijd gelijkstellen met 'we gooien alle maatregelen in de vuilbak en laten de natuur zijn werk doen'. Dat is het helemaal niet. Groepsimmuniteit is gewoon de term die aangeeft wanneer het noodzakelijke aandeel in uw populatie dat nodig is om verspreiding actief tegen te gaan, immuniteit of resistentie heeft opgebouwd. Dat kan op een hele hoop manieren, inclusief via vaccinatie.

Verklaar mij dan eens waarom mensen niet immuun zijn voor het papillonvirus na een besmetting, maar wel beschermd worden door het vaccin?

En je weet ook best dat de term groepsimmuniteit op dit moment wordt gebruikt als alternatief voor vaccinatie, met name het virus (evt gecontroleerd) haar ding laten doen, en wordt als alternatief voor vaccinatie gebruikt.

puni

Legacy Member
ugar zei:
Verklaar mij dan eens waarom mensen n,iet immuun zijn voor het papillonvirus na een besmetting, maar wel beschermd worden door het vaccin?

Ok, dan pas ik mijn uitspraak aan naar 'dat kan in theorie op een hele hoop manieren, inclusief vaccinatie' als dat u gelukkig maakt. :)

Racing_Genk

Legacy Member
Ik ga mij alleszins niet aan de maatregelen houden. Ik woon alleen en dan willen ze het idee van 1 nauw contact invoeren? Das toch gewoon niet leefbaar, maar 1 ander persoon zien de komende weken/maanden? Ben heel die corona zever kotsbeu, dat is nu al 7 maand dat ik mijn leven drastisch aanpas voor die beperkte groep hoogbejaarden die sterven aan dit virus.

Ik hoop vooral dat de horeca openblijft. Dat ze dan iets doen gelijk in Frankrijk, vanaf 21/22u sluiten zodat de "feestjes" vermeden worden.

Shaddix

Legacy Member
Racing_Genk zei:
Ik ga mij alleszins niet aan de maatregelen houden. Ik woon alleen en dan willen ze het idee van 1 nauw contact invoeren? Das toch gewoon niet leefbaar, maar 1 ander persoon zien de komende weken/maanden? Ben heel die corona zever kotsbeu, dat is nu al 7 maand dat ik mijn leven drastisch aanpas voor die beperkte groep hoogbejaarden die sterven aan dit virus.

Ik hoop vooral dat de horeca openblijft. Dat ze dan iets doen gelijk in Frankrijk, vanaf 21/22u sluiten zodat de "feestjes" vermeden worden.

* de kleine grote groep bejaarden die sterven aan dit virus

En dat is dan als de IC niet overbelast geraakt. Dan zal het aantal niet-bejaarden ook schokerend zijn.

Maar ga maar uw pintjes pakken hoor.

{BK}Black Devil

Legacy Member
dat is ook niet waar hé dat je maar 1 persoon zou mogen zien ,

1 nauw contact is niet hetzelfde als 1 persoon zien.

Kenneke10

Legacy Member
Moet zeggen in mijn leven is alles redelijk normaal gebleven, enige die ik zag was mijn broer en schoonzus en mijn schoonma met vrienden heb ik ne heletijd niet afgesproken. Niet vrij naar een winkel kunnen of voetbal was dan heel lastig voor mijn concreet heb ik in 2020 geen enkele live match gezien.

Zouden we op weg zijn naar een tweede lockdown buiten het nieuws volg ik dat niet op de voet.

puni

Legacy Member
Shaddix zei:
* de kleine grote groep bejaarden die sterven aan dit virus

En dat is dan als de IC niet overbelast geraakt. Dan zal het aantal niet-bejaarden ook schokerend zijn.

Maar ga maar uw pintjes pakken hoor.

Of ge kunt wat begrip tonen voor zijn frustratie, ik zeg maar wat.

Racing_Genk

Legacy Member
Ja het is natuurlijk makkelijk praten als je je gezinnetje enzo hebt, maar sluit een mens maar eens drie maand alleen ergens op, ze zouden snel anders piepen.

CCatalyst

Legacy Member
Op basis van wat in De Tijd lees gaan we blijkbaar een hoge economische prijs moeten betalen om de scholen open te houden. Niet omdat de leerlingen en/of de leerkrachten dat willen, want ze willen dat niet (toch wat secundair betreft), maar zodat de belastingbetaler belastingen kan opbrengen. De krant schrijft het ook met zoveel woorden. Ook het drog-"leerachterstand"-argument wordt bovengehaald. Drog, want selectieve leerachterstand in de scholen die uitbraken hebben is blijkbaar geen probleem, en het inhalen van de leerachterstand van vorig jaar is geen prioriteit voor het departement onderwijs.

Tegelijk zou telewerk "de norm" worden. Een term waar ik voor vrees dat het weinig zoden aan de dijk brengt, want "de norm" is nog altijd niet "verplicht", veel werkgevers zien dat ook zo, en ze zijn niet verkeerd.

Horeca zou moeten sluiten. Jammer, want die hebben in de zomer toch bewezen dat ze niet zozeer de motor zijn van besmettingen, zelfs met het andere weer in gedachten. Feitelijk zou al het "real life" entertainment aan banden gelegd worden, behalve dan het professioneel voetbal natuurlijk want als je daar aan raakt dan mag je je ministersbureau wel leegmaken.

Zouden die maatregelen werken? Ja, als je zoveel mogelijk sluit gaat het wel effect hebben en gaan de cijfers beginnen dalen. Maar school en werkvloer zijn beiden motoren van besmettingen, dus het zal traag dalen tot het ergens zal beginnen uitvlakken op het organische baselevel van die twee motoren samen. Maar de mensen gaan zo'n maatregelen nooit lang genoeg kunnen volhouden - all work and no play makes Jack a dull boy - zeker in de donkere maanden. Eenmaal men weer versoepelt zal het weer hard beginnen gaan. En wat hebben we dan gewonnen? Veel faillissementen, werklozen, depressies en (selectieve) leerachterstand in ieder geval.

De fetisj op belastingsopbrengsten is helaas geen oplossing voor de coronacrisis. Laat staan voor het begrotingstekort. Pas de maatregelen toe waarvan we sinds maart weten dat ze werken. Scholen dicht, telewerk verplicht. En stel realistische vooruitzichten: de maanden waarin het winteruur van toepassing is zullen verloren maanden zijn. Maar we raken er wel weer door, met coronaveilige initiatieven en warme menselijke solidariteit.

Racing_Genk

Legacy Member
Het eerste nut van het mondmasker buiten te moeten dragen trouwens gevonden, was nogal koude wind in Leuven vanavond en dan is zo een stoffen masker wel aangenaam. :D

Rana0306

Legacy Member
CCatalyst zei:
.
De fetisj op belastingsopbrengsten is helaas geen oplossing voor de coronacrisis. Laat staan voor het begrotingstekort. Pas de maatregelen toe waarvan we sinds maart weten dat ze werken. Scholen dicht, telewerk verplicht. En stel realistische vooruitzichten: de maanden waarin het winteruur van toepassing is zullen verloren maanden zijn. Maar we raken er wel weer door, met coronaveilige initiatieven en warme menselijke solidariteit.

En wat zou je dan doen met al die kinderen van personeel dat niet kan telewerken? Als restaurants, niet-essentiële winkels, kappers, poetsvrouwen,... open blijven/blijven werken heb je een hoop kinderen die niet naar school kunnen en opgevangen moeten worden. Dat wat er in maart minder was, want toen was alles toe, behalve essentiële beroepen.

Stuyfmans

Legacy Member
Rana0306 zei:
En wat zou je dan doen met al die kinderen van personeel dat niet kan telewerken?

Ik begrijp dat ook niet dat daar zo licht wordt over gegaan, ik heb veel collega's met kinderen en die mensen waren de wanhoop nabij toen ze moesten telewerken met kleuters en peuters of zelfs een baby in huis.

.Sinister.

Legacy Member
Rana0306 zei:
En wat zou je dan doen met al die kinderen van personeel dat niet kan telewerken? Als restaurants, niet-essentiële winkels, kappers, poetsvrouwen,... open blijven/blijven werken heb je een hoop kinderen die niet naar school kunnen en opgevangen moeten worden. Dat wat er in maart minder was, want toen was alles toe, behalve essentiële beroepen.

En wat met de kinderen van ouders die wel kunnen telewerken?
Want dat valt ook niet te combineren hoor.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Rana0306

Legacy Member
Stuyfmans zei:
Ik begrijp dat ook niet dat daar zo licht wordt over gegaan, ik heb veel collega's met kinderen en die mensen waren de wanhoop nabij toen ze moesten telewerken met kleuters en peuters of zelfs een baby in huis.

Ik vind ook dat het soms makkelijk gezegd wordt om de scholen te sluiten. Ik ga zeker niet ontkennen dat scholen een oorzaak zijn in de verspreiding, mede door de randzaken die er mee samen hangen (overvol openbaar vervoer, vb).

Ik had in maart een baby van 6 maanden en een peuter die net 2 maanden naar school was geweest. Ik vond het enorm zwaar. Wij hadden dan nog het "geluk" om met twee thuis te werken. Stel je voor dat je partner verpleger is en je er alleen voor staat.

In mijn ogen is "scholen sluiten" gelijk aan een lockdown. Zoals ik zei: wat doe je met de kinderen van mensen die niet kunnen telewerken? Ik denk dat er onderschat wordt hoeveel mensen kunnen telewerken. Steek je die kinderen allemaal in de opvang? Veel scholen kunnen dit niet organiseren. Dan kunnen ze evengoed in een klas gaan zitten. Een andere optie is technisch werkloosheid of ouderschapsverlof, maar dan moet je nog rekenen op de goodwill van je werkgever. Bovendien moet het haalbaar zijn. Je kan als werkgever niet de helft van je personeel thuis zetten. Scholen sluiten heeft zo'n grote impact dat je bijna niet anders kan dan andere dingen ook te sluiten.

Er zijn tussenwegen mogelijk: universiteiten fulltime afstandsonderwijsonderwijs, middelbaar halftijds afstandsonderwijs, herfstvakantie langer maken (vb twee weken),...

Rana0306

Legacy Member
.Sinister. zei:
En wat met de kinderen van ouders die wel kunnen telewerken?
Want dat valt ook niet te combineren hoor.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ja, dat heb ik mogen ondervinden in het voorjaar. Helaas vinden nog velen dat er niet geklaagd mag worden en dat je je er maar bij moet neerleggen. Jij hebt immers zelf kinderen gewild...

Biljart

Legacy Member
Bij ons viel het op dat de mensen die van thuis werkten (met kinderen) minder productief en bereikbaar waren.

Ik had verwacht dat ze dan bv wél hun verlof zouden opnemen of bv zelf deeltijds zouden werken (immers: hun lagere productiviteit was niet eerlijk tov de mensen zonder kinderen), maar neen hoor. Men vond het allemaal maar normaal.
Ik vond het raar; klagen over minder concentratie, maar hun verlof namen ze niet op?

Ik vond het nogal egoïstisch.

M°°nblade

Legacy Member
puni zei:
Of ge kunt wat begrip tonen voor zijn frustratie, ik zeg maar wat.
Begrip tonen voor mensen die aangeven de maatregelen niet te zullen volgen en dat er dan maar wat mensen sterven, zo kennen we onze puni. Maximale empathie voor het ene, minimale empathie voor het andere.

Racing_Genk zei:
Ja het is natuurlijk makkelijk praten als je je gezinnetje enzo hebt, maar sluit een mens maar eens drie maand alleen ergens op, ze zouden snel anders piepen.
Misschien domme vraag, maar wat heeft al die singles dan tegengehouden om afgelopen 4 maanden gezelschap te zoeken?

Moest ik nog vrijgezel geweest zijn en met al die eenzame vrouwen die in dezelfde situatie zitten, het zou nogal touche geweest zijn. Ga naar een dating site, geef aan dat je een corona buddy in de buurt zoekt. Genoeg zielen te vinden.

Alleen oppassen met dames die zichzelf Eveline noemen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan