Archief - Corona: Maatregelen, Updates & Algemene Discussie - Deel 5

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Tomski

Legacy Member
Tha_nOn zei:
Er is toch een verschil tussen oranje om naartoe te gaan (= er zijn in dat land regels of beperkingen voor mensen uit België) en oranje om uit terug te komen (België heeft beperkingen/regels voor Belgen die terugkomen uit dit land)?
Wat ik las is dat duitsland de regio antwerpen oranje kleurde, en volgens de krant heeft onze BuZa als gevolg heel duitsland ook een oranje tint gegeven.

JanVH

Legacy Member
Tomski zei:
Ja als je naar duitsland reist, maar omdat heel duitsland nu oranje kleurt volgens belgie moeten de aalstenaars bij thuiskomst dus ook in zelf quarantaine, nee?
Nope. Duitsland is volgens België een veilig land, dus je mag daar zonder beperkingen heen reizen.

Duitsland daarentegen vraagt quarantaine voor mensen die uit Antwerpen komen.

Er zijn 2 "reisadviezen" telkens: hoe België een land inkleurt en de verplichtingen die andere landen opleggen aan België

*edit* wat Tha_Non ook zegt dus

nestorius

Legacy Member
JanVH zei:
Nope. Duitsland is volgens België een veilig land, dus je mag daar zonder beperkingen heen reizen.

Duitsland daarentegen vraagt quarantaine voor mensen die uit Antwerpen komen.

Er zijn 2 "reisadviezen" telkens: hoe België een land inkleurt en de verplichtingen die andere landen opleggen aan België

*edit* wat Tha_Non ook zegt dus

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/07/29/nederland-oranje/

hier staat het nog eens uitgelegd. Man onze regering is goed in verwarring zaaien.

JorisBlack

Legacy Member
math zei:
Zou raar zijn, wat als die eens naar buiten willen, of boodschappen doen?

Zal eerder aanbevollen worden om zoveel mogelijk binnen te blijven.

nestorius zei:
Die mogen niet buiten als ze daar zin in hebben, die mogen enkel buiten voor ee hoogst noodzakelijke zaken.

math zei:
Ja, dat kan ook.
Dus eens boodschappen doen, wandelen,..

How mannekes, de regels rond quarantaine zijn in principe toch wel wat strenger.
Hier even de faq "wat moet ik verstaan onder quarantaine" opzoeken: https://www.info-coronavirus.be/nl/faq/#faq

"Eens gaan wandelen" hoort er niet bij. (behalve in uw eigen tuin als ge dat hebt)
Boodschappen doen enkel en alleen als er echt niemand anders is die dat voor u kan gaan doen. En dan nog, als ge echt positief test gaat ge toch niet zelf naar de winkel? Wat is dat voor een mentaliteit? Behalve als ge geen familie hebt, geen vrienden, geen collega's enz. die bereid zijn om wat proviand voor uw deur te komen zetten, en als dat het geval is zijt ge de meest eenzame mens ter wereld...

nestorius

Legacy Member
JorisBlack zei:
How mannekes, de regels rond quarantaine zijn in principe toch wel wat strenger.
Hier even de faq "wat moet ik verstaan onder quarantaine" opzoeken: https://www.info-coronavirus.be/nl/faq/#faq

"Eens gaan wandelen" hoort er niet bij. (behalve in uw eigen tuin als ge dat hebt)
Boodschappen doen enkel en alleen als er echt niemand anders is die dat voor u kan gaan doen. En dan nog, als ge echt positief test gaat ge toch niet zelf naar de winkel? Wat is dat voor een mentaliteit? Behalve als ge geen familie hebt, geen vrienden, geen collega's enz. die bereid zijn om wat proviand voor uw deur te komen zetten, en als dat het geval is zijt ge de meest eenzame mens ter wereld...

Je mag ook buiten voor dringende juridische/monetaire zaken, medische hulp. Echt noodzakelijke dingen dus.

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

schumi2003

Legacy Member
nestorius zei:
Dat gedoe geld inderdaad enkel als je langer dan 48 uur in duitsland verblijft. Maar waar je dat haalt ivm met dat corona attest is mij niet helemaal duidelijk.

Net in het VTM nieuws zeiden ze dan weer als je bv 1 dag naar een pretpark in Duitsland gaat dat je dan ook een negatieve test moest kunnen voorleggen.
Enkel als je op doorreis bent blijkbaar niet.

Sommige spreken van 'Antwerpen' en weer andere bronnen spreken dan weer over mensen in de provincie Antwerpen...

Tis weer heel duidelijk precies.

JPV

Legacy Member
Pumba93 zei:
Vandaag even geen dagelijkse cijferduiding van JPV?
Voel je daar vooral geen druk toe he, als het een hectische dag is :p vind ze vooral altijd wel boeiend

ben op vakantie, morgen mss nog eens :)

knight-rider

Legacy Member
the_fox zei:
mondmasker...

Maar ff een andere denkpiste: moet er dan bewijs zijn? Als er ook nog maar een suggestie is dat het mogelijks in zeer kleine mate zou helpen, waarom het dan niet verplichten? Het is niet schadelijk en maar een kleine moeite. En je hebt er niets op tegen om het binnen te dragen.

Daarom vind ik niet dat je het buiten moet dragen als er niemand in de buurt is; maar dat is zo geregeld om het éénduidig en makkelijk te maken.
En op basis van welke bewijzen besluit je dat?

Nineshots

Legacy Member
schumi2003 zei:
Sommige spreken van 'Antwerpen' en weer andere bronnen spreken dan weer over mensen in de provincie Antwerpen...

Tis weer heel duidelijk precies.
Het is dan ook heel vervelend dat Antwerpen zowel de naam van de provincie als de stad is. Ik weet ook nooit wat ze bedoelen als iemand Antwerpen zegt.

ugar

Legacy Member
Ondertussen geven de cijfers aan dat we nog altijd niet in dalende lijn zitten. Hoogste aantal besmettingen sinds einde april (724 besmettingen) op 03/08, en ja, die kan je vergelijken, want toen deden we ook bijna 20000 tests op een dag.
En de onvolledige cijfers voor 04/08 liggen ook al erg hoog (555), normaal komen daar morgen nog eens 150 nieuwe besmettingen bij.

Let wel, de exponentiële groei is er echt wel uit, het is nu al een week nog maar vals plat naar boven (het gewogen gemiddelde stijgt nu veel langzamer dan vorige week).

In Antwerpen lijk de situatie echt wel gestabiliseerd, maar er zijn 7 andere provincies, waar ondanks alle bijkomende maatregels het gewogen gemiddelde meer verdubbeld is over de laatste 7 dagen. Voor die provincies blijft de besmettingsgraad nog steeds vrij laag, en ik vermoed dat die trend de komende dagen dankzij de maatregels ook afzwakt. Maar het lijkt er meer en meer op dat het verstrengen over het ganse land een goede beslissing was, want anders zouden we nu ook op andere plekken in 't land echt in de problemen komen.

puni

Legacy Member
ugar zei:
Ondertussen geven de cijfers aan dat we nog altijd niet in dalende lijn zitten. Hoogste aantal besmettingen sinds einde april (724 besmettingen) op 03/08, en ja, die kan je vergelijken, want toen deden we ook bijna 20000 tests op een dag.
En de onvolledige cijfers voor 04/08 liggen ook al erg hoog (555), normaal komen daar morgen nog eens 150 nieuwe besmettingen bij.

Let wel, de exponentiële groei is er echt wel uit, het is nu al een week nog maar vals plat naar boven (het gewogen gemiddelde stijgt nu veel langzamer dan vorige week).

In Antwerpen lijk de situatie echt wel gestabiliseerd, maar er zijn 7 andere provincies, waar ondanks alle bijkomende maatregels het gewogen gemiddelde meer verdubbeld is over de laatste 7 dagen. Voor die provincies blijft de besmettingsgraad nog steeds vrij laag, en ik vermoed dat die trend de komende dagen dankzij de maatregels ook afzwakt. Maar het lijkt er meer en meer op dat het verstrengen over het ganse land een goede beslissing was, want anders zouden we nu ook op andere plekken in 't land echt in de problemen komen.

Kan ook wel te maken hebben met die lokale uitbraak bij Westvlees. Hospitalisatiebezetting en overlijdens blijven trouwens nog altijd gewoon laag en constant. :)

ugar

Legacy Member
puni zei:
Kan ook wel te maken hebben met die lokale uitbraak bij Westvlees. Hospitalisatiebezetting en overlijdens blijven trouwens nog altijd gewoon laag en constant. :)

Ik denk niet dat er veel besmettingen in Luik, Henegouwen, Oost-Vlaanderen en Brussel het gevolg zijn van een uitbraak in een uithoek van West-Vlaanderen. West-Vlaanderen is trouwens één van de weinige provincies waar de evolutie vlak is op dit ogenblik. Ik weet ook niet of die cijfers al opgenomen zijn in de tabellen.

Hospitalisaties is een lagging indicator en is bovendien afhankelijk van de populatie die besmet worden (op dit ogenblik zijn er meer jonge mensen die besmet worden, dan heb je minder hospitalisaties). We zitten nu in een fase waar je controle wilt hebben over de infectiegraad van de bevolking. Jonge mensen kunnen ook ouderen besmetten...

sandervdw

Legacy Member
Ik denk niet dat we nog in het stadium zitten dat we de uitbraak zo fijnmazig kunnen localiseren. Overal komen rode zones, bijna alle gemeentes zitten boven de alarmdrempel. Ik zie het nu niet meer om te zeggen "dat komt door x en dat komt door y".

Ik vind trouwens wel dat Westvlees een serieuze boete zou moeten krijgen. Als je zoveel besmettingen hebt, kon je duidelijk geen veilige afstand garanderen.

puni

Legacy Member
Die lagging indicator kan ondertussen al wel de vuilbak in hoor, uw besmettingscurve stijgt ondertussen al vijf weken.

En relatief gezien worden er vooral jonge(re) mensen besmet, ja. Alleen komen die (naar het schijnt) ook wel af en toe in het ziekenhuis terecht en zijn er ook wel redelijk wat besmettingen in de categorie 50+ (bijna 2.500 sinds 01/07/2020).

Soit, ik ga die discussie hier niet opnieuw voeren.

ilgonwe

Legacy Member
Aangezien 40% van de gevallen zich in de provincie Antwerpen bevinden heeft een wijziging van gedrag daar een grote impact op de totale cijfers.

Het is ook heel moeilijk vast te stellen of de maatregelen van Berx de daling hebben ingezet. In de provincie hebben de horeca vrijwillige annulaties en sluitingen ondervonden. Ook is de stad op zich veel minder druk dan gewoonlijk tijdens de toegelaten "daguren". En ipv alleen te winkelen gaat men gewoon helemaal niet, de winkels zien een inkomstencijfer van amper 20%.

Wss zal in de officiële communicatie klinken dat die avondklok enorm heeft geholpen maar als er geen kat buiten is rond 21u is dat voorbarig. Het schrappen van evenementen zal wel een invloed hebben op drukte, maar vooralsnog ziet men geen clusters na theatervoorstellingen.

sandervdw

Legacy Member
ilgonwe zei:
Aangezien 40% van de gevallen zich in de provincie Antwerpen bevinden heeft een wijziging van gedrag daar een grote impact op de totale cijfers.

Het is ook heel moeilijk vast te stellen of de maatregelen van Berx de daling hebben ingezet. In de provincie hebben de horeca vrijwillige annulaties en sluitingen ondervonden. Ook is de stad op zich veel minder druk dan gewoonlijk tijdens de toegelaten "daguren". En ipv alleen te winkelen gaat men gewoon helemaal niet, de winkels zien een inkomstencijfer van amper 20%.

Wss zal in de officiële communicatie klinken dat die avondklok enorm heeft geholpen maar als er geen kat buiten is rond 21u is dat voorbarig. Het schrappen van evenementen zal wel een invloed hebben op drukte, maar vooralsnog ziet men geen clusters na theatervoorstellingen.

Het is ook compleet absurd dat in het begin elke keer werd aangehaald dat maatregelen pas binnen 2 weken effect konden hebben, en er nu constant dingen aan maatregelen van een paar dagen geleden gekoppeld worden.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan