Archief - Belastingsbrief

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

BadCompany

Legacy Member
Vandaag had ik toevallig gezien op TV-Limburg hoe creatief Limburgers wel niet waren met hun belastingaangifte. Zo hadden ze een voorbeeld van iemand die zijn ingebouwd zwembad in de tuin aftrok met als reden "bluswater" :rofl:

SilentSpring

Legacy Member
TitaTovenaartje zei:
buh
Maar ik ga dan gewoon die 160 invullen
Kan nooit kwaad he :p

Als iemand nog iets van raad heeft over die overuren
altijd welkom

'k zou eens proberen en zien wat het geeft.

schep

Legacy Member
idd 160 is het minimum dat je kan aftrekken, indien je met het openbaar vervoer gaat is zelfs heel het bedrag aftrekbaar (dacht ik toch)

zijn er mensen die al vanuit fiscaal oogpunt begonnen zijn met pensioensparen/levensverzekering/...?

@virtualdude: 1258 mag je juist niet invullen als je 1255 invult, als je geen genoegen neemt met het wettelijk kostenforfait, heb je ook geen recht op de vrijstelling in 1255

SilentSpring

Legacy Member
schep zei:
idd 160 is het minimum dat je kan aftrekken, indien je met het openbaar vervoer gaat is zelfs heel het bedrag aftrekbaar (dacht ik toch)

zijn er mensen die al vanuit fiscaal oogpunt begonnen zijn met pensioensparen/levensverzekering/...?

@virtualdude: 1258 mag je juist niet invullen als je 1255 invult, als je geen genoegen neemt met het wettelijk kostenforfait, heb je ook geen recht op de vrijstelling in 1255

jup, openbaar vervoer is 100% aftrekbaar.

M'n ouders gaan 1 dezer weken eens naar de bank om met pensioensparen te starten. Onze bankbediende had hen dat aangeraden, ook vanuit fiscaal standpunt. Vermits ik daar nu ook 't een en 't ander van afweet hebbek het ook aangeraden.

=CID=Drone

Legacy Member
Den Freddie zei:
jup, openbaar vervoer is 100% aftrekbaar.




wat als de dichtbijzijnste bushalte op 3,5 km van het werk ligt en het dichtbijzintste station op +/- 10 km waardoor ik al verplicht ben om met de auto te komen naart werk :(



kwerk dus op kaai 1998, haven van antwerpen :p

schep

Legacy Member
das heel simpel he, idd met de fiets vanaf de bushalte (krijg je fietsvergoeding voor) en dan het andere stuk met OV, da is dan volledig terugbetaalbaar.

De fietsvergoeding is fiscaal vrijgesteld tot 0.15 euro per kilometer.

De fiscus heeft het dus met iedereen goed voor ;)

Santa

Legacy Member
schep zei:
das heel simpel he, idd met de fiets vanaf de bushalte (krijg je fietsvergoeding voor) en dan het andere stuk met OV, da is dan volledig terugbetaalbaar.

De fietsvergoeding is fiscaal vrijgesteld tot 0.15 euro per kilometer.

De fiscus heeft het dus met iedereen goed voor ;)
Dat is alleen dankzij de Groenen. Hun enige goeie verwezenlijking in de laatste 30 jaar ^^

Den Freddie zei:
M'n ouders gaan 1 dezer weken eens naar de bank om met pensioensparen te starten. Onze bankbediende had hen dat aangeraden, ook vanuit fiscaal standpunt. Vermits ik daar nu ook 't een en 't ander van afweet hebbek het ook aangeraden.

Jah tis altijd voordelig, maar het hangt nog af wat je pakt ook. TAK21 of TAK23 ofzo.
Beste is groepsverzekering bij uw bedrijf, maarja weinig bedrijven geven dat omdat het zoveel administratieve rompslomp is. Al is het voor hen ook aftrekbaar.


+ TIP voor de mensen die onder het wettelijk vrijgesteld loon zitten (5800€). Vooral de jobstudenten enzo dus. Geef de roerende voorheffing van je spaarcenten (vb 10000€ op termijnrekening van een jaar) aan he. Dan trek je die terug, je wordt er toch niet op belast als je ze aangeeft.

TitaTovenaartje

Legacy Member
Ik heb groepsverzekering via mijn werk.
Maar ik zie nergens op mijn papieren daar iets van staan :wtf:
Vandaag ook gevraagd om dit na te kijken.

Zibro

Legacy Member
groepsverzekering van het werk kunt ge niet inbrengen op uw belastingen. Alleen als ge zelf een apparte verzekering hebt.

Dan nog een vraagje.
Ik als arbeider krijg jaarlijks een formulier van het ontvangen vakantiegeld dat ik moet gebruiken om mijn belastingen in te vullen.
Nu mijn vriendin is bediende. Zij heeft zo geen formulier gehad. Is dit voor bedienden anders? Moet zij haar vakantiegeld niet inbrengen op de belastingen?

SilentSpring

Legacy Member
Zibro zei:
groepsverzekering van het werk kunt ge niet inbrengen op uw belastingen. Alleen als ge zelf een apparte verzekering hebt.

Dan nog een vraagje.
Ik als arbeider krijg jaarlijks een formulier van het ontvangen vakantiegeld dat ik moet gebruiken om mijn belastingen in te vullen.
Nu mijn vriendin is bediende. Zij heeft zo geen formulier gehad. Is dit voor bedienden anders? Moet zij haar vakantiegeld niet inbrengen op de belastingen?

ivm belastingen kannek niet antwoorden maar:

- arbeiders krijgen hun vakantiegeld van een rijkskas voor vakantiegeld ofzo.
Die kas wordt gespekt met een percentage van de RSZ bijdragen van uw werkgever.

- bedienden krijgen hun vakantiegeld van de werkgever zelf.

Dit is't simpel uitgelegd.
't kan zijn dat het niet 100% klopt want 't is al ne dikke week geleden da'k examen boekhouden had;)

Spimk

Legacy Member
Zibro zei:
groepsverzekering van het werk kunt ge niet inbrengen op uw belastingen. Alleen als ge zelf een apparte verzekering hebt.

Dan nog een vraagje.
Ik als arbeider krijg jaarlijks een formulier van het ontvangen vakantiegeld dat ik moet gebruiken om mijn belastingen in te vullen.
Nu mijn vriendin is bediende. Zij heeft zo geen formulier gehad. Is dit voor bedienden anders? Moet zij haar vakantiegeld niet inbrengen op de belastingen?

of je het blad moet ingeven weet ik nog niet maar ik zal het eens navragen bij mijn docent personenbelasting.
Jij hebt een formulier gehad van de RJV Rijksdienst voor jaarlijkse vakantie.
dit is een onderdeel van de RSZ die vakantiegelden voor arbeiders uitbetaald.
Omdat de RSZ dit uitbetaald wordt betaal je RSZ op je loon*1,08

Je vriendin is bediende dus betaalt de onderneming het vakantiegeld

Spimk

Legacy Member
Zibro zei:
Dan nog een vraagje.
Ik als arbeider krijg jaarlijks een formulier van het ontvangen vakantiegeld dat ik moet gebruiken om mijn belastingen in te vullen.

ik heb het antwoord van mijn docent pb:

Als je het vakantiegeld nog moet ontvangen, dan zal dat gebeuren in 2007 en
moet dat pas ingevuld worden in de aangifte van 2008 (inkomsten 2007 -
aanslag 2008).
Dat zal dan waarschijnlijk bij A. 2 a zijn (maar dat valt nog af te wachten
want die aangifte is er nog niet): netto + bedrijfsvoorheffing (enkel voor
arbeiders).

SoliD

Legacy Member
Zibro zei:
groepsverzekering van het werk kunt ge niet inbrengen op uw belastingen. Alleen als ge zelf een apparte verzekering hebt.

Dan nog een vraagje.
Ik als arbeider krijg jaarlijks een formulier van het ontvangen vakantiegeld dat ik moet gebruiken om mijn belastingen in te vullen.
Nu mijn vriendin is bediende. Zij heeft zo geen formulier gehad. Is dit voor bedienden anders? Moet zij haar vakantiegeld niet inbrengen op de belastingen?
Heeft uw vriendin vorig jaar al gewerkt? Want het vakantiegeld wordt gebaseerd op de maanden die je in het vorige jaar hebt gewerkt (vakantiedienstjaar). Dus als zij pas sinds dit jaar werkt, dan zal ze pas vanaf volgend jaar vakantiegeld krijgen.

Zibro

Legacy Member
bedankt voor de hulp allemaal maar ik denk dat jullie mijn vraag verkeerd begrepen hebben :)
Ik heb mijn vakantiegeld reeds ontvangen, en dat van vorig jaar heb ik reeds ingegeven in mijn belastingsformulier, no prob.
Mijn vriendin heeft haar vakantiegeld ook reeds gekregen, maar geen papier van het vakantiegeld van vorig jaar, om die in te kunnen vullen op het belastingsformulier van dit jaar.
Zij werkt ook al een aantal jaren, maar dat was altijd via ibo contracten of via interim. Nu werkt ze vast sinds half vorig jaar.
Dus nu weet zij (en ik) niet of ze dat vakantiegeld dat ze vorig jaar gekregen heeft moet ingeven bij haar belastingsformulier, aangezien ze daar geen apparte fiche van gekregen heeft.
Maar zover ik van Scuderia zijn/haar post kan uitmaken wordt het vakantiegeld van een bediende betaald door de werkgever en is dus waarschijnlijk al belast? Dus moet het niet meer ingegeven worden?
Kan iemand nog volgen? :)

speckie1987

Legacy Member
Zibro zei:
groepsverzekering van het werk kunt ge niet inbrengen op uw belastingen. Alleen als ge zelf een apparte verzekering hebt.

Dan nog een vraagje.
Ik als arbeider krijg jaarlijks een formulier van het ontvangen vakantiegeld dat ik moet gebruiken om mijn belastingen in te vullen.
Nu mijn vriendin is bediende. Zij heeft zo geen formulier gehad. Is dit voor bedienden anders? Moet zij haar vakantiegeld niet inbrengen op de belastingen?

de werkgever is er al op belast omdat hij dat voor de bediende zelf betaald

bij arbeiders komt dat idd zoals freddie zegt van vakantiekas en dat moet nog belast worden

vogelnestje

Legacy Member
Santa| zei:
+ TIP voor de mensen die onder het wettelijk vrijgesteld loon zitten (5800€). Vooral de jobstudenten enzo dus. Geef de roerende voorheffing van je spaarcenten (vb 10000€ op termijnrekening van een jaar) aan he. Dan trek je die terug, je wordt er toch niet op belast als je ze aangeeft.

aha?:eek: Even verduidelijken? onroerend =/= roerend toch?

schep

Legacy Member
al de roerende voorheffing die afgehouden wordt kunt ge recupereren als je minder dan 5850 inkomen (totaal) hebt. Snap nie wrm je er onroerend inkomen bij haalt?

vogelnestje

Legacy Member
schep zei:
al de roerende voorheffing die afgehouden wordt kunt ge recupereren als je minder dan 5850 inkomen (totaal) hebt. Snap nie wrm je er onroerend inkomen bij haalt?

Ik heb een kemel geschoten ivm (on)roerendheid. Ik ben geen fiscalist en heb verkeerd geredeneerd. Bedankt voor de tip. Ik wist trouwens niet dat dit kon ook bij studenten (dus kinderen ten laste)

schep

Legacy Member
hehe al doende leert men he, niemand wist het vanaf zijn geboorte ;)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan