Oke,
Ik ben in augustus voor 18 dagen naar Spanje gereden als enige bestuurder (1 maal overnacht telkens in een F1), een 1900 a 2000km (Benitachell, Cumbre Del Sol) dus ik kan je wel wat tips meegeven.
-Als je voor een korte periode gaat is het misschien voordeliger om ginder een auto te huren.
-Ik zou nooit met jou Opel Kadet naar Spanje rijden, laat staan naar het zuiden van Frankrijk.
-Als ik jou was zou ik ook niet -als je pas in januari je rijbewijs hebt- zo'n grote reis ondernemen met maar 6 maanden rijervaring.
Ik zeg dit maar omdat ik in de terugweg van Spanje bijna een dodelijk accident had, maar als je je wagen kent en iets of wat kan rijden haal je jezelf er wel uit, met maar 6 maanden rijervaring kan je dit niet...
-Doe die naft maar al maal 1/3, geloof nooit dat je tegen 130km/h (in Frankrijk) 120km/h (in Spanje) naar ginder gaat rijden, op Franse en Spaanse tolwegen duw je je gaspedaal gewoon wat harder in, zowieso (ik zeg absoluut niet dat je dit moet doen, ik had in het begin van de reis ook gezegd: "120(230) en geen km/h sneller!", maar toch doe je het).
-Volg je bioritme om te rijden, ga niet 's nachts rijden om de volgende middag aan te komen (tenzij je met meerder bestuurders bent)
-Als je enige bestuurder bent, probeer die 1200km dan niet in 1 keer te doen, zeker niet met jou rijervaring. Mits wat meer rijervaring rij je er wel heen in 1 keer.
-Zorg ook dat je een reisverzekering afsluit, die dekt normaal gezien alles.
-De Belgisch/(Luxemburg)/Franse grens rij je zo door... De Frans/Spaanse moet je niet zo hard vrezen in het hoogseizoen, zeker niet bij het ingaan van Spanje. Wij waren met zen 4en (2 meisjes, 2 jongens) 19 - 21 jaar en we hadden >10gr marijuana mee, niet tegengehouden. Ik zeg niet dat het niet kan gebeuren dat je wordt tegengehouden, maar het risico is nogal vrij laag in het hoogseizoen
-Rij ook steeds langs tolwegen, deze zijn het beste onderhouden en hebben amper flitscamera's staan (viamichelin.be en mappy.be geven je dan nog eens de juiste kilometerpaal van waar ze staan). Ook zijn de flitspalen aangegeven langs de autostrade, een groot wit bord met daarop "Contrôles Automatique".
Let wel op zwaantjes die hun wel eens langs de kant van de weg durven te verschuilen.
Ik hoop dat ik je hiermee verdergeholpen heb, als je nog vragen hebt, shoot
Groetjes