Archief - Balkspiraal sterrenstelsel

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Razzia

Legacy Member
ik vermoed dat dat door onderlinge gravitatie/aantrekkingskrachten is, die de deeltjes dus dichter bij elkaar houdt, of net verder weg slingert

Exorikos

Legacy Member
Dan zou je toch eerder een stelsel verwachten met een grotere kern, dan echt een balk, niet?

denkimi

Legacy Member
wat is er zo speciaal aan dat sterrenstelsel? voor mij ziet dat er net hetzelfde uit als de meeste andere sterrenstelsels.

Parnakra

Legacy Member
Bars are thought to be temporary structures that can occur as a result of a density wave radiating outward from the core, or else due to a tidal interaction with another galaxy.
Bron.

jormund

Legacy Member
Ik dacht gelezen te hebben dat het een tussenstadium is als er in de kern van het stelsel niet 1 maar 2 massieve zwarte gaten gevormd zijn die niet spiraalsgewijs naar elkaar toevallen. Hierdoor krijg je veel massatranfers van het ene naar het andere zwarte gat.(dit is maar een theorie hoor)

Exorikos

Legacy Member
Een zwart gat is toch iets waaraan niets kan ontsnappen, dus wat voor transfer kan er dan nog zijn?

Parnakra

Legacy Member
Exorikos zei:
Een zwart gat is toch iets waaraan niets kan ontsnappen, dus wat voor transfer kan er dan nog zijn?
'Ruimtelijk' gezien is een zwart gat een kegel waar alles in gezogen wordt. Nu veronderstelt men dat wanneer twee zo'n kegels dicht bij elkaar komen, hun toppen in elkaar overgaan en zo een soort van buis van het ene gat naar het andere vormen.

Een wormgat, zoals dat dan heet.

Exorikos

Legacy Member
Parnakra zei:
'Ruimtelijk' gezien is een zwart gat een kegel waar alles in gezogen wordt. Nu veronderstelt men dat wanneer twee zo'n kegels dicht bij elkaar komen, hun toppen in elkaar overgaan en zo een soort van buis van het ene gat naar het andere vormen.

Een wormgat, zoals dat dan heet.

Er is toch geen enkel wormgat dat het toelaat zo lang materie uit te wisselen? Als twee zwarte gaten dicht bij elkaar komen, met elks oneindige massa, dan vallen die toch ineens samen?

Parnakra

Legacy Member
1. Het blijft een theorie.
2. Je zegt zelf, het centrum van een zwart gat heeft al een oneindige massa. 2 * oneindig = oneindig, dus als één zwart gat kan bestaan (wat nog steeds niet bewezen is), zou een wormgat, bestaande uit twee zwarte gaten, ook moeten kunnen bestaan.

R|Jonas

Legacy Member
Van de complexheid en oneindigheid van de ruimte wordt een mens toch even stil....hoe nietig zijn wij :)

Ssup

Legacy Member
De massa van een zwart gat is toch helemaal niet oneindig?En wormgaten waar nog maar enkel theorieën zonder echt bewijs over bestaan hebben toch niks met zwarte gaten ter maken laat staan met de vorm van dat sterrenstelsel?

Een balkspiraal sterrenstelsel is een spiraalsterrenstelsel waarvan de armen een balkvorm aannemen zoals op diene foto en dat zou kunnen wijzen op een onstabiele kern maar bewezen is er nog niks.

Onze eigen melkweg zou ook een kunnen zijn.

Exorikos

Legacy Member
Parnakra zei:
1. Het blijft een theorie.
2. Je zegt zelf, het centrum van een zwart gat heeft al een oneindige massa. 2 * oneindig = oneindig, dus als één zwart gat kan bestaan (wat nog steeds niet bewezen is), zou een wormgat, bestaande uit twee zwarte gaten, ook moeten kunnen bestaan.

2 oneindige massa's zullen toch oneindig snel naar elkaar toegaan en samensmelten? :)

Hmm, ik wilde net opzoeken of het bestaan van zwarte gaten nu al bevestigd is, maar blijkbaar is dit niet het geval. Ik vind althans geen enkele andere bron dan "De Volkskrant", niet echt wetenschappelijk dus. :) Ook geven ze op Wikipedia massa's aan van zwarte gaten, maar volgens de definitie is hun massa toch oneindig?

tgc_9012

Legacy Member
Moest de massa van een zwart gat oneindig zijn, zou zijn zwaartekracht toch ook oneindig zijn?
Ik denk niet dat wij zouden bestaan mocht er ergens een object zijn dat een oneindig grote zwaartekracht heeft :crazy:

Doggiedog

Legacy Member
Men weet amper wat een zwart gat precies is, dus ik neem aan dat ze nog niet hebben kunnen bewijzen dat zijn massa oneindig is ... En oneindig is ook maar een maat dat men ergens opplakt wanneer men het concept niet meer kan vatten. Zoals de bewering "De ruimte is oneindig en dijt uit.", als de ruimte oneindig zou zijn, zou ze niet kunnen uitdijen hé. Dus of een zwart gat effectief een kegel is durf ik toch te betwijfelen, ge moogt eerst wel eens met bewijzen komen. Een zwart gat kan evengoed een bol zijn. Misschien dat het één microscopisch klein atoompje is die zo'n danig grote aantrekkingskracht (zwaartekracht klinkt nogal verkeerd, ik vind dat dat nogal gemakkelijk tot misverstanden kan leiden) heeft dat het zelfs licht naar zich toetrekt en absorbeert? Op onze Aarde wordt licht uiteindelijk ook geabsorbeerd, en dan vooral door zwarte materialen. Dus wie weet worden al die aangetrokken elementen gewoon geabsorbeerd door één of andere ongekende stof die werkelijk alles kan absorberen?

Anyway, we zijn off-topic aan t gaan, terug naar de balkspiraal :D

tgc_9012

Legacy Member
Doggiedog zei:
Dus of een zwart gat effectief een kegel is durf ik toch te betwijfelen, ge moogt eerst wel eens met bewijzen komen.
Ik denk dat eigenlijk bedoeld wordt dat het gravitatieveld van een zwart gat een kegel is (volgens de algemene relativiteitstheorie).
Edit: Een zwart gat kan in theorie zelfs niet kegelvormig zijn omdat het door zijn eigen zwaartekracht ineen zou storten tot het een bol vormt.
Doggiedog zei:
Zoals de bewering "De ruimte is oneindig en dijt uit.", als de ruimte oneindig zou zijn, zou ze niet kunnen uitdijen hé.
Moest de ruimte oneindig groot zijn, zou de kans dat iets gebeurt ook oneindig groot zijn. Een heelal waarin alles gebeurt dat kan gebeuren, kan ik me nu ook niet direct voorstellen. Dat is voor mij toch een bewijs dat het heelal niet oneindig kan zijn.

passero

Legacy Member
Ik heb zo eens een reportage gezien over hoe ze zwarte gaten proberen te vinden... was wel zeer intressant. Ze zoeken ergens bepaalde patronen in het spectrum waardoor ze een zwart gat kunnen herkennen. Ze wouden dan kijken of er ergens een zwart gat was door te vergelijken met het spectrum van een kern van een galaxy en blijkbaar kwamen ze tot de conclusie dat elke galaxy een zwart gat heeft, ook de onze..
Was een zeer intressante documentaire. Weet alleen niet of dat nu speculaties waren en hoeveel hiervan al ontkracht geweest is ofzo...

Cygnus-ß °|X1|°

Legacy Member
het bestaan van zwarte gaten is indirect bewezen. In verschillende dubbelsystemen draait er een ster rond een "onzichtbare" partner. Het gas van deze ster wordt door de zwaartekracht naar haar "onzichtbare" partner aka zwart gat gezogen en hierdoor komt veel rontgenstraling vrij die men kan meten.
De massa van een zwart gat is niet oneindig en een zwart gat verliest massa dmv de theoretische Hawkingstraling.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan