Archief - Balkspiraal sterrenstelsel

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

^MystiQ

Legacy Member
Ik denk dat niemand conclusies of iets dergelijks over zwarte gaten moet maken aangezien ze tot op vandaag nog altijd niet perfect weten wat een zwart gat is.

Ze gaan ervan uit dat het dit en dat en zo is, maar wie zegt het waar is ? De waarheid ligt aan de achterkant van het zwarte gat ;)

Fighting Hobbit

Legacy Member
Wanneer je het over materie die door haar gigantisch grote massa is opgeslokt door het ruimte-tijdvlak druf ik mij de vraag te stellen hoe relevant begrippen als massa en volume wel zijn. De kans bestaat dat het volume 0 is, waardoor de dichtheid oneindig groot wordt, maar daarom moet die massa nog niet oneindig te zijn.
Wat wel een feit is, is dat als de massa van iets oneindig is, het waarschijnlijk zal opgeslokt worden door de ruimte-tijd. Het blijft allemaal heel erg theoretisch en hypothetisch.

Maar inderdaad, een groot deel van de oplossing van het galaxie raadsel zal wel te vinden zijn in het galactisch middelpunt, ik vind de theorie van de supermassive black holes trouwens nog wel goed gevonden.

En wat tgc daarnet zei over die oneindige massa's, dat eht niet kon want dat het dan alles naar zich toe zou trekken: Wie zegt dat een zwart gat dit niet doet?

tgc_9012

Legacy Member
Fighting Hobbit zei:
En wat tgc daarnet zei over die oneindige massa's, dat eht niet kon want dat het dan alles naar zich toe zou trekken: Wie zegt dat een zwart gat dit niet doet?
Door de roodverschuiving van sterrenstelsels waar te nemen, zie je toch als dat het heelal uitdijt, en niet naar één punt wordt getrokken?

Fighting Hobbit

Legacy Member
Als die aantrekkingskracht verwaarloosbaar klein is zal het die snelheid een heel miniem klein beetje vertragen, wat dan op heel erg lange termein ook tot een soort van implosie kan leiden, wie zal het zeggen. OK, het lijkt me inderdaad onwaarschijnlijk, maar je mag zo'n dingen niet uitsluiten.

tgc_9012

Legacy Member
Bij een oneindige massa zou de aantrekkingskracht toch juist oneindig groot moeten zijn?

pit24

Legacy Member
tgc_9012 zei:
Bij een oneindige massa zou de aantrekkingskracht toch juist oneindig groot moeten zijn?



quantummechanica, algemene relativiteit en zwarte gaten.

Het zijn 3 onderwerpen die wss met elkaar in verband staan, niemand weet echter hoe. Er zijn veel theoriën en geen concensus.

No one know's...

Fighting Hobbit

Legacy Member
tgc_9012 zei:
Bij een oneindige massa zou de aantrekkingskracht toch juist oneindig groot moeten zijn?

Als we het volgens klassieke mechanica bekijken wel, maar dan nog is de vraag hoe snel die kracht zich kaan voortplanten en dergelijken.

Rider

Legacy Member
nix in het heelal heeft een massa van 'oneindig'
een 'oneindige' massa, zou zelfs op een eindige afstand een oneindig grote kracht uitvoeren, hetgeen zou willen zeggen, dat wij op dit eigenste moment met onze eindige massa een oneindige vernselling zouden voelen, richting die oneindige massa.
Een infinitissimaal klein ogenblik later zouden we er al tegenplakken ;)


Balkspriaalstelsels hebben een of andere onstabiliteit in hun centrum, hun balkvorm is dacht ik ook van tijdelijk aard. Hoe groter de totale massa in hun centrum, hoe korter de 'balk'

een zwart gat heeft theorethisch gezien geen dimensies, het is dus geen kegel, geen bol, maar een punt. singulariteit dus. Het KAN geen dimensies (en dus ook geen 'vorm' hebben, aangezien de zwaartekracht zo sterk zou zijn dat het zijn eigen dimensies direct zou samenproppen tot een punt.


In 3dimensionele ruimte heeft het zwaarteveld van een zwart gat een sferische (bol) vorm, zoals alle massas die we kunnen waarnemen.
Als we onze 3 dimensies zouden voorstellen als zijnde 2 dimensies, buigt een massa deze dimensies in de bovenliggende dimensie, in ons geval tijd zijnde. DIt is die voorstellling van 'metalen knikker op elastisch doekske' die die trechtervorm veroorzaakt.

Stel nu een superzware massa waarlangs een lichtstraal passeert. Die massa buigt het licht af, en zorgt er dus voor dat voor een waarnemer die niet aan het systeem vast zit, het licht een andere afstand in dezelfde tijd aflegt. Aangezien dit strijdig is met relativiteit, het concept dat zegt dat licht altijd met dezelfde snelheid beweegt onafhankelijk van de waarnemer, kan dit gewoonweg niet. Er is iets anders dat afbuigt in het concept 'snelheid' in dit probleem, dat kan enkel tijd zijn.

Zware massas buigen dus 'ruimtetijd' af, en daarmee dat da 'catchoe velleken' waar uw zwart gat op ligt zo hard afbuigt.

jormund

Legacy Member
Over de uitdijing van het heelal is een grootschalig onderzoek enkele jaren geleden afgerond met de conclusie dat op t moment het heelal steeds sneller en sneller uiteenvliegt en er van enige afremming geen sprake is, de massa van het bekende heelal(berekend op sterrelicht, de grote muur, superclusters en een heleboel ingewikkelde wiskundige programmas) is tientallen, sommige zeggen zelfs honderden keren te klein om zo'n omkering die zou leiden tot een implosie te veroorzaken, dus zoals het er nu naar uitziet steven wij af op een oneindig groot uniform heelal. Zwarte gaten zijn een complex gegeven maar niet alles dat naar een zwart gat valt verdwijnt daarin(jetstreams, quasars, hawking effect), ze verliezen zelfs zeer traag theoretische massa.

Equino

Legacy Member
D@SîR0 zei:
dit is officieel de domste opmerking op het wetenschapsforum

Da was wrs ook om gewoon te lachen...
'k Vond hem wel grappig, of het nu gemeend of niet was ^_^

Exorikos

Legacy Member
Ik kan die wetenschapsvisie wel volgen, zolang het ons niet weerhoudt om dingen verder te onderzoeken, uiteraard. :)

Fighting Hobbit

Legacy Member
spliffrider zei:
nix in het heelal heeft een massa van 'oneindig'
een 'oneindige' massa, zou zelfs op een eindige afstand een oneindig grote kracht uitvoeren, hetgeen zou willen zeggen, dat wij op dit eigenste moment met onze eindige massa een oneindige vernselling zouden voelen, richting die oneindige massa.
Een infinitissimaal klein ogenblik later zouden we er al tegenplakken ;)
Als die kracht zich verplaatst aan de lichtsnelheid en onze oneindige massa zou zich op een miljard lichtjaren bevinden zou het lang duren eer we die versnelling ondervinden...
Ik heb ook mijn twijfels over het bestaan van een oneindige massa, maar ik vind niet dat je het om die reden kan uitsluiten.

tgc_9012

Legacy Member
Fighting Hobbit zei:
Als die kracht zich verplaatst aan de lichtsnelheid en onze oneindige massa zou zich op een miljard lichtjaren bevinden zou het lang duren eer we die versnelling ondervinden...
Ik heb ook mijn twijfels over het bestaan van een oneindige massa, maar ik vind niet dat je het om die reden kan uitsluiten.
Ik dacht dat de snelheidslimiet (c) niet geldt voor krachten. We gingen dat de volgende les zien in nieuwe fysica, dus binnen een paar dagen weet ik mss meer :p

Fighting Hobbit

Legacy Member
tgc_9012 zei:
Ik dacht dat de snelheidslimiet (c) niet geldt voor krachten. We gingen dat de volgende les zien in nieuwe fysica, dus binnen een paar dagen weet ik mss meer :p

Dat is voor zover ik weet nog steeds een raadsel. Gezien er krachten zijn zoals electromagnetisme als ik me niet vergis, die bestaan uit de uitwisseling van virtuele fotonen is het zeer goed mogelijk dat die wel gebonden zijn aan een snelheidsgrens. Ik heb er ooit iets over gelezen, maar een echt goede uitleg kan ik niet geven. Het is ook moeilijk uit te testen, je kan niet ff de zon wegnemen en dan zien hoe snel we die gevolgen qua krachten voelen (zien zal sowieso moeilijk zijn :D).
Achja, tegen ons hebben ze dit semester altijd gezegd dat dat te complex is voor ons.

editja: het is niet veel, maar er staat een klein beetje over die fotonen...http://nl.wikipedia.org/wiki/Kwantumelektrodynamica

jormund

Legacy Member
lol hoe komen jullie eigenlijk op het idee van oneindige massa, als een zon met een grotere massa dan 1.67 keer die van ons ineenklapt en explodeerd in een supernova om vervolgens een zwart gat maakt, zal dat zwart gat een massa hebben van +- 1.51 keer de zonnemassa. ge moet oneindig niet verwarren met onbekend of onbekend groot. Niks is oneindig in het heelal, zelfs niet het theoretische volume ervan, hoewel je nooit de grens zal bereiken. krachten zoals zwaartekracht in dit geval zijn inderdaad niet gebonden aan de lichtsnelheid, een oneindige zwaartekracht op eindige afstand zal wel degenlijk een oneindige versnelling veroorzaken. Wat in praktijk betekend dat je massa (de aarde of wat je het wilt noemen) oneindig snel tegen de lichtsnelheid aan zit en met een paar toffe explosies zich zou omzetten als pure energie.

Fighting Hobbit

Legacy Member
Hoe toon je dat aan, dat een kracht oneindigsnel inwerkt?
Of beter, waarop basseer je je om dat zo te stellen?

Ik ben nogal geneigd om niet zomaar van iets aan te nemen dat iets zo is omdat iemand zegt "dat is zo", sorry. :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan