Archief - Autoreis naar Spanje, practische info gevraagd

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Bokskangoeroe

Legacy Member
Aangezien het nooit te vroeg is om een reisje te plannen dacht ik om stillekes aan al eens wat te regelen.

Ik ben met een aantal vrienden van plan om in juli een reisje te maken naar Spanje, maar de discussie is er nu nog of we met het vliegtuig gaan of met de wagen. In januari heb ik na 9 lange maanden dan eindelijk mijn vast rijbewijs dus ik dacht om er met de wagen op uit te trekken, als we voor deze optie kiezen dan gaan we heel waarschijnlijk met twee voertuigen. Het lijkt me ook veel goedkoper aangezien iedereen bijlegt voor de naft en je hebt tenminste vervoer ginderachter...

Van hier tot in L'estartit of Rosas is het zo'n 1200KM, wat een dikke 12u rijden is, zo'n roadtrip is een avontuur op zich dus ik ben alvast gewonnen voor zo'n autoreis maar heb nog wel wat info nodig:

- is het best dat ik me inschrijf in tourwegenhulp? En wat kost dit?
- zijn er zware controles aan de grens?
- kan ik best snachts of overdag vertrekken? Is er snachts niet minder verkeer?
- zijn er zaken waarmee ik rekening moet houden?

Iemand ervaring hiermee? Gooi het in de groep! :)

Oblivion

Legacy Member
voor spanje moet je in alle geval een fluo vestje in je wagen hebben voor elke inzittende, niet enkel bestuurder

Gavin

Legacy Member
tol + naft zal toch wel al op een 170-190 euro neerkomen als ik mij ni vergis.
pak 200/4(5?)= 40/p

met ryanair vliegt ge goedkoper als ge vroeg boekt, maar dan hebt ge zoals ge zegt geen vervoer daar+ge moet naar de luchthaven..en geen avontuur

a242050

Legacy Member
Ja en met ryanair moet je wel geen lifevest onder uwe seat verwachten. Neen euh, ik ben al verschillende keren tot het zuiden van Spanje met de auto gegaan . Dit waren wel echt verre reizen met de auto, zo'n 2200km. Ik denk als je naar Rosas gaan wel nog plezant is om met de auto te doen. Als je niet alleen bent in de auto, zal je waarschijnlijk niet worden gecontroleerd aan de grens. Ik ben met de familie nog nooit gecontroleerd geweest althans. Ik zou er ook voor zorgen dat je 's nachts door Frankrijk rijdt, want daar is het altijd het drukste. Eens in Spanje gaat het zeer goed vooruit :D.

Feignasse

Legacy Member
Spanje is toch een Schengenland, dus zouden controles toch eerder uitzonderlijk moeten zijn, niet? :unsure:

Bokskangoeroe

Legacy Member
kisthechef zei:
Waarom zou er misschien geen controle mogen zijn?

Omdat ik natuurlijk kilo's coke ga smokkelen om in België te verkopen :niceone:

Nee, omdat ik gewoon geen zin heb om alle bagage een tweetal keer in- en uit te laden omdat de douane 5 jonge kerels ziet in een opel kadette :) Dat we een kleine hoeveelheid softdrug meenemen kan natuurlijk altijd gebeuren, maar als het van mij af hangt alvast niet.

denkimi

Legacy Member
Saf! zei:
Aangezien het nooit te vroeg is om een reisje te plannen dacht ik om stillekes aan al eens wat te regelen.

Ik ben met een aantal vrienden van plan om in juli een reisje te maken naar Spanje, maar de discussie is er nu nog of we met het vliegtuig gaan of met de wagen. In januari heb ik na 9 lange maanden dan eindelijk mijn vast rijbewijs dus ik dacht om er met de wagen op uit te trekken, als we voor deze optie kiezen dan gaan we heel waarschijnlijk met twee voertuigen. Het lijkt me ook veel goedkoper aangezien iedereen bijlegt voor de naft en je hebt tenminste vervoer ginderachter...

Van hier tot in L'estartit of Rosas is het zo'n 1200KM, wat een dikke 12u rijden is, zo'n roadtrip is een avontuur op zich dus ik ben alvast gewonnen voor zo'n autoreis maar heb nog wel wat info nodig:

- is het best dat ik me inschrijf in tourwegenhulp? En wat kost dit?
- zijn er zware controles aan de grens?
- kan ik best snachts of overdag vertrekken? Is er snachts niet minder verkeer?
- zijn er zaken waarmee ik rekening moet houden?

Iemand ervaring hiermee? Gooi het in de groep! :)

-ge zorgt idd beter voor een inschrijving bij touring, auto's hebben de kwalijke gewoonte altijd op zeer verre reizen kapot te gaan.
-controles aan de belgisch-franse grens zijn zogoed als onbestaand. aan de frans-spaanse grens weet ik niet maar ik veronderstel dat dat daar hetzelfde zal zijn
-best s'nachts, rond een uur of 2. en dan nog indien mogelijk op een weekdag.
-opletten: in frankrijk flitsen ze u op de kop.
-eens wisselen van chaufeur, als ge het niet gewend zijt is 12 uur aan een stuk rijden enorm lang.
-in frankrijk moogt ge op de autostraden 130 ipv 120
-genoeg drank meenemen, als ge in de file staat en het is meer dan 30° graden is het zelfs met airco nog warm.
-u vooral niet opjagen als ge in de file staat.

dat is zowat het eerste waar ik kan opkomen

DBK

Legacy Member
ik zou snachts rijden maar das persoonlijk :p ik kan goe snachts rijden en vind het gewoon veel aangenamer zo lekker donker daar in frankrijk :p natuurlijk als ge nachtblind ofzo zijt dan zou ik toch ni snachts rijden :p
voor de rest, grens van spanje doen ze wel regelmatig controle maar wij zijn nog nooit moeten stoppen in 18 jaar ofzo 2 keer per jaar naar spanje :) maar we moesten wel zo traag voorbij die douaniers die zo vies aant kijken waren :p

Gavin

Legacy Member
a242050 zei:
Ja en met ryanair moet je wel geen lifevest onder uwe seat verwachten.
ook eens telefacts gekeken? :p

ik vermoed dat vliegen procentueel toch veel veiliger is dan met de auto, ook al is het "maar" Ryanair..
ik zou dat eens moeten opzoeken

punk

Legacy Member
Ik weet mijn neef heeft in België een minibuske gehuurd en is zo naar ginder gereden. Ze waren met een paar man, de meesten hadden hun rijbewijs en ze reden in shiften.

Ik ga wss naar Oostenrijk iets in die aard doen met de paasvakantie.

Chickenlal

Legacy Member
Gavin zei:
ook eens telefacts gekeken? :p

ik vermoed dat vliegen procentueel toch veel veiliger is dan met de auto, ook al is het "maar" Ryanair..
ik zou dat eens moeten opzoeken

procentueel.. Er zijn dan ook meer auto's dan vliegtuigen hé

Vind ge da nie wa ver als ge nog maar pas u rijbewijs?

Ik zou er nie mee inzitten om 12u te rijden in ieder geval... Ik rijd zo graag dak me soms moet inhouden of ik spring in mijn auto om een toertje te doen

Gavin zei:
tol + naft zal toch wel al op een 170-190 euro neerkomen als ik mij ni vergis.
pak 200/4(5?)= 40/p

met ryanair vliegt ge goedkoper als ge vroeg boekt, maar dan hebt ge zoals ge zegt geen vervoer daar+ge moet naar de luchthaven..en geen avontuur


die kosten deelt ge door het aantal mensen da ge meepakt hé, 4 in dit geval dacht ik dus das 30 euro de man

Gavin

Legacy Member
q-ball_NBK zei:
procentueel.. Er zijn dan ook meer auto's dan vliegtuigen hé
dan is da toch allebei herleidt naar "100" wat een vergelijking wel mogelijk maakt
die kosten deelt ge door het aantal mensen da ge meepakt hé, 4 in dit geval dacht ik dus das 30 euro de man
zoals ik toch deed met mijn totaalprijs?

snel volgens viamichelin.com
Costs
- Toll costs: 62.95 EUR
- Petrol costs: 114.79 EUR
Total costs: 177.74 EUR

dus pak 180/5=36

ik zette dit er enkel bij omdat hij denk ik tussen de regels vroeg of dit goedkoper was dan vliegen

Dr_pimpie

Legacy Member
Gavin zei:
dan is da toch allebei herleidt naar "100" wat een vergelijking wel mogelijk maakt

zoals ik toch deed met mijn totaalprijs?

snel volgens viamichelin.com
Costs
- Toll costs: 62.95 EUR
- Petrol costs: 114.79 EUR
Total costs: 177.74 EUR

dus pak 180/5=36

ik zette dit er enkel bij omdat hij denk ik tussen de regels vroeg of dit goedkoper was dan vliegen

ge moet ook nog terug rijden dus ge moogt da bedrag maal 2 doen.

Ik zou als ik u was ni naar ginder rijden met maar 1 chauffeur, ik rij nu 2 jaar en (+ nog een jaar opleiding) en ik heb dat eerste jaar gewoon alleen rondrijden nog zoveel geleerd dat het echt onverantwoord was geweest om ineens naar ginder te rijden, vergeet niet dat je ook verantwoordelijk bent voor je vrienden.

ik zou als ik u was opteren voor het vliegtuig, kan je nog steeds naar de vlieghaven en terug rijden;)

Gavin

Legacy Member
Dr_pimpie zei:
ge moet ook nog terug rijden dus ge moogt da bedrag maal 2 doen.
en met het vliegtuig blijft ge daar? :unsure:


ik zou ook voor het vliegtuig opteren..
maar dat is dan puur uit reisgemak en komende van een niet auto-rijder :)

Battou

Legacy Member
Kheb de thread niet doorgelezen.

Maar als je zegt dat je pas in januari je rijbewijs zal hebben. Is juli dan niet wat vroeg om ineens zo ver te rijden? Echt veel ervaring kan je dan nog niet opbouwen denk ik. Of zitten er nog rijders in de wagen? Dan is het natuurlijk wel doenbaar.

Er zijn mensen die 12 uur aan een stuk kunnen rijden, ik wissel toch graag na 6-7 uur, dan voelek dat mn concentratie serieus mindert.

Nuja, ik ken u niet natuurlijk, maar dat is maar waar ik onmiddellijk aan dacht ^^

T€RM!N4T0R

Legacy Member
Ik zou toch ook eerst wat meer ervaring opdoen in het auto-rijden hoor.
Als beginnend bestuurder zou een afstand van 300km al behoorlijk veel zijn imo. En zeker met een opel kadet, wat al een behoorlijk oude auto is en zodoende niet zo comfortabel is als een nieuw model.
Ook zeker rekening houden dat zo'n grote afstand met zo'n oude auto risicovoller is dan met een nieuwe wagen (warmte, afstand, slijtage,...). Dus zeker bij touring wegenhulp inschrijven als je toch met de auto zou gaan.

Ik zou toch overwegen van daar mss een auto te huren of naar een dichtere locatie te gaan. De "Dardennen" bv. :p Kan ook nog gezellig zijn hoor.

Dr_pimpie

Legacy Member
Gavin zei:
en met het vliegtuig blijft ge daar? :unsure:


ik zou ook voor het vliegtuig opteren..
maar dat is dan puur uit reisgemak en komende van een niet auto-rijder :)

vliegtuigticketten zijn vaak heen en terug ni?

jodeman

Legacy Member
a242050 zei:
Ja en met ryanair moet je wel geen lifevest onder uwe seat verwachten.

Ja, als je met een vaart van 700km/u op het wateroppervlak knalt heb je nog even tijd om je lifevest op te blazen en rustig naar buiten te dobberen :D.
Als je nog niet met Ryanair hebt gevlogen kan je er beter over zwijgen, tv-shows zijn meestal niet objectief hoor. Ryanair staat bekend om het meest correcte uur van vertrek van alle vliegtuigmaatschappijen en dat zijn echt deftige vliegtuigen met plaats voor uw benen (voor mij handig, ben redelijk groot).
Ik zou ook niet met de auto op reis gaan, want dan verlies je sowieso veel geld en je bent 2 dagen van uw vakantie kwijt.

Master P

Legacy Member
Heb het een aantal jaar geleden ook eens gedaan, samen met 2 kameraden in mijnen auto. Is redelijk comfortabel als ge airco hebt. Ik ben ni voor het s nachts vertrekken, eerder gehoorzamen aan het bioritme en s morgens, ni te vroeg, op t gemakske vertrekken en eens overnachten. Wij hebben ook zo ergens in Z-Frankrijk wildgekampeerd onder de blote hemel in een wijngaard waar niemand passeert, was best wel leuk.

De bus is ook een goedkoop alternatief, denk dat de prijs voor auto met 3 ongeveer hetzelfde was..
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan