Archief - Balkspiraal sterrenstelsel

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

FroFro

Legacy Member
't Ga hier nu toch over sterrestelsels, ff een offtopic vraagje :p
Ik zoek ne goeien boek (of site, ma klees ni graag op PC), voor "zelfstudie" over sterrekunde en het heelal :) Das iets da me boeit, maar die richting in de unief volgen ziek nu ni echt zitten, kmoet eerst een diploma halen waarmee ek werk wil halen ;p Das zo een van de vele studies die ik wil doen puur uit interesse :p Dus als iemand me kan helpen, en waar ze't verkopen, help me! dank!

clowntje

Legacy Member
FroFro zei:
't Ga hier nu toch over sterrestelsels, ff een offtopic vraagje :p
Ik zoek ne goeien boek (of site, ma klees ni graag op PC), voor "zelfstudie" over sterrekunde en het heelal :) Das iets da me boeit, maar die richting in de unief volgen ziek nu ni echt zitten, kmoet eerst een diploma halen waarmee ek werk wil halen ;p Das zo een van de vele studies die ik wil doen puur uit interesse :p Dus als iemand me kan helpen, en waar ze't verkopen, help me! dank!

www.apod.nl

btw hoe verklaar je dan deze balkspiraal?
http://www.apod.nl/ap060827_nl.html

Fighting Hobbit

Legacy Member
Hawkings simpele boeken zijn wel interessant om te lezen, maar verwacht wel geen wiskundige basis. Het is de uitleg van hoe het heelal volgens de wetenschap en volgens hem in elkaar zit. Als het je interesseert is het zeker de moeite om te doen. Als je deftige sterrenkunde wilt leren zal je toch eerst een redelijke brok fysica en wiskunde moeten verwerken, ik zou me dus weg houden van de "echte" cursussen zolang je geen deftige wiskunde gezien hebt.

jormund

Legacy Member
FroFro zei:
't Ga hier nu toch over sterrestelsels, ff een offtopic vraagje :p
Ik zoek ne goeien boek (of site, ma klees ni graag op PC), voor "zelfstudie" over sterrekunde en het heelal :) Das iets da me boeit, maar die richting in de unief volgen ziek nu ni echt zitten, kmoet eerst een diploma halen waarmee ek werk wil halen ;p Das zo een van de vele studies die ik wil doen puur uit interesse :p Dus als iemand me kan helpen, en waar ze't verkopen, help me! dank!

redelijk simpel, om te beginnen, A briefer history of time en The universe in a nutshell, beide van Stephen Hawking.

Voor iets veel geavanceerder; Quantum Physics door Stephen Gasiorowic,
http://mathforum.org/t2t/faq/brandenburg.new.html#astronomy, kijk onder astronomy, http://www.phys.uu.nl/~thooft/theorist.html#qftheory, voor theoretische fysica boeken, maar om eerlijk te zijn, doe dat dus niet als je geen master in de wiskunde of fysica bent, of je snapt er geen hol van. Er zijn maar een paar tientallen wetenschappers op aarde die echt vooruitstrevend bezig zijn met de kosmos, en dan nog moet je je toespitsen op een vakgebied/hypothese, bvb de superstringtheorie, behalve als je de nieuwe stephen hawking of einstein bent.
Ik ben ooit eens begonnen aan het online
http://books.google.be/books?id=9d-...ok&meta=&sa=X&oi=print&ct=result&cd=1#PPP1,M1
maar na pg 11 gaf ik het op het is onmogenlijk als je de achtergrond niet hebt.

Fighting Hobbit

Legacy Member
Mijn Theorie van einstein zou normaal ook wel begrijpbaar moeten zijn, maar naar het schijnt is het wel saai.
edit: als je iets wilt dat je wiskundig sowieso kan volgen ( in de veronderstelling dat je weet wat een integraal is :p) kan je nog altijd een beetje sneukelen in algemene gravitatie, dat kan ook wel interessant zijn, zeker als inleiding.

FroFro

Legacy Member
A brief (ni a briefer :x) history of time hebbek hier ligge, es zien e ^^

Exorikos

Legacy Member
Fighting Hobbit zei:
Mijn Theorie van einstein zou normaal ook wel begrijpbaar moeten zijn, maar naar het schijnt is het wel saai.
edit: als je iets wilt dat je wiskundig sowieso kan volgen ( in de veronderstelling dat je weet wat een integraal is :p) kan je nog altijd een beetje sneukelen in algemene gravitatie, dat kan ook wel interessant zijn, zeker als inleiding.

Ik heb Mijn Theorie hier liggen, maar ik heb hem helaas nog niet kunnen lezen. Ik ben trouwens van plan maandag wat te gaan zoeken achter een soortgelijk boek. Ik was aan het denken aan On The Shoulders of Giants en God Created the Integers, hebben jullie misschien nog andere alternatieven? :)

Fighting Hobbit

Legacy Member
Exorikos zei:
Ik heb Mijn Theorie hier liggen, maar ik heb hem helaas nog niet kunnen lezen. Ik ben trouwens van plan maandag wat te gaan zoeken achter een soortgelijk boek. Ik was aan het denken aan On The Shoulders of Giants en God Created the Integers, hebben jullie misschien nog andere alternatieven? :)

Er is tegenwoordig zo'n boek op de markt, nogal een dik geval, en het gata over de samenhang van de kosmos als ik me niet vergis. Hij is geschreven door een vrouwelijke professor, blauwe kaft... Maar ik ben de naam vergeten. Ik weet niet of hij goed is, maar hij ziet er toch interessant uit :p.
Ik ga maar eens proberen om het stukje rond kosmologie in mijn serway te lezen. EVentueel ga ik ook nog eens een poging doen te beginnen in de cursus sterrenkunde van de KUL die hier op pc staat, maar ik vrees dat ik er nog steeds geen knijt van ga begrijpen, enfin, paar dingen natuurlijk wel, het is 'em vooral het probleem wanneer er staat "het is gemakkelijk in te zien dat uit deze formule dit af te leiden valt"...

Exorikos

Legacy Member
FroFro zei:
A brief (ni a briefer :x) history of time hebbek hier ligge, es zien e ^^

A Briefer History of Time bestaat ook en is ook van Stephen Hawking. :)

Fighting Hobbit zei:
Er is tegenwoordig zo'n boek op de markt, nogal een dik geval, en het gata over de samenhang van de kosmos als ik me niet vergis. Hij is geschreven door een vrouwelijke professor, blauwe kaft... Maar ik ben de naam vergeten. Ik weet niet of hij goed is, maar hij ziet er toch interessant uit :p.
Ik ga maar eens proberen om het stukje rond kosmologie in mijn serway te lezen. EVentueel ga ik ook nog eens een poging doen te beginnen in de cursus sterrenkunde van de KUL die hier op pc staat, maar ik vrees dat ik er nog steeds geen knijt van ga begrijpen, enfin, paar dingen natuurlijk wel, het is 'em vooral het probleem wanneer er staat "het is gemakkelijk in te zien dat uit deze formule dit af te leiden valt"...

Doet me denken aan de cursus analyse. :p

Bedoel je deze?
http://www.amazon.com/Field-Quest-S...pd_ts_b_3/103-0464706-7535057?ie=UTF8&s=books

Cygnus-ß °|X1|°

Legacy Member
de ontrafeling van de kosmos ben ik momenteel aan het lezen.

tof boek en goed leesbaar :)

Exorikos

Legacy Member
Cygnus-ß °|X1|° zei:
de ontrafeling van de kosmos ben ik momenteel aan het lezen.

tof boek en goed leesbaar :)

Ik heb hem in het Engels gekocht. Goedkoper, onderhoudt mijn Engels, soms zijn vertalingen iets minder... ;) Omdat ik hem in het Engels gekocht heb, had ik nog genoeg geld over om The Cosmic Landscape van Leonard Susskind te kopen. ^^

pit24

Legacy Member
Exorikos zei:
Ik heb hem in het Engels gekocht. Goedkoper, onderhoudt mijn Engels, soms zijn vertalingen iets minder... ;) Omdat ik hem in het Engels gekocht heb, had ik nog genoeg geld over om The Cosmic Landscape van Leonard Susskind te kopen. ^^

Is dat "the elegant universe"? Die heb ik enkele dagen geleden gekocht.
Ik ga er wel een half jaar over doen, destemeer omdat ik ook ZWERM heb gekocht...666 pagina's. :x

Nuja, ik lees altijd rustig, op mijn gemakt, allemaal interessant, jammer dat ik bij geschiedenis zo weinig wiskunde krijg.

Exorikos

Legacy Member
pit24 zei:
Is dat "the elegant universe"? Die heb ik enkele dagen geleden gekocht.
Ik ga er wel een half jaar over doen, destemeer omdat ik ook ZWERM heb gekocht...666 pagina's. :x

Nuja, ik lees altijd rustig, op mijn gemakt, allemaal interessant, jammer dat ik bij geschiedenis zo weinig wiskunde krijg.

The Frabric of the Cosmos. Ik heb 3 boeken gekocht, terwijl ik er nog 1.5 te lezen heb... :p

Boekenkast :love:
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan