Archief - Corona: Maatregelen, Updates & Algemene Discussie - Deel 6

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

TooChé

Legacy Member
kay-gell zei:
Tuurlijk is er in Brussel te laat gereageerd maar ik vraag mij af in welke mate lokale maatregelen in een land als België überhaupt nut hebben.
Iedereen pendelt, als ge in Brussel de horeca dicht doet gaan ze naar Leuven. We zijn gewoon veel te dicht bevolkt en klein om efficiënt stedelijk of provinciaal iets te doen lijkt me.

+ 4 'beslissende' machten/regeringen/expertgroepen om maatregelen te treffen die van samenstelling dan nog eens verschillend zijn qua ideologie :)

bassie82

Legacy Member
kay-gell zei:
Tuurlijk is er in Brussel te laat gereageerd maar ik vraag mij af in welke mate lokale maatregelen in een land als België überhaupt nut hebben.
Iedereen pendelt, als ge in Brussel de horeca dicht doet gaan ze naar Leuven. We zijn gewoon veel te dicht bevolkt en klein om efficiënt stedelijk of provinciaal iets te doen lijkt me.

Meeste mensen gaan niet pendelen van Brussel naar Gent om een teusje te drinken.
Tuurlijk ga je het lokaal niet volledig tegenhouden zelfde met aan landsgrenzen. Maar volgens mij kan je lokaal beter ingrijpen dan landelijk.

BV limburg gaat nu zelfde maatregelen moeten ondergaan zoals Brussel. Nochtans is Limburg niet zo erg zoals Brussel

kay-gell

Legacy Member
bassie82 zei:
Meeste mensen gaan niet pendelen van Brussel naar Gent om een teusje te drinken.
Tuurlijk ga je het lokaal niet volledig tegenhouden zelfde met aan landsgrenzen. Maar volgens mij kan je lokaal beter ingrijpen dan landelijk.

BV limburg gaat nu zelfde maatregelen moeten ondergaan zoals Brussel. Nochtans is Limburg niet zo erg zoals Brussel

Ik geloof eerlijk gezegd niet in die lokale aanpak. Enfin toch zeker niet in dit stadium.
De enige doortastende manier waarop je zoiets terug onder controle krijgt is grenzen weer dicht en maatregelen over heel 't grondgebied, zeker als je ziet hoe ver we er nu weer inzitten.

kay-gell

Legacy Member
bassie82 zei:
Meeste mensen gaan niet pendelen van Brussel naar Gent om een teusje te drinken.
Tuurlijk ga je het lokaal niet volledig tegenhouden zelfde met aan landsgrenzen. Maar volgens mij kan je lokaal beter ingrijpen dan landelijk.

BV limburg gaat nu zelfde maatregelen moeten ondergaan zoals Brussel. Nochtans is Limburg niet zo erg zoals Brussel

Ik geloof eerlijk gezegd niet in die lokale aanpak. Enfin toch zeker niet in dit stadium.
De enige doortastende manier waarop je zoiets terug onder controle krijgt is grenzen weer dicht en maatregelen over heel 't grondgebied, zeker als je ziet hoe ver we er nu weer inzitten.

KnightOfCydonia

Legacy Member
M°°nblade zei:
Boudry is een 'waarheidsfundamentalist' die op een intellectueel eerlijke manier politici en experts ter verantwoording roept voor hun uitspraken en argumenten. Ik zie niet in wat daar populistisch aan is, wie dit anders zou moeten doen of beter kan doen.
HLN Journalist x, y of z die geen kaas gegeten heeft van wetenschapsfilosofie? Geef mij dan toch maar Boudry.

Een waarheidsfundamentalist die met nepotisme aan zijn leerstoel is geraakt. Dan mag hij nog de harde waarheid en niets dan de waarheid spreken, ik hoor die dan alsnog liever van iemand anders.

Lobmans

Legacy Member
bassie82 zei:
Meeste mensen gaan niet pendelen van Brussel naar Gent om een teusje te drinken.
Tuurlijk ga je het lokaal niet volledig tegenhouden zelfde met aan landsgrenzen. Maar volgens mij kan je lokaal beter ingrijpen dan landelijk.

BV limburg gaat nu zelfde maatregelen moeten ondergaan zoals Brussel. Nochtans is Limburg niet zo erg zoals Brussel

Toch niet noodzakelijk? In Brussel zijn de regels nu ook al strenger dan in Limburg. Als men morgen nationaal strengere maatregelen neemt omdat de situatie in zowat het hele land slechter wordt, sluit dat niet uit dat er in Brussel extra maatregelen volgen die NOG strenger zijn he.

bassie82

Legacy Member
Lobmans zei:
Toch niet noodzakelijk? In Brussel zijn de regels nu ook al strenger dan in Limburg. Als men morgen nationaal strengere maatregelen neemt omdat de situatie in zowat het hele land slechter wordt, sluit dat niet uit dat er in Brussel extra maatregelen volgen die NOG strenger zijn he.

Ik ben voorstander om die fameuze barometer op provinciaal niveau toe te passen. Als ik het nu hoor en lees willen ze het nationaal toepassen.
Zo ga je altijd regio's treffen waar het wel goed gaat omdat 200km verder het minder gaat.

Ja Brussel is strenger momenteel maar veel te laat gereageerd.
Had men rapper lokaal ingegrepen dan was het mss niet zo erg nationaal.

Natuurlijk wel allemaal als als als

JelleCa

Legacy Member
Ik hoop dat het aantal contacten buiten het gezin niet opnieuw tot 0 herleidt gaat worden.

Biljart

Legacy Member
Lobmans zei:
Toch niet noodzakelijk? In Brussel zijn de regels nu ook al strenger dan in Limburg. Als men morgen nationaal strengere maatregelen neemt omdat de situatie in zowat het hele land slechter wordt, sluit dat niet uit dat er in Brussel extra maatregelen volgen die NOG strenger zijn he.


De regels zijn strenger.
Wat telt is of ze worden nageleefd en zoniet, worden beboet.

Maar daar heb je je antwoord al.

Lobmans

Legacy Member
bassie82 zei:
Ik ben voorstander om die fameuze barometer op provinciaal niveau toe te passen. Als ik het nu hoor en lees willen ze het nationaal toepassen.
Zo ga je altijd regio's treffen waar het wel goed gaat omdat 200km verder het minder gaat.

Ja Brussel is strenger momenteel maar veel te laat gereageerd.
Had men rapper lokaal ingegrepen dan was het mss niet zo erg nationaal.

Natuurlijk wel allemaal als als als

Goh ja, maar ook binnen een provincie kunt ge datzelfde probleem hebben he.

In Limburg moeten er dan mss ook dorpjes in het Maasland boeten voor de situatie hier in Beringen en Heusden. Zelfs binnen steden zult ge het feit hebben dat bepaalde wijken/deelgemeenten er veel erger aan toe zijn dan andere. Zo kunt ge bezig blijven natuurlijk he :)

Zoals iemand anders hier al aanhaalde: dat ge in de VS bv niet de Westkust gaat straffen omwille van de Oostkust, daar zit een zeer duidelijke logica achter aangezien dat om totaal andere gebieden gaat. In België is de situatie echter heel anders. Er zijn steden/gemeenten waar de cijfers nog redelijk OK zijn, maar ge moet vanuit dié gemeentes heus niet zo ver gaan rijden om in een gemeente te komen waar de cijfers er wél slecht aan toe zijn. Er is hier dus niemand die gaat moeten boeten omdat het pas 200km verder is dat de situatie slechter is.

nestorius

Legacy Member
the_fox zei:
En welk nut had de rest van zijn post? Hij vroeg zich af of de maatregelen te verantwoorden waren indien "heel veel mensen" er zo over denken. Die "heel veel mensen" is al heel breed en niet gespecifieerd, net als maatregelen aanpassen omdat "heel veel mensen" er niet akkoord mee gaan twijfelachtig is.

Dat hij er zich wel aan zal houden, doet niks aan de vraag of het te verantwoorden is. Net als het feit dat hij zichzelf dan uiteindelijk tegenspreekt en aankaart dat er toch een breed draagvlak voor is. Want zo gaat een discussie kapot hé. Eerst iets insinueren en dan onderaan de post met de woorden "maar ok" het tegendeel zetten. Dan is de ondertoon van de post nog steeds dat hij er niet akkoord mee is.
Ter verduidelijking, dit is de volledige post waar ik op antwoordde met in het vet het stuk dat ik geselecteerd had:

Dus of ik er nu de eerste of laatste zin uithaal, maakt geen verschil. De middenste zin staat los van dit alles dus dit heeft ook geen nut om die mee te nemen in de quote. Sorry dat ik de thread leesbaar wil houden door enkel de relevante dingen uit een quote mee te nemen...

Imo lijkt die groep "zeer veel mensen" uit zijn leefwereld te komen. Het feit dat hij aangeeft dat de overgrote meerderheid aangeeft strengere regels te willen impliceert dat hij toch wel weet dat zijn zeer veel niet de meerderheid is. Het kan perfect natuurlijk dat de meerderheid van de personen in uw omgeving tegen de maatregelen is maar de meerderheid van de bevolking voor strengere maatregelen is. Soort zoekt soort zeggen ze dan. Daarom moeten we nog geen heksenjacht ontketenen naar iedereen die er een andere mening op na houd.

Verstuurd vanaf mijn SM-G715FN met Tapatalk

OxYg3N

Legacy Member
M°°nblade zei:
Heeft zelfs niets met empathie te maken. Ik herinner mij een studie dat een verlies van slechts 10% van de populatie al voldoende is om een hele beschaving ten val te brengen. Natuurlijk was dat een random uitval, ongeacht leeftijd en maatschappelijke positie en niet voornamelijk 50+'ers, maar toch ...

Hoe kom je zelfs aan dat cijfer van 10%. Alsof 10% zou sterven zouden we het zijn beloop laten. Volgens mij moet nog niet eens 10 % van de bevolking gehospitaliseerd worden voor dit virus.

M°°nblade

Legacy Member
KnightOfCydonia zei:
Een waarheidsfundamentalist die met nepotisme aan zijn leerstoel is geraakt. Dan mag hij nog de harde waarheid en niets dan de waarheid spreken, ik hoor die dan alsnog liever van iemand anders.
Buiten de algemene ophef over de selectieprocedure voor zijn leerstoel vind ik daar eigenlijk geen details over terug. In welk opzicht was er sprake van nepotisme?

OxYg3N zei:
Hoe kom je zelfs aan dat cijfer van 10%. Alsof 10% zou sterven zouden we het zijn beloop laten. Volgens mij moet nog niet eens 10 % van de bevolking gehospitaliseerd worden voor dit virus.
Was puur hypothetisch ->
Timothy555 zei:
Maar dan mag je toch nog steeds van mening zijn dat bepaalde maatregelen overbodig zijn? Je kan (ik niet voor alle duidelijkheid, maar bij wijze van voorbeeld) nog steeds van mening zijn dat 10% van uw bevolking die sterft aanvaardbaar is.

ilgonwe

Legacy Member
Op HLN staat dat de Franstalige scholen de herfstvakantie verlengen tot 11 november. De Nederlandstalige onderwijskoepels "wachten het overleg van maandag af". Weyts is luidkeels tegen maar de voorzichtige reactie van de koepels lijkt toch te neigen op een andere visie. Het zal nog wat armgeworstel zijn om te zien of (een deel van) de schoolpopulatie verlengd thuis moet zitten.

Wss hopen ze in Wallonië minder beelden te zien van studenten die in Louvain-la-Neuve alle regels aan hun laars lappen.

Stuyfmans

Legacy Member
ilgonwe zei:
Op HLN staat dat de Franstalige scholen de herfstvakantie verlengen tot 11 november. De Nederlandstalige onderwijskoepels "wachten het overleg van maandag af". Weyts is luidkeels tegen maar de voorzichtige reactie van de koepels lijkt toch te neigen op een andere visie. Het zal nog wat armgeworstel zijn om te zien of (een deel van) de schoolpopulatie verlengd thuis moet zitten.

Wss hopen ze in Wallonië minder beelden te zien van studenten die in Louvain-la-Neuve alle regels aan hun laars lappen.

Ik denk eerder dat de FGTB daar gewoon wat langer verlof wil :)

the_fox

Legacy Member
ilgonwe zei:
Op HLN staat dat de Franstalige scholen de herfstvakantie verlengen tot 11 november. De Nederlandstalige onderwijskoepels "wachten het overleg van maandag af". Weyts is luidkeels tegen maar de voorzichtige reactie van de koepels lijkt toch te neigen op een andere visie. Het zal nog wat armgeworstel zijn om te zien of (een deel van) de schoolpopulatie verlengd thuis moet zitten.

Wss hopen ze in Wallonië minder beelden te zien van studenten die in Louvain-la-Neuve alle regels aan hun laars lappen.
Maar die maatregel zou toch ook maar een scheet in een fles zijn? Da's 2 dagen...
Herfstvakantie is maandag 2/11 => zondag 8/11.
Woensdag 11/11 is een feestdag.
Dus enkel maandag 9/11 & dinsdag 10/11 verlenging.

Als je dit als effectieve maatregel wilt invoeren, zou dat toch wat langer mogen. Dit komt eerder over als "Kijk, we doen er toch iets aan!" terwijl het weinig tot geen impact zou hebben.

JorisBlack

Legacy Member
JorisBlack zei:
Ja lap, op het werk ook een collega die tijdens de lunch zonet doodleuk zegt dat ze zich verkouden voelt (snotvalling en hoofdpijn). Blijf dan gvd thuis he!

We hebben haar overtuigd om zich direct te gaan laten testen en thuis te wachten op het resultaat... En nu afwachten dus :unsure:
Al goed dat we ons hier allemaal aan de regels houden (ieder apart op een bureau, we eten 's middags wel samen maar zitten 2 meter van elkaar af, + mondmasker als we rondwandelen enz.)


Update over mijn post: collega heeft gelukkig negatief getest.


Voila, nu zijn we allemaal tenminste zeker, en ze is al bij al maar anderhalve dag thuis moeten blijven. :niceone:

Timothy555

Legacy Member
In een verlengde herfstvakantie zie ik wel iets. Dan heb je 2 weken geen school, en alvast heel wat minder doorgeven via kinderen. Misschien kan dat even de brandstoftoevoer van de epidemie vertragen.

Ik hoop dat men het aantal contacten buiten gezin niet naar 0 gaat herleiden. Van mij hoeven dat zelfs geen nauwe contacten te zijn (als in knuffelen, aanraken,..), maar er zijn toch enkele mensen die ik graag fysiek in m’n leven heb (niet elke dag, niet elke week maar toch elke week iemand).

{BK}Black Devil

Legacy Member
the_fox zei:
Maar die maatregel zou toch ook maar een scheet in een fles zijn? Da's 2 dagen...
Herfstvakantie is maandag 2/11 => zondag 8/11.
Woensdag 11/11 is een feestdag.
Dus enkel maandag 9/11 & dinsdag 10/11 verlenging.

Als je dit als effectieve maatregel wilt invoeren, zou dat toch wat langer mogen. Dit komt eerder over als "Kijk, we doen er toch iets aan!" terwijl het weinig tot geen impact zou hebben.

Heb de indruk dat de meeste maatregels een hoog "we doen toch iets" gehalte hebben . Imo komt het wel degelijk vanuit de scholen(vooral de speeltijd dan ) en het nauwe contact tussen de mensen van de bubbel , ik geloof ook niet als je 10 minuten of langer praat met iemand dicht bij je met een mondmasker , dat je je dan als safe moet beschouwen . Een avondklok zal dan ook maar mss een beetje helpen maar verwacht er geen wonderen van .

SomeDude

Legacy Member
ilgonwe zei:
Op HLN staat dat de Franstalige scholen de herfstvakantie verlengen tot 11 november. De Nederlandstalige onderwijskoepels "wachten het overleg van maandag af". Weyts is luidkeels tegen maar de voorzichtige reactie van de koepels lijkt toch te neigen op een andere visie. Het zal nog wat armgeworstel zijn om te zien of (een deel van) de schoolpopulatie verlengd thuis moet zitten.

Wss hopen ze in Wallonië minder beelden te zien van studenten die in Louvain-la-Neuve alle regels aan hun laars lappen.

Grootste issue is dat de ouders dan ook thuis moeten zijn. Maar wss gaat het hier ook van dat zijn, in buurlanden is het ook 2 weken dacht ik?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan