Archief - Autoreis naar Spanje, practische info gevraagd

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Blue-Bora

Legacy Member
Ik ben ook al 3x naar Zuid Spanje gereden (2500km) in Malaga en ik vond dat wel doenbaar.

1x hebben we wel overnacht in een F1 hotel.

In verband met de kosten moet je ook nog rekening houden met de péages dat je moet betalen onderweg.
Grtz

orez

Legacy Member
den-kimi zei:
-genoeg drank meenemen, als ge in de file staat en het is meer dan 30° graden is het zelfs met airco nog warm.

toch niet met een echte airco en alle ramen gesloten ze... Ramen open en airco op heeft geen effect nee :p en ne opel kadett zal zoiezo wel geen airco omvatten.

Ik zou aanraden om gewoon het vliegtuig te nemen, dergelijke lange autoritten zijn echt niet aangenaam, en ik spreek uit ervaring, nu al een jaar of 3 op reis geweest met de auto, en twas slechts 500 km...

Het enigste waar iedereen hier rekening mee houdt is met de naft. Het houdt wel iets meer in dan de naft hé... De slijtage van uw wagen bv. Als jij naar spanje heen en terug rijdt, zitte al aan 2500 KM (ruw geschat) stel dat ge daar nog eens 500 a 1000 km rijdt op de periode dat ge er zijt zit ge al aan 3500 km, bijna goed voor het onderhoud bij een dergelijke wagen, dus moogde daarvoor ook nog es 250 EUR bijtellen. Lekke banden, versleten remmen (wat wij al zijn tegengekomen) en die ter plaatse eventueel moeten hersteld worden, hou daar ook maar zeker 500 EUR voor aan de kanten.

Met een vliegtuig en een huurauto ter plaatse heb je al deze kosten nie, laat ons zeggen dagge met een ryanair mss 30 - 40 EUR per man heen en terug betaald. Ben je al goedkoper of 80 EUR de man voor heen en terug met de wagen + heb je de extra voorziene kosten en de slijtage niet aan je wagen. Huur ter plaatse een auto 150 EUR / 10 dagen met 200 EUR waarborg normaal (was toch zo waar ik was, wel niet zelfde plaats als gij, maar die prijzen zullen wel ni zoveel schelen) Als ge het totaalsommetje maakt ben je toch stukken goedkoper uit, en dien je slechts 90 minuten te reizen (tripke naar brussels airport niet meegerekend).

Een vliegtuig is gewoon STUKKEN aangenamer als met de auto reizen. en meestal ook goedkoper.

DBK

Legacy Member
eerlijk gezegd zou ik ook niet met een kadett naar spanje rijden, ik heb er zelf ook een en goede auto enz, daar niet van maar zo'n lange rit, tja ge weet nooit wat er kan kapot gaan hé en onderweg in panne staan.
anderzijds kunde me elke auto in panne staan, wij moet toen een 2 jaar oude auto met 30k km's stonden al in panne na 400 km en we hadden nochthans juist een onderhoud laten doen, zo zie je maar.

^^VooDoo^^

Legacy Member
Ik zou gewoon orez zenne uitleg volgen ... daar een auto huren lijkt me het beste :)

Spliffsnatcher

Legacy Member
Is allemaal perfect te doen. Wij zin zelfs met de defender tot in marokko geweest.

Wel een aantal bedenkingen:

* Opel kadett?????
* Hoeveel andere chauffeurrs???
* Ga na of u verzekering dat wel dekt
* Auto ginder huren gaat pas vanaf 25jaar.

Ex0dus

Legacy Member
Oke,

Ik ben in augustus voor 18 dagen naar Spanje gereden als enige bestuurder (1 maal overnacht telkens in een F1), een 1900 a 2000km (Benitachell, Cumbre Del Sol) dus ik kan je wel wat tips meegeven.

-Als je voor een korte periode gaat is het misschien voordeliger om ginder een auto te huren.
-Ik zou nooit met jou Opel Kadet naar Spanje rijden, laat staan naar het zuiden van Frankrijk.
-Als ik jou was zou ik ook niet -als je pas in januari je rijbewijs hebt- zo'n grote reis ondernemen met maar 6 maanden rijervaring.
Ik zeg dit maar omdat ik in de terugweg van Spanje bijna een dodelijk accident had, maar als je je wagen kent en iets of wat kan rijden haal je jezelf er wel uit, met maar 6 maanden rijervaring kan je dit niet...
-Doe die naft maar al maal 1/3, geloof nooit dat je tegen 130km/h (in Frankrijk) 120km/h (in Spanje) naar ginder gaat rijden, op Franse en Spaanse tolwegen duw je je gaspedaal gewoon wat harder in, zowieso (ik zeg absoluut niet dat je dit moet doen, ik had in het begin van de reis ook gezegd: "120(230) en geen km/h sneller!", maar toch doe je het).
-Volg je bioritme om te rijden, ga niet 's nachts rijden om de volgende middag aan te komen (tenzij je met meerder bestuurders bent)
-Als je enige bestuurder bent, probeer die 1200km dan niet in 1 keer te doen, zeker niet met jou rijervaring. Mits wat meer rijervaring rij je er wel heen in 1 keer.
-Zorg ook dat je een reisverzekering afsluit, die dekt normaal gezien alles.
-De Belgisch/(Luxemburg)/Franse grens rij je zo door... De Frans/Spaanse moet je niet zo hard vrezen in het hoogseizoen, zeker niet bij het ingaan van Spanje. Wij waren met zen 4en (2 meisjes, 2 jongens) 19 - 21 jaar en we hadden >10gr marijuana mee, niet tegengehouden. Ik zeg niet dat het niet kan gebeuren dat je wordt tegengehouden, maar het risico is nogal vrij laag in het hoogseizoen
-Rij ook steeds langs tolwegen, deze zijn het beste onderhouden en hebben amper flitscamera's staan (viamichelin.be en mappy.be geven je dan nog eens de juiste kilometerpaal van waar ze staan). Ook zijn de flitspalen aangegeven langs de autostrade, een groot wit bord met daarop "Contrôles Automatique".
Let wel op zwaantjes die hun wel eens langs de kant van de weg durven te verschuilen.

Ik hoop dat ik je hiermee verdergeholpen heb, als je nog vragen hebt, shoot ;)

Groetjes

Bokskangoeroe

Legacy Member
Bij nader inzien liep ik misschien inderdaad een beetje te hard van stapel... zo'n lange reis in een oude wagen zonder airco... en wie weet wat er allemaal gebeurd onderweg :) Reizen met het vliegtuig is misschien toch wat practischer, zal eens overleggen met men homies.

Toch bedankt iedereen! Zeker orez en exodus ;)

yieps, Saf!

hipStar

Legacy Member
Ik heb ook dat idee omdat te doen, maar ik wacht nog best af tot ik meer rij ervaring heb. Ik Heb nog maar een goed jaar mijn rijbewijs en ik zou graag met maten een busje huren/kopen en dan voor de reis binnen doen bij de garagist voor grote controle. Zorgen dat alles in orde is als we het kopen. Als we het busje kopen, zorgen dat het een redelijk groot busje is en er een frigo in installeren en beetje voor comfort zorgen.
De reden waarom ik ook wacht is omdat ik de enigste ben met een rijbewijs en wacht op de andere tot ze ervaring hebben omdat ik niet constant zou moeten rijden.
We zouden van plan zijn om naar een stad te gaan daar paar dagen te blijven en dan door rijden naar een andere stadje. Sight seeing en bikke fun. We zouden ook opteren om te kamperen met een tentje die we mee hebben in het busje. Daarom dat we zeker een frigo willen om bijvoorbeeld vlees en drank koel te houden. We zouden dan zeker een extra baterij mee nemen voor in de auto.

Het nadeel aan zo'n busje is dat hij meer verbruikt dan een gewone auto en miss ook wel meer kan verslijten. Daarom ook zorgen voor reisbijstand en zo. Zeker informeren bij toerenwegenhulp wat we allemaal nodig hebben en moeten bij hebben.

madjuh69

Legacy Member
ik ben dit jaar op stage geweest in zuid-frankrijk voor 3 maand.

We waren daar met 3 en we zijn 1 weekendje eens huiswaarts gekeerd tijdens die 3 maand.

Dat tripke kostte ons +- 250€ (heen en terug, diesel en péage inbegrepen)
en dat was dus niet tot over de grens, maar tot aan bordeaux.

Hou er ook rekening mee als je nu de péage berekent, dat die hoger is in het hoogseizoen. (vanaf april als ik me niet vergis). Toen we naar daar vertrokken in februari was het alleszins goedkoper dan toen we dat weekendje teruggingen midden april.

we deden toen 800km op 1 dag, daar deden we ongeveer 8-9uur over en dit was toch met stevig door te rijden. (wel een beetje file gehad in parijs).

punten om rekening mee te houden :
- weekdagen : spits in parijs al heel vroeg en loopt redelijk laat door, maar dit is zoals met alle spitsfiles (je moet geluk hebben, hangt van dag tot dag af).
- in principe mogen vrachtwagens op zondag niet rijden in Frankrijk en Franse truckers weten dit, buitenlanders soms niet.
- om péage te ontwijken KAN je de nationals of départementals nemen. (dit geeft meer avontuur als je daar echt op zoek naar bent en een mooier uitzicht onder de baan, maar je doet meer kilometers en gaat trager vooruit).
- een getailleerde kaart of roadboek is handig, ook al heb je een GPS.
- zorg dat je de route zelf kent en de grote steden op de route ook. Soms moet je snelle beslissingen maken welke afrit je wil nemen als je niet aan het opletten bent (zeker met maten in de auto :p ) en dan kan dit handig zijn.

al bij al komt het er op neer wat je zelf wilt uit de trip. wil je zo snel mogelijk in spanje aankomen om zogezegd "echt" met de vakantie te beginnen , doe dan maar vliegtuig. Wil je er een roadtrip van maken , doe dan deels péage en deels nationals.

DBK

Legacy Member
denk ni da den ts langs parijs rijdt maar eerder langs luxemburg moest em me den auto gaan

zarathustra

Legacy Member
Zoals velen hier al gezegd hebben, ik zou het niet doen/gedaan hebben met maar 6 maanden rij ervaring :/

Die afstand is natuurlijk goed te doen op zich, mijn vader rijdt met ons wel 2200 km +/- in 1 keer af. Dus dat het mogelijks is de vraag niet, de vraag is gewoon of je het zelf ziet zitten om uren en uren aan een stuk geconcentreerd te blijven.

Spliffsnatcher

Legacy Member
BTW peage is de moeite niet, via national en departement ben je misschien een 2tal uur kwijt, maar de tijd vliegt wel voorbij en het is echt zalig om in die kleine stadjes af en toe is te stoppen

Bose

Legacy Member
neem het vliegtuig... snel, gene zever, huur een auto of neem de taxi ginds.
( ja, ik haat lang in den auto zitten :p )

DBK

Legacy Member
Bose zei:
neem het vliegtuig... snel, gene zever, huur een auto of neem de taxi ginds.
( ja, ik haat lang in den auto zitten :p )
voor nen auto te huren moet ge 21 of ouder zijn.

Spliffsnatcher

Legacy Member
voor een auto te huren moet je 25 en ouder zijn, ben je jonger dan betaal je bij naargelang het aantal jaar bezit van een rijbewijs.

Op u 18-20 auto huren kan je naar fluiten, tenzij bij crappy verhuurbedrijven

TrickY.

Legacy Member
Als het geen verre verplaatsing is (daar in Spanje), kunt ge ook altijd een brommerke huren ^^ Ge hebt daar geen rijbewijs voor nodig in Spanje en het is zeer goedkoop..

Effect_one

Legacy Member
dieje FLUO vesten zijn niet verplicht in geen enkele europese land dacht ik .

Bon nu , ik ga volgende jaar in Maart naar marseille en daarna naar Monaco .
Maar ik denk dat ik met de vliegtuig zal gaan , het bepaald hoever de zwangerschap van mijn vrouw zal zijn .
Vliegtuig kost minder als je maar met 2 mensen ga , zoals je zegt als met een groote bende ga is het inderdaad goedkoper aangezien dat iedereen meebetaald voor de nafte.
MAar informeer je toch wel eens over die fluo vesten .Daarvoor kan je test aankoop bellen , die hebben een paar maanden geleden verschilende loodse zaken opgelost van mensen die een boete kreeg voor geen fluo vest te hebben , ook al is het niet verplicht .Er staan vaak van die dieven aan de grens .

bLaZeR

Legacy Member
Goedkoopste manier van reizen is vliegtuig en zeker met Ryanair gaat ge u niet blauw betalen;)
Maja als jij liever 12u rijdt omdat bezweet toe te komen doet u maar.
Oh ja als je een appartement huurt gelieve dan niet als gekken u dronken drinken en dat is geen vakantie :p (been there done that)

ivm met huurauto's:
En een auto huren kost ook geen geld zeker?
Sta je niet blind te staren op goedkope prijzen, laat je eerst goed informeren want er zit altijd bij die ongure mensen een addertje onder het gras.

ComputerVISTA

Legacy Member
12 uur rijden is toch niks als ge mooi over de tolwegen moogt rijden? Met wat geluk hebt ge dat op 10 uur afgelapt.

bLaZeR

Legacy Member
Als je op belangrijke wegen blijft ben je toch ferm geneukt files etc....
En zeker in het hoogseizoen dan als je dan toch wilt met de auto raad ik je aan om in augustus/september te gaan.

Waarom vraag je? Wel files, minder verkeer, temperatuur mindert beetje in september :)

Oh ja als je liever er snel wilt zijn zijn er natuurlijk de snelwegen.
Ik daarentegen doe er liever een uur of 2 meer aan om tol te vermijden dan ook daar soms aan te schuiven. Zeker de knelpunten Lyon, Beziers, en zeker niet de Periferique rond Parijs nemen maar langs een binnenbaantje omheen Parijs rijden.

Voor de dat je moet tol betalen op de A1 moet je afrijden langs de gemeente Melun, Phillipeville, etc...
Jaren naar Spanje geweest dus ik ken genoeg wegen om dingen te vermijden :p
En altijd luisteren natuurlijk naar de traffic eh op je radio activeer dat maar ;)

Natuurlijk niet van toepassing als je ergens aan de andere kant van Belgie woont natuurlijk :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan